Yllättävää miten paljon pukeutumisella oikeasti on merkitystä..

  • Viestiketjun aloittaja "Hiekkalelu"
  • Ensimmäinen viesti
"Hiekkalelu"
Teettekö te päätelmiä henkilöstä, tavoista, taustoista jne pukeutumisen perusteella? En ole koskaan ajatellut tätä asiaa sen syvällisemmin, mutta tänään tajusin, miten paljon oikeasti sillä on väliä mite itsekin pukee.

Esim. jos pyydän kaveria lenkille niin se miten hän varustautunut lenkille kertoo mulle paljon siitä, millä fiiliksellä hän on lähtenyt lenkkeilemään. Eilen sovin lenkistä tutun kanssa ja hän tuli sinne tennarit jalassa ja trenssi päällä, jonka alta näkyi tunika. Tuntui heti siltä, ettei hän arvosta lenkkiä kanssani kovin paljon, sillä ei ole laittanut esim. lenkkareita ja sporttisempia vaatteita päälleen. Asu kuvasti lähinnä sitä, ettei häntä huvittanut lähteä kanssani lenkille tai sitten pitää mua jotenkin niin epäsporttisena, ettei tarvitse vaivautua urheilullisempaan asuun.
Tottakai ymmärrän, että taustalla voi olla muitakin syitä, mutta kyse onkin nyt mielikuvasta.

Henkilön puhetavasta ja keskustelun tasosta tottakai voi yleensä saa irti paljon enemmän, mutta esim. juhlissa tai vaikkapa koulussa/töissä tulee yllättävän paljon tehtyä huomaamatta päätelmiä ja luotua mielikuvia ulkoisen habituksen perusteella.
Eikä ne aina tarkoia sitä, että joku olisi nyt juntti, joku duunari jne, vaan voi tulla myös mielikuva siitä, että joku on rento ja hauska tyyppi, joku on urheilullinen yms. Vaikka ei oikeasti olisikaan.

Luin myös joskus kirjaa, jossa oli ihan tutkittu sitä, miten huomaamatta ja varsinaisesti tiedostamatta ihmiset tekee päätelmiä muista ulkonäön perusteella.

Haluatko esim. itse että vaatteista näkyy persoonasi? Arveletko, että pukeutumisesi kuvastaa jotain muuta kuin sinua? Arvioitteko muita?

PS: ei tarvitse liian vakavissaan asiaa ottaa.
 
Myönnän häpeämättä, että pukeuduin eilen punaiseen tietoisesti mennessäni tapaamaan yhtä miestä. Ihan vaan siksi, mitä punainen muka viestittää.
Eikä tuokaan ole ihan tuulesta temmattua, vaan täysin tutkittua. Monissa tutkimuksissa myös hameet ja mekot viestivät paitsi naisellisuudesta, myös varakkuudesta. Hameita ja mekkoja käyttävät naiset arvioitiin keskimääräistä koulutetuimmiksia ja varakkaimmiksi. Tämä toki ei varmaankaan koske mitään teiniminareita.

Esim. Kun tulee työnhakijoita meidän firmaamme, niin kyllä pukeutuminen viestittää suoraan siiten, miten paljon henkilö haluaa meille töihin.
 
"vieras"
[QUOTE="Hiekkalelu";26190224]
Esim. jos pyydän kaveria lenkille niin se miten hän varustautunut lenkille kertoo mulle paljon siitä, millä fiiliksellä hän on lähtenyt lenkkeilemään. Eilen sovin lenkistä tutun kanssa ja hän tuli sinne tennarit jalassa ja trenssi päällä, jonka alta näkyi tunika. Tuntui heti siltä, ettei hän arvosta lenkkiä kanssani kovin paljon, sillä ei ole laittanut esim. lenkkareita ja sporttisempia vaatteita päälleen. Asu kuvasti lähinnä sitä, ettei häntä huvittanut lähteä kanssani lenkille tai sitten pitää mua jotenkin niin epäsporttisena, ettei tarvitse vaivautua urheilullisempaan asuun.
Tottakai ymmärrän, että taustalla voi olla muitakin syitä, mutta kyse onkin nyt mielikuvasta.
[/QUOTE]
Kuulostat kivalta seuralta.
 
