Voiko kunta tosiaan rajoittaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?

Mutta eikö tuon ikäinen voi leikkiä itsekseen? Piirrellä? Katsoa välillä vaikka jonkun lastenohjelman? Pitääkö koko ajan (joka päivä) olla jotain virikettä, järjestettyä toimintaa, ohjelmaa?
Ei tietenkään, mutta jos lapsi otetaan ideologisista syistä kotiin leikkimään itsekseen ja katselemaan lastenohjelmia, niin eikö silloin ole melkein sama olla vaikka siellä päiväkodissa? Jos kerran niitä kotihoidon kehuttuja puolia (läheisyys, äidin huomio, ihana rauhallinen ja idyllinen arkielämä, jne) ei kuitenkaan saa.
 
Vanhempi ihminen
Voi näitä nykyajan lellivanhempia. Rahaa on ja tavaraa, mutta omat lapset pitäisi vain päivähoitoon saada ettei niitä ole liikaa kotona samaan aikaan. Minun äitini sai kuusi lasta kahdeksan vuoden aikana, ja yksinhuoltajaksi joutui isän kuoleman takia ennen nuorimman syntymistä. Päivähoitopaikkaa ei ollut edes saatavissa. Vaan tultava oli toimeen, ei siinä muu auttanut.
 
Voi näitä nykyajan lellivanhempia. Rahaa on ja tavaraa, mutta omat lapset pitäisi vain päivähoitoon saada ettei niitä ole liikaa kotona samaan aikaan. Minun äitini sai kuusi lasta kahdeksan vuoden aikana, ja yksinhuoltajaksi joutui isän kuoleman takia ennen nuorimman syntymistä. Päivähoitopaikkaa ei ollut edes saatavissa. Vaan tultava oli toimeen, ei siinä muu auttanut.
Ei kai ole tarkoitus vetää kaikkia niin tiukille, miten joskus ennen on saattanut olla? Ei ole kauhean ihanteellinen tilanne, että "on tultava toimeen, ei siinä muu auta".
 
Kuka maksaa?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30626272:
Ei tietenkään, mutta jos lapsi otetaan ideologisista syistä kotiin leikkimään itsekseen ja katselemaan lastenohjelmia, niin eikö silloin ole melkein sama olla vaikka siellä päiväkodissa? Jos kerran niitä kotihoidon kehuttuja puolia (läheisyys, äidin huomio, ihana rauhallinen ja idyllinen arkielämä, jne) ei kuitenkaan saa.
Päiväkoti vaan maksaa pikkuisen enemmän...
 
Voi näitä nykyajan lellivanhempia. Rahaa on ja tavaraa, mutta omat lapset pitäisi vain päivähoitoon saada ettei niitä ole liikaa kotona samaan aikaan. Minun äitini sai kuusi lasta kahdeksan vuoden aikana, ja yksinhuoltajaksi joutui isän kuoleman takia ennen nuorimman syntymistä. Päivähoitopaikkaa ei ollut edes saatavissa. Vaan tultava oli toimeen, ei siinä muu auttanut.
...Eikä ollut juoksevaa vettä, ei sähköä eikä edes tietä ollut keksitty. Kouluun hiihdettiin kesät talvet 40 km suuntaansa ja sitä ennen käytiin navetassa lypsämässä lehmät ja porsaat hoidettiin koulun jälkeen keskellä yötä...

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Eipä ne äidit ennenkään lapsiaan hoitaneet, siellä ne pyörivät jaloissa ja tulivat toimeen miten taitoivat. Ei ole yksi eikä kaksi lasta kun on mennyt juomaan lipeää tai hukkunut järveen. Vielä useampi on kokenut väkivaltaa, ruumiillinen kuritus oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Toimeen tultiin mutta ei "ennen vanhaan" mikään tavoiteltava aikakausi kaikin osin ole.

Ap, kysäise vielä päivähoitotoimistosta tuota juttua. Ja puhu neuvolassa ellet sitä ole vielä tehnyt.
 
Vie ras
Ihmetyttää kun suurin osa äideistä (isistä) ei jaksa hoitaa kuin yhden lapsen kerralla. Miksi sellainen ihminen tekee sitten enemmän kuin yhden lapsen. Virike puolesta nyt en viitsi edes lähteä vääntämään. Itse olen ollut kotihoidettu ja minusta oli ihanaa kun äiti oli jatkuvasti käytettävissä. En ole myöskään mitenkään sosiaalisesti erakoitunut taikka "vajaa" joissain perus taidoissa.
 
Täti tiukka
Edelleen, päivähoito on lapsia ja perheitä varten. Kaikesta voi tietenkin itkeä että ei ole varaa siihen tai tähän, mutta säästöjen ei pidä hankaloittaa perheiden elämää kohtuuttomasti. Jos nykyisellä hoitajamäärällä ei pärjätä, niin sitten täytyy palkata hoitaja lisää. Tämä on taas ihan sama juttu kuin silloin kun väitetään että virikelapset vievät työssäkäyvien lasten hoitopaikat - jos virikelapset jäisivät kotiin, päivähoitopaikkoja vähennettäisiin. Tietysti ihan kiva kuntataloudelle, mutta kunnan nyt vain on pystyttävä tarjoamaan tietyt palvelut.
Piti oikein miettiä, että mikä minua yllä olevassa puheenvuorossa niin ärsytti. Ensinnäkin tuo, että kunnan "nyt on vain pystyttävä" tarjoamaan tietyt palvelut. Lain mukaan joo. Laki säädettiin 25 vuotta sitten ja se muuttuu ihan just.

Ja toiseksi (vielä enemmän) ärsytti se asenne, että mä nyt kannan lapseni tänne, viis siitä vaikka suosittelisitte muuta lapsen edun nimissä, palkatkaa lisää väkeä jos ette muuten pärjää. Kun mulla on oikeus tähän.
 

Yhteistyössä