Ylipaino ja lapsettomuushoidot

Elikkäs haluaisin tietää miten teillä on mennyt lapsettomuushoidot kenellä on ylipainoa enemmänkin kuin pari kiloa?

Itsellä bmi on tällä hetkellä yli 40. Yritystä ollut takana 3v3kk, väliin mahtuu kemiallisia raskauksia muutama, yksi km ja yksi kkm. Pcos diagnoosin sain maaliskuussa 2014. Siitä lähtien olen popsinut melkein joka kuukaus teroja, muuten ei menkat ilmesty ollenkaan. No saahan niillä menkat aikaseks, mutta se ei lapsettomuuteen paljon auta jos en ovuloi ollenkaan.

Nyt on terot loppu ja olisi aika suunnata gynelle kun eihän ne menkat ala millään. Mutta saanko vieläkään apua sieltä, muuta kuin ne terolutit?
Mulla kun todettiin että ongelma on se etten ovuloi kun kerran pari vuodessa. Mutta mitään apuja ei siihen annettu. Sanottiin vaan että laihduta niin kyllä se kroppa alkaa toimimaan siitä.

Mitäs kun paino ei putoa, vaikka kuinka rehkis. Nyt oon tsempannut entistä enemmän viimeset 3vko, olen saanut vyötäröstä pois 11cm mutta paino ei ole montaakaan sataa grammaa pudonnut.

En kehtaa mennä gynelle, oon painavampi kuin kesällä kun viimeks oon käynyt. Varasin jo äsken ajan, mutta peruin kun alko ahdistaa niin paljon. Pelkään etten saa edelleenkään esim.clomeja millä saatais ehkäpä jotain apuja ovulointiin. Jos saan vaan taas terot ja sanovat että laihdu. Maa vajoaa sitten taas jalkojen alta. Kauanko tässä jaksaa ilman että saa apua? kunnolla apua..on kokeiltu metforemikin, ei mitään apua. Paino on ja pysyy hurjissa lukemissa.

Miehellä ikääkin (44 tänä vuonna) jo sen verran ettei tässä enää vuosia olis aikaa odottaa. Sekä mun pää ei kestä vuosia enää tätä samaa. Syytän vain itseäni kaikesta, en saa oman ylipainon takia apua..tuntuu erittäin pahalta. Ja mies kärsii mun takia, tai siis mun ylipainon takia. Molemmat täällä ihmetellään että miten ei oikeesti paino putoa, mies kun tietää mitä syön. Ja ihmettelee miten olen edes lihonnut viime aikoina, syödään samaa ruokaa ja liikutaan about samalla tavalla, mutta mies laihtuu ja mä lihoan. On otettu verikokeet ja kaikki, ei ole mitään selitystä tälle asialle. Paitsi pco, en vaan voi uskoa että se vaikuttaa näin paljon.


Eli jos joku tietää edes yhden gynen joka ei puutu pelkästään ylipainoon vaan auttaa siinä missä normi painoisiakin pääkaupunkiseudulla, olisin enemmän kuin iloinen?

Ja kertokaa ihmeessä te joilla bmi on huimissa lukemissa, että mitä hoitoja saitte, missä, kauanko kesti ja onko puututtu ylipainoon? muutenkin tulkaa kertomaan mitä vaan, vertaistuki on nyt juuri se juttu mitä tarvitsen!!

(Löysin netistä kyllä paljon keskusteluja missä puhutaan tästä, mutta kaikki on niin vanhoja. Että asiat on varmasti muuttunu vuosien aikana!)
 
Mut toi sun vyötärönkavennushan kuulostaa tosi hyvältä! Älä vajoa negatiivisiin mietteisiin, vaan jatka samaan malliin, sulla menee tosi hyvin nyt! Jos hoitoihin pääsisitte, niin muutenkin joutuu odottamaan - pistä kaikki aika hyödyksi ja jatka samalla linjalla. 10 % painonpudotus hyödyttää terveyttä todella paljon.
Alkionsiirrosta plussanneissakin on jonkin verran asiaa ylipainosta, s. 66 loppupuolella.
 
  • Tykkää
Reactions: haaveilija-31
Täällä yksi ylipainoinen toisen lapsen yrittäjä. Kunnallisella eivät suostuneet aloittaa ylipainon takia hoitoja, kun vihdoin sinne päästiin (paino 90 pituus 160) mentiin yksityiselle, jossa meitä nyt hoidetaan. Olen 1 lapsen äiti ja painoin 82kiloa kun tulin silloin (luomusti) raskaaksi, joten onhan tällä painolla nyt varmasti jotain tekemistä varmaan. Itseä vaan on masentanut niin paljon mm. keskenmenot, että en ole saanut itseäni niskasta kiinni painonpudotuksen kanssa, tai no yrityksiä on ollut. Itselläni taustana on se, että olen lihonut reilusti viimeisen parin vuoden aikana, kun ennen sitä sain laihdutettua reippaasti (eli kunnon jo-jo). Minulla on vielä ikääkin (tänä vuonna tulee 38-v), mikä ei helpota lapsen saantia.

Lapsettomuus on muuten meille täysi ? ts. kummastakaan ei ole löytynyt vikaa (muuten). Meille on tehty pari inseminaatiota heikon tuloksin. Nyt tehtiin ensimmäinen isompijuttu, eli IVF ja lähetettiin hedelmöittyneistä vielä biopsiat tutkimuksiin (kun on pari keskenmenoa taustalla), eli odotellaan tuloksia ja sitten voidaan tehdä ihka eka PAS, arviolta joskus maalis-huhtikuussa, kun saadaan tulokset. Aloitin nyt itse Cambridgen ja ekan viikon tulokset pelkillä pussikeitoilla on huimat -4,4kg (olikin järkky määrä nestettä hoitojen jälkeen, nyt näkyy taas kasvot, eikä pelkkiä poskia). Olen ekaa kertaa cambridgella ja siinä viehättää se, että tehdään raju alku (painon tippuminen motivoi), mutta vähitellen lisätään ruokaa, eikä toisinpäin (kuten yleensä). En siis ole mikään tämän tavan mainostaja, mutta mielenkiinnolla nyt seuraan kuinka käy, kun olen pari vuotta jo tuskaillut tän laihtumisen ja motivoitumisen kanssa.
 

Yhteistyössä