Kaularangan välilevyn pullistuma/prolapsi/tyrä ...Kuolenko mä tähän?

  • Viestiketjun aloittaja Kuolemako tässä enää auttaa
  • Ensimmäinen viesti
Kuolemako tässä enää auttaa
Moikka,

8 kk sitten nostin 1-vuotiasta kuopustamme ja kaularangasta kuului naks. Sen jälkeen elämä on ollut yhtä kipu helvettiä. Kauhean taistelun jälkeen sain lähetteen Peijakseen, fysiatrian klinikalle. Ihan asiallisen oloinen fysiatri totesi tyynenä, että oireeni viittaavat vahvasti kaularangan välilevyn pullistumaan eli diskusprolapsiin.

Sain lähetteen magneettikuvaan, jonne oikeasti kunnallisella puolella pitää odottaa yli kuukausi. Kipuihin sain triptyliä ja panacodia.

Voiko tämä olla todellista??? Elämä on ollut yhtä helvettiä näiden kipujen kanssa ja näin tässä vaan taas kestää. Terveysaseman lekurit vaan vähättelivät ja antoivat buranaa. Lähetteen sain fyssarille, missä käyminen pahensi kipuja noin 100%. Tuskin olisin lähetettä edes fysiatrille saanut ellei fyssari olisi lääkärille soittanut.

Nyt pelottaa olla yksin kotona pienen lapsen kanssa kauheassa lääkepöllyssä. Voiko tästä parantua? Onko minulla toivoa? Onko kellään ollut samaa vaivaa. Miten sen kanssa kävi?

Maanantaisen (2.2. 2015)fysiatri käynnin ja siellä tehtyjen liikeharjoitteiden jälkeen, kivut ponkaisivat sellaisiin sfääreihin, ettei sitä ihmismieli kykene edes tajuamaan. Triptyl kodeiini pöllyssä oman isän taluttamana menin tänä aamuna itkien fysiatrian polille ja anelin magneettikuvaa. Magneettikuva otettiin ja uudet vieläkin vahvemmat kipulääkkeet sain. Kivut ovat niin järkyttävät oikeassa lavassa, oikeassa kädessä ja niskassa, ettei mitään järkeä. Paineen tunne ja kuristuksen tunne kurkussa. Tuntuu kuin nieleminen ei onnistuisi.

Mutta ei voi kun ihmetellä lekureita. Tämäkin fysiatri oli sitä mieltä aluksi, että ihan hyvin voin yksi kätisenä ja lääkepöllyssä hoitaa 18 kk lasta yksin kotona. Oli pakko itkeä ja sanoa lääkärille, että onhan se jo kohta lasten suojelullinen asia jos mä lääkepöllyssä nukahdan kotiin ja lapsi teloo itsensä. Tai tipautan lapsen sylistäni kun käsi sanoo sopimuksen irti. Vittu (anteeksi) tää on ihan uskomatonta!!! Jos nyt selviäisi hengissä huomiseen ja kuulisi mitä siinä magneetti kuvassa on.
 
"nanna"
Onpas kurja kuulla, mitä olet joutunut kokemaan.

Mun veljen ystävällä todettiin niskassa välilevyssä pullistuma/tyrä. Hän sai samantien sairauslomaa ja kiellon tehdä yhtään mitään, koska halvaantuminen tai mahdollinen kuolema on mahdollinen. Ei siis saanut edes lupaa hakea postia 50metrin päästä jos on liukasta, ettei käy mitään. Mies on 37-v.

