Yliopistoon hakeminen 36-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan?
  • Ensimmäinen viesti
Opiskelemaan?
Koulutus kestäisi 5-6 vuotta. Onko järkeä tämän ikäisenä hakea yliopistoon? Houkuttaisi kyllä koittaa hakea... sehän onkin sitten eri asia pääseekö opiskelemaan.

Kuinka muuten avoimen yliopiston kurssit, onko ne maksullisia myös tutkinto-opiskelijalle? Ja saakohan yliopistossa opiskella omaehtoisesti työkkärin luvalla ja saisi liiton rahan kaksi vuotta?

Ammattikorkeakouluun aion hakea yhteen koulutukseen, mutta nyt kun kävin tarkistamassa hakuajan niin aloin tutkia lähistöllä olevan yliopiston tarjontaa.
 
"Hömelö"
Miksi sun ikänen vois hakea ammattikorkeeseen muttei yliopistoon? En ihan ymmärrä logiikkaa... Mutta joka tapauksessa, et oo mun mielestä liian vanha. Lähteehän moni paljon vanhempanakin opiskelemaan. Sitäpaitsi jos sä nelikymppiseks mennessä oot valmistunu, niin eihän sulla enää työikää olis "kuin" noin 25 vuotta jäljellä.
 
"a p"
[QUOTE="Hömelö";30642845]Miksi sun ikänen vois hakea ammattikorkeeseen muttei yliopistoon? En ihan ymmärrä logiikkaa... Mutta joka tapauksessa, et oo mun mielestä liian vanha. Lähteehän moni paljon vanhempanakin opiskelemaan. Sitäpaitsi jos sä nelikymppiseks mennessä oot valmistunu, niin eihän sulla enää työikää olis "kuin" noin 25 vuotta jäljellä.[/QUOTE]

Amk-koulutus on 3,5 vuotta. Se koulutuksen pituus tässä on ero.

Siinä vaiheessa kun mä olen 65 niin onko enää edes olemassa yläikärajaa eläkkeelle pääsyyn. :D Eläkkeelle pääsee 100-vuotiaana. :xmas:
 
"Jenis"
Koulutus kestäisi 5-6 vuotta. Onko järkeä tämän ikäisenä hakea yliopistoon? Houkuttaisi kyllä koittaa hakea... sehän onkin sitten eri asia pääseekö opiskelemaan.

Kuinka muuten avoimen yliopiston kurssit, onko ne maksullisia myös tutkinto-opiskelijalle? Ja saakohan yliopistossa opiskella omaehtoisesti työkkärin luvalla ja saisi liiton rahan kaksi vuotta?

Ammattikorkeakouluun aion hakea yhteen koulutukseen, mutta nyt kun kävin tarkistamassa hakuajan niin aloin tutkia lähistöllä olevan yliopiston tarjontaa.
Totta kai on järkeä. Työkkäri päättää saako tuella opiskella vai ei - yleensä koulutuksen pitää olla alalle, joka työllistää.

Avoimen kurssien maksullisuus riippuu mistä roikkuu, mm. siitä mikä laitos opetuksen järjestää. Eli tapauskohtaisesti vaihtelee.
 
vvieras.
Koulutus kestäisi 5-6 vuotta. Onko järkeä tämän ikäisenä hakea yliopistoon? Houkuttaisi kyllä koittaa hakea... sehän onkin sitten eri asia pääseekö opiskelemaan.


Riippuu alasta ja aiemmasta työurastasi. Tässä taloustilanteessa näyttää lähipiirissä olevan vaikeuksia työllistyä 40+ iässä. Ja jos ei ole aiempaa alalle sopivaa työkokemusta, työllistyminen vielä hankalampaa.

Kuinka muuten avoimen yliopiston kurssit, onko ne maksullisia myös tutkinto-opiskelijalle? Ja saakohan yliopistossa opiskella omaehtoisesti työkkärin luvalla ja saisi liiton rahan kaksi vuotta?

Avoimen kurssien maksullisuus tutkinto-opiskelijalle vaihtelee. Maksu on yliopiston linjattavissa. Esim. Tampereen yliopistossa tutkinto-opiskelijoille avoin opetus on maksutonta.

Työttömyystuella opiskelu on aina tapauskohtaista. Useimmat minun tietämäni tapaukset, joille tukioikeus on myönnetty, ovat olleet joko suorittamassa keskenjääneitä opintojaan loppuun tai täydentämässä osaamistaan aiemman työuran mukaisesti tai hankkimassa kelpoisuutta tehtävään.
 
Koskaan ei oo liian vanha opiskelemaan :) Ja työttömyysetuuden opiskeluun saa varmimmin silloin, jos ilman opiskelua olis vaara päätyä työttömäksi ja opiskelu ehkäisisi sitä mm. työllistävän alan valinta. Avoimiin opintoihin sitä ei tietääkseni myönnetä, vaan opiskelun pitää olla tutkintoon johtavaa ja päätoimista, mitä avoimet harvoin on. Eri asia sit jos on kyse täydennyskoulutuksesta joka edistäis työn saantia.
 

Yhteistyössä