Vuokra vai omistusasunto?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
Ja sun vanhemmat ovat mielissään kun tytär on niin huomaavainen että valitsee vuokrakämpän ja heittää käteistä kaivoon?
Suurin osa nuorista aikuisista muuttaa ensin vuokralle. Sitä en tiedä, mitä vanhempansa ajattelevat, mutta harvapa tarjoutuu laittamaan oman asuntonsa lapsen lainan vakuudeksi. Ehkäpä ajatus on myös että kaikki ei tulisi valmiina eteen, mikä voi hämärtää käsitystä todellisuudesta, ja lisäksi moni pelkää sen opettavan vääränlaista elämänasennetta.
 
  • Tykkää
Reactions: Bitch
Liekkiö
Muistan opiskeluajoilta sen että olin ainut ystävistäni ja luokaltani joka asui omassa asunnossa. Ja se oli noloa, varsinkin kun asuntoni oli vielä alueella joka ei ollut opiskelijoille normaali.
 
huhuh
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30228822:
Suurin osa nuorista aikuisista muuttaa ensin vuokralle. Sitä en tiedä, mitä vanhempansa ajattelevat, mutta harvapa tarjoutuu laittamaan oman asuntonsa lapsen lainan vakuudeksi. Ehkäpä ajatus on myös että kaikki ei tulisi valmiina eteen, mikä voi hämärtää käsitystä todellisuudesta, ja lisäksi moni pelkää sen opettavan vääränlaista elämänasennetta.
Suurin osa nuorista aikuisista on ihan hemmetin hölmöjä taloutta ajatellen(varsinkin pojat). Tästä löytyy paljon esimerkkejä varmasti ihan jokaisen lähipiiristäkin ettei ole tosikaan..

Siksi esim minä aion lapsiani tulevaisuudessa ohjailla järkeviin suuntiin. Ja taas tuollainen kommentti, harvapa tarjoutuu laittamaan asuntoiaan lainan vakuudeksi??

Mun käsittääkseni tämä on hyvin yleistä Suomessa, toisekseen kun taataan lainoja niin ei siinä laiteta koko asuntoa vakuudeksi vaan yleisesti ottaen keskimääräinen takuusumma suomessa pyörii nykyään jossain 10-30k€ välillä.. Kolmas hauska asia on myös se että pankit saattavat hyväksyä myös henkilötakauksen tuolle summalle riippuen takaajan omaisuudesta.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30228822:
Suurin osa nuorista aikuisista muuttaa ensin vuokralle. Sitä en tiedä, mitä vanhempansa ajattelevat, mutta harvapa tarjoutuu laittamaan oman asuntonsa lapsen lainan vakuudeksi. Ehkäpä ajatus on myös että kaikki ei tulisi valmiina eteen, mikä voi hämärtää käsitystä todellisuudesta, ja lisäksi moni pelkää sen opettavan vääränlaista elämänasennetta.
Jos on mahdollisuus välttää vuokralla asumisen ja muuttaa omistuasuntoon niin sen mahdollisuuden kannattaa ehdottomasti ottaa. Tuollainen "en edes uskalla yrittää kysyäa koska vanhemmat loukkaantuisivat" on käsittämätön asenne.

Vuokralla asuminen ja käteisvarojen tuhlaaminen vain elämänkokemuksen takia on myös uskomatonta paskaa.
 
Hehheh
Ompa juttuja..

Täällä eräs yhteiskunnan ulkopuolelle jäänyt humanisti-taiteilija, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa asua vuokra-asunnossa. :D Mutta mieluusti asuisin vuokralla jos sinkku olisin. Ns.mummonmökissä ei lainanlyhennys päätä huimaa ja voi hurvitellakin, loikoilla kotosalla halutessaan. Lyhennys hoituis työttömänäkin helposti, vastaavan tasoisen vuokra ei niinkään hoituisi.
Tästä ei jää perintöä pahemmin mutta ei mene verojakaan jos delataan yhdessä miehen kanssa.

