Yritin tarjota uusia vaatteita...

  • Viestiketjun aloittaja Ei väkisin
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
Oisko ihan perinteinen hormonihärö. Veikkaan, että tuonkin mamman pää kääntyy, kun vauva syntyy, ja hänen kanssaan pääsee puistoon ja perhekerhoon, missä fiksun ja vastuullisen oloiset äidit iloitsevat ääneen kirppislöydöistään.

Eikö muuten teitä "ostan kaiken uutena" -ihmisiä mietityttä ekologisuus? Tietty hyvä jos vaatteet lähtevät teiltä kiertoon, mutta silti. Aika paljon vaatetta lapsi kuitenkin ehtii käyttää. Jos siis miettii niitä rönttövaatteita, jotka eivät luultavasti myyntikuntoisiksi jää.
 
no höh
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28301391:
Voi herranjumala :D
Miten ne silmät sit kestää katsella niitä tavallisia vaaleansinisiin tai -punasiin pukeutujia? Kai seuraavaksi valitaan seurakin sen perusteella, että mun silmää miellyttää vaan hippie- tai bambikuosit, niin en kyllä näyttäydy kahvilassa minkään hello kitty -paitaisen seurassa.. Onko joku tosiaan niin pinnallinen, että on oltava vaan jotain tiettyä tyyliä lapsen päällä? Huh huh.

Pitäisi viedä sellaisia ihmisiä opintomatkalle niihin olosuhteisiin, missä lapset olisi onnellisia, jos heillä edes on puhtaita ehjiä vaatteita päälle. Joo, tiedän kyllä, että meidän ei tarvitse elää sellaisessa puutteessa, mutta voisi vähän tuntua uusretrot merkityksettömämmiltä..
No höh. Itse tykkään näteistä lastenvaatteista, mutta se on ihan se ja sama miten muut lapsensa pukee. Lastenvaatteet on vähän kuin harrastus monille kotiäideille - niin tyhmältä, pinnalliselta ja naurettavalta se sinusta kuulostaakin. Anna se ilo heille, itselläsikin on varmasti monta "tyhmää" asiaa mihin pistät rahasi.
 
minä-
Alkuperäinen kirjoittaja no höh;28301478:
No höh. Itse tykkään näteistä lastenvaatteista, mutta se on ihan se ja sama miten muut lapsensa pukee. Lastenvaatteet on vähän kuin harrastus monille kotiäideille - niin tyhmältä, pinnalliselta ja naurettavalta se sinusta kuulostaakin. Anna se ilo heille, itselläsikin on varmasti monta "tyhmää" asiaa mihin pistät rahasi.
Tottakai. Tykkään minäkin kivoista lastenvaatteista ja ostan esim. Wheatin ja Pomp de Luxin vaatteita. Mutta mun mielestä siinä joukossa menee ihan hyvin muutama perusvaate/markettivaate/käytetty/ei niin hieno tai ihana. En ymmärrä sitä, miksei jonkun silmä kestä esim. kotona ollessa katsomaan lastansa jossain sellaisessa vaatteessa, mikä ei sovi täysin omaan makuun. Miten sillä vaatteella ulkonäöllä tai kuosilla voi olla mitään merkitystä siinä hetkessä.. Mutta ei kai mun tarvi ymmärtääkään.
 
"noh"
[QUOTE="jep";28301457]Oisko ihan perinteinen hormonihärö. Veikkaan, että tuonkin mamman pää kääntyy, kun vauva syntyy, ja hänen kanssaan pääsee puistoon ja perhekerhoon, missä fiksun ja vastuullisen oloiset äidit iloitsevat ääneen kirppislöydöistään.

