Voiko lapselle tulla ruskeat silmät jos ei kummallakaan vanhemmalla ole?

  • Viestiketjun aloittaja sade
  • Ensimmäinen viesti
Bilsan tunneilla hereillä ollut mutta muutenkin lu
No biologian tunneilla nimenomaanhan opetetaan, että kahden sinisilmäisen vanhemman lapset ovat sinisilmäisiä, koska heillä on pelkästään "sinisiä" geenejä. Ruskea geeni on hallitseva, joten jos on yksi geeni ruskea, ovat silmät ruskeat. Ihmisellä siis on kaksi tietyn "väristä" geeniä, jotka vaikuttavat silmen väriin:
sininen geeni + sininen geeni = sininen silmä
ruskea geeni + ruskea geeni = ruskea silmä
ruskea geeni + sininen geeni = ruskea silmä

MUTTA!!!! tämä siis on rajusti yksinkertaistettu (jottei koululaisten päätä sotkettaisi liikaa) eikä puhuta mitään esim. vihreistä tai meripihkanvärisistä silmistä tai miljoonista eri ruskean ja sinisen sävyistä. Ja näin siis käytännössä voikin olla sinisilmäisillä vanhemmilla ruskeasilmäinen lapsi, etenkin jos sinisyys ei ole ihan "puhdasta".
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
mä muistelisin, että sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, joten siniset silmät saadakseen pitää molemmat geenit olla sinisilmäisyysgeenejä. Sen sijaan ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskesilmäiset voisivat saada sinisilmäisen lapsen.
Oikein. Kaksi sinisilmäistä voivat saada ruskeasilmäisen. Sinisilmäisen taas voi saada vain jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
mä muistelisin, että sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, joten siniset silmät saadakseen pitää molemmat geenit olla sinisilmäisyysgeenejä. Sen sijaan ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskesilmäiset voisivat saada sinisilmäisen lapsen.
Oikein. Kaksi sinisilmäistä voivat saada ruskeasilmäisen. Sinisilmäisen taas voi saada vain jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä.
Unohtakaa äskeinen. Pitäisi varmaan opiskella perinnöllisyyden perusteet uudelleen :(
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
mä muistelisin, että sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, joten siniset silmät saadakseen pitää molemmat geenit olla sinisilmäisyysgeenejä. Sen sijaan ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskesilmäiset voisivat saada sinisilmäisen lapsen.
Oikein. Kaksi sinisilmäistä voivat saada ruskeasilmäisen. Sinisilmäisen taas voi saada vain jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä.
mulla ja sisarella kummallakin ruskeat silmät, vanhemmillamme siniset ja vihreät. nyt sitten minun lapsellani siniset silmät, vaikka miehelläni ihan selkeän vihreät.. tuntuu oudolta :)
lapsi on tosin parivuotias, ja olen kuullut, että on ilmeisesti aika yleistä, että silmienväri muuttuu jopa hieman vanhemmallakin?!
 
Tiedä sit mikä on totuus mutta mies kertoi että sille opetettiin lukiossa tosi tarkkaan tuo juttu ja ruskeasilmäistä ei voi tulla sinisilmävanhemmille. Meillä oli joskus eräs tuttava jolla ruskea tukka, ruskeet silmät, oli monesti luultu Romaniksi, että niin tumma. Vanhemmat sinisilmäisiä. Oli ihmetelly miten mahdollista. Mies sanoi mulle että on tainnu se äiti käydä vieraissa joskus...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bilsan tunneilla hereillä ollut mutta muutenkin lukenut:
No biologian tunneilla nimenomaanhan opetetaan, että kahden sinisilmäisen vanhemman lapset ovat sinisilmäisiä, koska heillä on pelkästään "sinisiä" geenejä. Ruskea geeni on hallitseva, joten jos on yksi geeni ruskea, ovat silmät ruskeat. Ihmisellä siis on kaksi tietyn "väristä" geeniä, jotka vaikuttavat silmen väriin:
sininen geeni + sininen geeni = sininen silmä
ruskea geeni + ruskea geeni = ruskea silmä
ruskea geeni + sininen geeni = ruskea silmä

MUTTA!!!! tämä siis on rajusti yksinkertaistettu (jottei koululaisten päätä sotkettaisi liikaa) eikä puhuta mitään esim. vihreistä tai meripihkanvärisistä silmistä tai miljoonista eri ruskean ja sinisen sävyistä. Ja näin siis käytännössä voikin olla sinisilmäisillä vanhemmilla ruskeasilmäinen lapsi, etenkin jos sinisyys ei ole ihan "puhdasta".
Näinhän se meni.
Huomatkaa myös tuo loppu.
 
