Voiko laulutaidon oppia?

Tämmöstä mietin. Et jos ihmisellä ei ole mitenkään kauheen hyvä lauluääni niin voiko oikean laulutekniikan avulla myös tavallaan "saada paremman lauluäänen"? Mä oon aina tykännyt hirveästi laulaa, mutten oikein tiedä onko mulla lauluääntä vai ei. Joku on sanonut, että olis mutta mies taas taitaa olla sitä mieltä etten osaa yhtään laulaa :D Mutta mietin että oisko siitä mitään iloa alkaa käydä laulutunneilla.
 
Peyote
kyllä varmaan ääntä voi treenata ja just löytää oikean tekniikan. Ssen sijaan jos ei pysy äänessä, tai edes kuule, millon karkaa pahasti, niin uskoisin, että semmoista ei voi oppia.
 
voi periaatteessa
Yhdellä Olavi Virran vanhalla levyllä oli pätkä kun hän lauloi ennen "lauluopintojaan". Aika epämiellyttävä nasaaliääni varsinkin... En muista kuka häntä opetti käyttämään ääntää, mutta loppu onkin historiaa... Ja Madonnan laulutaitokin on kehittynyt vuosien mittaan, hänhän on itsekin sanonut ettei periaatteessa osaa laulaa, eikä tanssia. Harjoitus tehnyt vain tehtävänsä.
 
"viiden äiti"
Kyllä voi. Pojan musiikinopettaja kertoi, että joillakin on "tapit" korvissa. Harjoittelemalla tapit ikäänkuin irtoaa ja ihminen oppii laulamaan melodian mukaisesti.
 
"reiska"
Lauluääntä saa toki treenaamalla paremmaksi, mutta jos ei ole minkäänlaista rytmitajua, sävelkorvaa tai muuta vastaavaa, niin laulat koko ajan nuotin vierestä etkä pysy kappaleen kanssa samassa rytmissä. Näitähän on kaikenmaailman musakilpailut mitä televisiostakin tulee, niin täynnä, he eivät valitettavasti ymmärrä kuinka kauhealta se kuulostaa muiden korvaan.
 

Yhteistyössä