Voiko imetys estää raskauden alkamisen vai vain hidastaa sitä?

  • Viestiketjun aloittaja "Omena"
  • Ensimmäinen viesti
Saanko lisätä tähän alle myös kysymyksen? :)

Elikkä itselläni 6kk ikäinen tyttö jota imetän vielä jonkin verran. Menkat olisi pitänyt alkaa lauantaina, mutta eivät ole alkaneet vaikka siltä on tuntunutkin jo viime tiistaista lähtien. Raskaustesti näyttää kuitenkin edelleen negatiivista?! Mikähän juttu tässä on meneillään?
 
No mä olen ymmärtänyt että imetys estää ovulaation niin että koko ovulaatiota ei vaan tapahdu koska kehossa on hormooneja jotka estää sen.
Mutta sitten kun ensimmäinen ovulaatio synnytyksen jälkeen tapahtuu ei imetyksestä ole paskan vertaa hyötyä ehkäisyn kannalta. Kun menkat alkaa pitää ottaa joku muu ehkäisy käyttöön.

Eli siis jos menkat on alkaneet älkää nyt pitäkö enää sillon imetystä ehkäisymenetelmänä :attn:

Ja imetyksen toimivuus ehkäisynä on muutenkin vähän niin ja näin. Ovulaatio kun tulee jokatapauksessa ennen vuotoa, ei oikeastaan voi tietää millon imetyksen suoma ehkäisyteho loppuu.


Eli, jos ei halua lapsia 9kk kuluttua lisää, käyttöön Oikeat ehkäisyvälineet!
 
omnix
Kun tietyt ehdot täyttyvät niin imetys estää ovulaation niin tehokkaasti, että sen ehkäisyteho on sama kuin kondomien.

Jos kuitenkin ovuloi, niin imetyksellä on hyvin vähäinen rooli. Imetys voi hieman heikentää kohdun limakalvoja ja tehdä sekä hedelmöittymisestä että hedelmöitetyn munasolun kiinnittymisestä piirun verran epätodennäköisempää, mutta vaikutukset ovat hyvin ravittujen naisten keskuudessa todella minimaaliset.
 
omnix
No mä olen ymmärtänyt että imetys estää ovulaation niin että koko ovulaatiota ei vaan tapahdu koska kehossa on hormooneja jotka estää sen.
Mutta sitten kun ensimmäinen ovulaatio synnytyksen jälkeen tapahtuu ei imetyksestä ole paskan vertaa hyötyä ehkäisyn kannalta. Kun menkat alkaa pitää ottaa joku muu ehkäisy käyttöön.

Eli siis jos menkat on alkaneet älkää nyt pitäkö enää sillon imetystä ehkäisymenetelmänä :attn:

Ja imetyksen toimivuus ehkäisynä on muutenkin vähän niin ja näin. Ovulaatio kun tulee jokatapauksessa ennen vuotoa, ei oikeastaan voi tietää millon imetyksen suoma ehkäisyteho loppuu.


Eli, jos ei halua lapsia 9kk kuluttua lisää, käyttöön Oikeat ehkäisyvälineet!
Kookosta luki aloituksen tarkkaan.
 
"mamma"
Saanko lisätä tähän alle myös kysymyksen? :)

Elikkä itselläni 6kk ikäinen tyttö jota imetän vielä jonkin verran. Menkat olisi pitänyt alkaa lauantaina, mutta eivät ole alkaneet vaikka siltä on tuntunutkin jo viime tiistaista lähtien. Raskaustesti näyttää kuitenkin edelleen negatiivista?! Mikähän juttu tässä on meneillään?
Teeppä uus testi vaikka viikonloppuna :) monesti synnytyksen jälkeen menkat ei oo heti säännölliset,voi jättää välistä tai olla pitempi kierto..toki voit olla myös raskaana :)
 
hipsun
Ite tulin raskaaksi kuukauden kuluttua imetyksen lopettamisesta (11kk imetystä). Sitä ennen oli yritetty puolisen vuotta ja kuukautiset oli alkaneet. Varmaan riippuu mistä roikkuu eli jokaisen kroppa toimii omalla tavallaan :)
 
[QUOTE="mamma";24567866]Teeppä uus testi vaikka viikonloppuna :) monesti synnytyksen jälkeen menkat ei oo heti säännölliset,voi jättää välistä tai olla pitempi kierto..toki voit olla myös raskaana :)[/QUOTE]

No mutta kolmet menkat ovat tulleet kuitenkin jo täysin normaalisti ja ajallaan? Siksi ihmettelenkin :O Ihme juttuja kyllä. EI auta kuin testailla ja soittaa sitten neuvolaan ensi viikolla jos testaisivat sitä kautta sitten jollei ala kuulumaan.
 
