Voiko koululaista (ja minkä ikäisenä) jättää pulaan aamuherämisissä ja kouluun ehtimisessä?

Tänäkin aamuna joutui kiskomaan noita ylös, hoputtamaan vessaan, aamupalalle, pukemaan jne.
Tuon isomman on saanut jalkeille kun soitattaa hänen inhoamaansa kappaletta eli Jari Sillanpään "Sä ansaitset kultaa", mut nykyään sekään ei tehoa. :rolleyes: Mies on hellävaraisempi, ottaa nuo syliin.

Sit jos joku alkaa luetella "kyllä meidän Neea-Lotta kivasti tekee kaiken" niin meillä ei asu semmoista ylitunnollista suorittajamuksua joka laittaa kellon soimaan 1,5 h ennen ja jota ei tartte hoputtaa.
Vaan äitinsä tavoin aamuntorkkuja, ja näitä ei kamala herätyskellon räminä paljoa haittaa.
Nukkuvat n.10 h, klo 21 on nukkumaanmeno.

Tekis mieli joskus jättää nuo pulaan, eli en sanoisi aamulla heille mitään, vaan saisivat vaikka viikon ajan myöhästymismerkinnät koulusta, mutta oppisivatko sit hätkähtämään herätyskelloa?
Pelikiellolla uhkailu on auttanut, pitääkö mun ottaa se jokapäiväiseksi uhaksi?
 
vierailija
Tänäkin aamuna joutui kiskomaan noita ylös, hoputtamaan vessaan, aamupalalle, pukemaan jne.
Tuon isomman on saanut jalkeille kun soitattaa hänen inhoamaansa kappaletta eli Jari Sillanpään "Sä ansaitset kultaa", mut nykyään sekään ei tehoa. :rolleyes: Mies on hellävaraisempi, ottaa nuo syliin.

Sit jos joku alkaa luetella "kyllä meidän Neea-Lotta kivasti tekee kaiken" niin meillä ei asu semmoista ylitunnollista suorittajamuksua joka laittaa kellon soimaan 1,5 h ennen ja jota ei tartte hoputtaa.
Vaan äitinsä tavoin aamuntorkkuja, ja näitä ei kamala herätyskellon räminä paljoa haittaa.
Nukkuvat n.10 h, klo 21 on nukkumaanmeno.

Tekis mieli joskus jättää nuo pulaan, eli en sanoisi aamulla heille mitään, vaan saisivat vaikka viikon ajan myöhästymismerkinnät koulusta, mutta oppisivatko sit hätkähtämään herätyskelloa?
Pelikiellolla uhkailu on auttanut, pitääkö mun ottaa se jokapäiväiseksi uhaksi?
Ans mää arvaan, Neea-Lotalla ja Janika-Petterillä on ohjelmoituna kaikki päivät täyteen harrastuksia (tietenkin fiinejä).
 
Mä jäin ainakin surutta nukkumaan, ellei mua herätelty.

Ihan sama yksi koulu siinä vaiheessa kun unettaa. :p

Mutta, olosuhteiden pakosta mun lapsoset ovat joutuneet oppimaan omatoimiseen (tai sisarusten avustamaan) nousemiseen ja lähtöön tokaluokkalaisista alkaen nuorimmillaan.
 
vierailija
Jaa-a. Vaikea sanoa kun omat nyt vaan on omatoimisia. Eikä ne mitään suorittajia ole - vaan opetettu ymmärtään elämän realiteetteja. Kuten että arki nyt ei oo aina lystiä. Mutta ilman arkea viikonlopun vapaus ei tuntuis yhtään miltään. Järjellä asiaa opetettu. Ei pakolla tahi lepsuilulla. Elämä valitettavasti rullaa kellon ympärillä koska muutoin hommat ei toimis.
 
