Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Olipas tänne putkahtanut paljon viestejä lyhyessä ajassa. Hauskaa, että palsta on näin aktiivinen ja muutkin vaklarit - tervetuloa Sara ja pikkumies :flower: - ilmoittautuvat ja vanhat aktivoituvat uudelleen (etenkin Metalheartin kanssa melkein samoilla viikoilla mennään :) ).

Tätä palstaahan seuraa kuin parastakin jännitysnäytelmää, kun Anjamaritalla on noin piinaava odotus meneillään ja nyt Iida-Liinakin kertoi melkoisia uutisisia aikaistuvasta synnytyksestä. Kuulosta hassulta sanoa, että voimia lepäilyyn, mutta kyllähän siihen tarvitaan voimia, ainakin henkisiä voimia ja pitkää pinnaa. Sitä siis teille molemmille toivottelen!!

Kiitos Fleurille noista asiallisista imetysvinkeistä. On hyvä, että täällä kaiken huumorin ja muun vertaistukipölötyksen seassa tulee ihan oikeaa asiaa, josta varmasti on meille perässä tuleville vielä kullanarvoista apua. Itse ainakin aion kyllä laittaa hankintalistalle tuon rintapumpun, olin sitä miettinytkin.

Anjamaritan tukisukista tuli mieleeni, että itsekin laitoin tänään tukipolvisukat (joskus aikoinaan mannertenvälistä lentoa varten hankitut) sillä toiseen sääreeni on ilmestynyt hirveät, kamalat, ällöt suonikohjut :'( Onneksi vain toiseen ja eiköhän niistäkin leikkauksella pääse aikanaan eroon.

Tänään on neuvolapäivä ja on mielenkiintoista kuulla, onko kuukauden rautakuuri auttanut laskevaan hemoglobiiniin vai turvaudunko siihen salaperäiseen mehuun, jolla on vaikea saksalainen nimi...
Ja mikä kivointa, tämän käynnin jälkeen saa vihdoin tilata äitiyspakkauksen :) :) Yksi virstanpylvästä saavutettu.

Anteeksi, jos tästä tulee kamalan pitkä taas, mutta haluaisin vielä kommentoida aiempaa sektio-keskustelua. Ystävälleni kävi niin, että sektiosta ei puhuttu halaistua sanaa koko odotusaikana - se oli ikäänkuin tabu. Synnytyssaliin mentiin normaaliin synnytykseen, mutta yhtäkkiä lääkäri ilmoittikin, että nyt tehdään sektio. Täysin varautumaton ensisynnyttyäjä meni siitä tietenkin aivan paniikkiin ja hermoili kaikkea mahdollista, koska ei ollut henkisesti varautunut mitenkään sektio-vaihtoehtoon.

Tuntuisikin reilulta, että kaikki vaihtoehdot käytäisiin asiallisesti läpi ja varmaan niin jossain päin tapahtuukin. Itse en ole vielä niin pitkällä, että olisi keskusteltu synnytyksestä, mutta odotan mielenkiinnolla, että mainitseeko kukaan minua hoitavista sektio-sanaa missään vaiheessa.

t. Metsätonttu ja poikanen 22+1



 
Keskiviikko huomenia! Itseä väsyttää ihan pirusti. Taas viime yönä heräsin kolmen aikaan ja en saanut unta sen jälkeen vasta kun viiden jälkeen aamulla. :kieh:

Mokkis, kalkkeutunut istukka todetaan ultrassa. Tosin istukan vanheneminen on raskauden loppuvaiheessa ihan normaalia ja on myös lääkärikohtaista kuinka paljon siihen kiinnitetään huomiota. Tosin kun minulla on tavallista vähemmän lapsivettä, istukan kuntoa tarkkaillaan tarkemmin.
Ole muuten ihan tyytyväinen, että pääset siihen sokerirasitustestiin. Kritisoin käytäntöä Suomessa, että sokerirasitustesti tehdään vain jos suvussa on toisen asteen diabetesta tai odottavalla äidillä on ylipainoa. (Eikös se näin mene?) Itse olen hyvin hoikka, olen aina ollut, eikä suvussani ole diabetesta, silti ennen raskautumista ihan melkein puolivahingossa selvisi, että minulla on ongelmia sokeritasapainon kanssa. Testi tehtiin koska lääkäri epäili minulla olevan lievästi PCO-tyyppiset munasarjat. En usko, että olen ainoa lajissani, siis hoikka ihminen, jolla on ongelmia sokereiden kanssa. Täällä sokerirasitustesti tehdään kaikille, niinkuin se tehdään monessa muussakin Euroopan maassa. Monet lievät raskausdiabetes-tapaukset voidaan hoitaa ihan ruokavalion avulla. En oikein usko, että testin tekemättä jättämisellä koituu mitään säästöjä kunnalle, sillä hoitamattomien raskausdiabeetikkotapausten loppuraskauden ongelmat ja vauvan suurikokoisuudesta johtuvat ongelmat synnytyksessä tulevat varmasti huomattavasti kalliimmiksi. Omalla kohdallani selvisin sokerirasitustestistä puhtain paperein, vaikka olin lähes täysin varma, että jäisin siitä kiinni. Joka tapauksessa, jos joskus tulevaisuudessa olen uudestaan raskaana, aion vaatia testin itselleni tai maksaisin siitä vaikka itse jos sitä ei ilmaiseksi suostuttaisi tekemään. Raskausdiabeetikon ruokavalio on kuitenkin omasta mielestäni sen verran kuivakka, etten sitä nyt ihan vain huvin vuoksi haluaisi noudattaa.

Tervetuloa mukaan Lilli70 ja sara! Kiva kun koko ajan mukaan saadaan uusia pölisijöitä, niin keskustelu pysyy aktiivisena. Saran lisäsin jo tuohon etusivun listaan, jos Lilli haluat myös nimesi sinne näkyviin, niin kerrohan laskettuaikasi.

Lentoemo, meille taitaa todellakin tulla vähän kiire sen välilhan venytyksen kanssa. Olisikohan siinä Suuressa Äitiyskirjassa neuvottu jotain intensiivi-kurssia? :D Kenelläs niitä kirjoja nyt olikaan?

Onkohan Bella jo punnertamassa rinssiä? Anjamaritalle myös tsemppiä!

Fleurille kiitos perusteellisista imetysneuvoista. Niitä ei varmaan koskaan ole liikaa. Meillä on muuten mies ihan intona siitä rintapumpusta. Hän on jo monena päivänä ehdottanut, että pitäisikö testata, miten se toimii. :LOL:

~Iida-Liina ja nuppu rv 35~
 
Neuvola terveiset :wave:

Painoa tullut taas n.2 kg viime viikosta, nyt yhteensä 17.5 kg
johtunee turvotuksesta :(
Pissa puhdas
rr ennallaan, hieman koholla
sydänäänet 145
liikkeet ++

perjantaina taas neuvolaan, sit se on kait viimeinen kerta kun tiistaina on se sektio.

Pientä liman eritystä havaittavissa, joka nostanut mielialaa, että jospa Sara nyt kuitenkin syntyis tällä viikolla alakautta ettei tartteis leikata. Supistuksia ei kyllä ole ollut.

Ärsyttää kun vielä helteet alkaa, on niin hyvä ollut kun ei ole ollut liian kuuma.

anjamarita ja Sara 40+1
 
Jospa minäkin sitten jo vähitellen tulisin kaapista.....Lukenut olen jo juttujanne jo "ikuisuuden" mutta niin varovainen ed. keskenmenon vuoksi että nyt vasta ilmoittaudun.
Eli 36 V viikkoja nyt kasassa 11+2 ja synnytyssairaalana Jorvi. LA 10.2.
Juuri kävin niskaturvotusultrassa ja siinä kaikki oli ok. Sain ihania vilkutuskuvia mukaani!
Veriseulassakin kävin ja nyt jännitän vielä kovasti sen tuloksia.
/Bantsku
 
Lienen vetäväni huiput tästä "kaapista tulossa" ja palstan seurailussa, sillä minulla viikkoja kasassa jo 38! HUI olkoon, miten nopeasti aika hujahtikaan keväästä kesään! Toivottavasti vielä mahtuu mukaan, vaikkakin maha on saavuttanut jo kunnioitettavat mittasuhteet... =)

Olen siis 34 v, (vielä muutaman päivän...) ja tarkoituksena pullauttaa bambino ulos kätilöopistolla 6.8, jos sinne asti mennään, sen verran oireiluja on ilmaantunut ja paikat pehmentyneet & auenneet. Syy mikä sai minutkin siirtymään taustailijasta aktiiviksi oli tuo Metsätontun mainitsema sektio vs. alatiesynnytyskeskustelu tai pikemminkin sen puuttuminen valmennuksista. Etukäteen pahoittelen, jos tulee pitkästi tekstiä, sillä olen tätä asiaa pyörittänyt päässäni nyt n. 4 viikkoa.