Toivottavasti sun tilanne pian selviää ja saat oikeenlaista apua!!
 
kierass
Mun äidillä on tuo sama, alkoi marraskuussa. On saanut tosi hyvää hoitoa ja kunnon kipulääkkeet. Mutta se onkin käynyt yksityisellä, just siksi koska kunnallisella puolella ei anneta kuin panadoolia ja käsketään kotiin.
 
alalla
En oo koskaan kuullut että kaularangan prolapsiin voisi kuolla tai oikeastaan halvaantuakaa. Pullistuma painaa yleensä jommalle Kummalle puolelle käteen meneviä hermoja. Jos pahat oireet ja hoitamatta nii voi tietty jotain pysyvääkin jäädä käteen, harvemmin.
 
alalla
Siis toki on hyvin pieni mahd. kaularangankin pullistumissa että painaisi taaksepäin selkäydintä mutta tämä tosiaan harvinaista, jos jotain alaraajaoireita/virtsa/ulostepidätyskyvyttmyyttä tai tuntohäiriöitä alakerrassa on kiireellinen päiv. asia/leikkaus. Tavallinen prolapsi painaessaan hermoja voi olla todella kivulias. Oletko saanut tukikauluria?
 
kierass
Mikähän helvetti siinä onkin, että kunnollista kivunhoitoa saadakseen on mentävä yksityiselle? Syököhän terveyskeskuslääkäritkin itse kovimpiinkin kipuihin aina panadolia ja buranaa?
 
kierass
Mun äidin siis oli takoitus leikkaukseen tämän vuoden alussa, mutta kun ne kivut yhtäkkiä väheni merkittävästi, se lääkäri sanoi että ei nyt ainakaan vielä leikata. Joskus tuo sairaus paranee itsekseen ajan kanssa. Äiti on jo paljon paremmassa kunnossa, kuntoutuu hiljalleen. Mutta se kipu on kuulemma todella kammottava, sen uskon. Toivon todella että saat kunnon hoitoa, ap :hug:
 
vvvvieras
TK-lääkärit eivät todellakaan ota vakavasti ainakaan nuoren ihmisen selkäperäistä kipua! Eräs tuttava rikkoi selkänsä epilepsiakohtauksessa ja yli puoli vuotta joutui odottamaan asiallista hoitoa, sillä välin pompoteltiin vaan vaikka toinen jalkakin alkoi olla jo hermopinteen vuoksi toimimaton ja tosiaan ne kivut olivat silminnähden hirveät, verenpaineet jatkuvasti luokkaa 180/100 koska kipu nosti. Useimmat kipulääkkeet ovat epilepsialääkityksen vuoksi poissuljettuja, Panacod aiheuttaa virtsaummen, sitä söi pahimpiin kipuihin ja joutui sitten välillä päivystykseen katetroitavaksi.

Lääkärit vain voivottelivat kun eivät saaneet köyryssä olevaa, pitkää miestä magneettiputkeen, jotta voisivat tarkemmin tutkia. EIvät voi kuulemma mitään.

Kun pääsi vihdoin kunnon lääkärille, pääsi seuraavana päivänä sairaalaan jossa haettiin sellainen lääkitys ja kuntoutus että kykeni olla sen puoli tuntia suorassa kramppaamassa. Kun kuva saatiin niin leikkauspöydälle pääsi seuraavama päivänä.
 
Kuolemako tässä enää auttaa
En ole saanut tukikauluria. Monikin on minulle sanonut tuosta yksityisestä lääkäristä. Tajuanhan minä, että sellainen on olemassa mutta tällä 273 e kotihoidontuella ei yksityisiä fysiatri käyntejä saati magneettikuvia makseta.

Eikös me makseta veroja sitä varten, että kun sairastutaan tai loukkaannutaan niin saadaan hoitoa?

Eka lääkäri terveysasemalla siis viime kesänä kohteli minua kuin ilmaa ja totesi vaivan olevan lihasperäinen. Kaikenkaikkiaan 4 eri lääkärillä kävin ja sitten sain fysio lähetteen. Nuori fyssari kundi sanoi heti, että perhana sä oot kipee, ei sun kanssa uskalla mitään tehdä ettei tuu lisävammoja ja soitti lekurille.

Sitten vasta terveysaseman lekuri kirjoitti fysiatrille lähetteen ja sitä fysiatrille pääsyäkin sai jonottaa 2,5 kk.

