yökylässä esim. mummolassa?

Ihanaa välistä lukea muutakin kuin "onko liian aikaista antaa 2viikoa vanha vauva hoitoon.."!
Meillä vanhempi lapsi (nyt 4,5v) oli ekaa krt yökylässä noin kolmivuotiaana mummilla. Nuorimmaisemme 1v10kk ei ole vielä ollut eikä ole kiirettäkään. Ehkä itse haluaa jo aiemmin kuin 3v kun kerran isovelikin pääsee.. Jos minulla ollut menoa, on mies lasten kanssa ja päinvastoin. Koemme että ehdimme mennä kyllä kahdestaan vielä ihan riittämiin myöhemminkin. Aikansa kutakin..
Aurinkoa sinun perheeseen!!
 
Mira-76
Meillä tyttö 1v9kk, eikä ole vielä ollut yökylässä edes mummulassa. Kyllä sitä vielä ehtii...mummu on kyl jo asiaa kysynyt, mut en oo sitä vielä ajatellut sen kummemmin.
 
Meillä neidoilla nyt ikää 1v8kk, eivätkä ole olleet vielä yökylässä.
Ei vaan ole tullut tarvetta viedä.

Mielellään kyllä annan jos mummelit pyytää..

Sillain kyllä on ollut, että meillä on joku yötä ollu lasten kanssa.
 
Meidän neiti oli yökylässä vanhemmillani ollessaan 1v 4kk. Vietimme mieheni kanssa yhteisen illan ennen töihin palaamistani, koska nykyään ei yhteistä aikaa ole vaan olemme vuorotellen tytön kanssa. Lisäksi mikäli taasen saan uuden mahdollisuuden vien oitis uudestaan. Vielä ei ole tullut, kun nuo työt sekä vanhempieni asuminen kaukana sitä rajoittaa. Kesällä toivoisin sen kerran onnistuvan. Neiti on nyt 1v 11kk.
 
Meidän poika oli viikonlopun mummolassa 1v 5kk ja ihan koko viikon toisessa mummolassa 1v 7kk (Oltiin isin kanssa maapallon toisella puolella reissussa). Hyvin sujuivat molemmat reissut, enemmän tais olla äidillä tippa linssissä lähtiessä kuin pojalla.
 
Meidän tyttö 1v. 10kk on ollut useita kertoja yötä mummolassa. Viihtyy siellä todella hyvin eikä ikinä itke perään. Käydään muutenkin paljon siellä kyläilemässä ja tytöllä on oma sänky ja lelut, pyörä ym. siellä. Tuskin raskisin jättää jos tyttö yhtään vastustelis.
 
On ollut ihan pienestä pitäen. Vähintään 2 kertaa kuussa yötä.
Meillä kans omat lelut, sängyt sun muut anopin luona.
Asuvat tuossa vajaan kilometrin päässä ja hyvin viihtyy poika mummulassa.
Muutenkiin käydään monta kertaa viikossa kylässä.
Soittavat perään jos ei muutamaan päivään kuulu. =)
 
Meidän poika (viikko sit täytti 1v.) ei ole vielä ollu ikinä yökylässä johtuen lähinnä siitä että asutaan 3 tunnin ajomatkan päässä isovanhemmilta. Tulee mentyä sinne sit aina koko perheellä eikä meillä miehen kanssa siellä päin taas ole mitää omia menoja. Ja vastaavasti ku isovanhemmat tulee meille yöksi niin me ollaan mielummin kotona että nähään heitä edes joskus. Poika ei itseasiassa ole ollut vielä edes päivällä hoidossa ku pari tuntia ja sekin vaan pariin otteeseen. Jos suku olis lähellä niin asiat olis varmaan toisin.. Mut en mä moiti, helppo ja ihana lapsi niin ei sitä oo paljoo kerennyt omaa aikaa ees kaipaamaan. Sitä saa illalla ku poika menee yöunille!

Nyt tosin pitäis toukokuun loppuun varata joku yhden yön hotelli reissu miehen kanssa niin, että isovanhemmat tulee meille hoitamaan poikaa. Mitään en ole vielä tosin varannut, että saa nyt kattoo tuleeko sitä sit mentyä...
 