Tuskailen parhaillaan ko. asian kanssa, eli mitä tehdä, ei siksi että minulla olisi tutkimusten mukaan mitään ongelmaa suoltaa 3,7 kiloista möhkälettä ulos, vaan yksinkertaisesti sanottuna mieletön kammo koko alatiesynnytysta kohtaan. Miten paikat repeää, asettuuko pää oikein ulostuloon, joudutaanko hätäsektioon anyway ym. Synnytysvalmennuksissa sektiota ei juurikan mainittu tai ohitettiin todella vauhdikkaasti sivulauseessa. Tämä synnytysasia oli helppo myös työntää pois mielestä ajatuksella, että sitten joskus piiitkällä tulevaisuudessa annan itseni ruveta miettimään sitä.

Itse avasin keskustelun sitten kätilön kanssa synnytykseen valmentautumiskeskustelussa vkolla 35, tuumaten että ei kait asiaa enää voi lykätä... Sieltä sain tiedon, että tarvitsen lähetteen neuvolalääkäriltä synnytystapa-arvioon, jossa sitten näitä pelkotiloja voidaan käsitellä sekä myöskin tutkia antavatko paikat periksi riittävästi, että muksu ulos mahtuu. Automaattisesti ei siis arvioon lähetetä, vaan ainoastaan neuvolalääkärin arvion pohjalta. Sain lähetteen neuvolasta aikamoisen taistelun jälkeen ja tällä viikolla olin sitten tuossa arviossa ensin juttelemassa pelkopolikätilön kanssa ja sitten itse tutkimuksessa. Näiden seurauksena sain hyvää tietoa kummastakin tavasta, jonka pohjalta sitten tehdä päätöstä, jota siis edelleen pähkäilen. Mutta ilman tätä ns. "erikoispalvelua" tietoni sektiosta olisivat olleet pelkästään netin varassa ja sehän ei ole aina se ihan luotettava ja puolueeton paikka.

Suosittelen kaikille nostamaan asian esille joko neuvolassa tai sitten tulevassa synnytyspaikassa, jotta ainakin periaatteessa on valmis kumpaankin tapaan... vai lieneekö sitä koskaan ihan valmiina näin ensisynnyttäjänä ja jo tiukkoihin aikatauluttamisiin tottuneena? Kalenteri on pitänyt meinaan täyttää joka päivä jollakin tapahtumalla, muutenhan sitä pää hajoaisi kotona istuessa, vai kuinka muut...? :)

Aurinkoista ja lämmintä päivää kaikille,
Hannah
 
Ihanaa että bantsku teillä oli kaikki hyvin np-ultrassa! Ja kiva kun tulit mun seuraksi tänne lörpöttelemään, kun mä pelkään, että pianhan nää kaikki toiset hoivailee jo vauveleitaan ja meikämanne täällä vaan yksin pohtii, että pääsenkö ikinä sinne synnärille saakka... :D meillä kai on sentään kummallakin helmikuussa tuo la, vai mitä? Voi kuinka kadehdinkaan teitä, jotka pian synnytätte!

Hannahille kanssa tsemppiä näihin loppukoitoksiin, taisit tosiaan tehdä kaapista ulos-toisen pään ennätyksen, kun mä taas oon se maailman hätähousuisin... :ashamed:

Ja kyllä mulle kieltämättä on tullut mieleen, että Suomessa tuota alatiesynnytystä korostetaan niin kauheasti sen vuoksi, että budjetit ovat mitä ovat. Eli itse en ole lainkaan varma siitä, että se alatiesynnytys olisi aina se paras mahdollinen vaihtoehto, vaan että se vaan sattuu Suomessa olemaan se helpoin vaihtoehto LÄÄKÄREILLE.