Meille voi varmaan tulla ihan minkävärinen lapsi vain, kun on niin monenvärisiä suku täynnä.

On tummatukkaisia sinisillä silmillä, tummatukkaisia ruskeilla silmillä, blondeja ruskeilla silmillä, punatukkaisia meripihkanvärisillä silmillä, blondeja sinisillä silmillä, punertavatukkaisia sinisillä silmillä, plus siniharmaat ja vihertävät. Minä olen blondi vihreä-sini-meripihka-silmillä ja mies tumma vihreillä silmillä.

Saipa tuossa äidin serkku totaalisen punatukkaisen lapsen, vaikka itse on sinisilmäinen blondi ja mies tummatukkainen ja ruskeasilmäinen. Hyppäsi lapselle papalta...
 
abrakadabra
Mä tiiän perheen missä on äitillä ja iskällä ruskeet silmät molemmilla ja sitte monta lasta joilla kaikilla muilla paitsi yhdellä on ruskeet silmät :) Sillä yhdellä on siniset silmät.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yrtti:
vihreäsilmäisen lapsesta voi tulla ruskeasilmäinen, mutta minun käsittääkseni kaden siniilmäisen vanhemman lapsesta EI VOI tulla ruskeasilämistä. Näin minä tämän asian olen ymmärtänyt. KOskee siis nimenomaan SINISIÄ silmiä, vihreät silmät ovat "haalistuneet" ruskeat, eli siis jotenkin samat geneettisesti. Harmaista en muista, ovatko siniset vai ruskeat.
Näin se menee. Ruskeasilmäiset taas voivat aivan hyvin saada sinisilmäisen lapsen.

 
papukaijan ruokottomat puheet
Tässä yksi kirjoitus

http://en.allexperts.com/q/Genetics-1795/Eye-Color.htm

Tämän mukaan pähkinä-väri (hazel), joka tulee vihreästä ja ruskeasta geenistä, peittää alleen vihreän, sinisen ja myös ruskean...

hazel


 
Alkuperäinen kirjoittaja tämä on tietoa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös nämä geenit voi "hypätä" sukupolven (tai useamman?) yli, niin että lapsi perisi esim. isovanhemman silmien värin.
On sitä kummempaakin kuultu, muistan joskus lukeneeni mustaihoisesta pariskunnasta, jotka saivat kaksoset, joista toinen oli valkoinen...
Silmien väri ei hypi. Hyppiminen koskee vain sellaisia ominaisuuksia, jotka määräytyvät useiden geenien vaikutuksesta (mm. pituus, ihonväri), mutta silmien väriin vaikuttaa vain yksi geeni, joka periytyy sellaisenaan eteenpäin. Tuo musta lapsi valkoiselle (tai toisinpäin)- ilmiö perustuu siihen, että ihonväriä koodaa monta eri geeniä. Valkoisella, jolla on vaikka musta isoisoisoisä, on perimässään vain heikkona ominaisuutena tumma väri ja todella vahvana valkoista väriä koodavat geenit. Jos kaksi tällaista valkoista saa lapsen, lapseen voi "kerääntyä" sattumalta molemmilta vanhemmilta juuri nämä tummaa väriä aikaansaavat perimän muodot.
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/02/070222180729.htm
 
täällä näin...mulla tummanvihreät silmät,vanhemmilla molemmilla siniset,äidin vanhemmat sinisilmäisiä,äidinisän vanhemmat molemmat ruskeasilmäisiä.isän vanhemmat sinisilmäisiä :D omat lapset.sinisilmäisiä muut paitsi yhdellä tytöllä vihreänharmaat,heidän isällä siniset
 
KUISKATEN kerron sen
Mulla vihreet silmät ja exällä harmaanvihreet.

Esikoisella vihreet
Tokalla kameleontti = jossain valossa vihreet, jossain ruskeet
Kuopuksella vihreenruskeet

Äidin puolen suvussa paljon ruskeasilmäisiä mutta äidilläni ei ole, hänen isällään ja muutamalla sisaruksellaan on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Tiedä sit mikä on totuus mutta mies kertoi että sille opetettiin lukiossa tosi tarkkaan tuo juttu ja ruskeasilmäistä ei voi tulla sinisilmävanhemmille. Meillä oli joskus eräs tuttava jolla ruskea tukka, ruskeet silmät, oli monesti luultu Romaniksi, että niin tumma. Vanhemmat sinisilmäisiä. Oli ihmetelly miten mahdollista. Mies sanoi mulle että on tainnu se äiti käydä vieraissa joskus...
Törkeetä.
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
meidän esikoisella on rusk. silmät ja vanhemmilla ei oo eikä edes isovanhemmilla ja postinkantajakin on nainen :D
Tähän!