"vieras"
No mutta kolmet menkat ovat tulleet kuitenkin jo täysin normaalisti ja ajallaan? Siksi ihmettelenkin :O Ihme juttuja kyllä. EI auta kuin testailla ja soittaa sitten neuvolaan ensi viikolla jos testaisivat sitä kautta sitten jollei ala kuulumaan.
Imetys aikana ei aina ole säännölliset. Eli voi johtua siitäkin.

Mulla ei estänyt eikä edes hidastanut. Kuulemma korkeintaan 3 tunnin välein tapahtuva täysimetys voi estää, mutta usein lapset kuitenkin nukkuukin.. Eli en luottaisi.
 
"olga"
Jos sinä imetät niin on ihan normaalia ettei menkat ole säännölliset. Mulla itellä välillä vali oli 2 viikkoo ja välillä kaks kuukautta. Turhia testejä meni muutama. Heti kun imetys väheni 1krt/päivässä ni ei enää hormonit heitelleet ja menkat alko säännöllisiksi ja seurauksena oli siis raskaus. (Lapsi oli tässä vaiheessa 1v 2kk) ja näin on käynyt pari kertaa..
 
"vieras"
No mutta kolmet menkat ovat tulleet kuitenkin jo täysin normaalisti ja ajallaan? Siksi ihmettelenkin :O Ihme juttuja kyllä. EI auta kuin testailla ja soittaa sitten neuvolaan ensi viikolla jos testaisivat sitä kautta sitten jollei ala kuulumaan.
imetys saattaa sekoittaa, hormonit voi ja on hyvinkin vielä sekaisin kuukautiskierto hakee omaa paikkaansa. henk.kohtaista tämä.
 
"vieras"
No mutta kolmet menkat ovat tulleet kuitenkin jo täysin normaalisti ja ajallaan? Siksi ihmettelenkin :O Ihme juttuja kyllä. EI auta kuin testailla ja soittaa sitten neuvolaan ensi viikolla jos testaisivat sitä kautta sitten jollei ala kuulumaan.
Mulla on nyt ollut tuollaista vaikka parit menkat ovat tulleet ajallaan kun alkoivat kesällä, voithan sä olla raskaana mutta luulisin että kierto vain on vielä sekaisin, ainakin jos olette ehkäisyä käyttäneet :) Mulla alkoi kun oli viikon tuntunut siltä että alkaa milloin vaan ja tein raskaustestinkin :D
 
[QUOTE="vieras";24567982]Mulla on nyt ollut tuollaista vaikka parit menkat ovat tulleet ajallaan kun alkoivat kesällä, voithan sä olla raskaana mutta luulisin että kierto vain on vielä sekaisin, ainakin jos olette ehkäisyä käyttäneet :) Mulla alkoi kun oli viikon tuntunut siltä että alkaa milloin vaan ja tein raskaustestinkin :D[/QUOTE]

Emme ole siis käyttäneet ehkäisyä koska tarkoituksena olisi saada kolmas aluilleen. No alkaisivat nyt edes sitten että olisi edes toivoa saada se aluilleen joskus. Kaikkea sitä onkin taas, ihana nainen :D
 
"vieras"
Emme ole siis käyttäneet ehkäisyä koska tarkoituksena olisi saada kolmas aluilleen. No alkaisivat nyt edes sitten että olisi edes toivoa saada se aluilleen joskus. Kaikkea sitä onkin taas, ihana nainen :D
Ok, toivottavasti tärppää :) Tee vaikka viikonloppuna uusi testi, jos ei siihen mennessä ala kuulua. Mulla kävi muuten aina niin, että kun kuvittelin että voisin olla raskaana, kuukautisia ei tullut ennen kuin aina seuraavana päivänä siitä kun tein negatiivisen testin :D Mulla myös kova jännitys ja stressi siirtää aina menkkoja niin että jos on matka tai isot juhlat niin että menkkojen pitäisi tulla ennen niitä, ne alkaakin vasta silloin matka/juhlapäivänä. Teini-ikäisestä ollut sama juttu, vaikka muuten tulee suunnilleen kellon tarkkuudella säännöllisesti :D
 

Yhteistyössä