Eikö muuten teitä "ostan kaiken uutena" -ihmisiä mietityttä ekologisuus? Tietty hyvä jos vaatteet lähtevät teiltä kiertoon, mutta silti. Aika paljon vaatetta lapsi kuitenkin ehtii käyttää. Jos siis miettii niitä rönttövaatteita, jotka eivät luultavasti myyntikuntoisiksi jää.[/QUOTE]

Oletko sä KAIKESSA ekologinen? Aika harva varmaan on. Jokainen sitten valitsee itse missä on ekologinen ja missä ei. Esikoisen vaatteet kuitenkin kierrätän seuraaville lapsilleni tai myyn eteenpäin, joten sen verran olen ekologinen niidenkin suhteen.
 
"Kiraki"
Ollessani köyhä kun kirkonrotta odotin ensimmäistä lastani..Kaikki rahat meni vauvaan, uudet emmaljungat ja vaatteet sellaisia kuin itse haaveilin ja halusin --> ostin. En kadu hetkeäkään niistä, olin onnellinen :) Toisen lapsen kohdalla n.80% kierrätettyä.. ja yhtä onnellinen oon nytkin. Luulen että ekan lasen kanssa herkemmin haluaa kaiken mahdollisen ja oman maun mukaan. Ja leuhkaa/materialistia ei tytöstäni tullut sen takia että vauvana sai kaiken uutena :)

Ymärrän kyllä kuitenkin aapeen pointin koska hyvää hyvyyttään on asian kanssa liikkeellä! Hienosti ajateltu ja toimittu.
 
"Kiraki"
Niin ja sen verran, ne emmaljungat oli käytössä vielä 7v ostamisen jälkeenkin..ollut nyt yhteensä 4 lapsella..mukaanlukien toisella lapsellani :) Vaikken silloin tätä ekologisuutta niin ajatellukaan, mutta tästä hyvä mieli :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28301550:
. En ymmärrä sitä, miksei jonkun silmä kestä esim. kotona ollessa katsomaan lastansa jossain sellaisessa vaatteessa, mikä ei sovi täysin omaan makuun. Miten sillä vaatteella ulkonäöllä tai kuosilla voi olla mitään merkitystä siinä hetkessä.. Mutta ei kai mun tarvi ymmärtääkään.
mie en taas ymmärrä tätä :)
jos tykkään pitää lapsella omaan silmääni sopivia vaatteita, niin samalta kai se silmästäni tuntuu niitä katsella kotonani kuin muuallakin. Tai oikeastaan, kotonahan niitä enemmän tulee katseltua, muualla kuitenkin on jotain muutakin johon huomio kiinnittyy. Jos taas tahtoisin niillä vaatevalinnoillani ensisijaisesti aiheuttaa ihastusta muissa, niin sitten tokkiinsa noin.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
parin äiti
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28301391:
Voi herranjumala :D
Miten ne silmät sit kestää katsella niitä tavallisia vaaleansinisiin tai -punasiin pukeutujia? Kai seuraavaksi valitaan seurakin sen perusteella, että mun silmää miellyttää vaan hippie- tai bambikuosit, niin en kyllä näyttäydy kahvilassa minkään hello kitty -paitaisen seurassa.. Onko joku tosiaan niin pinnallinen, että on oltava vaan jotain tiettyä tyyliä lapsen päällä? Huh huh.

Pitäisi viedä sellaisia ihmisiä opintomatkalle niihin olosuhteisiin, missä lapset olisi onnellisia, jos heillä edes on puhtaita ehjiä vaatteita päälle. Joo, tiedän kyllä, että meidän ei tarvitse elää sellaisessa puutteessa, mutta voisi vähän tuntua uusretrot merkityksettömämmiltä..
Tuskin ne muiden päällä häiritsee. Itselläni on ainakin aivan sama mitä muilla on päällä, oli kyseessä lapsi tai aikuinen. Ihan samoin mua ei kiinnosta millä autolla muut ajaa tai miten asuvat. Ei se kuulu mulle mitenkään. Se ei ole multa pois jos jollain on jotain "hienompaa" eikä myöskään pönkitä itsetuntoani, jos jollain on jotain "huonompaa".
 
