Voiko viisaudenhampaan poistosta selvitä hengissä?

Pahin painajainen on käynyt toteen. Mulla on viisurit pysyneet tähän asti piiloosa ja nyt pirulainen viime keväänä sitten yksi puhkesi ylös. :snotty:
Vielä tämä viisuri ei ole vaivannut yhtään mutta kun kerta tuota paikattavaa suustani löytyy, niin kannattaako se poistattaa samaan syssyyn?

Miten helkutissa mie edes uskallan soittaa hampulääkäriin ja varata ajan? :eek:
Mie pelkään oikeesti aivan älyttömästi hammaslääkäriä. Muista kun jouduin pakon sanelemana käymään pari vuotta sitten siellä, olin niin paniikissa että hammaslääkäri joutui vähän väliä muistuttamaan että hengitä... Olin kuulemma ollut aivan valkoinen ja tärissyt siinä tuolilla.

Tekisi mieli olla menemättä. Mutta en taida, sillä en voi laittaa hampaitani yhteen kun sattuu niin pirusti. Syöminenkin sattuu. Nyt ei oo kivaa. :(

Jos se viisuri poistetaan, niin onkos se suu kovin kipeä pitkänkin aikaa?
 
Kyllä siitä voi selvitä, multa on poistettu kolme viisuria. Jos hammas lähtee ihan vaan vetämällä niin ei ole kipeä kuin pari päivää. Jos joudutaan leikkamaan niin minulla ainkin oli suu kipeä niin kauan kunnes ompeleet poistettiin. Mutta hengissä selvisin vaikka pelotti pirusti.
 
Ylhäältä hammas lähtee suht helpolla, ainakin näin mulla.
Ole huoleti ja valitse semmoinen hammaslääkäri joka ymmärtää paniikkiasi, siitä kannattaa kertoa siis etukäteen.

Parempi se on nyt poistaa kuin odottaa että tilanne menee pahemmaksi :hug:

Kipuilee jonkin aikaa, mutta pyydä resepti särkylääkkeille (esim burana 600mg)
 
No sinnittelin minä maksimissaan sen 2h, ennenkuin aloin syödä (näkkileipää mm...).

Tää on ihan yksilökohtaisia juttuja, joillekin ei tuu mitään ja toisilla on viikon naama mustelmilla ja turvoksissa. Jotain vaikutusta on siinä, miten helposti hampaat saadaan poistettua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Voi. Mulla leikattiin molemmat alaviisurit samalla kertaa, itse leikkaus ei ollut mitään mutta se seuraava viikko :/ En kiristäis lääkäriä sitä toiste tekemään B)
Just tätä mie myös pelkään. Pelottaa pelkkä ajatuskin, että olo olisi kuin katujyrällä olisi ajettu naamani päältä. :/
 
onneks on ohi
Jos on viisurit puhjenneet niin siitä selviää kyllä hengissä ja poisto nopeaa toimintaa yleensä mutta jos pitää leikata ikenen sisältä niin siitä ei kyllä hengissä selviä. Itseltäni leikattiin alaviisuri sairaalassa ikenen sisältä ja leikkaus kesti tunnin. Lääkäri poras hampaan pieninä murusina pois. Sen jälkeen olikin puolpäätä turvoksissa ja mustelmilla seuraavat kolme viikkoa. Ja miestä hävetti kävellä mun kanssa julkisilla paikoilla kun tietty kaikki ohikulkijat kuvittelee että siinä on taas sellanen vaimonhakkaaja. Että semmosia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja onneks on ohi:
Jos on viisurit puhjenneet niin siitä selviää kyllä hengissä ja poisto nopeaa toimintaa yleensä mutta jos pitää leikata ikenen sisältä niin siitä ei kyllä hengissä selviä. Itseltäni leikattiin alaviisuri sairaalassa ikenen sisältä ja leikkaus kesti tunnin. Lääkäri poras hampaan pieninä murusina pois. Sen jälkeen olikin puolpäätä turvoksissa ja mustelmilla seuraavat kolme viikkoa. Ja miestä hävetti kävellä mun kanssa julkisilla paikoilla kun tietty kaikki ohikulkijat kuvittelee että siinä on taas sellanen vaimonhakkaaja. Että semmosia.
:eek: :eek:

Toivon mukaan omat alaviisurit ei puhkeä.. pelottavasti vaan on ikenet turvoksissa.

