Vuorotyö ja pienet lapset

Aiheesta jonkun verran keskustelua mutta aloitanpa uuden...
Eli mietin hoitoalan työtä ja yleisemmin on 3-vuoroista. Ettäpä miten jaksatte
pienten lasten vanhemmat tehdä ja ylipäätään selviytyä arjesta.
Meillä mies 2-vuorotyössä ja kyllä tuo nukkuu aamupäivät kun iltapäivään meno. Onkohan liian hurja ajatus miettiäkkään kun opiskelulla aloittaisin tai noihin työvoima kurssin kautta meinasin hakeutua.... Nuorin olisi syksyllä päälle vuoden ja vanhin 4 ja keskimmäinen melkein 3.

Mielellään komentteja kuulisin. Onko elämä sitten kaaoottista ja väsynyttä??
Vai tulisko lapset hoidettua siinä kotosallakin kun molemmat vuoro töissä??
 
mulla hellu on päivätyössä ja ite oon tehny 3-vuorotyötä nyt ku oon lähihioitaja, vaihanki nyt päivätyöhön koska harvoin vloput ovat vapaita ja tuntuu ettei lastakaan nää. oonki nyt tehny paljon yövuoroja, ne on ihan kivoja mutta jos ei saa nukuttua on sitten tietenki kiukkunen kun on väsynyt. ajattelin nyt kokonaan ammatin vaihtoa, kaikki juhlapyhät tietenki menee töissä ja yx vloppu kuukaudessa vapaata... saattaisin ajatella asiaa erillätavalla jos olisin lapsen isänkanssa yhdessä. mutta minulle se ei ainakaan sovi :)
 
Mä teen kolmevuorotyötä ja mies kaksvuoroo, poika on tavallisessa päiväkodissa ja tarvittaessa mun vanhempien luona yötä hoidossa kun meillä pari kertaa viikossa menee vuorot ristiin.

Mä opiskelen aikuisopiskeluna ja hyvin jaksetaan, toisaalta oon tehny vuorotyötä jo 12 vuotta joten en kai mä muuta oikein edes osaa enää tehdä. Miks sun miehen tarvii nukkua aamupäivään asti jos on menossa iltavuoroon. Kyllä mä herään 6-7 maissa pojan kanssa vaikka olisin menossa seuraavaaks yöks töihin. Oon sitten hereillä seuraavaan aamuun n. 9 asti. Jos haluut opiskella ja tehdä vuorotyötä niin kyl pitää miehenkin olla valmis heräämään aamulla hoitamaan perhettä.
 
Niinpä, niinpä mix nukkuu kun kerkiää nukkumaan vallan yöunet vaikka iltavuoro. On ollu nukkumisen kanssa ongelmia jo jonkun aikaa. Saa unen päästä vasta 3 aikaan noin kiinni...
Huoh, onhan tuota unilääkkeet ja kaikki koeteltu. Sepä se pelottaa että miten sitä pienten lasten perheessä nukutaan kun vanhemmat vuorotöissä...Järjestely kysymys. Vaan siltipä silti...
Kait sen tietää kun kokkeilee ja eiköhän se siitä ajan myötä helpota kun lapset kasvaa...Mietin vielä kotiäitiyttäkin josko tässä ei hirveä kiirus...
Lisää komennteja kiitos mielellään kuulen. Mites onko kukaan ollut vanhustöissä? Mietin sitä alaa kun kiinnostaa lähihoitaja ammattina...Onhan siitä jatko-opiskelu mahdollisuudet vaikka sairaanhoitajaksi joskus..
 
Täällä vanhustyötä tekevä sh, jolla 2 alle kouluikäistä ja yksi alakoululainen. Olen tehnyt sekä vuoro- että päivätyötä hoitoalalla. Molemmissa on puolensa. Vuorotyössä ollessa on usein viikolla vapaata.Silloin olen joskus vienyt lapset hoitoon, vaikka olen yksin kotona. Saan tehdä omia juttuja tai levätä vaan.Palkka on parempi vuorotyössä. Yövuorojen jälkeen nukun aina huonosti ja palautuminen niistä kestää pitkään omalla kohdallani. Tällä hetkellä teen päivätyötä.Välillä olen nytkin tosi väsynyt, mutta kaikkein parasta on elämänrytmin säännöllisyys ja samassa tahdissa eläminen perheen kanssa. Palkka on paljon kehnompi, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Valinnat tapahtuu oman elämäntilanteen mukaan.Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle ja päinvastoin.Onnea valintoihisi. Ja tervetuloa antoisaan vanhustyöhön,mikäli sen valitset :)
 
Itse olen 3-vuorotyötä tehnyt vakituisesti 13 vuotta (miinus äitiyslomat). Toisille se vaan sopii. (Toisille ei) Kokeilin n. 6,5 vuotta sitten työaikaa, jossa viikonloput vapaat ja työaika 7-15. En jaksanut! Olin aina väsynyt. Lopetin hyvin pian ja siirryin 3-vuorotyöhön. 3-vuorotyössä on ihanaa se, että ei niin haittaa, jos rytmi välillä hiukan kärsii, valvoo illasta tms, voi nukkua sitten aina välillä kunnolla. Toisaalta itse ajattelen, että myös lasten kannalta ihanaa, koska saavat olla enemmän kotona, kuin "keskivertolapsi". Muistan itse, kun lapseni vielä olivat päiväkoti-iässä, että hoitopäiviä tuli n. 15-16/kk, ja osa niistäkin oli vain puolikkaita, kun iltavuoroon mennessäni vein myöhemmin. Ja tokihan sen sitten huomasi myös päivähoitomaksuissa!!

En vaihtaisi vuorotyötä tavalliseen virkamiestyöaikaan!!
 
Meillä molemmat vuorotöissä. Molemmat tehdään poikkeustyöaikaa 24h/joka neljäs vuorokausi eli normi kolmivuorotyöstä ei ole kyse. Lapsi reilu 2v on vuoropäiväkodissa hoidossa. Muksu on 40% paikalla (max 60h/kk) eli hoitopäiviä tulee kuukaudessa noin 7. Vuorohoitotarvitaan, koska olemme viikonloppuhoidon tarpeessa, iltaisin tai öisin ei me päiväkodin palveluja käytetä. Olisi pystytty järjestämään työvuoromme niin ettei lapsi hoitopaikkaa olisi tarvinnut ollenkaan, mutta silloin eí olisi miehen kanssa nähty muuta kuin ohimennen. Sitä riskiä en halunnut ottaa joten olemme tyytyväisiä nykyiseen ratkaisuun.

 
Itse jaksan tuota paljon paremmin kuin päivä tai 2 vuorotyötä, nyt on 6 päivän työviikko ja pitkät vapaat kun ennen viikko samaa joko aamua taikka sitten myös iltaa joka toinen viikko niin silloin aamuviikot olin umpiväsynyt kokoajan ja iltaviikoilla ei kerennyt tekemään mitään, ja päivätöissä oli liukuva työaika mutta ei sekään sopinut. Nyt teen 18 päivää kuussa hommia ja saan tuplasti parempaa palkkaa kuin pelkässä päivätyössä ja huomattavasti pirteempänä :) helpompi meille ainakin tällä hetkellä kun poju on alle kouluikäinen, sitten parin vuoden päästä katsotaan uusiksi mikä on paras vaihtoehto :)
 

Yhteistyössä