Vouti vei tililtä sosiaalietuudet!

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
Olen yksinhuoltaja äiti, joka saa kelan tukia. Olen nyt kelan työmarkkinatuella. aikaisemmin olin kotidoidontuella viimeiset 2v. Olin säästellyt lapsilisiä joka kuukausi isomman kämpän takuuvuokria varten. Nyt kuitenkin vouti oli mennyt tililtä viemään kaiken ylimääräisen!!! Eihän en saa tehdä noin!? Eihän sosiaalietuuksia voi ulosmitata!!?? Mistään muualta minulle ei ole tullut rahaa.
 
Onko sulle tullut ennakkoilmoitus jossa on eritelty, mitä aiotaan ulosmitata ja milloin? Koska sellainen olisi ainakin pitänyt saapua, ja sen perusteella on otettava yhteyttä siihen ulosottoviranomaiseen joka hoitaa asiaasi jos tiedot ovat jotenkin virheellisiä.

Ja sosiaalietuuksia ei tosiaan saisi ulosmitata, mutta jos kysymys on säästöstä, niin en tiedä onko siinä tulkittu sitten jotenkin niin, että sulle on jätetty riittäväksi harkittu suojaosuus siitä jäljelle?

Mutta kaikki alkaa tuosta ennakkoilmoituksesta, saitko sellaisen?
 
"apua"
Olin tosiaan säästänyt pitkään uutta pesukonetta ja takuuvuokria varten. Rahat oli käyty perjantaina viemässä ja näkyi miinuksena tämä summa ja luki "Maksukielto/ulosottovirasto."
 
"jaahas"
No ei ne sun pankkitilille ilmoittamatta saa mennä. Eri juttu jos ovat perineet takaisin jotain, mutta tulee siitäkin ilmoitus. Jos sulla on rahaa ulosotossa, ei sitä kait kannata tilillä pitää, kuten ei toimeentuloasiakkaankaan.
 
"apua"
En tosiaan ajatellut että voivat lapsilisät viedä tai lapselle maksettavan perhe-eläkkeen, joka on tullut tilille. Tiliotteesta kuitenkin pystyy näkemään että etuudet ovat tulleet kelasta, eikä ole ollut palkkaa. :(
 
"apua"
Eikö ihminen saa säästää sosiaalietuudestaan takuuvuokria tai uutta pesukonetta varten edes? Pakko huomenna soittaa sinne voudille, mutta ei tässä nukkumaan pysty. :(
 
Okei :/ hae nyt sitten ulosottomieheltä itseoikaisua tähän virheeseen, jos sellainen tapahtui, tai valita asiasta tai nosta kanne, miten se menettely nyt meneekään, selviää varmaan netistä mutta myös soittamalla sinne toimistoon. Ja ei kannata odottaa määräajan umpeutumista vaan toimia aika pian.
 
"aito ammattivalittaja"
Kyllä vouti voida vielä eläkkeestäkin. Vei mun entiseltä mieheltänikin joka kuukausi vaikka hän oli sairauseläkkeellä. Suojaosuuden vouti jättää.
 
"apua"
Joo, pakko se on heti aamulla soittaa. Ajattelivat varmaan sen suurempia tutkimatta että rahat olivat palkkaa, joka saapunut tilille ja veivät samantien. tiliotteessa luki " Maksukielto" löysin ulosoton sivuilta Maksukielto on sitova määräys palkanmaksajalle siitä, kuinka paljon velallisen palkasta tulee tilittää ulosottoon. Maksukiellosta ilmenee myös velallisen suojaosuus. Jos palkka on alle suojaosuuden, ulosottopidätystä ei tehdä.