 
Miulla on 4 viisaudenhammasta leikattu ikenen sisältä pois jo yläasteella kun eivät mahtuneet kasvamaan mitenkään päin ja hyvin hengissä selvisin. Itsestään sulavat tikit oli vähän aikaa ja poski aina turvoksissa, mut eipä sen kummempaa. 7 vuotta sitten kerkisi yksi viisaudenhammas kasvamaan läpi ikenestä ja vieläpä ihan vinoon ja sen kävin samantien kiskotuttamassa pois. Miusta oli paljon inhottavampi tuo kiskominen, kuin, et lääkäri murskas hampaan nätisti ja imi muruset pois. Röntgenkuvien mukaan vielä yks viisaudenhammas ois tulossa, mut sekin kuva otettiin silloin 7 vuotta sitten, eikä se vieläkään ole sieltä ikenestä putkahtanut läpi, joten siitä ei taida haittaa olla...
 
Elossa ollaan. Kaikki viisurit poistettu, leikaten tai repien... Enkä edes edes muista kuinka kipeät olivat. Tottahan se vähän jomottaa sen jälkeen, mutta siihen saat kipulääkettä. Rohkeesti vaan, murehdit sitten myöhemmin.
 
Toinen alaviisureista poistettu.
Juuret olivat kivasti silmukalla ja leukaluusta lohkesi palanen.
Kipeä olin monta viikkoa. Kauemmin kuin sektion jälkeen.
Saanpahan tehdä tuosta hampaasta vaikka kaulakorun. :LOL:
 
Multa poistettiin pari vuotta sitten samalta puolelta ylä- ja alaviisuri yhtä aikaa. Lääkäri pelotteli valmiiksi sen alaviisurin poistosta, oli juuret kuulemma vinossa. Ja oikeasti kans pelkään hammaslääkäriä ihan hirveästi! Noh, aikaa meni siellä n. 20 min ja molemmat hampaat oli pois. Se alahammaskin lähti vetämällä, ei tarvinnut leikata.. yhden särkylääkkeen otin ja illan istuin jo luennoilla. Uskomattoman helppo homma oli! Mulla on nimittäin otettu toiselta puolelta alhaalta joskus vuonna kirves ja vasara ja sen jälkeen olin yli viikon kipeä + turvoksissa. Se oli kamalaa! Nyt mulla on tuolla ylhäällä vielä yks viisuri, josta ei näy kuin yksi kulma. Vähän on oireillut välillä ja poisto varmaan on edessä, siitä en usko, että helpolla selviän, ikävä kyllä :|
 
Multa revittiin maanantaina oikealta ylhäältä ja samalla varattiin kolmen tunnin leikkausaika alavasempaan lokakuun puoleen väliin. Sys samperi. Mä olen hampilääkärikauhuinen myös, rauhottavia mulle pumpataan ja käyn pelkopolilla. Ei oo tosiaan mikään pieni pelko kyseessä.

Myönnän että sattui vaikka puudutettiin, mutta mulla on todella pitkät ja kierot juuret noin normaalisti, eikä tuo ollut poikkeus. Vielä on arka, lähinnä leaun liitoskohta, mutta buranalla se menee ohi. Se on niin henkilökohtaista että miten sattuu ja miten ei. Edellinen (vasemmalla puolella ylhäällä ) viisuri lähti ihan kiltisti, ei sattunut eikä mitään. Tämä oli kivuliaampi.