Itse olen aina haaveillut alatiesynnytyksestä, mutta tosiaan nyt on mieli alkanut muuttua, kun on lukenut liikaa synnytyskertomuksia :D Tietysti, jos lapsi olisi pikkuinen 3kg paikkeilla, niin se on varmasti eri juttu, mutta kun lapsen syntymäpaino kuulemma on aika lailla sama kuin vanhemmillaan, eli meillä sitten odotetaan 4kg painoista taaperoa :LOL:

No joo, mä nyt oon niin varhaisessa vaiheessa, että totta puhuen vain toivon pääseväni vielä joskus itsekin sinne np-ultraan tän masuasukin kanssa... =)

Ootteko muuten käyttäneet kalaöljyä tai muita lisäravinteita raskausvitamiinien lisäksi? Itse olen käyttänyt kalaöljyä jo yli vuoden, tosin vain yhden kapselin päivässä, raskauden viimeisellä kolmanneksella ajattelin ottaa sen suositellun 2 kapselia, kun just taas oli joku tutkimus, jonka mukaan kalaöljyä viimeisen raskauskolmanneksen aikana syöneiden äitien lapset ovat kehityksessä edellä 4-vuotiaiksi saakka.

Lisäksi ostin niitä gefilus-kapseleita, täälläkö niistä puhuttiin vai toisessa pinossa? Huomaa, että mulla on ollut työt vähissä, kun on ollut aikaa täällä lörpötellä vaikka missä pinoissa :D
 
Voi ei , minkä sanoit Lentis! Mä olen käyttänyt myös kalaöljykapseleita kauan ennen raskaaksi tuloa. Tykkäsin niistä kovasti, etenkin kun minun kuivuuten taipuvainen ihoni voi noiden kapseleiden takia erinomaisesti ja onhan niistä varmaan paljon muutakin hyötyä. Raskaaksi tultuani lopetin niiden käytön, kun en ollut varma uskaltaako niiden syömistä jatkaa. Monesta paikaa kuitenkin luin, että ne voisi ottaa käyttöön raskauden viimeisellä kolmanneksella ja niistä olisi monenlaista hyötyä. Ja arvatkaa vaan onko tämä istukka-aivo muistanut enää koko kapseleita? :kieh: Tuolla se varmaan on kaapin nurkassa se kesken jäänyt purnukka. Voi ei, eikö meille nyt tulekaan ylifiksua vauvaa.

Tervetuloa mukaan Bantsku! Sinua onkin jo odotettu. Onnittelut hyvästä NT-ultrasta. :heart: Myös Hannahille tervetulotoivotukset. Sinun kohdallasi päästäänkin jo varsin pian varsinaiseen asiaan. Me ihan alkumetreistä mukana olleet olemme välillä rönsyilleet varsinaisesta raskaus- ja vauva-aiheesta milloin mihinkin suuntaan. Mutta ei se menoa haittaa. Rönsyily on kivaa. :)
 
Minunkin puolestani tervetuloa uusille! Kiva kun teitä muitakin putkahtelee tänne jatkuvasti :)

Noviisille nettikeskustelijalle oli muuten hirmuisen vaikeaa keksiä nimimerkki - sen pähkäilyyn meni melkein enemmän aikaa kuin sen, että onko aikaa / uskaltaako keskenmenoriskin vuoksi...

Hannah kyseli tuosta kalenterin täyttämisvimmasta. Uskon, että se on itselläkin edessä viimeistään sitten kun jää äitiyslomalle. Siihen asti ei paljon muuta mahdu kalenteriin kuin raahautumista töihin ja kaupan kautta kotiin. Satunnaisesti sentään kuntosalille ja uimaankin (pitäisi ostaa puku joka mahtuu päälle.)

Neuvolakäynnillä sain kuulla, että hemoglobiini ei ole noussut 109:stä, vaikka olen kuukauden popsinut rautatabletteja. Olen kuullut positiivisia juttuja - jos kohta yhden negatiivisenkin kommentin - siitä luontaistuotemehusta, Kreuters Bluesaftko se oli?? Onko teillä kokemusta? Lentoemo ja Iida-Liina olette varmaan ehtineet tuostakin kaivaa jo tietoa, kun kerran googlaus-addikteiksi tunnustauduitte :)

Kalaöljykapseleista taidan ottaa vaarin, sillä en millään saa syötyä sitä suositusten mukaista kahta kala-annosta viikossa. Tahtoo myös pikku-Einsteinin :D

Neuvolassa oli ihana kuulla, että vauvelin sydän naputti masussa pontevasti ja hän äitiyi jopa potkaisemaan sitä vehjettä kesken tutkimuksen :heart:
Muutenkin kaikki oli nyt ilmeisen ok. Kivutkin ovat hellittäneet. Eilen tosin kipeytin selkäni mansikoita siivotessa ja pakastaessa :( .