Jaa-a. Vaikea sanoa kun omat nyt vaan on omatoimisia. Eikä ne mitään suorittajia ole - vaan opetettu ymmärtään elämän realiteetteja. Kuten että arki nyt ei oo aina lystiä. Mutta ilman arkea viikonlopun vapaus ei tuntuis yhtään miltään. Järjellä asiaa opetettu. Ei pakolla tahi lepsuilulla. Elämä valitettavasti rullaa kellon ympärillä koska muutoin hommat ei toimis.
No sitä syy-seuraussuhdetta ja arjen realiteetteja mä paasaan noille joka päivä.
 
vierailija
Lapsia on erilaisia, osa on luonnostaan aamuntorkkuja eivätkä ole hereillä ennen kello kymmentä vaikka ne ylös sängystä nostaisikin.
Tosin meilläkin olisi vaikeaa, jos lapset menisivät vasta yhdeksältä nukkumaan. Näiden tarvitsee olla sängyssä jo kahdeksalta, että heräävät aamulla itsekseen ennen seitsämää, ilman herättelyä. Sillä lailla aamut menee paremmin, myös loppuviikosta. Meillä saa heti herättyä ja aamutoimien jälkeen olla tabletilla kahdeksaan asti, mikä motivoi näitä pomppaamaan heti sängystä että ehtivät sillä tabletilla ylipäänsä olemaan. Ollaan kaikki perheessä sellaisia, että ei kestetä toisen ihmisen seuraa heti heräämisen jälkeen. Kun lapset on tableteilla, minä luen rauhassa lehden, ja aletaan kommunikoida vasta, kun kaikki on siihen valmiita. Jos lapsille pitäisi ekan tunnin aikana antaa yhtään mitään suoritettavaa tehtävää, niin koko aamu olisi yhtä vääntämistä ja kiukuttelua ja minä olisin siinä yhtä lailla kärttyinen kuin lapsetkin.
 
vierailija
Useimmat joutuvat huolehtimaan kouluun lähdöstään jo eka luokalta alkaen. Jos pienistä koululaisista on kyse, niin klo 21 nukkumaanmeno on myöhäinen. Meillä mentiin nukkumaan klo 20. Viikonloppujen nukkumaanmenoajat eivät saisi poiketa paljoa normaalista. Jos ne poikkeavat paljon, niin viikonloppu pystyy sotkemaan koko seuraavan viikon unirytmin.
 
vierailija
Onhan kaikila oma herätyskello? OMA!
Osaahan käyttää sitä varmasti? Helppo testailla iltasella...:)
Herkullinen munakas aamulla tuoksumaan lautaselle, heräävät varmasti. Sään mukaisesti valitut vaatteet valmiina tuolilla - vanhemmat valitsee! Illalla katsotaan yhdessä, onko puhtaat... Kyllä ne oppii itse, tekemällä itse(y)
Ei mitään uhkailuja, vaan pelikielto totaalisesti, kunnes oppii asian. Onhan se iso asia?
Yksin täytyy jättää, ei sitä muuten opi koskaan. Laskekaa yhteen minuutit valmiiksi, niin ei tule yllätyksiä.
 
No eka/tokaluokkalaisen nostaisin väkisin sängystä, ehkä sitä vanhemman antaisin sitten myöhöstyä. Ja keksisin jonkun törkeän rangaistuksen, jos tulee myöhöstymisiä ja toisaalta lupaisin jonkun kivan yllärin, jos koko viikko menisi ajoissa.
 
vierailija
Ei mitään puhelinherästyskelloja, vaan peruskello, josta jokainen huolehtii itse. Keittiöön tai portaikkoon voi laittaa vielä sen, mikä viimeistään alkaa soimaan, siltä varalta että patteri on unohtunut vaihtaa tai että on unissaan sen sammuttanut. Toimii, mutta sen ajan säätää vanhemmat esim 5 minuttia myöhemmäksi siitä oman kellon ajasta, esimerkiksi nämä on hyviä, mistä näkee hämärässäkin ajan:
http://www.matinkulta.fi/heratyskello-p-420.html
 
vierailija
Lapselle ei kannata laittaa kelloa, missä on torkkutoiminto, vaan se ajankäyttö opetellaan ensin, mitä mikäkin asia vie... et saa rauhassa tehdä eikä kiirehtiä!
Jos nyt olisin ostamassa, ottaisin sellaisen, mihin syttyy valo samalla kun soi. Valikoimissa on vaikka mitä, mutta onko sellaisia, joiden ääni ei suututa?
https://www.kultatahti.fi/tuotteet/kellot/heratyskello/10219/
Linnunlaulu ei toimi, mutta joku muu mikä ei muistuta mikron kilahdusta eikä mitään muuta tuttua ääntä, toimii kyllä. Kai siihen vis lapsikin osallistua, kellon herätysÄÄNEN valintaan?

