Yöterrorista..

Onko ketään muuta, jonka perheen yöt ovat kauheita? Meillä kohta 2-v poika huutaa, kirkuu 4 yötä viikossa. Ei auta silittely, kantelu, maito/mehu tai ylipäänsä mikään. Kohtaukset kestää 5-45 min ja sitten rauhoittuu aivan yhtäkkiä. Tympii totisesti, ite ihan haamuna päivisin ja naapuritkin utelee ja piruilee. Ei kohta oikeesti jaksa!!!
Sitä vaan, että olisko kellään mitään vinkkiä tai konstia mikä voisi auttaa? Neuvolasta vaan lässytettiin, että koittakaa vaan kuule jaksaa toi on ihan normaalia... Paskanmarjat, ei ollu ensimmäisen lapsen kanssa tällästä.

 
Onko se vasta nyt hiljattain alkanut? Liittyiskö joku muutos arjessa tai rutiineissa asiaan?

Meillä esikoinen sai sellasia ns. kauhukohtauksia öisin, kun oli 1,5v ja aloittanut päiväkodissa. Oli melkosta huutoa aina just 5-45 min, muttei ehkä ihan joka yö. Sitä kesti pari kuukautta muistaakseni (nämä jutut kun tuppaa sitten unohtumaan).

Keskimmäisellä ei ole koskaan ollut mitään yöhuutoja, ikää nyt 3v.

Kuopus on nyt muuton jälkeen ja uuteen sänkyyn siirtymisen myötä alkanut heräilemään yöllä ja itkee lohduttomasti mun perään. Nukahtaa, kun menen vierelle (on siskojen kanssa samassa huoneessa), mutta havahtuu heti, kun poistun. Show kestää 5-45 min. Nyt kun helteet on hellittäneet ja uusi kotikin alkaa näyttää ja tuntua kodilta, yöt ova selvästi rauhoittuneet. Eli toivoa on... ehkä.

Lapset ovat todella yksilöllisiä ja tottahan se on, että jaksettava on vaikka kuinka väsyttäisi ja kiukuttaisi moiset huutokohtaukset. Ei kannata kuitenkaan missään tapauksessa muuttaa rutiineja (esim. ottaa viereen, jos ette ole niin ennenkään tehneet), sillä sen myötä saa kyllä varmasti uuden probleeman.

Tsemppiä! :)
 
JOO MULLA ELOKUUSSA KAKS TÄYTTÄVÄ TYTTÖ JOKA HUUTAA JOKA YÖ AINAKIN KOLME KERTAA,SAAN SEN KYLLÄ MAITO PULLOLLA RAUHOTETTUA.MUT EIHÄN TON IKÄSEN PITÄISI JUODA TAI SYÖDÄ ÖISIN...MULLAKIN HERMOT ALKAA LOPPUA!!!!!!!!JA SE EI LOPU MILLÄÄN VIIKKO SITTEN OLIN ANTAMATTA VIIDEN PÄIVÄN AJAN MUT EI VAAN LOPPUNUT JA PAKKO OLI SAADA NUKUTTUA JA LUOVUTIN.EN TIEDÄ MITÄ TEEN,OLEN KOITTANUT MYÖS VESIPULLOA MUTTA HUUTO JATKUU....ETTÄ SELLASTA....
 
hapsu
Kyse voisi olla kauhukohtaukisista joita jotkut lapset saavat.Kohtauksessa lapsi ei ole hereillä kunnolla eikä ragoi mihinkään.Ei siinä voi oikeen muuta kun olla lähellä ja rauhoitella.Odottaa että menee ohi.Ne yleensä jäävät pois lapsen kasvaessa.Toivottavasti teilläkin helpottaa tilanne piakkoin.
 
mun poju oli 11/5v. kun aloitti hoidossa.ennen joulua alkoi puoliltaöin 2tuntia kestävä huuto.olipa ihana mennä aamulla töihin kun ensin piti laahautua kylmään suihkuun että edes heräsi.
poikien huoneessa oli silloin myös pimentävä rullaverho.epäilen että pelkäsi myös pimeää,koska nyt huoneessa on ohuet verhot ja poju nukkuu hyvin.
tsemppiä ja muista itse pysyä rauhallisena ettet pelästytä pientä yöllä.
 
