YK: Maailma hukkuu neekereihin

  • Viestiketjun aloittaja opetelkaa uimaan
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
Se mitä kehitysmaissa on tapahtunut länsimaalaisten toimesta on ollut raadollista, ja niin totta. Ehkä olisi hieman kusipäistä antaa ihmisten vaan kuolla ja tuumata, että 'sori, maailman tila nyt vaan on sellanen et jonkun täytyy lähtee...' Sitäpaitsi kannattaa myös miettiä mikä kansanosa tuhlaa eniten luonnonvaroja..
Mä en ainakaan ole ollut millään tapaa osallisena kehitysmaiden sortoon enkä oikeastaan edes tunne ketään, joka olisi ollut. En hyvässä enkä pahassa. Oikeastaan en edes ole kiinnostunut kantamaan vastuuta asioista, joita joku muu on tehnyt sukupolvia sitten.

Haluaisin vain, että mun vanhemmilla olisi vanhoina säälliset oltavat ja että mun lapsilla olisi turvalliset aikuiset ympärillään silloin kun en itse voi olla paikalla.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mä en ainakaan ole ollut millään tapaa osallisena kehitysmaiden sortoon enkä oikeastaan edes tunne ketään, joka olisi ollut. En hyvässä enkä pahassa. Oikeastaan en edes ole kiinnostunut kantamaan vastuuta asioista, joita joku muu on tehnyt sukupolvia sitten.

Haluaisin vain, että mun vanhemmilla olisi vanhoina säälliset oltavat ja että mun lapsilla olisi turvalliset aikuiset ympärillään silloin kun en itse voi olla paikalla.
Niinpä niin. Yksilöllisyyden taakse voi piiloutua silloin, kun haluaa olla välittämättä - tosin yhteiskunta ollaan silloin, kun se hyödyttää itseä.
 
Niinpä niin. Yksilöllisyyden taakse voi piiloutua silloin, kun haluaa olla välittämättä - tosin yhteiskunta ollaan silloin, kun se hyödyttää itseä.

No en mä kyllä ole ollut tietoinen siitäkään, että suomi yhteiskuntana olis ollut riistämässä Afrikkaa, eikä suomalaiset. Suomalaisilla on ilmeisesti ollut kädet täynnä rakentaakseen omaa maataan.
Eli mun nähdäkseni mun isovanhemmat, kuten en minäkään, ole millään tasolla vastuussa Afrikan tilanteesta.
 
Se mitä kehitysmaissa on tapahtunut länsimaalaisten toimesta on ollut raadollista, ja niin totta. Ehkä olisi hieman kusipäistä antaa ihmisten vaan kuolla ja tuumata, että 'sori, maailman tila nyt vaan on sellanen et jonkun täytyy lähtee...' Sitäpaitsi kannattaa myös miettiä mikä kansanosa tuhlaa eniten luonnonvaroja..
No kerropa sinä, mikä on hyvä keino?
Juuri tällä hetkellä sä istut tietokoneen vieressä kännykkä taskussa tuhlaamassa luonnonvaroja. Ja mitä sä tarkalleenottaen teet näiden ihmisten hyväksi? Istut tietokoneen vieressä samalla, kun niitä kuolee kuin kärpäsiä?
 
Onko mulla joku valta ehdottaa yhtään mitään?
Jokaisella ihmisellä on ihmisarvo ja on törkeetä millasissa oloissa iso osa maailman ihmisistä elää (myös länsimaissa) kun osa ihmisistä porskuttaa menemään tuhlaten ja törsäten omaan napaansa...
Olen samaa mieltä, että kaikilla on ihmisarvo. Minä toivon syvästi kykeneväni pelastamaan kärsivät. En toivo äitien menettävän lapsiaan enkä lasten menettävän äitejään. En toivo kenellekkään mitään pahaa, en kärsimystä enkä vääryyttä.

Se ei kuitenkaan auta ketään, että kehitysmaissa pidetään ihmisiä väkipakolla hengissä. Viedään ruokaa ja lääkkeitä, jotta me voidaan tuntea tekevämme jotain hyvää, vaikka oikeasti hyöty kääntyy itseään vastaan. Lääkeet ja ruoka- apu menevät suoraan ja suurimmilta osin sortajille ja ne, jotka niistä hyötyvät, kasvattavat väestömäärää entisestään. Räjähdysmäisesti.

Onko se todella hyväksi näille ihmisille edesauttaa väestönkasvua? Onko se todella heille hyväksi?
Ei, se lisää vain kurjuutta entisestään. Me tulemme näkemään entistä enemmän sairauksia ja nälkää.

