Voiko tupakoitsijaa ja narkkaria verrata?

  • Viestiketjun aloittaja "Nana"
  • Ensimmäinen viesti
"Nana"
Rupesin tässä miettimään kun ollessani kaverini kanssa terassilla, siihen tuli joku hänen tuttunsa. Nainen oli viimeisillään raskaana, tupakka suupielessä. Hän siinä ystäväni kanssa vaihtoi kuulumisia, innoissaan puhui tulevasta lapsestaan, tumppasi tupakkansa ja noin viiden minuutin hengenvedon jälkeen sytytti uuden. Minun oli pakko sanoa että on aika irvokas näky nähdä maha pystyssä oleva nainen käryttämässä. Nainenhan ärsyyntyi toteamuksestani niin että sanoi yrittäneensä kaikkensa lopettaakseen, mutta lääkäri oli sanonut että parempi tupakoida kuin olla tupakoimatta jos siitä tulee stressiä koska stressi on vauvalle pahempaa. Pääsi suustaan myös "Mä en jaksa enää välittää ihmisten katseista ja kommenteista, oma on asiani."

Nopeasti siitä lähti. Ja minun mieleeni jäi pyörimään seuraavat kysymykset:

Voiko ihminen joka ei edes tupakkaa lapsensa takia tumppaa 9n kuukauden ajaksi, edes vähennä johonkin puolikkaaseen stressitupakkaan, todella väittää rakastavansa lastaan?

Jos tupakan lopettaminen on niin vaikeaa, vieroitusoireet niin pahoja, onko tupakkariippuvainen loppujen lopuksi yhtään sen parempi kuin tärisevä huumenarkomaani jotka mielletään aika säälittäviksi tapauksiksi. Sillä erolla toki että tupakoitsija saa ainettaan laillisesti ja helposti?

Itse en ole koskaan tupakoinut, enkä myöskään ollut raskaana joten en voi tietää kuinka vaikeaa tai stressaavaa raskauden ajaksi mielihaluista luopuminen on, joten lienee minulta tekopyhää asiaa näinkin näkyvästi paheksua. Teen sitä silti. Olen ehkä liikaa nähnyt ihmisiä joilla viimeinen tupakka tumpattiin raskaustestin näyttäessä positiivista.

Mielipiteitä?
 
"vieras"
On oikein verrata. Tutkitusti tupakka aiheuttaa pahempaa riippuvuutta kuin osa huumeista. Kyllä se lääkäri oli aivan oikeassa. Tupakka on terveydelle haitallista, mutta ei kuitenkaan erityisen haitallista.
 
Mielestäni on parempi sikiölle lopettaa polttaminen ja käyttää vaikka korvaushoitoja, ei saa niitä myrkkyjä mitä tupakassa. Ja ihan hyvää tietoa asiasta tiede.fi/uutiset tupakka muuttaa aivoja. eli itse vastaan että voi verrata. Itse 20v poltin.
 
nojaa
tupakointiei vielä tarkoita sitä,että elämänhallinnassa olisi jotain ongelmaa, kun taas narkkaus vaikuttaa ihan kaikkeen. Tupakka ei vaikuta ihmisen mielialoihin tms. mitä nyt huuemt voikaan tehdä. Kyllä tupakoiva äiti voi kuitenkin tarjota lapselleen hyvän ja asiallisen kodin, narkki harvemmin.

Mitenkään kuitenkaan tupakoimista raskausaikana puolustamatta, pakko sanoa, että tää tupakkahysteria alkaa mennä jo vähän liian pitkälle :D terv. ehkä ex tupakoiva äiti, nyt lopetusyritys toinen päivä meneillään....( ei raskaana, vaan muuten vaan lopettamassa)
 
nojaa
lisäksi pakko sanoa, että en ole kyllä huomannut niissä vauvoissa, joista tiedän, että on rask. aikana tupakoitu, mitään vikaa... narkkauksen jälkeenhän vauvoilla voi olla vaikka mitä ( en kyllä tosi elämässä tunne tapauksia)
edelleenkin en puolustele, mutta tällanen pointti tuli vaan mieleen
 
Itse vastaisin että ei voi verrata. Narkkarilla (etenkin kovat huumeet) on yleensä elämä täysin ruvella. Tarkoitan esim. varastelua ja muita rötöksiä, mahdollista itsensämyymistä, mittaamattomia velkoja ja niiden perimistä, kaikenkaikkiaan huonoa seuraa sekä muutenkin laittomien aineiden hankkimiseen littyviä vaaroja.

Mutta tietenkään ei ole oikein polttaa raskausaikana ja todellakin on täysin käsittämätöntä että joku haluaa vaarantaa lapsensa terveyden.
 
ttppii
[QUOTE="vieras";23948579] Kyllä se lääkäri oli aivan oikeassa. Tupakka on terveydelle haitallista, mutta ei kuitenkaan erityisen haitallista.[/QUOTE]

Vaikea uskoa, että yksikään lääkäri on noin sanonut - puhdasta pa*kaa. Ja tupakka on kovasti terveydelle haitallista, lisäksi jos/kun kotona poltetaan niin on ERITTÄIN suuri todennäköisyys, että lapsikin sitten aikoinaan aloittaa tupakoinnin.
 
Narkomaanihan on huumausaineriippuvainen, määritelmällisesti. Mutta ero päihteen ja huumeen välillä nyt on niin veteen piirretty viiva kuin olla voi. Tupakoitsija on voimakkaammassa riippuvuussuhteessa kuin kannabiksen käyttäjä, mutta tupakka aiheuttaa pienemmät välittömät vaikutukset kuin kannabis, jne. Mielestäni päihderiippuvainen on päihderiippuvainen, kiskoi se sitten kahvia tolkuttomasti, ryyppäsi liuotinta sedulassa tai imee röökiä.
 
