Voiko ihminen alkaa perhepäivähoitajaksi omille lapsilleen?

  • Viestiketjun aloittaja kymysys
  • Ensimmäinen viesti
Tietääkseni perhepäivähoitajien lapset ovatkin hoidossa äidillään. Eli jos on esim kaksi hoitoikäistä lasta niin niiden lisäksi saa ottaa vaan 2-3 lasta hoitoon riippuen iästä. Eikä omistaan mitään hoitomaksua maksa kunnalle, korjatkaa jos olen väärässä.
 
vierailija
Olen kuullut et jossain kunnissa pph saa kunnalta maksun myös omasta lapsesta, mut yleensä kai omia lapsia ei voi pitää hoitolapsina. (Mikä on sillai hassua et jos pph vie oman lapsen toiselle pph:lle niin siitä kunta kyllä maksaa)
 
Tuossa voi olla kuntakohtaisia eroja.
Täällä oli joskus käytäntö, että päiväkodin työntekijöiden lapset ei saanu mennä päiväkotiin hoitoon, vaan kuuluivat perhepäivähoidon piiriin, mutta en tiedä pitikö myös perhepäivähoitajien viedä lapsensa muualle hoitoon. (Jos pitäis, se olis jo naurettavaa!)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Ei hyödy vai? Miksi sitten pph:t tekee sitä työtä?
no jospa niiden lasten äiti maksaa omasta tilipussistaan sen palkan hoitajalle, eikä itse itselleen??
Niiden äiti saa kyllä ihan normaalin hoitomaksu laskun kunnalta ja PPH saa palkan kunnalta. PPH on kunnan työntekijä siinä kuin päiväkodintätikin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Ei hyödy vai? Miksi sitten pph:t tekee sitä työtä?
Riippuu kunnasta saatko palkkaaa omistakin jos saat maksat myös hoitomaksun. Mutta tietenkin sulla pitää olla myös tilaa vieraille lapsille ei sua ykskään kunta palkkaa jos et voi ottaa muitakin kun omia. Mä sain kahdesta omastakin palkan kun olin pph:na.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Eli kunta ei maksa oman lapsen hoidosta enää sitten kun kht on loppu vaikka alkaisit pph:ksi, lapsi pitää viedä hoitoon?
Ei PPH:ksi voi ihan vaan alkaa. Ensin riippuu siitä, onko kunnalla tarvetta. Sitten riippuu koulyutuksesta, josta voidaan joustaa jos tarve on ihan kamalan kamala. Ja tietysti määrärahoista, onko varaa palkata työntekijöitä vai laitetaanko ylipaikoille päiväkotiin.
 
kymysys
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Eli kunta ei maksa oman lapsen hoidosta enää sitten kun kht on loppu vaikka alkaisit pph:ksi, lapsi pitää viedä hoitoon?
Aika nurinkurista.
Nämä on näitä päättäjien hienoja päätöksiä jälleen kerran. :) Kotiäitiyttä ei oikeasti tueta.
 
kymysys
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ei PPH:ksi voi ihan vaan alkaa.
Ai? On se kyllä onnistunut jokaiselta täällä meillä päin ilman sen suurempia ongelmia. Moni tietämäni äiti on jatkanut kotona oloa ottamalla pari hoitolasta omansa lisäksi jotta saavat muutaman kuukauden lisää kotona olo aikaa ja käyneet vain jonkin kurssin. Tarve täällä ehkä sitten niin suuri. Minä vaan en omieni lisäksi jaksaisi enää yhtään muiden lapsia hoitaa koska näitä on jo useampi kuitenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Eli kunta ei maksa oman lapsen hoidosta enää sitten kun kht on loppu vaikka alkaisit pph:ksi, lapsi pitää viedä hoitoon?
No ei, kunta ei maksa missään vaiheessa sulle siitä omien hoidosta
Mulle maksoi ja muillekin täällä. tietenkin lisänä oli kaksi muutakin lasta eli sain palkan neljästä lapsesta ja omista maksoin hoitomaksun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Eli kunta ei maksa oman lapsen hoidosta enää sitten kun kht on loppu vaikka alkaisit pph:ksi, lapsi pitää viedä hoitoon?
No ei, kunta ei maksa missään vaiheessa sulle siitä omien hoidosta
Mulle maksoi ja muillekin täällä. tietenkin lisänä oli kaksi muutakin lasta eli sain palkan neljästä lapsesta ja omista maksoin hoitomaksun.
No ei täällä vaan makseta
 

Yhteistyössä