Kukaan ei hyödy meidän tavastamme auttaa. Askel taaksepäin, tunteet sivuun ja sen jälkeen miettimään, että mikä näille kaikille hätääkärsiville on parhaaksi. Tässä tapauksessa virheellistä on miettiä yhtä yksilöä ja kuvitella pelastavansa maailman siksi, että lähettää kyseiseen maahan paketin riisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Pessimisti
Niinpä niin. Yksilöllisyyden taakse voi piiloutua silloin, kun haluaa olla välittämättä - tosin yhteiskunta ollaan silloin, kun se hyödyttää itseä.
Mutta minähän olen yksilö. Ja mun yhteiskunta on Suomi. Toki toivon samaa kaikille suomalaisille, mutta myönnän olevani siinä suhteessa kusipää, että toimin aina ensisijaisesti itseni ja oman perheeni hyväksi. Vasta sen jälkeen muiden lähimmäisteni ja aina läheisimmästä läheisestä aloittaen. Mitä väärää siinä on?
 
Mutta minähän olen yksilö. Ja mun yhteiskunta on Suomi. Toki toivon samaa kaikille suomalaisille, mutta myönnän olevani siinä suhteessa kusipää, että toimin aina ensisijaisesti itseni ja oman perheeni hyväksi. Vasta sen jälkeen muiden lähimmäisteni ja aina läheisimmästä läheisestä aloittaen. Mitä väärää siinä on?
Ei siinä mitään väärää ole, kaikki toimii niin, myönsivät ne sitä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta minähän olen yksilö. Ja mun yhteiskunta on Suomi. Toki toivon samaa kaikille suomalaisille, mutta myönnän olevani siinä suhteessa kusipää, että toimin aina ensisijaisesti itseni ja oman perheeni hyväksi. Vasta sen jälkeen muiden lähimmäisteni ja aina läheisimmästä läheisestä aloittaen. Mitä väärää siinä on?
Oikeastaan viittasin enemmän viestisi tähän osaan: "Mä en ainakaan ole ollut millään tapaa osallisena kehitysmaiden sortoon enkä oikeastaan edes tunne ketään, joka olisi ollut." Kukapa meistä henkilökohtaisesti olisikaan siellä ollut - ja kehitysmaiden riisto alkoi jo niin kauan sitten, että asioista päättäneet tahot ovat aikaa sitten kuopattu. Mutta mitäs sitten - tarkoittaako se sitä, että länsimaat voivat vaan pestä kätensä?

Nykyisten länsimaiden ja esimerkiksi Euroopan hyvinvointi valitettavasti on aika lailla rakentunut köyhempien maiden riiston varaan. Enää ei tosin tuoda orjia, mutta kehitysmaiden viljelypinta-alaa on hyödynnettä länsimaisen lihakarjan rehun kasvattamiseen (mikä on muuten heti pois paikallisen väestön ruuantuotannosta) ja aika moni firma "tuottaa halvalla" kehitysmaissa erilaisia kulutushyödykkeitä tai roudaa ruokatarvikkeita (kahvia, hedelmiä, mitä näitä nyt on), joita me sitten voimme ostaa halvalla. Banaani maksaa n. 30 senttiä kappale, vaikka se roudataan toiselta puolen maapalloa - ja koska paikallinen kauppa ottaa summasta osansa, kuljetus ei myöskään ole ilmaista, niin voit laskea huviksesi summittaisen arvion siitä, kuinka paljon se paikallinen työntekijä saa, joka poimii sen banaanin. Tai viljelijä, joka viljelee sit.

Tarkemmin ajatellen saatat sittenkin tuntea aika monta ihmistä, jotka kyllä osallistuvat kehitysmaiden sortoon. Henkilökohtaiseen itsesyyttelyyn ei tosin ole järkevää mennä, koska se ei auta mitään. Mutta globaali ja kollektiivinen vastuu kannattaa tiedostaa. Ehkä länsimaat ja me länsimaiden asukkaat olemme sittenkin jotain velkaa kehitysmaiden ihmisille?
 