"vieras"
Ei tulisi mieleenkään poltella odotusaikana. Veljeni vaimo poltti, hautasi lapsensa hänen ollessaan 12v, lapsi kuoli leukemiaan, jostuiko leukemia raskausaikaisesta tupakoinnista? Ken tietää? En ottaisi moista riskiä!
 
"just"
[QUOTE="vieras";23948688]Ei tulisi mieleenkään poltella odotusaikana. Veljeni vaimo poltti, hautasi lapsensa hänen ollessaan 12v, lapsi kuoli leukemiaan, jostuiko leukemia raskausaikaisesta tupakoinnista? Ken tietää? En ottaisi moista riskiä![/QUOTE]

Kai olet käynyt kukkahattu päässä kertomassa teoriasi veljellesi ja tämän vaimolle? Ihan oikeasti, pitäkää edes joku tolkku päässä, tälläsiä typerä spekuloida varsinkin kun äiti on joutunu lapsensa hautaamaan. Eiköhän siinä ole jo tuskaa tarpeeksi? Ja ei, en puolusta tupakointia raskausaikana, mutta alkaa teoriat menemään vähän överiks.....
 
[QUOTE="vieras";23948688]Ei tulisi mieleenkään poltella odotusaikana. Veljeni vaimo poltti, hautasi lapsensa hänen ollessaan 12v, lapsi kuoli leukemiaan, jostuiko leukemia raskausaikaisesta tupakoinnista? Ken tietää? En ottaisi moista riskiä![/QUOTE]

No just.Siun teorian mukkaan kaikkien syöpälasten äidit sitten varmaan tupakoi?!
 
nojaa
Ovat keskimäärin pienempiä ja tyhmempiä ja herkempiä infektioille. Tyhmyys tietysti voi olla perinnöllistäkin, sillä vain tyhmät idiootit polttavat, etenkään raskaana ollessaan.
Ei tuollainen yksittäisestä lapsesta päälle näy.
tämäpä sitten olikin viisas kommentti,kyllä se tyhmyys sitten tulee jostain muusta kuin tupakasta,jokainen lapsi on yksilö. En itse ainakaan ole huomannut todellisuudessa tällaista. Pienikokoisuus on mun havaintojeni mukaan myös keksitty juttu. Infektioherkkyydestä en tiedä, aika monilla tuntemillani muksuilla on ollut esim. korvatulehduksia ja flunssia enemmän tai vähemmän, varsinkin päiväkodin alkaessa, riippumatta äidin tupakoinnista/tupakoimattomuudesta.
Ja edelleenkin en puolustele sitä raskaustupakointia, vaikka siltä varmaan voi vaikuttaa.

En tiedä paljon pitää tupakoida, että vaikuttaa vauvan kokoon.
 
jeopepepep
Kyllähän tupakointi aiheuttaa joillekin oikeastikin ihan huumeisiin verrattavaa riippuvuutta.

Kuitenkin sinänsä tupakointi ei aiheuta yleensä samanlaisia sosiaalisia ym. haittoja, kuten huumeet. Kovia huumeita käyttävät harvemmin ovat muuten suht tavallisia, työssä käyviä ihmisiä. Tupakoivissa näitä on taas paljon. Esim. itselleni tupakointi ei ole este sille, ettenkö voisi antaa lapsiani hoitoon ko. henkilölle, kunhan ei vaan polta lasten vieressä. Mutta taas narkille en ikinä antaisi lapsiani hoitoon.
 
"vieras"
Tupakan nikotiinin on tutkittu olevan lähes yhtä pahasti riippuvuutta aiheuttava kuin pahimmat huumeet. Itse nikotiinihan ei ole se tupakan terveydelle vaarallisin osa, vaan ne monet muut yhdisteet. Joten korvaushoito on pienempi paha.

Tupakoijat ovat kyllä yhden lajin narkkareita, vaikka mitä muuta väittäisivät. Veikkaan, että parinkymmenen vuoden kuluttua tupakoijat luokitellaan jo narkkareiksi.
 
ttppii
tämäpä sitten olikin viisas kommentti,kyllä se tyhmyys sitten tulee jostain muusta kuin tupakasta,jokainen lapsi on yksilö. En itse ainakaan ole huomannut todellisuudessa tällaista. Pienikokoisuus on mun havaintojeni mukaan myös keksitty juttu. Infektioherkkyydestä en tiedä, aika monilla tuntemillani muksuilla on ollut esim. korvatulehduksia ja flunssia enemmän tai vähemmän, varsinkin päiväkodin alkaessa, riippumatta äidin tupakoinnista/tupakoimattomuudesta.
Ja edelleenkin en puolustele sitä raskaustupakointia, vaikka siltä varmaan voi vaikuttaa.

En tiedä paljon pitää tupakoida, että vaikuttaa vauvan kokoon.
Missä olet julkaissut nuo hienot havaintosi?
Ainakin kaikki ihan näkemäni oikeat, tieteelliset tutkimukset kertovat ihan muuta, ja olisi kiinnostavat nähdä mikä tutkimuksiesi metodi on ollut. Tupakoitisijoiden lapset ovat tähänastisten tutkimuksien mukaan KESKIMÄÄRIN pienempia, tyhmempia ja infektioherkempiä. Et voi tehdä päätelmiä omia tai naapureiden mukuloita tarkkailemalla.
 

Yhteistyössä