Ajattele niin että ei siihen kukaan ole kuollut. Ja sieltä tulee ulos vahvampana ja on todellinen voittajafiilis sitten. Itsensä ylittäminen on aina mukavaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Multa revittiin maanantaina oikealta ylhäältä ja samalla varattiin kolmen tunnin leikkausaika alavasempaan lokakuun puoleen väliin. Sys samperi. Mä olen hampilääkärikauhuinen myös, rauhottavia mulle pumpataan ja käyn pelkopolilla. Ei oo tosiaan mikään pieni pelko kyseessä.

Myönnän että sattui vaikka puudutettiin, mutta mulla on todella pitkät ja kierot juuret noin normaalisti, eikä tuo ollut poikkeus. Vielä on arka, lähinnä leaun liitoskohta, mutta buranalla se menee ohi. Se on niin henkilökohtaista että miten sattuu ja miten ei. Edellinen (vasemmalla puolella ylhäällä ) viisuri lähti ihan kiltisti, ei sattunut eikä mitään. Tämä oli kivuliaampi.

Ajattele niin että ei siihen kukaan ole kuollut. Ja sieltä tulee ulos vahvampana ja on todellinen voittajafiilis sitten.
Pyysitkö itse hammaslääkäriltä rauhoittavia vai ehdottiko he sinulle? Vois meinaa olla ihan järkevää minunkin muutama pilleri popsia, sillä pelkään TODELLA paljon hammaslääkäriä. Nyt jo värisyttää kun ajattelen ko asiaa.

 
Voi. Mulla vedettiin kaikki 4 pois,kun kahta vaan piti,mutta totesin lekurille, että jos joskus ne toisetkin pitää poistaa niin ottaa ne samantien. Minä kun en kahta kertaa siihen suostu. Anto mega puudutuksen ja otti ne kaikki pois ja lykkäs vielä mega särkylääkkeen mukaan.
Kotiin kun lähdin soitin isännälle että tulee hakemaan kun pönttö meinaa seota. 2 päivää mä kärsin mutta hengissä ollaan oltu vuosia :D
 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Multa revittiin maanantaina oikealta ylhäältä ja samalla varattiin kolmen tunnin leikkausaika alavasempaan lokakuun puoleen väliin. Sys samperi. Mä olen hampilääkärikauhuinen myös, rauhottavia mulle pumpataan ja käyn pelkopolilla. Ei oo tosiaan mikään pieni pelko kyseessä.

Myönnän että sattui vaikka puudutettiin, mutta mulla on todella pitkät ja kierot juuret noin normaalisti, eikä tuo ollut poikkeus. Vielä on arka, lähinnä leaun liitoskohta, mutta buranalla se menee ohi. Se on niin henkilökohtaista että miten sattuu ja miten ei. Edellinen (vasemmalla puolella ylhäällä ) viisuri lähti ihan kiltisti, ei sattunut eikä mitään. Tämä oli kivuliaampi.

Ajattele niin että ei siihen kukaan ole kuollut. Ja sieltä tulee ulos vahvampana ja on todellinen voittajafiilis sitten.
Pyysitkö itse hammaslääkäriltä rauhoittavia vai ehdottiko he sinulle? Vois meinaa olla ihan järkevää minunkin muutama pilleri popsia, sillä pelkään TODELLA paljon hammaslääkäriä. Nyt jo värisyttää kun ajattelen ko asiaa.