Mulla on noi hazelit ja miehellä siniharmaat. Silti naperolla on suklaat.

Silmien väri ei todellakaan periydy ihan niin yksioikoisesti kuin mitä lukion bilsassa opetetaan. Se tietty geeni toimii sillä lailla, mutta kun se ei ole ainoa geeni mikä väriin vaikuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruskeasilmäisyys on geeninä dominoiva eli lapsellasi voi olla ruskeat silmät vaikka molemmat vanhemmista ovatkin sinisilmäisiä, mikäli esim. isovanhemmista toisella on ruskeat
Näinpä juurikin. Ja jos lapsen isän äidillä vielä olis ruskeat niin mahdollisuus suurempi!
Mulla siniset ja ex:llä ruskeat. Ex anopilla siniset ja apil ruskeat.. meillä kaikilla lapsilla oli siniset silmät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Tiedä sit mikä on totuus mutta mies kertoi että sille opetettiin lukiossa tosi tarkkaan tuo juttu ja ruskeasilmäistä ei voi tulla sinisilmävanhemmille. Meillä oli joskus eräs tuttava jolla ruskea tukka, ruskeet silmät, oli monesti luultu Romaniksi, että niin tumma. Vanhemmat sinisilmäisiä. Oli ihmetelly miten mahdollista. Mies sanoi mulle että on tainnu se äiti käydä vieraissa joskus...
mun mies näyttää ihan mannelta tummine hiuksineen ja kasvonpiirteineen,mutta sillä on kirkkaan siniset silmät :LOL:
on aika vaikuttava katse :whistle:

*tuli vaan tuosta mustalais vertauksesta mieleen*
 
vieras
Mun velipuolen lapsella on ruskeat silmät, velipuolella ja hänen vaimollaan siniset, myös molempien vanhemmilla siniset, mutta velipuoleni pappa oli ruskeasilmäinen. Juu ja ei ole postinkantajan lapsi :D. Mulla itselläni on vihreät, ja esikoiseni isällä sellaset vihreät missä ruskeaa, jossain valossa vihreät ja jossain ruskeat, esikoisella todella tumman ruskeat. Kuopuksen isällä taas on jännän väriset silmät, muuten sinertävän harmaat, mutta ihan tuossa mustuaisen ympärillä ruskeaa (äidillään oli ruskeat silmät), kuopus oli pitkään sinisilmäinen, nyt alkaa muuttua vihreiksi, ihmettelen ettei ole ruskeat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Tiedä sit mikä on totuus mutta mies kertoi että sille opetettiin lukiossa tosi tarkkaan tuo juttu ja ruskeasilmäistä ei voi tulla sinisilmävanhemmille. Meillä oli joskus eräs tuttava jolla ruskea tukka, ruskeet silmät, oli monesti luultu Romaniksi, että niin tumma. Vanhemmat sinisilmäisiä. Oli ihmetelly miten mahdollista. Mies sanoi mulle että on tainnu se äiti käydä vieraissa joskus...
mun mies näyttää ihan mannelta tummine hiuksineen ja kasvonpiirteineen,mutta sillä on kirkkaan siniset silmät :LOL:
on aika vaikuttava katse :whistle:

*tuli vaan tuosta mustalais vertauksesta mieleen*
Mun mies näyttää kanssa joltain..... ulkomaalaiselta, kaikki luulee että on ruskeasilmäinen, mutta eipä ole.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Jep,mulla on vihreät ja miehellä siniset silmät,tytöllä oikein suklaanruskeat. :D Tosin vihreät ovat kyllä tummat,mutta meillä molemmilla on sellaiset sekaväriset kirjavat silmät,tytön puhtaan ruskeat oli hauska yllätys.
Mun äitini on vihreäsilmäinen kuten sinä ja isäni sinisilmäinen. Lapsia heillä on yks vihreesilmäinen (minä), yks ruskeesilmäinen (mun sisko) ja yks vihreesilmäinen (mun veli).. Äitini isä oli vihreäsilmäinen. Niin ja minä itse taasen olen saanut sinisilmäisen lapsen, sinisilmäisen mieheni kanssa.
 

Yhteistyössä