Yh ja kesäloma...neuvoja kaivataan.

  • Viestiketjun aloittaja "Oddball"
  • Ensimmäinen viesti
"Oddball"
Erosin miehestäni keväällä 2010, liitosta 4 lasta josta kaks on alaikäisiä. Jo ensimmäisenä kesänä isä teki oharit lasten kesälomien suhteen, vaikka erossa sovittiin että 2 viikkoa pitää lapsia kesällä.

Nyt näyttäis sille että taas tapahtuu samallalailla....miehellä on kesälomaa 2.5 kk ja sanoi aikaisemmin että hänelle käy kesällä sitten mitkä viikot vain, että ilmoita mitkä viikot haluat itse pitää lomaa...no nyt kun olis ajankohtaista lyödä lomat lukkoon, niin eipä mitkään viikot jotka haluisin hänelle käykään...eli tekee minulle mahdottomaksi suunnitella minkäänlaista omaa lomaa kun en voi tietää ottaako lapset vai eikö ota :(

lomista tai viikonlopuista ei ole "paperia" eli kaikki sovittu suullisesti...mitkä on mun oikeudet tässä asiassa, voinko vaatia että loma viikot lyötävä lukkoon vaikka toukokuun loppuun mennessä jotta saan alkaa omaa lomaani suunnittelemaan, vai hypinkö vaan ex:n pillin mukaan ja tyydyn siihen millon hänelle "sopii"...eli ilmottaa viikko aikasemmin että ens viikolla otan...jolloin minun on liki myöhästä enää esim. matkaa varata tms.

Tiedän että isän ei ole pakko lapsia ottaa jollei halua, mutta onko tällänen toisen pompottaminenkaan ihan oikein?

Onko ainoa vaihtoehtoni mennä lastenvalvojan juttusille??
 
..
no eikö se nyt ole selvää että jos ei se suullinen sopiminen kerta onnistu niin sitten tehdän kirjallinen sopimus yhteistyössä lastenvalvojan kanssa. kerrot tuon myös exällesi ja jos ei silti sopiminen onnistu niin otat siihen lastenvalvojaan yhteyttä
 
fjsi
Eipä se kirjallinen sopimuskaan mitään auta... jos etä ei ota lapsia luokseen vaikka kirjallisesti on sovittu joku ajankohta niin sitten he ovat lähin luona. Näin se vaan menee...

Toivottavasti lapset ei vaan ole vanhemmilleen mikään "rasite" ja kesäloma on pilalla heidän takiaan.
 
Yritin jo viimekesänä ehdottaa menoa lastenvalvojalle, mutta hän aloitti "kiristyksen"...tekee työnsä puolesta yhteistyötä lasten valvojan ja muitten sossu ihmisten kanssa ja pelkää vissiin "häpäisyä" tai jotakin...kiristyskeinona käyttää mm. sitä että elareitten lisäks ei sitten lapsille mitään enää ostele, vaatteita tai muuta....tietäen että tässä kohdin mun suu sulkeutuu koska olen todella pienituloinen ja riippuvainen ex:n vaateostoista lapsille...

Noh, täytyy asiaa miettiä ja ainakin käydä jossain neuvoo kysymässä...tilanne on aika ahdistava :(
 
fjsi...minulle lapset eivät ainakaan ole rasite, mutta mielestäni on myös isän velvollisuus olla lasten kanssa kesälomallaan....ja antaa minullekin hieman hengähdys taukoa. Nuorimmainen poika on vasta 3 vuotias ja todella vilkas, henkisesti ja fyysisesti olen aivan uuvuksissa.
 
"Kenguru"
Niin, no ei niiden elareiden jälkeen mitään enää "kuulu" ostaakkaan, ja varmaan aika paljon maksaa kun on kyse neljästä lapsesta.