vieras..
mie en taas ymmärrä tätä :)
jos tykkään pitää lapsella omaan silmääni sopivia vaatteita, niin samalta kai se silmästäni tuntuu niitä katsella kotonani kuin muuallakin. Tai oikeastaan, kotonahan niitä enemmän tulee katseltua, muualla kuitenkin on jotain muutakin johon huomio kiinnittyy. Jos taas tahtoisin niillä vaatevalinnoillani ensisijaisesti aiheuttaa ihastusta muissa, niin sitten tokkiinsa noin.
En mä sitä tarkoittanutkaan, että ihan kokoajan pitäisi kotona olla jossain ei-mieluisassa.. Mutta esim. ap:n tapauksessa, jos veljen vaimo olisi ottanut vaikkapa pari bodyä ja sen haalarin kakkoshaalariksi, niin ei kai se nyt niin paljoa silmiin satu, jos vaikka parina päivänä viikosta on se vähemmän mieluisan värinen vaate kotikäytössä tms. Tai se vähemmän mieluisa haalari vaunuissa nukkumassa ollessa. Kai mä vaan sitten en ymmärrä, miten jotkut on niin tarkkoja.
 
parin äiti
mie en taas ymmärrä tätä :)
jos tykkään pitää lapsella omaan silmääni sopivia vaatteita, niin samalta kai se silmästäni tuntuu niitä katsella kotonani kuin muuallakin. Tai oikeastaan, kotonahan niitä enemmän tulee katseltua, muualla kuitenkin on jotain muutakin johon huomio kiinnittyy. Jos taas tahtoisin niillä vaatevalinnoillani ensisijaisesti aiheuttaa ihastusta muissa, niin sitten tokkiinsa noin.
Peesi tälle!

Meillä pukeudutaan joka paikkaan ihan samoin. Paitsi juhlat yms on eri juttu. Mutta aamulla laitetaan mieluisat vaatteet, on sitten kotipäivä, kerhopäivä, harrastuspäivä, mummulapäivä, kyläilypäivä. Toki tilanteen mukaan onko farkut vai velourhousut vai legginsit vai mekko. Mutta ihan yhtä "hyviä" ja mieluisia ja silmää miellyttäviä ovat kaikki. Ja yhteen sopivia.
 
Minä taas en ymmärrä asennetta, että jos itse ei välitä yhtään mitä omalla lapsella on päällä niin kenenkään muun ei pidä välittää. Ja että jos joku "hyvää hyvyyttään" antaa jotain, se pitää ottaa mukisematta vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
parin äiti
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28301065:
No mutta ei kai vauvan jokaisen vaatteen tarvi olla hieno, oman maun ja tyylin mukainen jne.?

Esimerkiksi pulauttelevalla tai soseita aloittavalla vauvalla menee joskus monta bodya päivässä pyykkiin. Eiköhän se ole ihan sama mikä kuosi siinä silloin kotona ollessakin on. Ihan hyvin tuo kelle ap oli antamassa vaatetta olisi voinut olla kiitollinen ja ottaa vaatteet vaikka kotikäyttöön tai varavaatteiksi. Ei kai ole mitään järkeä, että ne kymmenet bodyt on kaikki uusia Popin tms. malleja? Aivan älytöntä. Fiksu ihminen olisi ottanut vastaan. Luulen, että tässä oli kyse ainoastaan tuon tulevan äidin "en kuule tarvi teiltä mitään almuja" -asenteesta.
Hienoista ei ole puhuttu vaan oman maun mukaisista.

Eikä kukaan myöskään ole puhunut Popista. Omaa silmää miellyttävät voivat olla muutakin kuin "kalliita" merkkejä. Toki se Popin body kestää sitä vauvan vaatteille tyypillistä runsasta pesua. Mutta siitä ei ollut nyt kyse.