Omat vanhempani olivat näitä " kunnollisia omistusasujia ", joilta ei herunut apuja eikä takauksia. Se siitä pointista.. perintöäkään ei tullut muutamaa tonnia enempää lopulta, kiitos lesken sählimisten myöhemmin. Hometaloista ei paljoa kostu.

Tunnen olevani etuoikeutettu koska saimme lainan vielä ns.hyvään aikaan. Nykyään ei tunnu kohtuullista asuntolainaa irtoavan helposti vaikka vuokraa hakijat maksaisivat lähes tuplasti lyhennykseen verraten (ilman tukia). :( Tuo on epäkohta jota mun pieni pääni ei ymmärrä.. Useimmat joutuvat asumaan vuokralla.
Vapaaehtoisesti vuokralla asumisessa taas en näe mitään huonoa.
 
Liekkiö
Meillä vanhemmat sanoivat meille lapsille suoraan, että he eivät tule ikänä, koskaan tai missään tilanteessa takamaan yhtäkään lainaamme. Ja siitä olemme kiitollisia, olemme välttyneet lainoilta.
 
häh?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30228822:
Suurin osa nuorista aikuisista muuttaa ensin vuokralle. Sitä en tiedä, mitä vanhempansa ajattelevat, mutta harvapa tarjoutuu laittamaan oman asuntonsa lapsen lainan vakuudeksi. Ehkäpä ajatus on myös että kaikki ei tulisi valmiina eteen, mikä voi hämärtää käsitystä todellisuudesta, ja lisäksi moni pelkää sen opettavan vääränlaista elämänasennetta.
Vanhemmat jotka pakottavat lapsensa asumaan vuokralla vaikka heillä olisikin varaa auttaa omistusasunnon hankinnassa antavat aivan väärän mallin. Järkevää taloudenpitoa pitäisi opettaa pienestä pitäen jolloin omistusasuminen olisi lapsen ensisijainen valinta.
 
kunhan mietin
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;30228985:
Vanhemmat jotka pakottavat lapsensa asumaan vuokralla vaikka heillä olisikin varaa auttaa omistusasunnon hankinnassa antavat aivan väärän mallin. Järkevää taloudenpitoa pitäisi opettaa pienestä pitäen jolloin omistusasuminen olisi lapsen ensisijainen valinta.
Miten monta vuotta lapsi pitäisi Mörköäidin mielestä asua vuokralla jotta oppisi "ettei kaikki tule valmiina eteen"? Jokainen vuokralla asuttu vuosi maksaa 5000-10000 euroa ja menetetty omaisuus vaikuttaa läpi elämän.
 
huhuh
Miten monta vuotta lapsi pitäisi Mörköäidin mielestä asua vuokralla jotta oppisi "ettei kaikki tule valmiina eteen"? Jokainen vuokralla asuttu vuosi maksaa 5000-10000 euroa ja menetetty omaisuus vaikuttaa läpi elämän.
Mutta ajattele miten paljon on saanut elämänkoulusta oppia?? Sitten kun 30vuotiaana saa hommattua sen 1 yksiön niin varmasti arvostaa kovastikkin.. Tai vaihtoehto kaksi 30 vuotiaana joutuu ostamaan isommalla riskillä isomman asunnon.
 
Miten monta vuotta lapsi pitäisi Mörköäidin mielestä asua vuokralla jotta oppisi "ettei kaikki tule valmiina eteen"? Jokainen vuokralla asuttu vuosi maksaa 5000-10000 euroa ja menetetty omaisuus vaikuttaa läpi elämän.
Helvetistäkö minä tiedän, eihän se ollut oma ajatukseni, kunhan arvelin että moni vanhempi saattaisi ajatella noin ja senkään vuoksi ei lähde takaamaan kotoa muuttavien abiturienttien asuntolainoja ihan tuosta noin vaan. Koska joku syyhän siihen on oltava, että suurin osa nuorista muuttaa ensin vuokralle eivätkä vanhempansa tarjoudu ostamaan heille asuntoa tai takaamaan heidän lainojaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;30228985:
Vanhemmat jotka pakottavat lapsensa asumaan vuokralla vaikka heillä olisikin varaa auttaa omistusasunnon hankinnassa antavat aivan väärän mallin. Järkevää taloudenpitoa pitäisi opettaa pienestä pitäen jolloin omistusasuminen olisi lapsen ensisijainen valinta.
No suurin osa vanhemmista sitten antaa väärän mallin.
 
Jos on mahdollisuus välttää vuokralla asumisen ja muuttaa omistuasuntoon niin sen mahdollisuuden kannattaa ehdottomasti ottaa. Tuollainen "en edes uskalla yrittää kysyäa koska vanhemmat loukkaantuisivat" on käsittämätön asenne.

Vuokralla asuminen ja käteisvarojen tuhlaaminen vain elämänkokemuksen takia on myös uskomatonta paskaa.
Niin, voihan siinä jokin muukin syy olla. Näitä vanhempia on kuitenkin aika paljon ja menee ihan arvailuksi, varmaan syitäkin on useita. On toki myös eri asia ostaa yksiö jostain maakuntien pikkukaupungista kuin vaikka Helsingin keskustan liepeiltä, jos sattuu vaikka siellä opiskelemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30228949:
Muistan opiskeluajoilta sen että olin ainut ystävistäni ja luokaltani joka asui omassa asunnossa. Ja se oli noloa, varsinkin kun asuntoni oli vielä alueella joka ei ollut opiskelijoille normaali.
Tuolla blogissa käsitelty ensimmäisissä postauksissa hyvin vuokra-asumisen plussia.
 
Huhuh
Ja koska palstan mielestä perhe ei ole perhe ellei siinä ole VÄHINTÄÄN kolme lasta niin kai jokaiselle lapselle on sitten rahat sitä kämppää varten olemassa?
Josta tulikin mieleen.. Kun nyt puhutaan itsestään niin ekan oman kämpän ostin parikymppisenä, 22v tuli mukula vielä pärjäsi kaksiossa! 25v tuli 2 mukula pakko oli alkaa etsiä isompaa kämppää... Helpoksi asian teki se että olin jo tuossa vaiheessa tienannut rahaa asuntokaupoillani, ja pystyin käytännössä katsomaan sopivan asunnon valmiiksi ja menemään pankkiin ja ihan ilmoitusluontoisesti ilmoittamaan heille että ostan tästä asunnon! laittakaa rahaa tilille.

Kuvitelkaas millainen tilanne olsi ollut jos olisin ollut aina vuokralla ;) Rahaa muutamia tuhansia tilillä ja käytännössä pakko muutto huomattavasti kalliimman vuokran asuntoon.

Josta taas olisi seurannut se että mulla ei todennäköisesti olisi ollut mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa ollenkaan. Tai sitten olisi 4 hengen perheessä pitänyt elää täysin kädestä suuhun muutamia vuosia että saa omarahoitus osuuden kasaan.
 
"kkkk"
Mä en tajua teitä ihmiset. Miten te voitte olla noin mammonan perään? Ihan kuin elämäsä ei muuta tarkoitysta ois kun varallisuuden kerääminen.

Itse olen saanu kolme omakotitaloa perinnöksi, kaikki oon myynyt ja adun vuokralla. En halua sitoa elämääni mihinkään yhteen paikkaan. En voisi kuvitellakaan asuvani samassa osoitteessa pitkään. Pidän vuokra-asumisen helppoudesta ja siitä ettävoin halutessani häippästä kuukaudn irtisanomisajalla ja etsiä toisen kämpän. Ehkä ei taloydellista eikä kannattavaa mutta aloittaja ei kai sitä ees kyselly vaan sitä että miten ja miksi kukin elää.
 
Puuhippa on kyllä valehdellut tässä ketjussa, että nenä on kuin Pinokkiolla kohta. Muka alue, jossa asuntoa ei saa samanlaista 500 - 700 000e:lla. Hah Hah.
En muista yhtään, mitä hän on kirjoittanut, mutta on kyllä totta, että esim. Helsingissä kaupungin asuntoja on todella kalliillakin alueilla, kuten Munkkiniemi, tai muuten halutuilla ja kohtalaisen kalliilla, kuten Arabia tai Käpylä. Ympärillä olevat omistusasunnot ovat todennäköisesti hienompia ja kalliimpia mitä se vuokra-asunto on, mutta jos alueella ei halpoja kämppiä ole, ei siellä kaikki voi asua kuin vuokralla. Itsekin asuisin kyllä mieluummin vuokralla kaupungin asunnossa vaikka Munkkiniemessä kuin omistaisin asunnon vaikka Mellunmäestä.
 
"hmmm"
Oon niin samaa mieltä kuin bitch. Mua ärsyttää suomalainen ajattelu:jos asut vuokralla on sinussa jotain vikaa koska et kykene hankkimaan omistusasuntoa. Ihan kuin omistusasunto ois hyvä ja kunnollisen ihmisen mittari. Juuri missään muualla maailmassa ei ajatella näin.
Niin varmaan on.

Aivopesu lapsesta asti on onnistunut. Muuten ei menis talopaketit kaupaksi. Mun lapsuudessa suurin osa taloista rakennettiin itse. Miten nyt, jos yhtäkkiä lopettaisivat toiminnan? Ei lopeta, mut JOS?

Talonmiehen hommat täytys osata myös kaikkien ja se tarkoittaa paljon muutakin kuin pihojen hiekotusta ja lumitöitä. Eikö kukaan pidä niitä asioita tärkeinä?
 
gghhjj
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30229933:
En muista yhtään, mitä hän on kirjoittanut, mutta on kyllä totta, että esim. Helsingissä kaupungin asuntoja on todella kalliillakin alueilla, kuten Munkkiniemi, tai muuten halutuilla ja kohtalaisen kalliilla, kuten Arabia tai Käpylä. Ympärillä olevat omistusasunnot ovat todennäköisesti hienompia ja kalliimpia mitä se vuokra-asunto on, mutta jos alueella ei halpoja kämppiä ole, ei siellä kaikki voi asua kuin vuokralla. Itsekin asuisin kyllä mieluummin vuokralla kaupungin asunnossa vaikka Munkkiniemessä kuin omistaisin asunnon vaikka Mellunmäestä.
Puuhippa ei asu Helsingissä, vaan jossakin muualla, missä ei saa siis jotain 90m2 asuntoa alle 500 000 - 700 000e.
 
"huhhuh"
[QUOTE="kkkk";30229925]Mä en tajua teitä ihmiset. Miten te voitte olla noin mammonan perään? Ihan kuin elämäsä ei muuta tarkoitysta ois kun varallisuuden kerääminen.

Itse olen saanu kolme omakotitaloa perinnöksi, kaikki oon myynyt ja adun vuokralla. En halua sitoa elämääni mihinkään yhteen paikkaan. En voisi kuvitellakaan asuvani samassa osoitteessa pitkään. Pidän vuokra-asumisen helppoudesta ja siitä ettävoin halutessani häippästä kuukaudn irtisanomisajalla ja etsiä toisen kämpän. Ehkä ei taloydellista eikä kannattavaa mutta aloittaja ei kai sitä ees kyselly vaan sitä että miten ja miksi kukin elää.[/QUOTE]

Sanoo ihminen joka on saanut keskiarvojen perusteella n500 000€ perinnöksi :=)
 
"Realisti"
[QUOTE="huhhuh";30230300]Sanoo ihminen joka on saanut keskiarvojen perusteella n500 000€ perinnöksi :=)[/QUOTE]

No niinpä. Helppo sanoa että ei ymmärrä varallisuuden keräämistä, kun itsellä sitä on jo enemmän kuin keskivertoihmisellä ikinä. Meidän muiden pitää ihan itse miettiä, että miten sitä pärjää esim. eläkkeellä.. ja KERÄTÄ sitä varten sitten varallisuutta. Se kun ei kaikille vain tipu taivaasta ihan keräämättä.
 

Yhteistyössä