Mutta tosi surkeeta että jos ei ota omia lapsiaan luokseen, tai että saa venkoilla mielensä mukaan tuossa. GRrrrrrrrrr. Pistää aina vihaksi tällaisissa tapauksissa. Ja kyllä sinäkin olet lomasi ilman lapsiasikin ansainnut, ihan senkin puolesta kaiken lapsiin liittyvien juttujen lisäksi.
 
Kyse on vain kahdesta lapsesta, kaks isointa on jo täysikäsiä :) pienimmät ovat 3 vuotias ja 10 vuotias. Elarien lisäksi hän itse halusi silloin erossa osallistua vaate ja harraste kustannuksiin, tietäen että mun tulot on työmarkkinatuki, elarit ja lapsilisät...hänellä taas kovat tulot, lisäksi "vaimoke" jakamassa kaikki asumiskustannukset ym....joten ei ole "pikkurahan puutetta"...
 
Keittiönoita
fjsi...minulle lapset eivät ainakaan ole rasite, mutta mielestäni on myös isän velvollisuus olla lasten kanssa kesälomallaan....ja antaa minullekin hieman hengähdys taukoa. Nuorimmainen poika on vasta 3 vuotias ja todella vilkas, henkisesti ja fyysisesti olen aivan uuvuksissa.
Moraallisesti kyllä, juridisesti ei. Minusta sun pitää nyt tarkkaan miettiä, mitä haluat. Selvät sopimukset paperilla noista loma-ajoista silläkin riskillä, että exäsi ei sitten ota lapsiaan silloin, kun paperissa niin sanotaan. Ja silläkin riskillä, että alkaa maksamaan vain ne elarit. Vai nykyisen kaltainen tilanne. Kaikkea ei voi saada - vaikka se mukavaa olisikin - jos vanhemmat eivät keskenään pääse asioista yhteisymmärrykseen.
 
"minä"
No jos itse olet työtön, niin kannattaako kiristää miestä päättämään lomaviikoista jolloin ottaa lapset. Silloin kun lapset ovat miehellä, pidät omaa lomaa. Tuskin sinulla on varaa mitään matkoja varailla pienillä tuloillasi.
 
Olen tietoinen tästä juridisesta puolesta, isän ei ole pakko ottaa vaikka paperilla lukis mitä...en vaan voi ymmärtää sellasen ihmisen moraalia joka periaatteessa "hylkää" omat lapsensa ihan vain minun kiusaksi ja jotta minä en pääsisi lomailemaan omillani, nykyisen miesystäväni kanssa. Erossa oli niin "jees" mies, mutta kaiken käänti päälaelleen sitten kuitenkin.
 
Olen suhteessa, joten olisi ollut kiva pitää edes yksi viikko hänen kanssaan yhteistä lomaa, mutta asioiden ollessa ex:lle niin vaikeita tokkopa tuokaan onnistuu....tulevaisuutta vain ajattelen, mites ens kesänä jos haluankin lähtee vaikka etelään nykyiseni kanssa ja varataan se loma ja ex ei otakaan vaikka oli luvannu?? Eli tuloshan on se että näissä loma-asioissa äidillä ei ole minkäänlaisia oikeuksia :/
 
Keittiönoita
Olen tietoinen tästä juridisesta puolesta, isän ei ole pakko ottaa vaikka paperilla lukis mitä...en vaan voi ymmärtää sellasen ihmisen moraalia joka periaatteessa "hylkää" omat lapsensa ihan vain minun kiusaksi ja jotta minä en pääsisi lomailemaan omillani, nykyisen miesystäväni kanssa. Erossa oli niin "jees" mies, mutta kaiken käänti päälaelleen sitten kuitenkin.
Oletko varma, että hylkää omat lapsensa nimenomaan sinun kiusaksesi? Ettei exäsi uudella puolisollakin olisi kuitenkin jotain suunnitelmia kesän varalle? Kahden ihmisen aikatauluja sovittaa vielä kohtuullisen hyvin yhteen, mutta kolmen tai neljän kanssa alkaa olla jo haastavampaa. Ymmärrän harmistuksesi siitä, että mitään viikkoja kesästä ei ole lyöty lukkoon, mutta entä jos exäsi ja hänen uusi puolisonsa itsekin vasta sumplivat omia töitään ja lomasuunnitelmiaan ja sen vuoksi eivät lyö mitään lukkoon? Jos teillä olisi tapaamisista kirjallinen sopimus, silloin tietäisit ainakin sen, milloin lapset ovat varmasti sinulla. Näin koko kesä ei olisi epävarmuuden tilassa.
 