Metsätonttu ja poikanen rv 22+1
 
Iida-Liina: no omega-3 ilmeisesti myös varastoituu elimistöön, niin että sulla on varmasti ollut sitä ihan tarpeeksi kahden tarpeisiin! :D Ja ilmeisesti se imeytyy myös äidinmaidon kautta, niin että äkkiä vaan kapseleita napsimaan :LOL: Itse asiassa tarpeellisen määrän omega-3 saisi ilmeisesti syömällä rasvaista kalaa kahdesti viikossa, mutta EU suosittelee kaikille odottaville naisille noita kapseleita sen vuoksi, että niin harva syö enää kalaa.

Ja kun itse tutkin asiaa netissä (huom!), niin siellä suositeltiin kapseleita senkin takia, että Yhdysvalloissa tehtyjen tutkimusten mukaan kalaöljyssä (siis EI kalanmaksaöljyssä, jälleen huom!) on vähemmän ympäristömyrkkyjä kuin itse kalassa, niin että siinä mielessä nuo kapselit saattavat olla turvallisempi vaihtoehto kuin kala. Orionilla on tutkittu apteekin tädin mukaan Omegalive-kapseleita, mutta siinä on ollut niin pieniä määriä elohopeaa ja muita myrkkyjä, ettei niitä ole voinut edes havaita. Mutta pakkohan siellä jotain on olla, mutta ilmeisesti nyt tosi vähän. Eli ainakin EU on sitä mieltä, että kapseleista on paljon enemmän hyötyä kuin mahd. myrkyistä haittaa, ja siksi niitä suosittelee ihan virallisesti!

Mutta nyt kun kaikki haluamme oman pikku neropatin sinne kehtoon, niin muistutan, että tutkimuksissa on havaittu kehityksessä eroja vain 4-vuotiaaksi saakka, en tiedä johtuuko siitä, että "tutkimusmateriaali" on vasta sen ikäistä vai siitä, että pikku-Albert on käyttänyt kaikki älylliset voimavaransa 4. vuoteen mennessä, ja taantuu sitten normaaliälyisten vanhempiensa surulliselle tasolle :LOL:
 

MAAILMAN SULOISIN PIKKU RINSSI NÄKI ENSIMMÄISTÄ KERTAA ÄITINSÄ&ISINSÄ 19.7!!! :heart: :heart: :heart:
PAINOA OLI 4232g,PITUUTTA 54cm JA PIPO 36cm! =)


Jouduin loppujen lopuksi sektioon,koska 20 tunnin suppareiden jälkeen ei ollut tapahtunut tarpeeksi edistystä...Tulen kertomaan myöhemmin enemmän...

Tänään kotiuduttiin ja nyt harjoitellaan arkielämää.Olo on aika epätodellinen vieläkin.

En ehtinyt lukemaan juttujanne,joten palailen paremmalla ajalla!

T:Bella&pitkätukkainen rinssi 4vrk :heart:
 
Onnea Bella-74 :flower: :flower:

Jospa minuakin kohta onnistaisi ja pääsisin vaavin haku matkalle.

Nurmikkoa leikkasin aamupaivällä sellaisella taloyhtiön työnnettävällä leikkurilla, hieman sain ihmetteleviä katseita ohi kulkioilta kun tuo massu ei ole ihan pieni :LOL:

anjamarita ja Sara 40+1 edelleen
 
Bellalle hurjasti onnea ISOSTA pikku prinssistä! :flower: :heart: Ja tosiaan kiinnostaa paljon tuo synnytyskertomus, kun kerrankin kyse sektiosta, niin saadaan mekin täällä vertailla! :D

anjamarita: voin kuvitella, että siellä on ihmetelty, että kuinka taloyhtiö laittaa raskaana olevan naisen ruohoa leikkaamaan :LOL: Kipin kapin sinne Ikeaan, niin eiköhän ala tapahtua! ;)
 
Ja kiitos tervetulotoivotuksista, tänne olikin kiva tulla. Kyllä se tänne pääsy minulle kestikin kauan, mutta täällä ollaan, ja sydämeni pohjasta toivon että pysytäänkin, kaikki!