Vanhempien ei pidä herättää, yritän sanoa ja yläasteella opittuna se ei mikään JO ole:D
 
vierailija
Puhelimeen ei ole pakko laittaa torkkutoimintoa ja sen voi laittaa vaikka kauas sängystä herättämään.

Torkkutoiminto on kuitenkin hyvä jos vaikka sattuu nukahtaan herätyksen jälkeen.
 
vierailija
No eka/tokaluokkalaisen nostaisin väkisin sängystä, ehkä sitä vanhemman antaisin sitten myöhöstyä. Ja keksisin jonkun törkeän rangaistuksen, jos tulee myöhöstymisiä ja toisaalta lupaisin jonkun kivan yllärin, jos koko viikko menisi ajoissa.
Höpö höpö!
Tosiaan, kyllä se lapsi tekee sen mukaan, mikä on ollut esimerkki - mites muuten? Vanhempien asenteet välittyvät tehokkaasti, ihan varmasti. Huomaat sen kyllä isompana, mutta nyt onkin kysymys siitä pulaan jättämisestä: jos ei opi itse lähtemään kouluun, on moni muu asia ylivoimaista. Tosin onhan toiset harjoitellut lähtemistä pidempään kuin toiset aiemmin, eikä samoja taitoja ole kaikilla. Taitoja ja tottumuksia. Jää pulaan aina, jos ei opi tiettyjä asioita. Tarhaanhan mennään tyhjällä mahalla, syömään, mutta kouluun täytyy syödä jotakin ja siihen täytyykin olla aikaa riittävästi:
 
Höpö höpö!
Tosiaan, kyllä se lapsi tekee sen mukaan, mikä on ollut esimerkki - mites muuten? Vanhempien asenteet välittyvät tehokkaasti, ihan varmasti. Huomaat sen kyllä isompana, mutta nyt onkin kysymys siitä pulaan jättämisestä: jos ei opi itse lähtemään kouluun, on moni muu asia ylivoimaista. Tosin onhan toiset harjoitellut lähtemistä pidempään kuin toiset aiemmin, eikä samoja taitoja ole kaikilla. Taitoja ja tottumuksia. Jää pulaan aina, jos ei opi tiettyjä asioita. Tarhaanhan mennään tyhjällä mahalla, syömään, mutta kouluun täytyy syödä jotakin ja siihen täytyykin olla aikaa riittävästi:]
Mites jos isä on aamuvirkku, joka hyppää kello kuusi pirteänä ylös sängystä ja äiti torkkuu ja torkkuu eikä millään pääse ylös sängystä? Kumman esimerkin mukaan lapsi tekee?
 
vierailija
Keskustelet lastesi kanssa näistä aamuheräämisistä ja siitä kuinka tärkeää on oppia itse huolehtimaan kouluun ehtimisistä. Vetoat jokaisen lapsen omatoimiseen pärjäämiseen ja siihen, kuinka hienoa on, kun osaavat jo itse ottaa vastuuta omista asioistaan. Koska, ei myöhemmissäkään kouluissa katsota hyvällä niitä, jotka vetelehtivät ja ovat välinpitämättömiä ja toisekseen, et voi aina olla huolehtimassa lastesi ehtimisistä. Vastuu pitää siirtyä jo melko pienestä lapselle itselleen, jostain on aloitettava se lapsenkin vastuunkanto itsestään ja omista asioista ja kouluun ehtiminen on niitä ensimmäisiä asioita, jotka pitää oppia.
Olet pulassa meinaan myöhemmin, kun murkkuikä iskee päälle, kun et saa enää perusasioita opetettua.
Lapsien tulee ymmärtää tämä ajoissa ehtimisen tärkeys ja se, että ovat itse todellakin vastuussa omista tekemisistään, he eivät voi laittaa vanhempien syyksi myöhästymisiään.
Meillä useampi lapsi ja samaa ongelmaa oli, joten kokemuksesta puhun. Meillä otettiin hyvin tiukka linja näiden aamujen kanssa, eli otimme todellakin pelit ja vehkeet pois siihen asti, kunnes oppivat itse huolehtimaan heräämisistään ja ehtimään kouluun. Toki edelleen herätellään, jos eivät kuule omia herätyksiään mutta siihenkin nykyisin riittää pelkkä huomenten toivotus.
Meillä myös tämän vuoksi illat rauhoitettiin niin, että iltatoimet aloiteltiin jo iltakuudelta, niin että olivat valmiina petiin viimeistään yhdeksältä. Lukea sai sängyssään max. tunnin ja sitten valot kiinni.
Ja ehdottomasti puhelimet ym. pois jo illalla, kokonaan pois huoneesta. Aamuväsy kertoo, että siellä sängyissä puuhataan muutakin kuin nukutaan ja voihan olla, että lapset eivät saa unenpäästä kiinni, jolloin nukahtaminen venyy ja venyy ja lapsi kärsii unettomuudesta.
Viihteet pois kokonaan lasten huoneista...
 