hei! en ole tuon kirjoittaja jolta kysyit mutta ajattelin vastata sulle.
eli sä voit pyytää esilääkitystä,silloin sun pitää mennä n. puolta tuntia aikaisemmin sinne,että saat ajoissa sen rauhoittavan. ja sen jälkeen susta tuntuu samalta ku tekisit mitä tahansa normaalia, se hampaanpoisto tuntuu jännittävyydeltään samalta kun kaupassa käynti :)
eli jos sua pelottaa kovin niin pyydä lääkitys, ja huomaat ettei se ole pelottavaa. multa poistettiin viisuri ilman esilääkitystä vaikka sitä harkitsin, ja se meni niin hyvin että multa hävis hammaslääkäri pelko joka oli ennen ollut valtava.
mutta käytin eräässä toisessa tilanteessa esilääkitystä ja se todella vie sen paniikin pois. tsemppiä! varmasti selviät siitä hyvin kaikki menee :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Multa revittiin maanantaina oikealta ylhäältä ja samalla varattiin kolmen tunnin leikkausaika alavasempaan lokakuun puoleen väliin. Sys samperi. Mä olen hampilääkärikauhuinen myös, rauhottavia mulle pumpataan ja käyn pelkopolilla. Ei oo tosiaan mikään pieni pelko kyseessä.

Myönnän että sattui vaikka puudutettiin, mutta mulla on todella pitkät ja kierot juuret noin normaalisti, eikä tuo ollut poikkeus. Vielä on arka, lähinnä leaun liitoskohta, mutta buranalla se menee ohi. Se on niin henkilökohtaista että miten sattuu ja miten ei. Edellinen (vasemmalla puolella ylhäällä ) viisuri lähti ihan kiltisti, ei sattunut eikä mitään. Tämä oli kivuliaampi.

Ajattele niin että ei siihen kukaan ole kuollut. Ja sieltä tulee ulos vahvampana ja on todellinen voittajafiilis sitten.
Pyysitkö itse hammaslääkäriltä rauhoittavia vai ehdottiko he sinulle? Vois meinaa olla ihan järkevää minunkin muutama pilleri popsia, sillä pelkään TODELLA paljon hammaslääkäriä. Nyt jo värisyttää kun ajattelen ko asiaa.
Mä käyn siis pelkopolilla (erikoishoitoyksikkö ) ja siellä on sovittu että saan. Ei ole pillereitä vaan sellaista mehuun sekoitettua nestettä. Ja sillä kyllä taju lähtee hyvin. Harmi kun en muista mitä ainetta se oli :/

Viimeiset kolme kertaa olen ollut ilman lääkettä, silloin toki pelottaa ja paljon, mutta eipä mene koko loppupäivää tokkurassa ja ei tartte jonkun vahtia mitä mä teen hourupäissäni.

Mä asun siis Hesassa ja kävin ihan normi terveyskeskuslekurissa tarkastuksessa ja sanoin että te ette mua hoida. No ei ne hyvää tykänneet kun mä vaatimalla vaadin lähettää mun paperit erikoisyksikköön, kuulemma mulla ei olis mitään mahiksia päästä sinne, sekun on vain erityislapsille ja TODELLA pelkoisille ihmisille. Lähettivät kun tinkasin ja parin viikon päästä sain ajan tarkastukseen. Siellä ottivat asiakseen että saan kunnon hoitoa, mun rajoitteet huomioon ottaen, mua hoidettiin mun ehdoilla. Ja hoidetaan edelleen. Silloin mä ehdotin että jos saan rauhottavia, kun mulle kerran oli annettu ylä-asteaikoina. Eikä ollut mikään ongelma saada hommaa toimimaan.

Siis eihän se poista jännitystä, vaan tekee sut vähän rennommaksi ja jälkeenpäin sun muistikuvat on sekavia, siis että muistat vaan sieltä täältä ja se on ihan hyvä: vaikka sattuisikin vähän, niin sä et sitä muista jälkeenpäin, niin ei ainakaan pelko pahene. Silloin tarvii myös saattajan jos ottaa rauhottavia. Ja jälkeenpäin maistuu uni!
 
vieras
Mulla on poistettu kaikki neljä. Vain yhden paranemisen kanssa oli hiukan ongelmia. Se ottaminen sujui aika kätevästi eikä sattunut!

Soita rohkeasti lääkärille ja sitten kun menet sinne, voit kertoa että sinua pelottaa.. Yleensä hammaslääkärit osaavat suhtautua siihen ja rauhoitella. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä