Vuokralaiset huomio!

  • Viestiketjun aloittaja asukkaat
  • Ensimmäinen viesti
vierailija-
Mistähän johtuu joidenkin ihmisten todella korva tarve puolustella omia valintojaan ja mollata niitä, jotka ovat valinneet toisin?
En ymmärrä, miten se on minulta pois jos joku asuu vuokralla tai omistusasunnossa.
Minä asun vuokralla tällä hetkellä, koska ei ole mahdollisuutta muuhun.
Jos olisi(ja tulee varmaankin olemaan), en tiedä hankinko omistusasuntoa.
Molemmissa on puolensa, niinkuin elämässä yleensäkin.
Ei ole vain mustaa ja valkoista.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
aloittaja.
[QUOTE="Haha";30555440]Mä asun vuokralla, mutta viimeistään eläkeläisenä voin asua omassa asunnossa. Tämä siksi, että tulen perimään puolet vanhempieni omaisuudesta - sitten joskus. Joten nyt voin elää ilman lainanlyhennyksiä, maksan halpaa vuokraa (en yksityiselle) eikäole stressiä, vaikka tulot ovat epäsäännölliset ja välillä tosi pienet. Asunto ei siis mene alta, koska pahassa paikassa yhteiskunta maksaa vuokran.[/QUOTE]

Onko vanhempiesi omaisuus siis asuntovarallisuutta pääasiassa? Olisiko sullakin kivat oltavat, jos vanhempasi olisivat asuneet ikänsä vuokralla?
 
aloittaja.
[QUOTE="helsinki";30555501]Joo, saisin mun reilun 3000e kuukausituloilla n 115 000e lainaa. Millaisen asunnon luulet sillä saatavan täältä päin?? Ja vastikekin siinä kaksiossa olisi sitten varmaan 300-400 e /kk, kyseessä kun olisi jo vanhempi asunto, johon tulisi putki yms remppaa. Saattaisi se vastike olla isompikin. Joten kun nyt maksan kolmiosta, vasta rempatusta vuoktaa vajaat 800e (juu tiedän, on halpa), katson tämän olevan parempi ratkaisu kun asuntolainan ja pienen asunnon.[/QUOTE]

Kyllä ne asuntojen hinnat noudattaa yleensä vuokria myös. Yleensä ihmiset ovat niin ahneita, että heidän pitää saada kaikki heti. Kaikkein kalleimmillakin alueilla voi ostaa uusia asuntoja 30% myyntihinnalla, loput on yhtiölainaa.
Vuokranantaja kiittää, kun köyhillä on varaa lihottaa muiden rahapusseja.
 
aloittaja.
[QUOTE="Kotona";30556203]Ihanaa asua todella ihanassa asunnossa..[/QUOTE]

Todella ihania vuokra-asuntoja ei kyllä ole kuin hintaan > 4000e/kk. Kaikki säätiöiden ja kaupungin asunnot ovat kamalia. Kaikki ne on arava-tuotantoa, joka on sekundaa.
 
Jaakko Parantainen
Voisko joku nyt ystävällisesti persustella, että kuinka se laina-asunnossa elo on halvempaa? Pelkkiin korkoihin menee yli kuuden vuoden vuokrat. Lapsiperhe kun ei mahdu yksiöön, eikä mun 25e/h riitä 1500e-2500e kuukausimaksuihin muiden maksujen lisäksi. Muutoin maksuaika paisuu järjettömän pitkäksi ja taas tulisi lisää vuokralla-asumisvuosia.
 
aloittaja.
Voisko joku nyt ystävällisesti persustella, että kuinka se laina-asunnossa elo on halvempaa? Pelkkiin korkoihin menee yli kuuden vuoden vuokrat. Lapsiperhe kun ei mahdu yksiöön, eikä mun 25e/h riitä 1500e-2500e kuukausimaksuihin muiden maksujen lisäksi. Muutoin maksuaika paisuu järjettömän pitkäksi ja taas tulisi lisää vuokralla-asumisvuosia.
Soita vaikka Kiinteistömaailmaan ja kysy heiltä laskelmia tuon mainoksen takana?
Mä itse asun omistusasunnossa, 3h+k PK-seudulla, mulla asuntolainan korot on huimat 40e/kk.
 
Jaakko Parantainen
Soita vaikka Kiinteistömaailmaan ja kysy heiltä laskelmia tuon mainoksen takana?
Mä itse asun omistusasunnossa, 3h+k PK-seudulla, mulla asuntolainan korot on huimat 40e/kk.
Omistusasuntosi hinta, paljonko otit lainaa ja paljonko maksat vastiketta+muita kuluja per kuukausi?

Onhan niitä halvemmallakin, tyyliin 30 donaa, mutta sitten maksetaankin vastiketta yli 900 egee kuussa ja se on taas 200€ kalliimpaa kuin nykytilanne.
 
Asukki
Olen asunut vuokralla ja omistusasunnossa. Molemmissa on puolensa, elämäntilanteesta riippuen ja erityisesti siitä miten haluaa asua. Omien kokemusten perusteella kerrostalossa asujalla tarvitsee olla tuuria pelissä, jos omistuskämpän ostaa ja ei ole sijainti tärkeää.. usein vuokralla asuminen on silloin hyvä ratkaisu, jos ei sitten asu jossain 2000e/kk vuokrakämpässä :D
Mutta itse halusin sen pihan, kasvimaan jne.. täälläpäin vuokrat ovat pilvissä taloissa, sellaisissa missä itse haluan asua. Joten omistaminen oli järkevintä taloudellisesti. Asumiskulut on talvellakin alle 300e kuussa. Jään ns.voitolle useamman satkun keskimäärin kuukautta kohti ja saan rempata, myllätä pihaa omien mielytymysten mukaan. Rempat kun tekee ajatuksella, osaa itse paljon ja on tuttavia, joilla taitoa niin ei maksa paljon. Ulkopuolista apua ei tarvita pahemmin ja nuohoojat sun muut ei paljon maksa vuodessa.

Luultavasti vanhana muutan takaisin vuokralle, sitten kun ei enää jaksa hoitaa taloa. Se jää lapsille, tehkööt mitä haluaa tällä sitten.
 
Smoke
Voisko joku nyt ystävällisesti persustella, että kuinka se laina-asunnossa elo on halvempaa? Pelkkiin korkoihin menee yli kuuden vuoden vuokrat. Lapsiperhe kun ei mahdu yksiöön, eikä mun 25e/h riitä 1500e-2500e kuukausimaksuihin muiden maksujen lisäksi. Muutoin maksuaika paisuu järjettömän pitkäksi ja taas tulisi lisää vuokralla-asumisvuosia.
Ei välttämättä halvempaa mutta siitä jää jotain itselle.
En näe järkeä maksaa 2000e/kk vuokraa.
 
Jaakko Parantainen
Vuokrani on about 700 €rkkiä. Millä perusteella omistusluukku on siis halvempi, jos elän pelkillä velan koroilla jo vajaan 10v vuokralla? Olettaen että ottaisi noin 160 000 €ukkoa velkaa.

Tähän jos saisi ystävällisesti vastauksen ja aloitusviesti rupeaisi minullekin aukenemaan.
Oma luukku olisi kyllä mukava, mutta mun matikalla se on kyllä järjetön kauppa jos kuukausikulut pelkästä asunnosta kiipeää yli kahteen tonniin.

Suokaa anteeksi tyhmyyteni.
 
hljl
Vuokrani on about 700 €rkkiä. Millä perusteella omistusluukku on siis halvempi, jos elän pelkillä velan koroilla jo vajaan 10v vuokralla? Olettaen että ottaisi noin 160 000 €ukkoa velkaa.

Tähän jos saisi ystävällisesti vastauksen ja aloitusviesti rupeaisi minullekin aukenemaan.
Oma luukku olisi kyllä mukava, mutta mun matikalla se on kyllä järjetön kauppa jos kuukausikulut pelkästä asunnosta kiipeää yli kahteen tonniin.

Suokaa anteeksi tyhmyyteni.
Matikanopintosi ovat todellakin aika lailla kesken. Arvelitko sen vuokrasi olevan vielä10 vuodenkin päästä euromääräisesti sama kuin nyt? :D

Lainan lyhentyessä korkoja maksetaan koko ajan vähemmän, mutta vuokraa maksetaan joka ikinen vuosi inflaation verran enemmän.

Kannattaa miettiä sitäkin, kumpien arvelet osaavan laskea paremin, varakkaisen asuntosijoittajien vai vuokraluukuissa kyyristelevien hyyryläisten? :)
 
hljl
Vuokrani on about 700 €rkkiä. Millä perusteella omistusluukku on siis halvempi, jos elän pelkillä velan koroilla jo vajaan 10v vuokralla? Olettaen että ottaisi noin 160 000 €ukkoa velkaa.

Tähän jos saisi ystävällisesti vastauksen ja aloitusviesti rupeaisi minullekin aukenemaan.
Oma luukku olisi kyllä mukava, mutta mun matikalla se on kyllä järjetön kauppa jos kuukausikulut pelkästä asunnosta kiipeää yli kahteen tonniin.

Suokaa anteeksi tyhmyyteni.
Matikanopintosi ovat todellakin aika lailla kesken. Arvelitko sen vuokrasi olevan vielä10 vuodenkin päästä euromääräisesti sama kuin nyt? :D

Lainan lyhentyessä korkoja maksetaan koko ajan vähemmän, mutta vuokraa maksetaan joka ikinen vuosi inflaation verran enemmän.

Kannattaa miettiä sitäkin, kumpien arvelet osaavan laskea paremin, varakkaiden asuntosijoittajien vai vuokraluukuissa kyyristelevien hyyryläisten? :)
 
Smoke
Vuokrani on about 700 €rkkiä. Millä perusteella omistusluukku on siis halvempi, jos elän pelkillä velan koroilla jo vajaan 10v vuokralla? Olettaen että ottaisi noin 160 000 €ukkoa velkaa.

Tähän jos saisi ystävällisesti vastauksen ja aloitusviesti rupeaisi minullekin aukenemaan.
Oma luukku olisi kyllä mukava, mutta mun matikalla se on kyllä järjetön kauppa jos kuukausikulut pelkästä asunnosta kiipeää yli kahteen tonniin.

Suokaa anteeksi tyhmyyteni.
15v maksuajalla ja 3% korolla saisit maksettua vuokraa 3-4v.
Kuukaudessa ~1100e+ vastike, ei yli kahta tonnia.
 
Jaakko Parantainen
[QUOTE="KTM";30557233]:LOL: Palstan talousviisaat taas vauhdissa. :D

Vuokralla asuminen selvästi sopii osalle porukasta. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.[/QUOTE]

Ei näköjään juu voi vaatia.

Vuokrako tulee nousemaan näppärästi 200%?

Selventäisitkö sinä sitten kenties, että millä kaavalla tää tapahtuu mikäli lähtökohtaisesti tilillä ei ole 200 000€?
Omistusluukuissako ei tule remontteja jotka nostavat velkaa, asuntolainakorot eivät kasva jne jne?

Eihän täältä saa muuta kuin täysin tyhjänpäiväistä vittuilua tolloilta, ei minkäänvaltakunnan vastausta.
 
aaargh
Nyt neljäs omistusasunto menossa. Vielä 2v niin olis velaton. Sitten pitäis ottaa lisää lainaa isoon remonttiin...
Ei kiitos, mitta aivan täynnä. Osta sitä ja tätä, joka sentti menee taloon. Olen kurkkuani myöten täynnä pihatöitä, halkojen hakkuuta,jne.
Kämppä lähtee myyntiin ja loppuikäni aion asua vuokralla.
Kukin tyylillään.
 
Smoke
Nyt neljäs omistusasunto menossa. Vielä 2v niin olis velaton. Sitten pitäis ottaa lisää lainaa isoon remonttiin...
Ei kiitos, mitta aivan täynnä. Osta sitä ja tätä, joka sentti menee taloon. Olen kurkkuani myöten täynnä pihatöitä, halkojen hakkuuta,jne.
Kämppä lähtee myyntiin ja loppuikäni aion asua vuokralla.
Kukin tyylillään.
Pihatyöt ovat pieni vaiva kun lumitöitäkään ei ole ollut, halkoja saa valmiina jos ei jaksa pilkkoa.
 
viers*
omistusasuntoon ei saa asumistukea. Minä mitä todennäköisimmin joudun jäämään viimeistään muutaman vuoden kuluttua omaishoitajaksi eikä niillä palkkioilla todellakaan makseta asuntolainoja :|
 
näi meillä
Maksan kahta asuntolainaa, toinen asunto on vuokralla. Sen asunnon kohdalla vuokraa saan 1275e, vastiketta ja lainanlyhennystä sekä verot pois yht 900e ja loput ovat sitten puhdasta tuloa itselleni, tai ennemminkin ajattelen sen olevan hyvä lisä toisen asunnon lainanlyhennykseen. Maksaa itsensä pois.
 
gabithe
Asun vuokralla. Olen tyytyväinen kun ei ole lainoja. Samanlaisen asunnon kuntoa katsomalla saisi kovaan hintaan seudulla, vuokra halpa. Halvempi kukn velan maksu + asuin kustannukset + yhtiövastikkeet yhteenaä vastaavissa asunnoissa. Olen tyytyväinen ja velaton siis näin :)
 
"Haha"
Onko vanhempiesi omaisuus siis asuntovarallisuutta pääasiassa? Olisiko sullakin kivat oltavat, jos vanhempasi olisivat asuneet ikänsä vuokralla?
Olisi mulla silloinkin kivat oltavat. Mulle on elämässä muut asiat tärkeämpiä kuin asunto, ja nämä muut asiat ovat aika hyvällä mallilla (ja tarkoitan muitakin kuin niitä tavanomaisia eli mies ja lapset yms).
 
"Haha"
Te, jotka hehkutatte vuokra-asumisen puolesta, niin voitteko näyttää kodikkaan, kauniin vuokra-asunnon, jossa asuminen kannattaa ja miellyttää?
Tähän kysymykseen on aivan mahdoton vastata. Kyse on mielipideasiasta, joten vaikka näyttäisimme miten kodikkaan ja kauniin vuokra-asunnon, sinä voisit aina sanoa, että se on kauhea.

Toisaalta minusta suurin osa niin vuokra- kuin omistusasunnoista on aika tylsiä ja tavallisia. Kodikkuus tulee pääasiassa sisustuksesta yms. ja sehän on jokaiselle omanlainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"Haha"
Niin, ja vielä tuohon kodikkuusasiaan - aika moni myynnissä oleva asunto on tai on ollut vuokralla. Joten miten tämä asia nyt sitten sinusta meneekään? Ovatko nämä asunnot siis kauniita ja kodikkaita vai ei?
 

Yhteistyössä