Nyt sitten tänään kauhean kivun ja itkun saattelemana sinne magneettiin. Meinaa mennä taju kivusta ja lääkkeistä. Lääkäri oli sitä mieltä, että kyllä minä kotona yksin pärjään 3 lapsen kanssa joista yksi on tällainen nosteltava vaippapeppu.

Huomenna sitten lääkäri soittaa mitä magneetissa näkyi. Mutta voi luoja ... silloin kun nää niska naksahti rukoilin, että parantuisin, nyt kun tää vaan jatkuu ja jatkuu(kesäkuussa kestänyt jo vuoden), niin rukoilen että kuolisin. Eihän tää oo ihmisen elämää.
 
myös sairastanut
Kaularangan pullistuma on kamala vaiva, itse toipumassa kivuliaasta pullistumasta, joka painoi vasempaan hermojuureen aiheuttaen helvetilliset kivut. Pääsin nopeasti julkisella puolella hoitoon ja magneettikuviin, kipuja oli kestänyt 3viikkoa kun magneetti otettiin ja 5viikon kipujen jälkeen pääsin neurokirurgin arvoitavaksi. Pullistuma piti leikata, mutta kuin ihmeen kaupalla oireeni alkoikin helpottamaan ja leikkausaika peruttiin, mulle on sanottu, että ihan normaalisti saan elää ja liikkua, vältettävä niskan voimakkaita ja nopeita vääntöjä, mutta muuten ihan liikunta sallittua. Pullistumani todettiin siis 3kk sitten ja kivut olleet reilun kuukauden poissa. Käteni voimat ovat palautuneet ennalleen vasta viikko sitten ja edelleen puutuneisuutta sormissa, voi jäädä pysyväksi, mutta ei pitäisi elämää haitata. Jaksamista sinulle, tiedän, että tuon hermokivun kanssa eläminen on ihan helvettiä, eikä sitä voi käsittää, ennenkuin on sen itse kokenut. Tärkeää tästä eteenpäin on pitää rangan tukilihakset hyvässä kunnossa ja muistaa venytellä päivittäin, jotta lihasjännitystä ei tulisi niskaan. Onko sulla otettu röntgeniä missään vaiheessa? Kipu on yksi leikkausaihe varsinkin jos se on sietämätöntä, myös puutuminen,voimattomuus kädessä on yksi leikkausaihe. Tosi monta kuukautta olet kyllä saanut kärsiä kivuistasi :( itse olen kyllä tyytyväinen, että pääsin nopeasti tutkimuksiin ja sain heti tujut lääkkeet, hermokipuun on ihan eri lääkkeet kuin Burana ja panacod.
 
Kuolemako tässä enää auttaa
Alkuperäinen kirjoittaja myös sairastanut;30639486:
Kaularangan pullistuma on kamala vaiva, itse toipumassa kivuliaasta pullistumasta, joka painoi vasempaan hermojuureen aiheuttaen helvetilliset kivut. Pääsin nopeasti julkisella puolella hoitoon ja magneettikuviin, kipuja oli kestänyt 3viikkoa kun magneetti otettiin ja 5viikon kipujen jälkeen pääsin neurokirurgin arvoitavaksi. Pullistuma piti leikata, mutta kuin ihmeen kaupalla oireeni alkoikin helpottamaan ja leikkausaika peruttiin, mulle on sanottu, että ihan normaalisti saan elää ja liikkua, vältettävä niskan voimakkaita ja nopeita vääntöjä, mutta muuten ihan liikunta sallittua. Pullistumani todettiin siis 3kk sitten ja kivut olleet reilun kuukauden poissa. Käteni voimat ovat palautuneet ennalleen vasta viikko sitten ja edelleen puutuneisuutta sormissa, voi jäädä pysyväksi, mutta ei pitäisi elämää haitata. Jaksamista sinulle, tiedän, että tuon hermokivun kanssa eläminen on ihan helvettiä, eikä sitä voi käsittää, ennenkuin on sen itse kokenut. Tärkeää tästä eteenpäin on pitää rangan tukilihakset hyvässä kunnossa ja muistaa venytellä päivittäin, jotta lihasjännitystä ei tulisi niskaan. Onko sulla otettu röntgeniä missään vaiheessa? Kipu on yksi leikkausaihe varsinkin jos se on sietämätöntä, myös puutuminen,voimattomuus kädessä on yksi leikkausaihe. Tosi monta kuukautta olet kyllä saanut kärsiä kivuistasi :( itse olen kyllä tyytyväinen, että pääsin nopeasti tutkimuksiin ja sain heti tujut lääkkeet, hermokipuun on ihan eri lääkkeet kuin Burana ja panacod.