Meillä niistä itsekin valituista valikoituu vielä ne mieluisimmat jotka ekana laitetaan. Pinon alimmaiseksi jää ne vähiten mieluisat. Miksi täyttää kaappia vaatteilla, mitä ei kuitenkaan koskaan pistäisi päälle ja mitkä ei hyvässä tapauksessa sovi minkään muun kaapissa olevan kanssa?
 
parin äiti
[QUOTE="jep";28301457]Oisko ihan perinteinen hormonihärö. Veikkaan, että tuonkin mamman pää kääntyy, kun vauva syntyy, ja hänen kanssaan pääsee puistoon ja perhekerhoon, missä fiksun ja vastuullisen oloiset äidit iloitsevat ääneen kirppislöydöistään.

Eikö muuten teitä "ostan kaiken uutena" -ihmisiä mietityttä ekologisuus? Tietty hyvä jos vaatteet lähtevät teiltä kiertoon, mutta silti. Aika paljon vaatetta lapsi kuitenkin ehtii käyttää. Jos siis miettii niitä rönttövaatteita, jotka eivät luultavasti myyntikuntoisiksi jää.[/QUOTE]

Siis mitkä ovat rönttövaatteita?

Jos ostaa laadukasta, se kestää käyttöä ja etenkin pesua ja se säilyy hyvässä kunnossa eteenpäin laitettavaksi.

Jonkun ne vaatteet on uutena ostettava, että toiset voi ostaa käytettyjä.
 
minä-
Alkuperäinen kirjoittaja parin äiti;28301705:
Hienoista ei ole puhuttu vaan oman maun mukaisista.

Eikä kukaan myöskään ole puhunut Popista. Omaa silmää miellyttävät voivat olla muutakin kuin "kalliita" merkkejä. Toki se Popin body kestää sitä vauvan vaatteille tyypillistä runsasta pesua. Mutta siitä ei ollut nyt kyse.

Meillä niistä itsekin valituista valikoituu vielä ne mieluisimmat jotka ekana laitetaan. Pinon alimmaiseksi jää ne vähiten mieluisat. Miksi täyttää kaappia vaatteilla, mitä ei kuitenkaan koskaan pistäisi päälle ja mitkä ei hyvässä tapauksessa sovi minkään muun kaapissa olevan kanssa?
Ei kannata tietenkään kerätä kaappiin sellaisia mitä ei käytä. Se mihin mun ymmärrys ei riitä on se tarkkuus. Mun mielestä sillä ei ihan joka ikinen päivä ole väliä, käykö ne vaatteet täysin sävyiltään yhteen ja onko ne niitä vaatteita mitä pidän kauneimpina. En mä silti ole sellainen, mitä Phoebsi sanoi, joka "ei yhtään välitä mitä lapsella on päällä". Kyllä mä välitän, varsinkin laatu on tärkeää, mutta olen todella joustava asiassa tilanteen mukaan. Ei joka hetki tarvi olla pukeutunut tip top yhteensopiviin ja mieluisiin. Mutta tässä me varmaan ollaan hyvin erilaisia. Itse pitäisi itseäni järkevänä, jos ottaisin nuo ap:n tarjoamat hyvät vaatteet vastaan, jos ne ovat kuitenkin päälle sopivia, tarkoituksenmukaisia ja ehjiä jne. Eri asia on sitten ne "säkkikaupalla" vaatteet, jotka joku mainitsi. En itsekään sellaisia määriä toisen valitsemia ja käyttämiä alkaisi setvimään ja kaappeihini tunkemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28301784:
Ei kannata tietenkään kerätä kaappiin sellaisia mitä ei käytä. Se mihin mun ymmärrys ei riitä on se tarkkuus. Mun mielestä sillä ei ihan joka ikinen päivä ole väliä, käykö ne vaatteet täysin sävyiltään yhteen ja onko ne niitä vaatteita mitä pidän kauneimpina. En mä silti ole sellainen, mitä Phoebsi sanoi, joka "ei yhtään välitä mitä lapsella on päällä". Kyllä mä välitän, varsinkin laatu on tärkeää, mutta olen todella joustava asiassa tilanteen mukaan. Ei joka hetki tarvi olla pukeutunut tip top yhteensopiviin ja mieluisiin. Mutta tässä me varmaan ollaan hyvin erilaisia. Itse pitäisi itseäni järkevänä, jos ottaisin nuo ap:n tarjoamat hyvät vaatteet vastaan, jos ne ovat kuitenkin päälle sopivia, tarkoituksenmukaisia ja ehjiä jne. Eri asia on sitten ne "säkkikaupalla" vaatteet, jotka joku mainitsi. En itsekään sellaisia määriä toisen valitsemia ja käyttämiä alkaisi setvimään ja kaappeihini tunkemaan.
Itellä on jäänyt lapsella käyttämättä kuitenkin ne lahjoitusvaatteet joita HYVÄÄ HYVYYTTÄNI otin vastaan kun en kehdannut kieltäytyä, aluksi. Niitä mukavia vaatteita (jotka miellyttää itseäni) on kuitenkin ollut niin paljon ja aina puhtaana, että ei ole ollut tarvetta niille "huonommille" vaatteille. En siis käsitä että miksi niitä pitäisi ottaa kaappitilaa viemään..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;28301784:
Ei kannata tietenkään kerätä kaappiin sellaisia mitä ei käytä. Se mihin mun ymmärrys ei riitä on se tarkkuus. Mun mielestä sillä ei ihan joka ikinen päivä ole väliä, käykö ne vaatteet täysin sävyiltään yhteen ja onko ne niitä vaatteita mitä pidän kauneimpina. En mä silti ole sellainen, mitä Phoebsi sanoi, joka "ei yhtään välitä mitä lapsella on päällä". Kyllä mä välitän, varsinkin laatu on tärkeää, mutta olen todella joustava asiassa tilanteen mukaan. Ei joka hetki tarvi olla pukeutunut tip top yhteensopiviin ja mieluisiin. Mutta tässä me varmaan ollaan hyvin erilaisia. Itse pitäisi itseäni järkevänä, jos ottaisin nuo ap:n tarjoamat hyvät vaatteet vastaan, jos ne ovat kuitenkin päälle sopivia, tarkoituksenmukaisia ja ehjiä jne. Eri asia on sitten ne "säkkikaupalla" vaatteet, jotka joku mainitsi. En itsekään sellaisia määriä toisen valitsemia ja käyttämiä alkaisi setvimään ja kaappeihini tunkemaan.
Niin, me kaikki ollaan erilaisia. Sinä teet noin, joku toinen toisella tapaa. Parempihan ne vaatteet sit on lahjoittaa vaikka sunlaiselle, kuin sille jolla ei oo niille tarvetta. Mä en halua kaappiini, en omaani enkä lasten, yhtäkään sellaista vaatekappaletta, joka jää käyttämättä tai käytetään ehkä kerran. Tykkään pitää vain sellaisia tavaroita mistä oikeasti pidän muutenkin, inhoan roinaa. Perusvaatteet ei muutenkaan paljoa maksa, ja saa just sellaiset kun haluaa; niin laadulta kuin ulkonäöltä ja ominaisuuksiltaan.
 
"vieras"
Itsekin olen ottanut iloisena vastaan vaatteita. Ja olen antanut takaisinpäin jo suurimman osan. Eli vaatteet kiertää kivasti, kun porukka saa lapsia. Eihän nuo vauvanvaatteet edes kulu kummemmin, ni ovat ku uusia.

Harmi, ettei veljesi vaimo kelpuuttanut vaatteita. Mutta ehkä hän huomaa pian, että ne 20 € voi käyttää muuhunkin kuin kahteen bodyyn... ;)
 

Yhteistyössä