Voiko raju raskauspahoinvointi aiheuttaa hematooman?

  • Viestiketjun aloittaja tähti
  • Ensimmäinen viesti
tähti
Eli jos joku joka asiasta tietää, vois kertoa voiko raju raskauspahoinvointi aiheuttaa hematooman kohtuun?

Oksentelen edelleen tosi rajusti, tänään rv 15+5, ja muutama pvä sitten oli pientä tuhruvuotoa jonka todettiin sitten tulevan hematoomasta. Unohdin sit kysyä mistä se hematooma on voinu tulla...

Esikoista odottaessani oli samankaltaosta vuotoa, tosin sillon ei todettu mitään hematoomaa, tosin sillon ultraaja oli terveydenhoitaja eikä erikoislääkäri. Edellisessä raskaudessa oli kans hematooma ja silloin vuosin ku menkoissa ja se menikin sit kesken rv 19+0.

Tuhruvuotoa kesti nyt vaan vajaa 2 pvää ja oon ihan hyvillä mielin, mutta olo on aamusin ihan järkky ja pelkään oksentaa et jos se vaikuttaa hematooman syntyyn/kuihtumiseen. Et jos joku tietää ni olisin kiitollinen jos jakais tiedon.
 
Hei,
Minulla oli alkuraskaudessa kohdussa hematooma, joka vuoteli välillä rajustikin.
Oksentaminen ja pahoinvointi ei vaikuta hematoomaan, ainakaan minulla ei mitään tuon suuntaista ole kerrottu, vaikka oksentelin alkuraskaudessa pahoinvoinnin vuoksi. Hematooma on joka tapauksessa kohdussa eikä oksentaminen ole yhteydessä kohdun tai istukan toimintaan.

Hematooma syntyy käsittääkseni yleensä istukan syntymisvaiheessa, joku pieni suoni jää vuotamaan tms. Jos hematooma on kohdunsuulla, se vuotaa tuhruna ja välillä suurempanakin. Minulle myös selitettiin, että hematooma on riski vain silloin, kun se sijaitsee jatkuvasti kriittisellä paikalla, esim. juuri kohdunsuulla tai on poikkeuksellisen suuri suhteessa sikiön kokoon (tämä on riski lähinnä alkuraskaudessa).

Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti!
 

Yhteistyössä