Voiko mies tunnustaa isyytensä äidin tahtomatta?

mona
voi tunnustaa, muuta jos lapsen äiti on naimisissa niin sen aviomies merkitään aina lapsen isäksi ja siihen ei ketään voi sanoa mitään. mutta ellei oo naimisissa niin sitten isä voi tunnustaa isyyden vaikka äiti kieltäis.
 
Kirppu
KYLLÄ voi isä vaatia isyyden selvittämistä. Äiti voi vastustaa, mutta asia "toimii" vain silloin jos isää ei ole kuvioissa ollenkaan/ei ole kiinnostunut ja tällöin asia jää selvittämättä. Mut jos isää kiinnostaa, isyys selvitetään äidin vastustuksesta huolimatta. Näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
voi tunnustaa, muuta jos lapsen äiti on naimisissa niin sen aviomies merkitään aina lapsen isäksi ja siihen ei ketään voi sanoa mitään. mutta ellei oo naimisissa niin sitten isä voi tunnustaa isyyden vaikka äiti kieltäis.
Mutta eikös tuon isyyden voi kumota? (kahtoin tuota jonkun linkittämää finlexin sivustoa)
 
vieras
Eikö se olis aivan sikamaista, jos nyt vaikka minä naimisissa olevana naisena pettäisin miestäni, tulisin siitä raskaaksi, pitäisin lapsen ja uskottelisin miehelleni, että lapsi on hänen? Ja tämä jonka kanssa olen pettänyt, tietäisi asiasta ja haluaisi tunnustaa isyytensä, mutta hänellä ei olisi mitään sananvaltaa asiaan?
 
no
ikävä kyllä niin, että isillä ei ole aina oikeutta lapsiinsa, vaikka tietäisivätkin heistä. Lakimuutostahan tähän on ehkä tulossa. Onhan noita tapauksia ollut julisuudessakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö se olis aivan sikamaista, jos nyt vaikka minä naimisissa olevana naisena pettäisin miestäni, tulisin siitä raskaaksi, pitäisin lapsen ja uskottelisin miehelleni, että lapsi on hänen? Ja tämä jonka kanssa olen pettänyt, tietäisi asiasta ja haluaisi tunnustaa isyytensä, mutta hänellä ei olisi mitään sananvaltaa asiaan?
Olis, mutta Suomessa ny tapahtuu monenmoisia sikamaisia juttuja (esim. raiskaustuomiot naurettavia yms).

Mutta siis selvennettäköön, että meil on ihan selvät kuviot näissä, mut ihmettelin vain kun kaveri (mies) väitti, että voi isyyden tunnustaa vaikkei äiti haluaisi. Ja siks kyselin siis, kun aina olin kuullu muuta. Mutta tosi hieno juttu, että miehellä tää oikeus on!!
 
Kyllä voi.

Ainoastaan silloin, jos lapsi on syntynyt avioliittoon, niin kukaan ulkopuolinen ei voi lasta omakseen tunnustaa (koska lapsi on merkattu aviomiehen lapseksi) ellei lapsen äiti tai isäksi merkattu henkilö siihen suostu.

Äiti voi kieltää lastenvalvojaa jatkamasta isyydenselvitystä kun vauva syntyy jos vauva on syntynyt avioliiton ulkopuolelle...mutta äiti ei pysty millään keinolla estämään isää tunnustamasta omaa lastaan, mikäli lapsen isyys ei ole vahvistunut avioliiton kautta.
 
vieras
Tottakai pitää voida vaatia isyytensä tunnustamista, jos se kokeissa todetaan perustelluksi. Miehellä on oikeus lapseensa ja lapsella isäänsä. Tämä on saatava lakiin valittömästi. Ei äiti ole tässä mikään jumala.
 
No samaa mieltähän minäkin olen, että pitäis tällainen oikeus ehdottomasti olla! Mutta tuota juuri ihmettelin kun kaikki aina oli aiemmin väittänyt toista.. Eli siis sitä, että miehellä ei tätä oikeutta ole jos nainen ei halua isyyttä tunnustettavan.
 
Broidilla oli sellainen tilanne, että äiti kieltäyty isyyden tunnustamisesta, vaikka väitti lasta broidin lapseksi. Broidi sit kävi lastenvalvojalla tunnustamassa isyytensä, äiti kiisti sen, ja sitten oikeus määräsi lapsen ja broidin verikokeisiin. Siitä sitten selvisikin, ettei se ollutkaan broidin lapsi :whistle:
 

Yhteistyössä