Onhan sillä merkitystä, miten pukeutuu mihinkin tilanteeseen. Juhlissa alipukeutunut välittää minusta viestiä, ettei hän kunnioita juhlia olemuksellaan tai ettei häntä edes kiinnostaisi koko juttu. Epäsiisti ulkomuoto kertoo yhdestä ja siisti, huoliteltu toisesta.

Kaikki ei tietenkään kerro kaikkea mutta noin suurin piirtein.

Ja kyllä kiinnitän huomioita toisten pukeutumisiin.
 
"jooo"
Nämä "minä pukeudun, kuten haluan" "minä haluan pukeutua mukavasti" "mun ei tarvitse vaatteilla koreilla "Mulla on elämässä muutakin" tyypit yleensäkin suhtautuvat muihin aika epäkunnioittavasti..
 
"vieras"
[QUOTE="jooo";26190326]Nämä "minä pukeudun, kuten haluan" "minä haluan pukeutua mukavasti" "mun ei tarvitse vaatteilla koreilla "Mulla on elämässä muutakin" tyypit yleensäkin suhtautuvat muihin aika epäkunnioittavasti..[/QUOTE]
En ole kyllä havainnut tällaista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26190299]Kuulostat kivalta seuralta.[/QUOTE]Joskus melkein voin pahoin kun tiedän miten niin monet ap:n kaltaiset naiset tekevät omia päätelmiä ja johtopäätöksiään mitä ihmeellisimmistä asioista ja lähes yhtä usein menevät ihan täysin metsään.

Vaatteet, katseet, eleet, ilmeet, jalkaterän asento, tuulen suunta, kaikista saattaa nainen omassa päässään päätellä ihan mitä tahansa. Yököttävää ja pelottavaa.
 
Samaa mieltä
[QUOTE="vieras";26190339]Joskus melkein voin pahoin kun tiedän miten niin monet ap:n kaltaiset naiset tekevät omia päätelmiä ja johtopäätöksiään mitä ihmeellisimmistä asioista ja lähes yhtä usein menevät ihan täysin metsään.

Vaatteet, katseet, eleet, ilmeet, jalkaterän asento, tuulen suunta, kaikista saattaa nainen omassa päässään päätellä ihan mitä tahansa. Yököttävää ja pelottavaa.[/QUOTE]

Kyseessähän on nyt vain vaatteet ja pukeutuminen? Sehän on ihan totta, että vaatteilla viestität enemmän, kuin uskotkaan? Mikä ongelma?
 
"vieras"
Totta kai kaikki kiinnittää huomiota toisten pukeutumiseen ihan jo tiedostamatta. Mutta näköjään toiset enemmän kuin toiset. Että pitää ihan kaverin lenkkivaatteiden perustella päätellä mitä kaveri ajattelee sinusta ja kuinka paljon arvostaa ystävyyttänne. Mä olisin ajattelut enemmänkin, että se kertoo siitä minkälaisissa vaatteissa kaveri tykkää lenkkeillä.
 
Mep
Onhan sillä merkitystä, miten pukeutuu mihinkin tilanteeseen. Juhlissa alipukeutunut välittää minusta viestiä, ettei hän kunnioita juhlia olemuksellaan tai ettei häntä edes kiinnostaisi koko juttu. Epäsiisti ulkomuoto kertoo yhdestä ja siisti, huoliteltu toisesta.

Kaikki ei tietenkään kerro kaikkea mutta noin suurin piirtein.

Ja kyllä kiinnitän huomioita toisten pukeutumisiin.
Veit sanat suustani. Ainakin lähipiirissä huomaa, että ulkoinen habitus kertoo kyllä paljon...epäsiisti pukeutuminen, epäsiisti koti ja piha. Että se ei vaan kiinnosta, miltä näyttää, missään asiassa.