Keittiönoita
Olen suhteessa, joten olisi ollut kiva pitää edes yksi viikko hänen kanssaan yhteistä lomaa, mutta asioiden ollessa ex:lle niin vaikeita tokkopa tuokaan onnistuu....tulevaisuutta vain ajattelen, mites ens kesänä jos haluankin lähtee vaikka etelään nykyiseni kanssa ja varataan se loma ja ex ei otakaan vaikka oli luvannu?? Eli tuloshan on se että näissä loma-asioissa äidillä ei ole minkäänlaisia oikeuksia :/
Näissä tilanteissa toimitaan kuten yleensäkin toimitaan silloin, jos lapsille järjestetty hoitaja sairastuu, kuolee, joutuukin olemaan töissä tai jotain muuta. Eli ennenkuin varaa matkaa, pitää olla plan b. Ja varautua myös siihen, että se plan b:kään ei toteudu.
 
"vieras"
ihan uskomatonta kiristää sua noilla lasten ostoksilla, lapsethan siinä ensisijaisesti kärsii etkä sinä, jos eivät enää saa isältään mitään....

eikös se niin mene, että lähillä on aina velvollisuus antaa lapset etävanhemmalle sovittuna aikana, mutta etällä ei ole mitään velvollisuutta heitä ottaa?
 
Heillä on molemmilla 2.5 kk lomaa, joten jos heillä suunnitelmia on niin luulis jo tietävän ne omat ajankohtansa ja milloin olis ne viikot kun voi lapset ottaa...jotenkin vaan heille tuntuu olevan vaikeaa ne viikot mulle kertoo etukäteen. Sitä en ymmärrä. Koko kevään ollu puhetta että kesäloman alussa vievät lapset etelään...kun nyt olen päivämääriä tiedustellut, en siihenkään saa vastauksia??!!

Hankalaa on ....kiitos kuitenkin neuvoista ja lastenvalvojan juttusille tässä on vaan marssittava.
 
"vieras" kyllä se niin menee että mun on pakko lapset antaa, mutta ex:n ei ole pakko heitä ottaa....tässäkin isällä, jos haluaa olla paskamainen, on hyvä mahdollisuus olla :( isejä kun on moneen junaan ja joillakin ei vaan aivokapasiteetti riitä ajattelemaan että lapset kärsii aina eniten :(
 
Keittiönoita
Heillä on molemmilla 2.5 kk lomaa, joten jos heillä suunnitelmia on niin luulis jo tietävän ne omat ajankohtansa ja milloin olis ne viikot kun voi lapset ottaa...jotenkin vaan heille tuntuu olevan vaikeaa ne viikot mulle kertoo etukäteen. Sitä en ymmärrä. Koko kevään ollu puhetta että kesäloman alussa vievät lapset etelään...kun nyt olen päivämääriä tiedustellut, en siihenkään saa vastauksia??!!