No en mä kyllä ole ollut tietoinen siitäkään, että suomi yhteiskuntana olis ollut riistämässä Afrikkaa, eikä suomalaiset. Suomalaisilla on ilmeisesti ollut kädet täynnä rakentaakseen omaa maataan.
Eli mun nähdäkseni mun isovanhemmat, kuten en minäkään, ole millään tasolla vastuussa Afrikan tilanteesta.
Tämä tilanne oli tosiaan aiemmin historiassa, ja siksi Suomella ei olekaan esim. häpeällistä siirtomaaisännän historian taakkaa. Mutta nykyisin suuryritysten kautta olemme aika lailla sotkeentuneet kehitysmaiden riistoon (kirjoitin siitä äsken tuohon toiseen viestiin). Jos oikeasti pysähtyy miettimään, miksi nykyisenlainen kuluttaminen on meille mahdollista ja mihin kaikkeen se kytkeytyy, voi hyvinkin huomata, että voi olla jopa mahdotonta elää normaalia, peruselämää Suomessa olematta jollain lailla välillisesti osallinen kehitysmaiden riistoon. Joskus voi olla jopa vaikea aina hahmottaa, milloin jokin toiminta on globaalisti ajateltuna hyvää tai huonoa - kuten esim. UFFin kohdalla.
 
Pessimisti
Oikeastaan viittasin enemmän viestisi tähän osaan: "Mä en ainakaan ole ollut millään tapaa osallisena kehitysmaiden sortoon enkä oikeastaan edes tunne ketään, joka olisi ollut." Kukapa meistä henkilökohtaisesti olisikaan siellä ollut - ja kehitysmaiden riisto alkoi jo niin kauan sitten, että asioista päättäneet tahot ovat aikaa sitten kuopattu. Mutta mitäs sitten - tarkoittaako se sitä, että länsimaat voivat vaan pestä kätensä?

Nykyisten länsimaiden ja esimerkiksi Euroopan hyvinvointi valitettavasti on aika lailla rakentunut köyhempien maiden riiston varaan. Enää ei tosin tuoda orjia, mutta kehitysmaiden viljelypinta-alaa on hyödynnettä länsimaisen lihakarjan rehun kasvattamiseen (mikä on muuten heti pois paikallisen väestön ruuantuotannosta) ja aika moni firma "tuottaa halvalla" kehitysmaissa erilaisia kulutushyödykkeitä tai roudaa ruokatarvikkeita (kahvia, hedelmiä, mitä näitä nyt on), joita me sitten voimme ostaa halvalla. Banaani maksaa n. 30 senttiä kappale, vaikka se roudataan toiselta puolen maapalloa - ja koska paikallinen kauppa ottaa summasta osansa, kuljetus ei myöskään ole ilmaista, niin voit laskea huviksesi summittaisen arvion siitä, kuinka paljon se paikallinen työntekijä saa, joka poimii sen banaanin. Tai viljelijä, joka viljelee sit.

Tarkemmin ajatellen saatat sittenkin tuntea aika monta ihmistä, jotka kyllä osallistuvat kehitysmaiden sortoon. Henkilökohtaiseen itsesyyttelyyn ei tosin ole järkevää mennä, koska se ei auta mitään. Mutta globaali ja kollektiivinen vastuu kannattaa tiedostaa. Ehkä länsimaat ja me länsimaiden asukkaat olemme sittenkin jotain velkaa kehitysmaiden ihmisille?
Kerro lisää. Saisinko listan suomalaisista yrityksistä, jotka toiminnallaan riistävät Afrikkaa ja siten tuottavat meille suomalaisille ansaitsematonta hyvinvointia. Aloitan välittömän boikotin.

Jos kyse on banaaneista niin pitäköön banaaninsa. Voin aivan hyvin olla ilmankin, jos se vapauttaa mut jostain kollektiivisesta valkoisen miehen vastuusta, jonka olen ilmeisesti saanut syntymälahjana osakseni.

Historiaa voidaan kyllä kelata taakse päin ja saadaan kestä tahansa maksumiehiä. Jo yksistään Eurooppa on ollut milloin kenenkin valloittajan kohteena aina ottomaaneista Neuvostoliittoon. Milloin EU aikoo laittaa laskua Mongoliaan Tšingis-kaanin kepposista? Kuulostaako typerältä? Niin minustakin.

Ymmärrän ja hyväksyn kyllä vapaaehtoisia keräyksiä Afrikkaan vaikka en niiden toimivuuteen uskokaan. Väestönkasvua pidetään keinotekoisesti yllä ulkoa käsin ja se on päättymätön kierre, joka tuottaa vain yhä enemmän kärsimystä. Kukin tehköön kuitenkin rahallaan niin kuin parhaaksi näkee. Hölmöläinen yrittää tyhjentää järven kantamalla vettä avannosta toiseen. Verorahoilla en sitä lähtisi tukemaan. Ne avannot löytyy kyllä Suomestakin.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Kerro lisää. Saisinko listan suomalaisista yrityksistä, jotka toiminnallaan riistävät Afrikkaa ja siten tuottavat meille suomalaisille ansaitsematonta hyvinvointia. Aloitan välittömän boikotin.

Jos kyse on banaaneista niin pitäköön banaaninsa. Voin aivan hyvin olla ilmankin, jos se vapauttaa mut jostain kollektiivisesta valkoisen miehen vastuusta, jonka olen ilmeisesti saanut syntymälahjana osakseni.
Voi kun se olisikin noin yksinkertaista. Tuskin on olemassa mitään listaa boikotoitavista tuotteista tai yrityksistä, ja sitä paitsi usein kyse on myös suuryritysten alihankkijoista tai muusta välillisestä riistosta. Tosin myös ihan suoranaisesta riistosta - puhun ylikansallisista suuryrityksistä. Googlasin nopeasti, kun yritin löytää yhtä artikkelia muistaakseni Applen tuotteiden epäeettisyydestä, mutta en löytänyt sitä. Sen sijaan löysin ulkoasiainministeriön tiedotteen/artikkelin vuodelta 2010:
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=203156

"Maata vallanneet kansainväliset yhtiöt saavat usein hallintaansa myös alueen vesivarojen säätelyn. Isoja määriä ihmisiä on siirretty muualle maanvaltauksen tieltä, usein pitkien matkojen päähän viljelyksistään. Paikalliset ihmiset ja viljelijät kärsivät tästä monin tavoin. Varsinkin maanviljelystä ja vedenhausta huolehtivien naisten elämä vaikeutuu"

"Ylikansalliset yhtiöt haluavat vuokrata valtavia maa-alueita muun muassa biopolttoaineen raaka-aineena käytetyn jatrophan viljelyyn. Äskettäin anottiin vuokraoikeutta 100 000 hehtaarin maa-alaan. Vuokratut maat ovat maaseudun köyhien viljelijöiden ulottumattomissa"

Ja se, miten suomalaisetkin välillisesti "riistävät" kehitysmaita tapahtuu juuri kuluttamisen kautta. Ostamme vaatteita, ruokaa, elektroniikkaa, huonekaluja, polttoainetta, yms. jonka tuotannossa on epäeettisiä tasoja. Siksi olisi vaikea tehdä mitään boikottia, koska koko länsimainen kulutuskulttuuri on rakennettu hyvin vahvasti muiden kansojen hyväksikäytölle.

Eli kyse ei ole vain banaaneista ;)

Historiaa voidaan kyllä kelata taakse päin ja saadaan kestä tahansa maksumiehiä. Jo yksistään Eurooppa on ollut milloin kenenkin valloittajan kohteena aina ottomaaneista Neuvostoliittoon. Milloin EU aikoo laittaa laskua Mongoliaan Tšingis-kaanin kepposista? Kuulostaako typerältä? Niin minustakin.
Tässä ei ollut kyse mistään vanhojen taisteluiden kuittauksista, vaan aivan valtavasti eri maanosien ja kansojen riistosta ja köyhdyttämiasestä, jonka vaikutukset näkyvät edelleen - ja joka ei ole edes loppunut, vaan on vain hiukan muuttanut muotoaan. Yksi merkittävä syy kehitysmaiden ongelmiin on nimenomaan eurooppalaisten valloittajien toimet. Käytännössä monin paikoin tuhottiin siellä ollut kulttuuri (joka saattoi paikoin olla jopa aika kehittynyt), ryöstettiin se (kyllä, nykyisin köyhillä mailla oli myös vaurautta ja rikkauksia, mm. luonnonrikkauksia) ja saatiin ajan mittaan aiheutettua ympäristömuutoksia, jotka vaikuttavat nykyisinkin nälkäongelman taustalla. Ja edelleen suuryritykset hyödyntävät kehitysmaita niiden asukkaiden kustannuksella, kuten tuossa maan anastamisesta kertovassa linkissä kuvattiin.

Ymmärrän ja hyväksyn kyllä vapaaehtoisia keräyksiä Afrikkaan vaikka en niiden toimivuuteen uskokaan. Väestönkasvua pidetään keinotekoisesti yllä ulkoa käsin ja se on päättymätön kierre, joka tuottaa vain yhä enemmän kärsimystä. Kukin tehköön kuitenkin rahallaan niin kuin parhaaksi näkee. Hölmöläinen yrittää tyhjentää järven kantamalla vettä avannosta toiseen. Verorahoilla en sitä lähtisi tukemaan. Ne avannot löytyy kyllä Suomestakin.
Organisoitu auttaminen on aina parempi kuin hajanaiset ja epäammattimaiset keräykset. Ja kuten Suomenkin kohdalla on huomattu, syntyvyys vähenee, kun olosuhteet paranevat.
 
vierailija
Tuokin teksti kertoo siitä, että kun muukaan maailma ei pysty kannattelemaan tuota räjähtävää väestömäärää. Ei noita miljardeja ihmisiä oikein voida sijoittaa eurooppaakaan ja jos niin tehdään on koko eurooppakin kohta Afrikan kaltainen kehitysmaa.

Se on kyllä jännä, miten räjähtävästä väestönkasvusta aina yllätytään, se on vähän sama, kun koko eteläsuomi yllättyy lumentulosta.

Joka kerta, kun luonto lähtee karsimaan tuota räjähtävää väestömäärää me riennämme hätiin lääkitsemään ja pitämään näitä ihmisiä hengissä, jotta väestömäärä ei ainakaan laske.
Ymmärrän asian humanitäärisen puolen. En minä halua, että lapset jäävät ilman vanhempiaan. Tuntuu järkyttävälle nähdä kärsiviä ja nälkäisiä ihmisiä. Sairastavia ihmisiä. Sellaisen näkeminen saa minut haluamaan pelastaa heidät kaikki... Tunnen surua ja kiukkua siitä, miten jotkut kärsivät. Mutta silti, meidän tapamme auttaa, ei auta ketään. Meidän tapamme ratkaista näitä tilanteita ei ole kenellekkään hyväksi.
Väestön muuntuminen noudattaa tietynlaista kaavaa joka riippuu yhteiskunnan kehitystasosta. Alkukantaisissa yhteisöissä sekä syntyvyys että kuolleisuus ovat suuria. Sitten elinolojen parantuessa kuolleisuus alkaa vähetä mutta syntyvyys pysyy suurena. Tällöin väestön kasvu on suurinta. Sitten syntyvyyskin alkaa laskea. Viimeisessä vaiheessa kuolleisuus on suurempaa kuin syntyvyys ja väestön koko alkaa pienetä.

Jokainen nykyinen hyvinvointivaltio on käynyt läpi ihan saman kaavan, myös Suomi (tosin emme ole edenneet viimeiseen vaiheeseen-vielä). Sikäli meillä ei ole varaa arvostella. Ei Suomessakaan tarvitse kovin pitkälle mennä historiassa, kun oli köyhää ja perheet olivat suuria. Nykyään kehitysmaatkin ovat edenneet ainakin tuohon 2. vaiheeseen, eli nopean väestönkasvun vaiheeseen. Ratkaisu niiden kohdalla ei ole mennä taaksepäin (eli olla tukematta kehitystä jolloin huonot elinolot jälleen nostavat kuolleisuutta) vaan pitäisi pikimmiten harppoa eteenpäin!
 
vierailija
Suomi ei ollut ylikansoitettu, joten se ei ollut ongelma, afrikka on, joten maan varat eivät vain ikinä tule yksinkertaisesti riittämään heille ikinä.
Sinun kannattaisi vaikka googlettaa väestön tiheydestä population density ym. Afrikka ei ole erityisen tiheään asuttu maanosa, toisin kuin Eurooppa (pohjoista lukuunottamatta). Euroopan oma historiahan on se, että maanosa ylikansoittui ja valkoinen ihminen lähti sitten leviämään muualle oikein kunnolla.

Kaikkein eniten ihmisiä asuu Kaakkois-Aasiassa.
 
LaMamanMorbid
No kerropa sinä, mikä on hyvä keino?
Juuri tällä hetkellä sä istut tietokoneen vieressä kännykkä taskussa tuhlaamassa luonnonvaroja. Ja mitä sä tarkalleenottaen teet näiden ihmisten hyväksi? Istut tietokoneen vieressä samalla, kun niitä kuolee kuin kärpäsiä?
Lahjoitan rahaa Unicefille, se kai on lähinnä se mitä voin tehdä. Mun henk.koht. tietotaito ei ole sellaista, että mun kannattaa rynnätä sen varassa 'pelastamaan henkiä' jollekin Afrikan mantereen pakolaisleirille. Ja se mitä Mörköäiti kirjoitti valinnoista niin mietin kyllä mitä kaupasta ostan. Muutenkin kulutustottumukset on sellaiset, että yritän tuhlata kaikkea mahdollisimman vähän. En tiedä, ehkä se ei sulle riitä vastaukseksi? Tokihan mun pitäis olla joku lekuri Docteurs Sans Frontierissa joka kiitäis kehitysmaissa supersankarin tavoin pelastamassa pieniä nälkäänäkeviä lapsia. Tai edes Angelina Jolie...:ROFLMAO:
If I only had the do re mi....
 

Yhteistyössä