Tosi nopeasti pääsit hoitoon. Missä päin Suomea asustelet? Vantaalla asiat tapahtuvat hitaasti.

On röntgen otettu. Siinä näkyi kulumaa alle sallittujen rajojen nikamissa 5 ja 6 ja madaltumaa. Ennen tuota niskan naksahdusta kärsin tosi rajuista lihasjumeista hartioissa ja niskoissa johtuen valvotusta vauvavuodesta ja imetyksistä huonoissa asennoissa. Sittenhän se tarvitsi vain yhden nosto ja niskasta oikeasti kuului samanlainen ääni kuin olisi pajun oksan katkaissut. Ja sellainen kipu levisi niskaan, lapaan ja hartiaan, että ajattelin, että nyt se niska sitten meni poikki.

Ja tällä kivuliaalla tiellä ollaan edelleen. Nyt käytössä panacod ja triptyl. Tänään sain vielä gabapentiini repsun, mutta annan nyt vielä triptylille mahdollisuuden.

Panacod maksimi annostuksella ja kylmäpussit niskassa ja hartioissa vievät kivulta nyt pahimman terän. Triptyl tehoaa kuulemma kunnolla vasta n. parin viikon kuluttua.

Mutta tosi hitaasti ja laiskasti täällä on tähän mun kipuun ja tuskaan reagoitu.

Ehkäpä huominen tuo vastauksia tullessaan.
 
myös sairastanut
Suosittelen aloittamaan gabapentiinin, on oikeasti tehokas, eikä tarvitse kulkea kipulääkepöllyissä, ensimmäiset 2päivää saattaa olla väsy ja heitättää, mutta tämän jälkeen ei haittavaikutuksia ainakaan itselläni ollut. Tärkeintä olisi saada se kipu katkeamaan, ettei muutu neuropaattiseksi kivuksi, kipu vetää lihaksia entisestään juntturaan, joten toipuminen hidastuu. Itsellä myös apua kun kävin fysioterapiassa, tai käyn edelleen, varovasti selän hierontaa (ei pullistuman alueelta) tärkeä olisi saada välilevyjen liikkuvuus mahdollisimman hyväksi, jotta veri kiertää. Mulla oli todella kovat kivut sillon alkuun, en nukkunut moneen viikkoon ja itkin vaan, verenpaineet korkeella kivun vuoksi, joten ottivat nyt tosissaan ja hoitoon pääsin nopeaan. Riippuu varmaan tosi paljon siitä, että kuinka kivuliaaksi sinut katsovat, mut onneksi otettiin heti tosissaan ja oireet oli rajuja. minulla myös useita vuosia ollut niskahartiavaivoja, eräänä aamuna käänsin päätä ja kuului naks, siitä se sitten lähti..
 