Meillä mietitään hyvin tarkkaan, mitä juhliin laitetaan (joudutaan työn puolestakin miettimään). Mieluiten "värikoodataan" perhe yhteen, jos mahdollista ;-))
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26190339]Joskus melkein voin pahoin kun tiedän miten niin monet ap:n kaltaiset naiset tekevät omia päätelmiä ja johtopäätöksiään mitä ihmeellisimmistä asioista ja lähes yhtä usein menevät ihan täysin metsään.

Vaatteet, katseet, eleet, ilmeet, jalkaterän asento, tuulen suunta, kaikista saattaa nainen omassa päässään päätellä ihan mitä tahansa. Yököttävää ja pelottavaa.[/QUOTE]
Näin. Siinä on häiriintynyt oman itsen ja muiden raja eikä ole itsetuntoa. Tällainen ihminen ei ole tyytyväinen nahoissaan.
 
Tottahan se on, että vaatteilla viestittää itsestään paljon. Tottakai varmasti moni ymmärtää, että ihmiset voi tulla eri tilanteista eri paikkaan yms, ettei se ihan täysin yksiselitteinen asia ole.
Jos mä kutsun meille esim. vieraita syömään, niin olisi se vähän loukkaavaa, jos kukaan ei olisi yhtään laittautunut, vaan tulisi samannäköisenä, kuin viettää kotona sunnuntaiaamupäivää löhöillen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;26190344:
Kyseessähän on nyt vain vaatteet ja pukeutuminen? Sehän on ihan totta, että vaatteilla viestität enemmän, kuin uskotkaan? Mikä ongelma?
Se, että jotkut ylianalysoivat tätä. "Voi ei mun kaverilla on ruskea paita päällä kun me tavataan, se tarkoittaa sitä, että se ei tykkää musta." Siis ap:kin teki aivan ihmejohtopäätökset, ei itse ihmisen ominaisuuksista vaan sitä mitä hän on mieltä ap:sta. Jos jollain ei ole lenkillä urheiluvaatteita niin päättelisin siitä mielummin, että hän ei ole urheilullinen eikä niin, että hän ei pidä minua urheilullisena.
 
"vieras"
Tottahan se on, että vaatteilla viestittää itsestään paljon. Tottakai varmasti moni ymmärtää, että ihmiset voi tulla eri tilanteista eri paikkaan yms, ettei se ihan täysin yksiselitteinen asia ole.
Jos mä kutsun meille esim. vieraita syömään, niin olisi se vähän loukkaavaa, jos kukaan ei olisi yhtään laittautunut, vaan tulisi samannäköisenä, kuin viettää kotona sunnuntaiaamupäivää löhöillen.
Mitä tarkoitat laittautunut? Kyllä mä käyn kavereilla kylässä ja syömässä ihan perusfarkut ja t-paita päällä. Puuteria ja ripsiväriä naamassa. En todellaakaan laittaudu jos menen vaan kaverille syömään, onkohan ne nyt ihan loukkaantunu.
 
"vieras"
Ehkä ap ei uskalla ottaa vastaan suoraa viestiä vaikka tuttavuuden naamasta, vaan tulkitsee sen vaatteiden kautta, joilla ei ole asiaan mitään yhteyttä. Kuvittelisin, että ap ei ole miellyttävintä lenkkiseuraa.
 
"Neith"
[QUOTE="jooo";26190326]Nämä "minä pukeudun, kuten haluan" "minä haluan pukeutua mukavasti" "mun ei tarvitse vaatteilla koreilla "Mulla on elämässä muutakin" tyypit yleensäkin suhtautuvat muihin aika epäkunnioittavasti..[/QUOTE]

en mä suhtaudu muihin epäkunnioittavasti, mä en vaan nää mitään järkeä sijoittaa useampaa satasta mittojen mukaan tehtyyn jakkupukuun jota käyttäisin kerran 2 vuodessa, tai kenkiin joita pidän rumina, tai urheiluvaatteisiin joille ei ole käyttöä..
jos kaveri houkuttelee lenkille ja mä suostun niin fakta nyt vaan on etten omista urheiluvaatteita joten pukeutuisin jotenkin muuten enkä suinkaan siksi etten kunnioittaisi kaveriani tai etten oikeasti haluaisi lähteä lenkille..
 