Meillä poika oli 1v kun oli ekan kerran yökylässä mummulassa. 1v5kk kun oli toisen kerran. Kolmannella kerralla parisen kuukautta sitten mummu ja taata oli meillä hoitamassa poikaa yön yli. Eli kolme yötä ollut hoidossa. =)
 
Meidän nyt 3v esikoinen oli ekan kerran yökylässä 2v, ja nyt ollut pari kertaa 3 vuotta täytettyään, ja hinkuaa nyt kokoajan isovanhemmilel yöksi.

Kuopus 1v1kk ei ole ollut yökylässä, mut nyt mietin pääni puhki, miten järjestää lastenhoito, kun kesällä on tiedossa parit juhlat...
 
Meillä tyttö oli ekan kerran mummulas yötä 9-kuisena ja sen jälkeen on ollu kahesti. Nyt ois lauantaina taas tarkotus antaa ja neiti nyt siis 1v2kk. Hyvillä mielin oon raskinu jättää, kun tuttu paikka (asuvat lähellä, kyläillään usein) ja mummu niin rakas et et äitiä juuri muistakaan saati ikävi kun ovesta häviän :D Hyvä vain et on tällänen mahollisuus, monesti oon miettiny et ois paljon hankalampaa kaikki ellei asus mummu lähellä ja ois välit näin hyvät. Ikävähän se vain on mahoton aina mulla, va millonkapa se ei äitillä lastaan ikävä ois ;) Parempi näin päin et mä "kärsin" sen eikä lapsi =)
 
Esikoinen on ollut yhden kerran yökylässä 4vuotiaana veljeni perheellä.
Mummolaan en tohdi yöksi heitä päästääkkään kun äitini sen verran vanhempi mut joka päivä käydään kyläs ja jos asioilla käyn niin jätän lapset mummolle ja niin rakas on ettei lapsilla minua ikävä ole tippaakaan. Ei tällä pienemmälläkään (2v).
Minulla ei ole tarvetta laittaa lapsia yökylään. sitten menevät kun itse haluavat.
 
Tinttaraa
Vähän harmittaa, kun tässäkin kiintoisassa keskustelussa kaikuu sellaisia sävyjä, että jos antaa lapsen yökylään ennen kuin se on päässyt ylioppilaaksi, on jonkinasteinen julmuri.

Kukin tehköön niinkuin haluaa, ei kai sitä nyt tarvitse aina ja jatkuvasti olla muiden ratkaisuja suomimassa?

Meidän poika on ollut yökylässä mummilassa muutaman kerran, ikää on nyt 2 vuotta. Mummila on tuttu paikka ja lapsi viihtyy hurjan hyvin. Kauhean usein en silti poikaa sinne yöksi jätä, sillä mummi ja pappa hoitavat häntä muutenkin paljon. Lisäksi he alkavat kuitenkin olla jo aika iäkkäitä, eikä tunnu kivalta ajatella, että he nukkuisivat lapsen takia huonosti.

Sen sijaan poika on ollut lukemattomia kertoja yötä siskoni luona. Pojalla on siis oma sänky ja muut pelit ja vehkeet sekä mummilassa että "tätilässä". Asumme kaikki lähekkäin ja mummi, pappa ja täti ovat pojalle isän ja äidin jälkeen maailman tärkeimmät ihmiset.

Yökylään jättäminen on mielestäni ok. Sen sijaan minua hirvittää, kammottaa ja itkettää, kun olen viikon päästä lähdössä viikoksi ulkomaille ilman lasta!!! En ole ollut pojasta ikinä erossa vuorokautta pitempään, ja nyt pitäisi sitten viikko kestää. Poika siis jää kotiin isänsä kanssa ja luultavasti pärjää ihan hyvin, tai ainakin toivon niin...

Minulla on vaan tuoreessa muistissa se, että kun mies oli pari kuukautta sitten kymmenen päivää ulkomailla, poika murjotti sille sen jälkeen monta päivää. Se ei ollut isäänsä näkevinänsäkään ja itki vain äidin perään. En tiedä, miten pojan ja minun psyyket tulevat kestämään...

Apua!
 