Lentis, helmikuussa hyvinkin, minulla 10 pv. Kivaa kun on tosiaan suht' samoissa kulkevia, toisaalta on ihanaa lukea pidemmälle ehtineidenkin juttuja. Nyt vaan otetaan kaikki irti joka ikisestä raskaanaolopäivästä!
Minä olen lisäravinteina popsinut foolihappoa ja mutitabsin raskasuvitskua. Kalkkilisää kehoittivat käyttämään ekalla neuvola käynillä, joten sen ja Gefiluskapselit lisäsin. Minä myös lopetin Möllerit kun sain plussan, jostain syystä en uskaltanut jatkaa, mutta jospa vielä lisään nekin!

Oletteko innostuneet joihinkin ohjattuihin mammajumppiin tai vastaaviin?

Bantsku

 
Bantsku, minä kävin mammajoogatunneilla rv 18 alkaen ja suosittelen kovasti. Kannattaa aloittaa tunnit riittävän ajoissa, silloin kun masu on vielä kohtuullisen kokoinen, sillä ainakaan meillä tunnit eivät todellakaan olleet pelkkää hengittelyä ja rentoutumista. Reisilihakset joutuvat aika koville, kun yläkropassa on enemmän painoa. Rv 15:sta asti kävin tavallisesti salilla ja tavallisissa ohjatuissa jumpissa, mutta ainakin minulla vatsalihasten tekeminen tuntui jo ihan alkuraskaudesta asti epämiellyttävältä, eikä pinnallisia vatsalihaksia suositella edes harjoiteltavan raskauden aikana. Jos miettii jotain vaihtoehtoa vanhoille urheilutottumuksille, suosittelen myös uimista. Se muuten poistaa turvotusta aivan äärimmäisen tehokkaasti. Minä kävin uimassa ihan viime viikkoihin asti joka toinen päivä, kunnes sitten jouduin tähän lepäilymääräykseen ja pahempaa turvotusta ei ole ilmennyt. Nyt taitaa olla kyllä minun mammaurheilut urheiltu. Sinne joogaan tekisi kyllä kovasti mieli mennä, mutta lääkäri kielsi. :/
 
Bantsku, muista sitten, että kalaöljyä, ei kalanmaksaöljyä, kun niissä maksajutuissa on sitä a-vitamiinia ja enemmän myrkkyjäkin.

Itse olen etsinyt mammajumppadvd:tä, mutta eihän sellaista meinää löytyä millään :eek: Tietääkö joku jotain hyvää dvd:tä, jonka voisi tilata esim. netistä?

Italiassa ajattelin mennä mammauintiin, jos jaksan... Sellaista järjestävä uimahalli on nimittäin jossain 25km päässä, ja kun tunnetusti olen laiskiainen, etn tiedä jaksanko ajaa aina 50km ees taas... Varmaan pitäisi miettiä myös polttoainekuluja, mutta mun ekoautoni käyttääkin nestemäistä propaania, joka vähempien saasteiden lisäksi maksaakin puolet bensasta. No, miehen kosla sitten kuluttaakin mun pikkuautoni edestä...

Ja se on tosiaan kivaa, että saa lukea pidemmälle päässeiden kokemuksia, niin itsekin osaa varautua eikä aivan sumussa kulje :D

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 9+3 :heart:
 
Omasta ja masu-asukin puolesta onnittelen myös Bellaa ja perhettään! :flower: :flower:
Kiva, jos jaksat jossain vaiheessa tulla kertomaan lisää kuulumisia.