"Sirkkeli"
Itse valitin invalidisoivaa niska- hartiakipua parikymmentä vuotta. Aina tension neck-diagnoosi. Tutkimatta. Sain loppujen lopuksi toisen vian takia ruikutettua magneettikuvauksen myös kaularangasta. Ja sieltä paljastui nivelrikko, joka on tehnyt luunokat, ja välilevynpullistumien alkuja.
Jumalauta sitä aikaa, kun on pahimmillaan. Se kipu on itsemurhakipua. Naama, niska, pää, hartiat, kaikki. Ja toinen käsi. Ja jalat. Polvien alapuolelta. Se todellakin heijastuu jalkoihin voimattomuutena ja kipuna. Lääkkeenä vain Panadol! Kunnes sain Arcoxian. Mikä ei auta ollenkaan.
Ja fysioterapeutille määräsi. Sanoin, että se pahentaa. Varsinkin kun hartiat oli turvonneet pullohartiaksi. Ei uskonut. Kato, ei sitä potilasta kuunnella, mennään lääkärien mielen mukaan. Kipu on tosiaan välillä sietämätön, ja vielä kun kahdessa paikkaa tukiranka rikki. No, ihan tyhjän päällä olen, ja ei auta kuin kestää. Toivottavasti eivät toukokuussa tarjoa työpaikkaa, kun sairaseläke loppuu. En pysty tänäänkään kunnolla kävelemään, ja tuskat on kovat.
 
endis
Vähättelyn syy on se, että suurin osa diskusprolapseista paranee spontaanisti noin puolessa vuodessa. Alku on aina yhtä helvetttiä ja siksi niitä kipulääkkeitä syödään. Mikäli tulee hermopinne, niin sitten kannattaa harkita leikkausta (johon aina liittyy riskejä). Hyvin usein alaselän alueen diskusprolapsit jätetään kuvaamatta, mutta kohdallasi varmaan aiheellista. Muista liikkua kivun sallimissa rajoissa, sillä liikkumalla saat vähennettyä tulehdusreaktiota ja tätä kautta pääset vähentämään kipulääkitystä.
 
Kuolemako tässä enää auttaa
No niin.

Lääkäri soitteli ja magneetissa löytyi pullistuma. 5 ja 6 nikaman välistä vasemmalta puolelta(röntgen kuvakin kesältä osoitti madaltuman juuri tuossa kohtaa). Koska oikea hartia ,lapa ja käsi oirelee vasenta enemmän, niin syy kipuihini jäi vielä ikään kuin auki. Lääkärin mielestä oikealla puolella on voinut kesällä olla pullistuma ja nyt se on jo kutistunut. Mutta tuolle pullistumalle kaulassa ei nyt tehdä mitään. Kunnon kipulääkkettä jatketaan. Mitään muuta en saa liikunnallisesti tehdä kuin rauhallista kävelyä. Nyt sitten jonotan hermoratatutkimukseen johon minulla on mahdollisuus päästä 2-3 kk kuluttua. Nyt vaan vahvoja kipulääkkeitä ja rauhallista köpöttelyä. Vaikka eipä tuossa köpöttelyssä mitään uutta ole.
 
"Vieraana"
Miksi ihmeessä miehesi ei ole kotona hoitamassa lapsia? Ymmärrän ettei taloudellisesti voi olla pois töistä pitkään mutta muutaman päivää nyt kun tilanne noin paha.
Joku kirjoitti gabapentiinistä, Lyrica? Sitäkään nykyään harva lääkäri määrää koska pelkäävät sen tekevän riippuvaiseksi. Samoin mikseivät tk:ssä määrää kunnon kipulääkkeitä, joku kysyi. Suomalainen lääkärikunta on suurin osa ihan sairaan pelokkaita riippuvaisuuden suhteen...Eivät tajua että tässä elämässä on pahempiakin ongelmia kuin riippuvuus, josta yleensä pääsee eroon.
 
endis
Lyrican suhteen kannattaa tsekata vaikka tämä http://www.update-software.com/BCP/WileyPDF/EN/CD007076.pdf (ja yleensäkin Cochranen tutkimuksia/yhteenvetoja):

"Pregabalin at daily oral doses of 300 to 600 mg provides high levels of benefit for a minority of patients experiencing neuropathic pain (painful diabetic neuropathy, postherpetic neuralgia, central neuropathic pain) and fibromyalgia, conditions that are difficul to treat and carry a substantial health burden. The quality of the evidence is good, from studies at low risk of bias, of long duration, with clinically useful outcomes, and with large numbers of participants. An important finding is that some patients will not have a
useful benefit with pregabalin, and for those individuals an other therapeutic intervention should be tried. There is no evidence to support the use of pregabalin in acute pain scenarios"

Toisin sanoen, Lyricasta ei ole mitään hyöytä akuutissa kivunlievityksessä ja muutenkin toimii vain pienelle osalle potilaita (minority).
 