Maksukielto sisältää ohjeet ulosottopidätyksen laskutavasta. Palkka on ulosotossa määritelty samalla tavalla kuin veron ennakonpidätyksessä. Esimerkiksi luontoisedun arvoa pidetään palkkana. Ulosottopidätys lasketaan velallisen nettopalkasta.
"
 
"jaahas"
Jos katovat että raha on perheen elättämiseen, kuten ymmärtääkseni perhe-eläke ja lapsilisä on, niin kyllä kai silloin suojaosuuden ylittävä osa katsotaan samalla lailla tuloksi, kun palkkakin. Jos etuus on käyttöön, ei kai voida katsoa että palkasta jää suojaosuus ja nuo maksut ovat sitten extraa. Sitä en tiedä miten voisivat yht äkkiä ne tililtä napata, jos olet ne jos inne säästänyt.
 
"apua"
Minä ja lapset tarvitsemme ainakin neliön, jonka vuokra saattaa olla 800e. takuuvuokra pitää yleensä maksa kahden kuun vuokrana. ja siihen päälle vielä vuokra. uutta pesukonettakin tarvitsemme, johon olin myös alkanut säästämään. mutta siis, mitään ilmoittamatta vouti oli mennyt nämä vaivoin tuista säästämäni rahat joita olisimme tarvinneet. ilman mitään ennakkoilmoitusta mennyt ne tililtä nostamaan.
 
"apua"
luulin itsekin että tuommoiset yht"äkkiä tiltä voudin nappaamat rahat ovat ihan puppua. :( En tietenkään olisi takuurahoja säästänyt tilille. nyt monen vuoden säästäminen pitää aloittaa uusiksi, ellei vouti aio niitä palauttaa. mutta kaiken järjen mukaan, eivät saa lapsilisiä eikä muistakaan sosiaalietuuksia ulosmitatta. näin olen itse ymmärtänyt
 
"jaahas"
Mä ajattelin että ovatkin sun säästöistä ulosmitanneet palkkaa. Siis että ovat ajatelleet, että on palkasta jäänyt säästöjä. Ei kait siellä tilillä näy, mikä raha on mitäkin. Mutta ei oo kyllä käytännön kokemusta ulosotosta, joten vannomaan en voi mennä.
 
"vieraana"
Sosiaalietuuksia ei minun tietääkseni voi ulosmitata tai ainakaan niitä, jotka tulee lapsille. Sitä en sitten tiedä, miten menee tuossa, kun olet säästänyt niitä. Jos vouti katsoo, että ne ovat ylimääräistä rahaa, jos pystyy säästämään? Meillä on ainakin aina niin tiukkaa, että joka sentti lapsilisistä yms. menee laskuihin ja ruokaan.
Näin jälkiviisaasti sanoisin, että jos on maksuhäiriöitä ja tiedossa on ulosottoja, niin ei kannata tilillä jemmata rahaa..Rikkaatkin siirtävät lastensa ja ulkolaisille tileilleen rahaa, jos tiedossa konkurssi tai muu vastaava.
 
"Niinpäniin"
[QUOTE="apua";30397009]Kyllä siellä tilillä näkyy viimeisen 7vuoden aikana saatu tulo ja mistä se on peräisin eikä ole palkkaa.[/QUOTE]

Jos ulosmitattavaa on, etkä seitsemään vuoteen ole ollut palkkatöissä, niin on vähintäänkin oikein, että ovat osansa ottaneet.
 
[QUOTE="Niinpäniin";30397160]Jos ulosmitattavaa on, etkä seitsemään vuoteen ole ollut palkkatöissä, niin on vähintäänkin oikein, että ovat osansa ottaneet.[/QUOTE]

Niin... Jos ihminen säästää kuukausia johdonmukaisesti ja sisukkaasti toimeentulotuesta tulevaan takuuvuokraan, vaikka on samalla työtön ja yksinhuoltaja, niin vaikuttaako siltä, että tällaisella henkilöllä on ongelmia talouden hoidossa tai että hän on vapaaehtoisesti työtön?

Luopuisitko itse palkkatyöstäsi ja eläisit mieluummin sossun varassa? En usko, että tohon juuri kukaan vastaa myöntävästi ainakaan, jos on kokeillut jälkimmäistä vaihtoehtoa.
 

Yhteistyössä