Bantskun mammajumppagallupiin: olisi mukava mennä, mutta täällä ei ole kesällä mitään ohjattua. Vasta syksyllä on - ehkä - mammajoogaa ja se kyllä kiinnostaa. Uiminen ja vesijuoksu ovat tuntuneet hyviltä sekä melko kevyt, lähinnä yläkroppaan ja jalkoihin kohdistuva omatoiminen kuntosaliharjoittelu. Kiinnikkeistä johtuvat masukivut tosin katkaisivat kaikenlaisen harjoittelun vähäksi aikaa, mutta suunnittelen taas aloittamista. Niin ja koirien kanssa käppäilystä saa onneksi päivittäisen happiannoksen. Mutta hyvin vähäistä tämä liikkuminen on ollut verrattuna entiseen elämään... Tsemppiä sinulle!

terv. Metsätonttu ja poikanen rv 22+2
 
Sara, luin juuri, että Suomessa ei esim. yli 170-senttisille välttämättä tehdä lainkaan lantion kuvauksia, koska silloin naisella on kuulemma "automaattisesti" niin leveät lantion luut, että alatiesynnytys on AINA mahdollista. Riippuu varmasti sairaalasta, mutta itseäni tuollainen asenne kyllä ihmetyttää. Onhan se nyt ihan eri asia punnertaa 4-kiloista kuin 3-kiloista natikkaa... =) Jotenkin on tullut sellainen asenne nyt itselleni, että Suomessa säästöjen nimissä tehdään vaikka minkälaisia päätöksiä, enkä enää ole lainkaan niin varma, että juuri suomalainen käytäntö näissä raskausasioissa olisi se ainoa oikea. Italiassa ollaan varmaan liiankin hysteerisiä, mutta monilta muissa maissa asuvilta olen saanut tietää, että enemmän nämä Suomen käytännöt poikkeavat yleisestä eurooppalaisesta kuin esim. juuri Italian käytännöt. Välillä kun noita juttuja lukee muissakin pinoissa, niin Suomessa vaikutetaan joskus suorastaan välinpitämättömiltä, mitä tulee raskauteen ja raskausajan ongelmiin.

Italiassa siis on tosi alhainen syntyvyys, niin että siellä ollaan varmasti sitten tosi tarkkoja senkin vuoksi, mutta on se outoa, että Suomessa ei tehdä monia sellaisia verikokeitakaan, jotka muissa maissa ovat pakollisia, niin kuin tuo toksoplasmoosi. Sitähän suositellaan tutkittavaksi myös Suomessa, mutta koska sitä pitäisi itse pyytää eikä siitä mitään neuvolassa sanota, niin eihän sitä Suomessa käytännössä edes tutkita, vaikka sitten niitä toksotartuntoja on Suomessa kuitenkin oliko peräti 800 vuodessa. (Jostain jäi mulle tuo 8 nmieleen, mutta en kyllä ole nyt yhtään varma, että onko luku oikea. Kun ei kai se nyt 8 prosenttiakaan voi olla)

muoks* niitä tartuntoja on 100-200 vuodessa suomessa nettitietojen mukaan
 
Tervetuloa uudet odottajat ja Onnea Bellalle poikavauvan johdosta! Kiitos Fleur imetysinfosta!

Lentis: Mulla ei ole tota toksoplasmoosia otettu kertaakaan taalla kreikassa. Se sytomegalo verikoe otettiin ja monta muuta. Nyt lahinna kilpirauhasarvoja katotaan kun mulla on poistettu kilpirauhanen kokonaan, joudun siis syomaan joka aamu thyroksiini hormonia. Nyt mun endokrinologi huomasi ettei musta ole otettu sokeriarvoja viela ollenkaan veritestein, joten maarasi sen.

Miten sen uinnin kanssa, taalla suositeltiin uintia meressa, mutta miten on hotellien uima-altaat? Onko liian "likaisia" raskaana olevalle? Ettei sitten vain saa mitaan popoja....

Enta, onko teilla muilla ollut jalat turvoksissa? Mulla turpoaa jalat tosi paljon, kengat joita olen kayttanyt ennen raskautta ei nyt sovi jalkaan kun jalkapoyta on niin turvonnut, pienoiset elefanttijalat. Ostin juuri tanaan korkokengat joita olisi tarkoitus pitaa omissa haissa parin viikon paasta, saa nahda mahtuuko sitten enaa.
Taalla on tietenkin tosi kuuma joten se vaikuttaa varmasti turvotukseen myos. Niin, ja kadetkin turpoaa, kihlasormuksen olen jo aikaa ottanut pois sormesta, saa nahda miten saadaan vihkisormus sormeen. :p

Sektio vai alatiesynnytys...viela on onneksi aikaista sen kummemmin asiaa ajatella. Tuskin sita saa ihan itse paattaakaan. Jotenkin olin niin jo siihen sektioon valmistautunu kun istukka oli kohdunsuulla. Nyt kuitenkin on hieman sielta noussut, joten ehka sittenkin on alatiesynnytys. Gyne arvuutteli viimeksi etta meidan poju olisi ainakin nelikiloinen joten sektio olisi ehka paikallaan....