"kts"
Lyrican suhteen kannattaa tsekata vaikka tämä http://www.update-software.com/BCP/WileyPDF/EN/CD007076.pdf (ja yleensäkin Cochranen tutkimuksia/yhteenvetoja):

"Pregabalin at daily oral doses of 300 to 600 mg provides high levels of benefit for a minority of patients experiencing neuropathic pain (painful diabetic neuropathy, postherpetic neuralgia, central neuropathic pain) and fibromyalgia, conditions that are difficul to treat and carry a substantial health burden. The quality of the evidence is good, from studies at low risk of bias, of long duration, with clinically useful outcomes, and with large numbers of participants. An important finding is that some patients will not have a
useful benefit with pregabalin, and for those individuals an other therapeutic intervention should be tried. There is no evidence to support the use of pregabalin in acute pain scenarios"

Toisin sanoen, Lyricasta ei ole mitään hyöytä akuutissa kivunlievityksessä ja muutenkin toimii vain pienelle osalle potilaita (minority).
Leikkausten jälkeen Lyricaa määrätään, halusi tai ei. Kuka siinä kyseenalaistaa mitään?
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri: Tietoa meistä: Sairaanhoitopiiri ostaa Coxasta enemmistön
 
sairastanut
Helppo huudella lääkevastasuudesta.. Jos ei itse ole hermokivusta kärsinyt, niin ei voi tietää miltä se tuntuu. Lyrica oikein käytettynä on hyvä lääke, jos ei sairasta masennusta tai ole päihderiippuvainen niin ei se riippuvaiseksi tee.. Ai mistäkö tiedän, söin sitä itse reilun kuukauden, annosta nostettiin pikkuhiljaa ja lopetettaessa myös laskettiin pikkuhiljaa, lääkkeen lopetuksen jälkeen särki päätä 2päivää, muuten ei minkäänlaisia oireita ole ollut. Mielummin sitä yhtä tasaisesti vaikuttavaa lääkettä syö kuin kourallisen erilaisia keskushermostoon vaikuttavia pillereitä. Itse en lyrican lisäksi tarvinnut kuin buranan pahimpaan kipuun, lopulta pärjäsi ilman buranaakin.
 
endis
Helppo huudella lääkevastasuudesta.. Jos ei itse ole hermokivusta kärsinyt, niin ei voi tietää miltä se tuntuu. Lyrica oikein käytettynä on hyvä lääke, jos ei sairasta masennusta tai ole päihderiippuvainen niin ei se riippuvaiseksi tee.. Ai mistäkö tiedän, söin sitä itse reilun kuukauden, annosta nostettiin pikkuhiljaa ja lopetettaessa myös laskettiin pikkuhiljaa, lääkkeen lopetuksen jälkeen särki päätä 2päivää, muuten ei minkäänlaisia oireita ole ollut. Mielummin sitä yhtä tasaisesti vaikuttavaa lääkettä syö kuin kourallisen erilaisia keskushermostoon vaikuttavia pillereitä. Itse en lyrican lisäksi tarvinnut kuin buranan pahimpaan kipuun, lopulta pärjäsi ilman buranaakin.
Hyvin yksilöllistä ja kuulut ilmeisesti tuohon vähemmistöön, joka tutkimusten mukaan saa avun? Hieno asiahan se kohdallasi on, mutta kun omaa kokemusta ei saisi koskaan yleistää ja aina pitäisi olla se lääkkeetönkin vaihtoehto (koska eihän se lääke paranna mitään, vaan keho itse).