vierailija
Saako kysyä tyhmiä? Miksi ette laita lapsia niin aikaisin nukkumaan, että heräävät itsekseen ajoissa? Jos herääminen on yhtä pelleilyä ja kymmenen herätyskellon ja linnunlaulukellon ja luonnonvalokellon metsästämistä ympäri kämppää, lapsi on vielä liian väsynyt heräämään oikeasti. Hän ei ole saanut riittävästi unta. Ei ongelma ole siinä aamussa, vaan illassa, jolloin on menty liian myöhään nukkumaan. Korjatkaa se ilta, niin aamutkin menevät paremmin.

Ei yksikään terve ihminen ikuisesti nuku. Itselleni ajatuskin siitä, että aamu on yhtä kellon pirinää ja torkuttamista ja taas kellon pirinää ja vääntämistä ja myöhässä olemista tuntuu suorastaan väkivaltaiselta tavalta aloittaa päivä. Ei mulle maistuisi ruoka eikä huvittaisi mikään, jos sängystä on revitty kesken sen makoisimman unen.
 
Hmm, missä olen kertonut että meillä on linnunlaulu/radiokello?
Vaan noilla on yhteinen, vanhanmallinen rämisijä-herätyskello jossa ei ole torkkua.

Kello on toisella puolella huonetta, kuopus käy laittamassa pärinän pois ja menee sänkyyn jatkamaan uniaan.
Pitää laittaa kello toiseen huoneeseen, siten että se kuuluu.

Nuo ei illalla saa räplätä mitään kännykkää tms.iltatoimien aikana tai niiden jälkeen. Iltasadun -ja rukouksen jälkeen valo pois, hyvät yöt ja suut suppuun.

Mun mielestä klo 21 on ihan ok nukkumaanmenoaika kouluikäisillä, nukkuvat kuitenkin sen 10 h. :confused:

Mutta alan vetää nyt tiukkaa linjaa molempien ja varsinkin tuon isomman kanssa, eli saa selviytyä aamusta itse, vaikka olisinkin läsnä.
 
Eka aamu jonkinmoista omatoimisuutta ja ehtivät kouluun. (y)

Latelin heille eilen ukaasit viikon pelikiellosta jos ei aamulla suoriuduta omin avuin koulutielle.

Aamulla ponkaisivat herätyskellon soittaessa ylös ripeämmin kuin meidän herättäminä. Pieni, jännittynyt hymy oli kasvoilla.
3-4 kertaa sorruin muistuttamaan heitä, mutta se oli vähän siihen nähden kun yleensä olen muistuttanut 10-20 kertaa. Tavoite päästä 0-1 kertaan.

Kiitos teille, palstalaiset. :love:
 
Meillä on nyt neljäs- ja kuudesluokkalaiset,heidän on ollut ns pakko ollut hoitaa heräämiset itse siitä asti kun menin takaisin työelämään eli silloin kun olivat toisella ja neljännellä luokalla. Ei ollut vaihtoehtoja kun minä lähdin töihin ennen kuutta ja mieskin usein pienten kanssa jo usein ennekuin oli heidän heräämisaika. Meidän molempien työaikataulut eivät myöskään antaneet myöden jokapäivä soitella perään joten se oli pakkorako. Mutta en kyllä kotona ollessanikaan sanonut montaa kertaa asiasta,meillä oli ensi alkuun kirjoitettu paperille mitä tehdään ja missä järjestyksessä jne.
 

Yhteistyössä