Hankalaa on ....kiitos kuitenkin neuvoista ja lastenvalvojan juttusille tässä on vaan marssittava.
Tässä on varmaan pitkälti kyse siitäkin, että sä olet sallinut heille moisen päättämättömyyden tilan :) Ihannetilannehan on, että aisoista voidaan sopia ja sopimukset myös pitää. Aina voi siltikin tulla jotain, mikä muuttaa suunnitelmia. Jos tapaamiset on lastenvalvojan luona paperille sovittuna, niin silloin myös etävanhempi tietää, että joko hän ottaa lapset sen sopimuksen mukaan tai ei ota lainkaan. Paitsi jos sinä olet valmis joustamaan, mutta sitähän sun ei tarvitse heti kertoa :D
 
Kiitoksia kaikille vastauksista, ja keittiönoita, olet oikeassa, olen ite sallinut heille sen päättämättömyyden tilan, ihan sen vuoks kun aikasemmin niillä ottamisilla ei ollut mitään väliä, mutta nyt on asia eri kun olen suhteessa... :) vaikka nykyiseni onkin sitä mieltä että jollei ex ota niin ei ota, että omille nilkoilleen vaan kusee tulevaisuutta ajatellen :)
 
"vieras"
Mitä "äidin oikeuksia" loma-asioissa pitäisi olla? Me ei olla erottu, mutta ei mulle ole tullut mieleenkään että mulla olisi joku erityinen oikeus päästä mieheni kanssa lomalle kahdestaan. Voidaan palkata lapselle hoitaja jos halutaan tai pyytää vaikka mummoja tai tuttavia hoitoavuksi, mutta jos ne kieltyäytyy tai peruu niin sit on jätettävä loma välistä... Ihan sama juttu kaikkien lyhyempienkin menojen kanssa, jos halutaan ilman lasta päästä jonnekin.

Ymmärrän että sua kiukuttaa kun miehen kanssa ei voi sopia asioista ja sun on mahdoton tehdä suunnitelmia, mies käyttäytyy todella tökerösti, jos ei tuolle suunnitelmien vitkuttelulle ole mitään oikeaa syytä. Voihan olla, että mies ei vaikka tiedä vielä naisystävänsä lomia ja menoja, ja haluaisi ensin sopia hänen kanssaan menot kohdilleen. Oletko kysynyt, miksi niistä lomista ei voi sopia nyt? Tekeekö lasten isä sulle tahallaan kiusaa, vai onko oikeasti niin urpo ettei tajua vaikeuttavansa teidän elämää tuolla jahkailulla? Mun puoliso on siinä mielessä samanlainen, että sen kanssa on vaikea sopia etukäteen mistään päivämääristä, ensin saa kysellä kaksi kuukautta että millon sopis et lähdetään jonnekin, ja sit joku päivä ilmoittaa, et miten olis muuten ylihuomenna. Ei se kyllä sitä kiusallaan teen, ajanhallinta ja etukäteen suunnittelu on vaan sille vaikeeta...

Voisitko pyytää vaikka äidiltäsi, ex-anopilta, miesystäväsi äidiltä tai joltain sukulaiselta ylipäätään hoitoapua sille viikolle kun haluaisit loman?
 
Vieras, ei minulla ole ketään keltä pyytää hoitoapua :( ikävä kyllä. Ihan omillani olen ja ex:n pillin mukaan hypin tässä asiassa.

Äidin oikeuksia loma asioissa...hmmm...ehkä typerästi valittu sanamuoto, mutta 20 vuotta lasten kanssa lomailleena ilman mitään omia vapaita koen ehkä nyt kun isäkin saa olla 8 viikkoa kesästään ilman lapsia minullakin olisi "oikeus" olla edes sen 2 viikkoa...mutta isä tuntuu olettavan että hoidan koko ajan niinkun olen 20 vuotta tehnyt, hänen reissatessaan ulkomailla ilman meitä :D eli homma jatkuu ennallaan :)
 
Keittiönoita
Vieras, ei minulla ole ketään keltä pyytää hoitoapua :( ikävä kyllä. Ihan omillani olen ja ex:n pillin mukaan hypin tässä asiassa.

