Ymmärtääkö teidän 4-5-vuotiaat nämä asiat???

  • Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti
huoh
Tänään, huomenna, illalla, tänään illalla, ensi viikolla jne..?

Kun mä en millään saa tuota tajuamaan ja alkaa mennä hermo tällasiin tilanteisiin:

Minä: Mennään ensi viikolla.
Lapsi: ai tänään?
M: Ei kun ensi viikolla, ei tänään.
L: Ai tänään illalla?
M: ei vaan siihen on monta yötä.
L: Ai huomenna?
M: Ei tänään, huomenna, vaan siihen on pidempi aika.
L: AI tänään illalla?
!!!
 
Rukoilijasirkka
Ei kannata niin etukäteen mitään sanoa. meidän tyttö täyttää 4 ja kun se kysy, millon sen synttärt on, me sanottiin, et siihen on pari kuukautta. Eli monta monta päivää. se puhuu synttäreistä nyt joka päivä.

Välillä se tulee polleen näkösenä ja ilmottaa:
MULlA ON TÄNÄÄN SYNTTÄRIT, MÄ TÄYTÄN NÄIN (näyttää 4 sormea) :headwall: :xmas:
 
Meillä ymmärtää tänään.. ja illalla(tarkennan aina itse vielä että päiväunien jälkeen) mutta esimerkiksi jos sanon että joku tapahtuu esim . huomenna niin se täytyy tarkentaa että yhden yön päästä.
Ja taas jos jotain tapahtuu ensi viikolla niin lapsukainen kysyy itse että monenko yön päästä.
 
vieras
No ei oikein. Riippuu asiasta. Mutta olen oppinut jotakin pientä tässä kuuden vuoden aikana, kun olen ollut äiti. En kerro erityisen mieluisista asioista etukäteen. Ollaan parin viikon päästä lähdössä laivalle, en todella kerro sitä lapsille ennenkuin ovesta ulos lähdetään. Mistään kesän lomista ei puhuta etukäteen.

Syy on vaan meidän vanhempien hermot. Ne ei kestä jatkuvaa tinkaamista "koska me lähdetään"...
 
vieras
Meillä 4v ymmärtää tämän, huomisen ja ylihuomisen, yliylihuomisen samoin viikonlopun osaa hahmottaa sillä, että isi on kotona. Mutta ensi viikko tms on vähän epämääräisiä. Ja lasketaan öitä meilläkin, mutta yleensä niitä saa laskea joka päivä monta kertaa, ja silti kysellään. Aika hyvin osaa viikonpäivät, eli kun sanotaan, että nyt on la ja ma menee taas puistoon. niin tajuaa, että se on su jälkeen. Ja osaa sitten su sanoa, että huomenna kun ma, niin pääsee puistoon.
Tosin välillä ei mene mikään jakeluun! :D
 
Kuukauden päästä 5 vee ymmärtää tänään, huomenna, illalla, ylihuomenna (kysyy että 2 yön jälkeen) ja ensviikolla lasketaan montako yötä ja esim. 2 viikkoa niin ymmärtää että on "pitkä aika" ja sitte käskee laskemaan monta yötä ...
 

Yhteistyössä