Esikoinen ja kakkonen olivat aikoinaan aika pieninä mummolassa yökylässä, en muista tarkkaan (ovat nyt jo 12- ja 13-vuotiaita...).

Kolmonen oli ekan kerran yökylässä mun äidillä viime jouluna, tyttö oli silloin 2v2kk, tokan kerran oli miehen vanhemmilla yötä helmikuussa. Toukokuussa menee kolmannen kerran yökylään.

Nelonen on nyt 1v4kk eikä ole kertaakaan ollut yökylässä. Huomenna lähdetään miehen kanssa viettämään hääpäivää ja mun synttäreitä Tallinnaan, ollaan yö siellä. Molemmat mummot tulevat meille lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan joten se yö tulee olemaan eka kun kuopus on erossa minusta. Jänskää :D
 
Meillä neiti oli ekan kerran vajaa 2 kk ikäisenä..sen jälkeen ehkä noin 4-5 kertaa yksin ja sit olalan joskus oltu yhdessä! nyt neiti on 1v 2vko! mummolassa on oma sänky. lelut jne! ja mummoja paapa on erittäis tärkeitä ihmisiä, sinne kun mennään äitiä ei enää huomata saati tarvita..vaan mummo ja etenkin pappa..neiti huuteleekin siellä että "päppä" ja ne moleemat hakis vaikka kuun taivaalta neidille! ja ovat nuoria että luotan kyllä täysin niiden jaksamiseen! harvemmin on ollut meidän pyynnöstä vaan useimmain noista kerroista mummo on soittanut!
Eilen kunmuummo ja pappa olivat lähdössä kotiin niin neiti haki kenkänsä ja alkoi halailemaan ja kiehnäämään mummon ja vuorijn papan ympärillä..ei jäänyt epäselväksi mitä halusi! :)
 
Meilläkin oli ekan kerran yksin siinä 1 kuukauden ikäisenä. Sitten on ollut tasaiseen tahtia, tosin usein koko perhe mukana tai ainakin minä. Mummulassa on oma huone ja sängyt, lelut sun muut. Mitään ei tarvitse ottaa mukaan kun kaikki löytyy.

Ensimmäinen pidempi jakso (4 päivää) ilman äitiä ja isiä oli kun toinen lapsi syntyi ja oltiin molemmat vanhemmat sairaalassa.

Mikäs siinä kun isovanhemmat on ihan vauvasta asti olleet läheisiä, lapsi tykkää olla kylässä ja hoidossa. Se onkin ainoa hoitopaikka, jonne jää mielellään. Muualla tulee itku samantien, koska se läheisyys- ja luottamusside puuttuu, joten ei olla muille viety hoitoihin.
 
Tuli tuossa äsken mieleen tilanne, joka sattui ulkomailla asuessani... Ystävystyin suomalaisen naisen kanssa jolla ulkomaalainen mies. Heilllä n. 2v poika ja toinen tuloillaan. Kun synnytyksen aika tuli, pyysivät minua (siis huom. ei minkäänlaista kokemusta lapsista silloin) tulemaan heille yöksi kotiin, että voivat käydä lapsen synnyttämässä. Lapsi kaksikielinen, onneksi ymmärsi suomea ja koki minut varmaan läheisenä, koska puhuin äidin kieltä. Oli suunnaton järkytys minulle, kun selvisi, että äiti oli joka ikinen ilta laittanut lapsen itse nukkumaan siis isi ei koskaan, ja nyt se homma lankesi minulle. Onneksi naapurissa oli heidän tuttu joka vaihtoi vaipat ym. joten minä vaan juttelin suomeksi ja sain (onneksi) hänet nukkumaan vanhempien sänkyyn. (En itse nukkunut juurikaan sinä yönä).

Eli kaiken tämän jaarittelun jälkeen toteaisin, että on ihan hyvä jos lapsen joskus laittaa joku muu kuin äiti/isi nukkumaan, tai että lapsi on ollut muualla yötä, nimittäin tuollaista tilannetta en soisi kenellekkän tapahtuvan. En haluaisi nytkään vaikka kokemusta omasta lapsesta, ottaa sellaista lasta hoiviini jonka äiti on joka ilta kotona nukuttanut.
 

Yhteistyössä