T: Denina 21+1
 
Denina: eikö sulla ole otettu sitä toksoa siis kertaakaan? :eek: outoa, kun Kreikka kuitenkin on niitä "korkean" vaaran alueita muiden Etelä-Euroopan maiden ja Ranskan kanssa. Tietty jos Kreikassa "kaikki" ovat immuuneja, niin eihän sitä sitten varmaan hoksata ottaa ulkomaalaiseltakaan. Meinaan Italiassa "vain" 50 prossaa on immuuneja, niin että otetaan kaikilta ainakin kerran. jos on immuuni, niin sitten ei enää teitty testata, paitsi että joskus joku yli-innokas on testauttanut myös immuunilta odottajalta. joka tapauksessa testi on Italiassa ihan ilmainen.
 
Taytyy varmaan seuraavalla kerralla pyytaa labrassa ottamaan toi toksokin. Kayn yksityisella ja maksan itse kaikki laakarit ja verikokeet. Verikokeet kalliita, silloin kun ottivat monta eri koetta, niin maksoi 190euroa, huh! Suomessa kuulun sos.turvan piiriin, joten siella edullisempaa, mutta lennot maksaa sinne paljon, joten menen vasta myohemmin. Nyt nautin kesasta kreikassa B)
 
Denina: Joo, kyllä se mun mielestä kantsii ottaa, koska siihen saa sitten hoitoa, jos sen loisen raskausaikana nappaa. Mutta kannattaa kyllä siirtyä pikaisesti Kreikan sos. turvan piiriin (paitsi tietty jos haluat tuet Suomesta), koska noihan tulee ihan tajuttoman kalliiksi noi verikokeet! Mä käyn ultrissa yksityisellä, niin että ne maksavat, mutta verikokeet ovat joko ilmaisia, tai sitten maksetaan sellainen ticket, joka on jotain 36?, yhdellä "ticketillä" voi tehdä kuusi tai seitsemän eri verikoetta.

Muuten jos haluat äippäpakkauksen, niin tiedäthän, että neuvolassa on ilmottauduttava viimeistään 4. kuulla? Nyt en muista, että oletko jo kertonut käyneesi Suomessa neuvolassa vai et.

Niin ja siitä uimisesta: riippuu varmasti siitä, että kuinka hyvin puhdistetaan. Jos kohdunsuu on kiinni, niin eihän sinne sitten mitään pöpöjä pääsekään, mutta hiivan tai muita tulehduksia voi kyllä tulla. Mutta kyllä Italiassa ainakin mammauintia järjestetään ihan yleisesti uima-altaissa.

 
Lentis: Varmaan suomessakin mammauinnit uimahalleissa, missa puhdistetaan vesi ihan saannosten mukaisesti. Mitenkohan on hotellien yleiset uima-altaat, en usko etta yhta puhtaita. Mutta taytyy kattoa uskaltaako kokeilla. Olen kaynyt suomessa jo ja olin siella 2viikkoa, np ultra tehtiin siella ja neuvolassakin kavin, nyt olen siis muutaman kuukauden kreikassa. Synnytan suomessa, ja kuulun sos.turvan piiriin. Olemme yleensa puolet vuodesta siella.
Vauvan synnyttya pitaisi paattaa missa maassa asutaan, kiiretta ei ole paattaa ainakaan niin kauan kunnes lapsi menee kouluun. Kaksoiskansalaisuudenhan vauva saa joka tapauksessa. Kylla tama tietenkin kalliiksi tulee kun itse maksaa ultrat ja verikokeet, mutta oma on valinta, voisinhan olla suomessa nyt kokoajan, mutta haluan kuitenkin nauttia nyt kreikan kesasta. Lahden suomeen 2,5kk ennen laskettua aikaa.

 

Yhteistyössä