Yhtäaikaa työtön ja opiskelija?

  • Viestiketjun aloittaja kilu
  • Ensimmäinen viesti
kilu
voinko opiskella iltaisin aikuiskoulutuspuolella sairaanhoitajaksi ja saada peruspäivärahaa. Jos vain jätän kertomatta työkkärissä? eikai ne mistään saa tietää. opintotuella EN lähe opiskeleen
 
opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miä menin aikanaan iltalukioon, niin sitä ei kelan mielestä edes lueta opiskeluksi...
Riippuu miten paljon sulla on koulua viikossa..
Iltalukio ja aikuiskoulutus sairaanhoitajaksi ei ole sama asia. Iltalukiosta ei saa opintotukea vaikka opiskelisi 10 kurssia per jakso toisin kuin sairaanhoitajaksi opiskelusta.

 
ne
Saavat aivan varmasti jossain vaiheessa selville, sitä paitsi koulut aina ilmoittavat Kelalle aloittavat opiskelija ja Kela seuraa opiskeluja, joten Kelalta et ainakaan piilossa pysty opiskelemaan. Vähän aikaa petoksesi voisi onnistuakin, mutta varmasti jossain vaiheessa tulee kaikki maksettavaksi, joten ei todellakaan kannata tämä. Sitä paitsi, tämä täyttää täysin petoksen tunnusmerkistön rikoslaissa, joten olet varmaan oikein ylpeä itsestäsi. Kyllä muutkin pärjää opintotuella ja eivät ainakaan joudu sitten jälkikäteen maksamaan takaisin, koska valtio on yllättävän tarkka rahoistaan. Lisäksi, opiskelijana otat vaan opintolainaa, paras laina jota voit ikinä saadakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miä menin aikanaan iltalukioon, niin sitä ei kelan mielestä edes lueta opiskeluksi...
Riippuu miten paljon sulla on koulua viikossa..
Iltalukio ja aikuiskoulutus sairaanhoitajaksi ei ole sama asia. Iltalukiosta ei saa opintotukea vaikka opiskelisi 10 kurssia per jakso toisin kuin sairaanhoitajaksi opiskelusta.
Juu, en tiennyt tuota :D
 
tiiitu
saanko muuten opiskella AMK:ssa monimuoto-opiskeluna (tapaamisia koululla n. joka toinen viikko), jos olen äitiyspäivärahalla tai työttömänä ja nostan korvauksia?
 
Itse opiskelen iltakoulussa tosin käyn töissä. Saan opintotukea opiskelusta. Luokassamme on myös paljon työttömiä, minusta he eivät vaan suorita kaikkia kursseja jotta eivät menetä työttömyyspäivärahaa.
Näytöt saavat kyllä kaikki suorittaa ja näin ollen saavat pätevät paperit, mutta kursseja ei saa olla kuin tietyn verran. Näin olen ymmärtänyt heidän puheistaan että saavat myös työttömyyspäivärahaa
 
hulda jo poistumassa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskelin iltakoulussa lähihoitajaksi ja kyllä siellä opiskelijat nostivat työttömyyskorvausta, ovathan he päivisin käytettävissä muihin töihin.
Näin juuri! eli pitää kuitenkin olla valmis ottamaan töitä vastaan jos tarjotaan
 
vieras
Itse aikoinaan työttömänä opiskelin avoimessa yliopistossa. En siis saanut mitään opintotukea. Opiskelin avoimessa siksi, että pääsisin sisään yliopistoon seuraavana vuonna niiden opintojen kautta. Työkkäri eväsi minulta tuet.
Eli lopputulos oli että jouduin olee kotona tekemättä mitään niin sain rahaa.. jos olisin opiskellut niin en olisi saanut mistään mitään rahaa. Töitä kun ei löytynyt..
Kummallista mun mielestä tuollanen että työtön ei saa tehdä mitään...
 
ap
näköjään työtn ei saa mitään tehä. Opintolaina minulla jo on ja nyt hiljattain menny luottotiedot että en saa valtion takausta opintolainalle. jos en ole oikeutettu opintolainaa tai en vain yksinkertaisesti saa sitä, niin auttaako sosku?
 
Hilla
Ei kannata huijata. Olen ollut koululla töissä ja meiltä kyseli mm. työvoimatoimisto viikoittain, että opiskeleeko tietyt henkilöt ja mitä opiskelee. Joskus joku opiskelija kävi möykkäämässä meille hallinnon työntekijöille, että häneltä on evätty nyt päivärahat meidän takia. Eipä se auta. Reilu peli alusta asti, niin parempi on.
 

Yhteistyössä