MargeSimpson
kokemusta ei tommosesta (vielä) oo mutta itte ainakin pitäisin vaan hiljaa hissukseen sylis niin kauan että kohtaus menee ohi. eipä siinä muu auta! kirkuva lapsi ei paljon hyssyttelyistä välitä.
 
meilläkin
alle 2 v poika ja lähestulkoot joka yö vaatii huomiota. kirkumiskohtauksia ei ole ollut, mutta jos on ollut levoton päivä niin seuraava yö on rauhaton ja itkee/huutaa paljon. Lomamatkalla oudossa yöpaikassa retkisängystä kuului yöllä hätääntynyt: "äiti?! " Kyllä olen joka kerta, vaikka kotonakin ollaan, käynyt sängyn vieressä, silittänyt - että tietää että olen tässä paikalla, ettei ole yksin, ettei ole mitään hätää. Ja sitten voi jatkaa unia.

Itkuun ja huutoon voi siis olla syynä uudet asiat tai levoton päivä tai useampi levoton pv. Ikävä voi myös tulla kesken yöunien. Ihan sama kuin sinulla itselläsi: kun näet ikävää unta, kun päivän asiat tekevät unesta ja yöstä repaleisen ja levottoman, kun pelottaa, yms., käperryt puolisosi kainaloon ja haet turvaa hänestä.
 
Meidän tytölläkin oli tuollaisia yöllisiä huutokohtauksia jossain 2-v tietämillä. Ei ollut kunnolla hereillä, joten mikään puhe tai silittely tai maito ei auttanut. Joskus auttoi se, että vietiin esim keittiöön ja laittettiin valot päälle ja siis herätettiin kunnolla. Tyttö oli usein vähän ihmeissään, että mites tänne on jouduttu, mutta rauhoittui silti. Joskus ei auttanut sekään ja huuto tosiaan jatkui sen 45-50 minuuttia. Yleensä tyttö rauhoittui parhaiten kun vaan isi meni ja otti hänet syliinsä ja jutteli hiljakseen korvaan rauhoittavalla äänellä. Tyttö on aina ollut isin tyttö ja äitin ääni sai vaan isomman itkun aikaan. Vai lienenkö ollut enemmän hädissäni lapsen itkusta ja siksi en osannut itse olla tarpeeksi rauhallinen, tiedä häntä. Kun tyttö alkoi puhumaan enemmän, niin höpisi joskus aamuisin möröistä tai muusta pelottavasta, joten ihan hyvin voi olla, että näki myös painajaisia, muttei osannut herätä niiden jälkeen. Tämä meni onneksi ohi ihan muutamassa kuukaudessa vaikka rankkaa aikaa tuo olikin kun joskus herättiin kolmeenkin tuollaiseen tunnin konserttiin per yö...
 
Anin
Meidän pojalla oli samanlainen huutamisvaihe (n. vko:n kesti) tuossa joku aika sitten. Heräsi n. pari tuntia nukkumaanmenon jälkeen huutamaan hysteerisenä ja vaikutti todellakin siltä, että ei ollut ihan unessa muttei hereilläkään. Ei auttanut sylissä hyssyttelyt, maito-/vesipullot tms. Ainoa millä huuto erään kerran loppui oli se, että sytytin valon ja kiinnitin lapsen huomion katossa roikkuvaan leluun... (poika tykkää ko. vaijerin päässä roikkuvasta seeprasta ylikaiken :heart: ) Eli herätellä täytyi, puhella ja katsoa ihan silmiin. Liekö joku unen ja valveillaolon rajatila tuo hysteerinen herääminen?! Nyt nukkuu taas yöt heräilemättä.
 
tällaista oli juuri 2vuotiaan kohdalla meidän esikoisella. Koin niiden olevan kauhukohtauksia, huuto oli karmaisevaa, kesti puolesta tunnista tuntiinkin.Katse oli lasittunut, eli ei saanut "hereille" ees valot päällä.Lisäks alko välillä inttää jotain ihan ihmeellistä tuon huudon aikana, eikä mikään rauhoittelu auttanut. Hiki päällä pidin tiukasti sylissä jalkojen välissä ettei päässy rimpuilemaan. Ajan myötä meni ohi, en muista kyl enää kauanko kesti (muutamia kk:sia). Nuorimmainen lähestyy syksyllä kahta, saas nähdä onko samanlaista konserttia tiedossa...
 
Minun tyttö reilun vuoden ja kiljuu välillä monta kertaa yössä. Rauhoittuu heti syliin tai viereen. Neuvolassa sanoivat että heillä olisi joku video lapsen rauhoittamista varten. Psykologi tehnyt. Sovittiin, että lainaan jos jatkuu. Siinä keinoja vanhemmille tilanteen rauhoittamiseksi. Kysyppä neuvolastasi.
 
Eijuli-79
Mä oon jostain kuullut, että jos lapsi saa kauhukohtauksia yölä, niin ei pitäisi herättää.. Voin kyllä olla väärässäkin mutta.. Sanovat että lapsi ei itse siitä aamulla muista mitään..
 

Yhteistyössä