Äidin oikeuksia loma asioissa...hmmm...ehkä typerästi valittu sanamuoto, mutta 20 vuotta lasten kanssa lomailleena ilman mitään omia vapaita koen ehkä nyt kun isäkin saa olla 8 viikkoa kesästään ilman lapsia minullakin olisi "oikeus" olla edes sen 2 viikkoa...mutta isä tuntuu olettavan että hoidan koko ajan niinkun olen 20 vuotta tehnyt, hänen reissatessaan ulkomailla ilman meitä :D eli homma jatkuu ennallaan :)
Missäs kaukana ne sun 2 vanhinta lastasi asuu? Mä vietin ensimmäisen lapsettoman loman - joka sekin kyllä oli työmatka - vasta esikoisen ollessa 20 v. Ja esikoinen siis oli lapsenvahtina pikkuveljelleen.
 
"Kenguru"
[QUOTE="vieras";23758033]Mitä "äidin oikeuksia" loma-asioissa pitäisi olla? Me ei olla erottu, mutta ei mulle ole tullut mieleenkään että mulla olisi joku erityinen oikeus päästä mieheni kanssa lomalle kahdestaan.
QUOTE]

Puuttumatta mihinkään muuhun kirjoituksessasi, niin on kyllä eri asia jos on kaksi vanhempaa koko ajan hoitamassa lapsia kuin olla yh.
 
"vieras"
Sori kun vielä tivaan tästä, mutta eikö ketään sukulaista todellakaan ole inhimillisen ajomatkan päässä? Jos kukaan sukulainen ei ole aikaisemmin hoitanut sun lapsia, niin jos vaan on olemassa sellaisia ihmisiä, kannattaa kertoa että kaipaa apua ja pyytää sitä, nyt olisi vielä aikaa tutustua lyhyissä pätkissä lapsiin ennen lomaa. Ymmärrän että on rankkaa kun ei ole ketään, olisi varmasti mukavaa jatkonkin vuoksi, jos löytyisi joku henkiö jolta saisi silloin tällöin apua.

Kenguru: Mä en väitä että arki olisi kahdestaan yhtä raskasta kuin yksin, mulla on omakohtaista kokemusta siitä kun ollaan jouduttu asumaan työ- ja opiskelujuttujen takia erillään ja oli aina helpotus kun mies tuli. mun pointti oli, että olipa äidillä sitten edelleen se lasten isä kumppanina tai uusi mies, ei sitä kahdenkeskistä aikaa saa sen helpommin, ellei ole ketään pyytää tai palkata avuksi.

Mun mielestä ap on lomansa todellakin ansainnut ja tarkoitus ei todellakaan ollut kommentoida mitenkään ilkeään sävyyn, jos sen sellaiseksi luulit :)
 
"Kenguru"
[QUOTE="vieras";23758223]Sori kun vielä tivaan tästä, mutta eikö ketään sukulaista todellakaan ole inhimillisen ajomatkan päässä? Jos kukaan sukulainen ei ole aikaisemmin hoitanut sun lapsia, niin jos vaan on olemassa sellaisia ihmisiä, kannattaa kertoa että kaipaa apua ja pyytää sitä, nyt olisi vielä aikaa tutustua lyhyissä pätkissä lapsiin ennen lomaa. Ymmärrän että on rankkaa kun ei ole ketään, olisi varmasti mukavaa jatkonkin vuoksi, jos löytyisi joku henkiö jolta saisi silloin tällöin apua.

Kenguru: Mä en väitä että arki olisi kahdestaan yhtä raskasta kuin yksin, mulla on omakohtaista kokemusta siitä kun ollaan jouduttu asumaan työ- ja opiskelujuttujen takia erillään ja oli aina helpotus kun mies tuli. mun pointti oli, että olipa äidillä sitten edelleen se lasten isä kumppanina tai uusi mies, ei sitä kahdenkeskistä aikaa saa sen helpommin, ellei ole ketään pyytää tai palkata avuksi.

Mun mielestä ap on lomansa todellakin ansainnut ja tarkoitus ei todellakaan ollut kommentoida mitenkään ilkeään sävyyn, jos sen sellaiseksi luulit :)[/QUOTE]

:) Kiva viesti. En kyllä pitänyt viestiäsi yhtään ilkeänä:)
 

Yhteistyössä