[QUOTE="vieras";26190370]Ehkä ap ei uskalla ottaa vastaan suoraa viestiä vaikka tuttavuuden naamasta, vaan tulkitsee sen vaatteiden kautta, joilla ei ole asiaan mitään yhteyttä. Kuvittelisin, että ap ei ole miellyttävintä lenkkiseuraa.[/QUOTE]

Ulkopuolisen silmin trenssi, tunika ja tennarit ovat vähän hassut lenkkelyvaatteet. Se, mitä tästä voidaan tulkita on tietty eri juttu. Täällä naureskellaan ap;n tulkinnoille ja samalla mietitään ap:sta itsestään ties mitä :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26190360] Jos jollain ei ole lenkillä urheiluvaatteita niin päättelisin siitä mielummin, että hän ei ole urheilullinen eikä niin, että hän ei pidä minua urheilullisena.[/QUOTE]Tai että urheilukamat olivat pyykissä. Tai sopivia sellaisia ei juuri nyt ole. Tai ei ollut aikaa katsella ja etsiä niitä. Tai ei vaan huvittanut. Tai ihan mitä tahansa mutta ei, eihän se voi niin olla. Kaikella TÄYTYY olla syvällisempi merkitys!
 
[QUOTE="Neith";26190375]en mä suhtaudu muihin epäkunnioittavasti, mä en vaan nää mitään järkeä sijoittaa useampaa satasta mittojen mukaan tehtyyn jakkupukuun jota käyttäisin kerran 2 vuodessa, tai kenkiin joita pidän rumina, tai urheiluvaatteisiin joille ei ole käyttöä..
jos kaveri houkuttelee lenkille ja mä suostun niin fakta nyt vaan on etten omista urheiluvaatteita joten pukeutuisin jotenkin muuten enkä suinkaan siksi etten kunnioittaisi kaveriani tai etten oikeasti haluaisi lähteä lenkille..[/QUOTE]

Ehkä sinun kaverisi tietävät sen, että sinulla ei ole lenkkivaatteita? Ehkä he eivät päättele siis mitään, jos tietävät, tuntevat sinut jo ennestään?
 
"vieras"
Ulkopuolisen silmin trenssi, tunika ja tennarit ovat vähän hassut lenkkelyvaatteet. Se, mitä tästä voidaan tulkita on tietty eri juttu. Täällä naureskellaan ap;n tulkinnoille ja samalla mietitään ap:sta itsestään ties mitä :D
No onhan ap antanut omasta ajattelumaailmasta aika paljon enemmän viitteitä kuin lenkkikaveri, joka pukeutuu trenssiin (oi mikä hirveä asia!). Kuvittelisin, että ap ei ole miellyttävintä lenkkiseuraa on aika neutraalisti ilmaistu.
 
"vieras"
Ulkopuolisen silmin trenssi, tunika ja tennarit ovat vähän hassut lenkkelyvaatteet. Se, mitä tästä voidaan tulkita on tietty eri juttu. Täällä naureskellaan ap;n tulkinnoille ja samalla mietitään ap:sta itsestään ties mitä :D
Riippuu tietysti ihan siitäkin minkälaisesta lenkistä on kyse. Jos ihan vaan rauhallinen kävelylenkki niin ihan hyvät vaatteet.
 
No höh
Ihmeellistä päättelyä. Jos kaveri pyytäisi lenkille, niin ei mullakaan mitään sporttivaatteita olis. En lenkkeile muuten, mutta jos kaveri pyytäis, niin lähtisin toki. Itse ajattelisin, että kiva, että toinen tulee, vaikkei ole mikään sporttispurtti. Siitä voi vaikka innostus lähteä liikenteeseen. Onko tuo nyt taas sitä minä, minä ja minä-kulttuuria? Kaikki mitä toiset tekee, kohdistuu juuri minuun. Kummaa ajattelua.
 

Yhteistyössä