Voiko maitoallergia ilmetä vuoden ikäisellä oksenteluna?

Mietin sitä laktoosiasiaakin... perheestä muut saa mahansa kipeäksi jos tavan maitoa juo. Just oksennustaudista pieni pääsi ja nyt taas... :headwall:

Muoks. Ja sitä laktoositontakaan ei siis ole paljoa saanut. Tavan maitoa ollaan nyt annetu ruuan kanssa, kun tykkää maidosta eikä tissiäkään saa enää.
 
Viimeksi muokattu:
meillä alkoi vähä ennen vuoden ikää, pasko yötä päivää. Iho-oireita ei ollut. Maitotuotteet ei sopinu, eli mentiin soija tuotteilla. Nyt poju 2v6kk ja maito on sopinu jo puolisen vuotta. kokeile ostaa esim soija tuotteita ja testaa niit muutama viikko, niin siinä kyl huomaa jo eron, jos on maidolle allerginen. Toki kaikille ei soijakaan sovi, mutta onhan niit esim kauramaitoo yms vielä lisäksi sitten.
 
meillä alkoi vähä ennen vuoden ikää, pasko yötä päivää. Iho-oireita ei ollut. Maitotuotteet ei sopinu, eli mentiin soija tuotteilla. Nyt poju 2v6kk ja maito on sopinu jo puolisen vuotta. kokeile ostaa esim soija tuotteita ja testaa niit muutama viikko, niin siinä kyl huomaa jo eron, jos on maidolle allerginen. Toki kaikille ei soijakaan sovi, mutta onhan niit esim kauramaitoo yms vielä lisäksi sitten.
Näin täytyy varmaan kokeilla. Maistuuko soijamaito kovin paljon erilaiselle kuin lehmänmaito? Tai voiko siitä tehdä puurot yms niin kuin lehmänmaidosta?
 
Ihan uteliaisuudesta jatkan kyselyä. Minkä hintaisia nuo kauramaidot ovat? Kuvittelin ihan ettei niitä sais antaa vielä näin pienille. Laktoosi-intoleranssi iski mieleeni myös, mutta siitäkin tohtorit on sanoneet ettei vuoden ikäsillä vielä sitä voisi ilmetä. Voi kääk.
 
Meillä todettiin 5 kk:n iässä maito-allergia iho-oireiluna. Vuoden iässä kun kokoeiltiin maitoa niin on suolisto-oireinen. Eli voi muuttaa muotoaan. Oksentelusta en osaa sanoa.
Mä luulen, että se iho oire on välittömämpi reaktio ja suolisto-oireet tulee vasta pidemmän altistumisen jälkeen. Silloin alkuvaiheessa kun imetin niin itse jos käytin maitotuotteita niin lapselle tuli suolisto-oireet, mutta kun lapselle annettiin altistuksessa maitoa niin tuli välittömät ihoreaktiot.

Eli voisin kuvitella allergian vähän helpottaneen, ellei samantien tule oireita. Tietoahan ei minulla ole siitä vaan mutua.


Me käytetään erityiskorvikkeen lisäksi Oatlyn kaurajuomaa, jossa on kalsiumia. Maksaa suunnilleen 2e/litra. Se on hyvä maidonkorvike myös ruoanlaittoon, toisin kuin ylimakeat ja monesti vaniljalla maustetut soijajuomat ja ollaan käytetty sitä varmaan jopa alle vuoden iästä saakka, nyt 1.5v.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä