ylävatsa kipu

  • Viestiketjun aloittaja no
  • Ensimmäinen viesti
no
Mikähän ihme mun vatsaa vaivaa? Parisen viikkoa sitten kärsin 3 päivää kamalasta ylävatsan kivusta. Silloin nousu kuumekkin. kävin päivystyksessä jossa meinattiin et alkavaa vatsatautia.

No se meni sit ohi.

Mut tänään uudelleen iltapäivällä, aivan tajuton särky ylävatsalla. rintojen alapuolella, ns vatsan keskikohdan paikkeilla sellainen kipukohta. ylävatsa ihan turvonnut ja kova. kävellessä pahenee. istuminen on parasta.

Oiskohan taas aiheellista mennä sinne arvauskeskukseen.'
Mietin täs et minkälaisia on sappikohtauksen? onko ne yhtään tuolta kuullostavia?
 
kokemusta
heti pikimmiten.Sappi ehkä mutta sepelvaltimotautikin oireilee...Tiedän erään joka poistui tästä maailmasta...ylävatsakipua "hoidettiin"vaan närästyksenä ym.mutta toisin oli...
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Umpisuolta veikkaisin muuten, mutta jos välillä oli jo ohi.
voiko umpisuoli olla tulehtunut mut ei sit välillä oireilekkaan mitenkään. ja luin jostain et se kipu ois siella alavatsalla. ei siinä ylhäällä.

mulla se pahin kipu kohta on tuossa ylä makkarassa :)
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
onko kipu aaltoilevaa ja semmoista ns.tylppää kipua?
juu, mä kuvailinkin sille lääkärille ed kerralla et on niinkuin supistuksia. alkaa jomotuksena ja pikkuhiljaa kovenee ja sit tulee se pahin kipupiikki jolloin tuntuu et ei pysty kunnolla hengittämäänkään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Umpisuolta veikkaisin muuten, mutta jos välillä oli jo ohi.
voiko umpisuoli olla tulehtunut mut ei sit välillä oireilekkaan mitenkään. ja luin jostain et se kipu ois siella alavatsalla. ei siinä ylhäällä.

mulla se pahin kipu kohta on tuossa ylä makkarassa :)
Mulla umpisuolentulehduksessa kipu alkoi ylävatsalta eikä ollut missään vaiheessa alavatsalla, siirtyi lopulta tuohon navan seudulle. Ja oli alussa vähän sellaista närästysmäistä, mutta koveni todella pahaksi ja kipu oli aaltoileva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
sappivaivat? tuntuuko sellaiselta se kipu, että niinkuin joku vanne puristais ylävatsaa?
silloinkun ei ole se pahin kipupiikki, oikeestaan koko ajan ko on turvoksissa niin on sellainen puristava tunne.
helpottaako särkylääke? siis kunnon lääke (esim panacod, tramal, tai 800 mg buranaa) ?? mä edelleen veikkaisin sappikipua. Osaatko yhdistää esim. että oletko syönyt jotain tulista,rasvaista, sieniä, tms ennen kipuilua? monesti sappivaivat tulee jostain ruoasta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
sappivaivat? tuntuuko sellaiselta se kipu, että niinkuin joku vanne puristais ylävatsaa?
silloinkun ei ole se pahin kipupiikki, oikeestaan koko ajan ko on turvoksissa niin on sellainen puristava tunne.
helpottaako särkylääke? siis kunnon lääke (esim panacod, tramal, tai 800 mg buranaa) ?? mä edelleen veikkaisin sappikipua. Osaatko yhdistää esim. että oletko syönyt jotain tulista,rasvaista, sieniä, tms ennen kipuilua? monesti sappivaivat tulee jostain ruoasta...
Vatsakipuun ei saisi missään nimessä ottaa särkylääkettä ennen kuin kivun syy on tutkittu!
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
sappivaivat? tuntuuko sellaiselta se kipu, että niinkuin joku vanne puristais ylävatsaa?
silloinkun ei ole se pahin kipupiikki, oikeestaan koko ajan ko on turvoksissa niin on sellainen puristava tunne.
helpottaako särkylääke? siis kunnon lääke (esim panacod, tramal, tai 800 mg buranaa) ?? mä edelleen veikkaisin sappikipua. Osaatko yhdistää esim. että oletko syönyt jotain tulista,rasvaista, sieniä, tms ennen kipuilua? monesti sappivaivat tulee jostain ruoasta...
en kauhiasti ole ottanut lääkkeitä koska olen raskaana n 10 viikolla. ja en osaa yhdistää mihinkään ruokaan näitä kipuiluja.
 
v
jos vatsanpeitteet kovenee (ei ole sama asia kuin lihakset!!) niin HETI lääkäriin! kokenut lääkäri tietää 5sekunnin tunnustelusta ovatko vatsanpeitteet /tai joku tulehduttanut vatsanpeitteet!!
 
Kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
sappivaivat? tuntuuko sellaiselta se kipu, että niinkuin joku vanne puristais ylävatsaa?
silloinkun ei ole se pahin kipupiikki, oikeestaan koko ajan ko on turvoksissa niin on sellainen puristava tunne.
helpottaako särkylääke? siis kunnon lääke (esim panacod, tramal, tai 800 mg buranaa) ?? mä edelleen veikkaisin sappikipua. Osaatko yhdistää esim. että oletko syönyt jotain tulista,rasvaista, sieniä, tms ennen kipuilua? monesti sappivaivat tulee jostain ruoasta...
en kauhiasti ole ottanut lääkkeitä koska olen raskaana n 10 viikolla. ja en osaa yhdistää mihinkään ruokaan näitä kipuiluja.
mitään särkylääkettä!Varsinkaan Panacodia tms.koska ne lisää sappitiehyetulehdusta tai sappikipuja.Itse ollessani raskaana,mulla ihan samoja kipuja ylävatsassa!!!Eivät oikein puuttuneet siihen neuvolassa???Kaikki meni kuitenkin hyvin:) Veikkaan että tämä raskaus on laukaissut sen jonkin!Vaadi neuvolasta selityksiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
sappivaivat? tuntuuko sellaiselta se kipu, että niinkuin joku vanne puristais ylävatsaa?
silloinkun ei ole se pahin kipupiikki, oikeestaan koko ajan ko on turvoksissa niin on sellainen puristava tunne.
helpottaako särkylääke? siis kunnon lääke (esim panacod, tramal, tai 800 mg buranaa) ?? mä edelleen veikkaisin sappikipua. Osaatko yhdistää esim. että oletko syönyt jotain tulista,rasvaista, sieniä, tms ennen kipuilua? monesti sappivaivat tulee jostain ruoasta...
en kauhiasti ole ottanut lääkkeitä koska olen raskaana n 10 viikolla. ja en osaa yhdistää mihinkään ruokaan näitä kipuiluja.
mitään särkylääkettä!Varsinkaan Panacodia tms.koska ne lisää sappitiehyetulehdusta tai sappikipuja.Itse ollessani raskaana,mulla ihan samoja kipuja ylävatsassa!!!Eivät oikein puuttuneet siihen neuvolassa???Kaikki meni kuitenkin hyvin:) Veikkaan että tämä raskaus on laukaissut sen jonkin!Vaadi neuvolasta selityksiä!
siis mulla ei ole aavistustakaan, miksi mä ehdotin tuota panacodia.... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: No se todellakin lisää sappivaivoja.. niin se tekee mullakin. Anteeksi... taidan olla liian väsynyt.
 
mulla näin
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
mulla itsellä on litalgin sappivaivoihin ja auttaa hyvin...
Mulla vatsakatarri oireili kovalla ylävatsakivulla, säteili selän puolelle, oli aivan rintalastan alapuolella kipu, kun kädelläkin paineli, niin oli arka kohta. Semmonen tunne pahimmillaan, ettei voi istua suorassa, vaan pitää nojata taaksepäin. Mullakin ollut tota Litalginia jossain vaiheessa ja jotain muuta käytös. Mulle sanoi lääkäri, kun valittelin ko. vaivoista pitkästä aikaa nyt keväällä, että kannattaa tulla juuri silloin, kun kipua esiintyy, että voidaan tunnustella, missä kohtaa kipu on. Sullahan voi toki olla kyse jostain muusta, mene ehdottomasti lääkäriin. Raskausaikana tuskin Litalgin yms tai esim. Nexium tulee kuuloonkaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulla näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
mulla itsellä on litalgin sappivaivoihin ja auttaa hyvin...
Mulla vatsakatarri oireili kovalla ylävatsakivulla, säteili selän puolelle, oli aivan rintalastan alapuolella kipu, kun kädelläkin paineli, niin oli arka kohta. Semmonen tunne pahimmillaan, ettei voi istua suorassa, vaan pitää nojata taaksepäin. Mullakin ollut tota Litalginia jossain vaiheessa ja jotain muuta käytös. Mulle sanoi lääkäri, kun valittelin ko. vaivoista pitkästä aikaa nyt keväällä, että kannattaa tulla juuri silloin, kun kipua esiintyy, että voidaan tunnustella, missä kohtaa kipu on. Sullahan voi toki olla kyse jostain muusta, mene ehdottomasti lääkäriin. Raskausaikana tuskin Litalgin yms tai esim. Nexium tulee kuuloonkaan
juu ei saa käyttää raskaus- eikä imetyaikana... ainakaan litalginiä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Alkuperäinen kirjoittaja mulla näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
mulla itsellä on litalgin sappivaivoihin ja auttaa hyvin...
Mulla vatsakatarri oireili kovalla ylävatsakivulla, säteili selän puolelle, oli aivan rintalastan alapuolella kipu, kun kädelläkin paineli, niin oli arka kohta. Semmonen tunne pahimmillaan, ettei voi istua suorassa, vaan pitää nojata taaksepäin. Mullakin ollut tota Litalginia jossain vaiheessa ja jotain muuta käytös. Mulle sanoi lääkäri, kun valittelin ko. vaivoista pitkästä aikaa nyt keväällä, että kannattaa tulla juuri silloin, kun kipua esiintyy, että voidaan tunnustella, missä kohtaa kipu on. Sullahan voi toki olla kyse jostain muusta, mene ehdottomasti lääkäriin. Raskausaikana tuskin Litalgin yms tai esim. Nexium tulee kuuloonkaan
juu ei saa käyttää raskaus- eikä imetyaikana... ainakaan litalginiä.
Itse asiassa imetysaikana saa käyttää, jos ei käytä säännöllisesti. On tarkistettu, kun lääkärit ei osanneet sanoa oikein mitään.

Kuulostaisi sappivaivalta mutta ainakin minulla sappikohtauksessa ne kivut on niin järkyttäviä että oksat pois.
 

Yhteistyössä