Lyrican hyötyä (ja siitä, mitä se voi joillekin aiheuttaa), kannattaa muistaa lukea mahdolliset haittavaikutukset:

Hyvin yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä kymmenestä:

heitehuimaus, uneliaisuus, päänsärky

Yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä sadasta:

ruokahalun lisääntyminen
kohonnut mieliala, sekavuus, ajan ja paikan tajun hämärtyminen, sukupuolivietin väheneminen, ärtyneisyys
tarkkaavuuden häiriöt, kömpelyys, muistin heikkeneminen, muistinmenetys, vapina, puheen tuottamisen vaikeudet, kihelmöinti, puutuminen, rauhoittuminen, horros, unettomuus, väsymys, epätavallinen olo
näön hämärtyminen, kaksoiskuvat
kiertohuimaus, tasapainohäiriöt, kaatuminen
suun kuivuminen, ummetus, oksentelu, ilmavaivat, ripuli, pahoinvointi, vatsan turvotus
erektiovaikeudet
turvotus, raajojen turvotus mukaan lukien
humaltunut olo, epänormaali kävelytyyli
painonnousu
lihaskouristukset, nivelkipu, selkäkipu, raajakipu
kurkkukipu.

Melko harvinaiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä tuhannesta:

ruokahaluttomuus, painon aleneminen, matala verensokeri, korkea verensokeri
omakuvan muutokset, levottomuus, masennus, kiihtyneisyys, mielialan vaihtelu, sanojen hapuilu, aistiharhat, poikkeavat unet, paniikkikohtaukset, apatia, aggressio, mielialan koheneminen, psyykkisiä häiriöitä, ajatteluvaikeudet, sukupuolivietin lisääntyminen, ongelmat seksuaalitoiminnoissa kuten kyvyttömyys saada orgasmia, viivästynyt siemensyöksy
muutokset näkökyvyssä, epänormaalit silmänliikkeet, näönmuutokset kuten putkinäkö, valon välähdykset, nykivät liikkeet, refleksien heikkeneminen, ylivilkkaus, heitehuimaus seistessä, ihon herkistyminen, makuaistin menetys, poltteleva tuntemus, liikevapina, tajunnantason aleneminen, tajunnanmenetys, pyörtyminen, lisääntynyt meluherkkyys, huonovointisuus
silmien kuivuminen, silmien turvotus, silmäkipu, näöntarkkuuden heikkeneminen, kyynelvuoto, silmän ärsytys
sydämen rytmihäiriöt, sydämensykkeen kiihtyminen, matala verenpaine, korkea verenpaine, muutokset sydämen sykkeessä, sydämen vajaatoiminta
kuumoitus/punoitus, kuumat aallot
hengitysvaikeudet, nenän kuivuminen, nenän tukkoisuus,
syljenerityksen lisääntyminen, närästys, suun ympäristön puutuminen
hikoilu, ihottuma, vilunväristykset, kuume
lihasnykäykset, nivelturvotus, lihasjäykkyys, kipu kuten lihaskipu, niskakipu
rintakipu
virtsaamisvaikeus tai kipu virtsatessa, virtsankarkailu
voimattomuus, jano, kiristävä tunne rintakehässä
muutokset verikokeiden ja maksantoimintakokeiden tuloksissa (veren kreatiinikinaasi-, alaniiniaminotransferaasi- ja aspartaattiaminotransferaasiarvon suureneminen, verihiutalemäärän pieneneminen, neutrofiilien puutos, veren kreatiniiniarvon suureneminen, veren kaliumarvon pieneneminen).
yliherkkyysreaktiot, kasvojen turvotus, kutina, nokkosihottuma, nuha, nenäverenvuoto, yskä, kuorsaaminen
kivuliaat kuukautiset
käsien ja jalkojen kylmyys.

Harvinaiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä alle yhdellä tuhannesta:

hajuaistin häiriö, kohteen näkeminen heilahtelevana, syvyysnäköaistimusten muutokset, näköaistimuksen kirkkaus, näkökyvyn menetys
laajentuneet pupillit, karsastus
kylmä hiki, kiristävä tunne kurkussa, kielen turvotus
haimatulehdus
nielemisvaikeudet
liikkeiden hitaus tai väheneminen
kirjoitusvaikeudet
nesteen kerääntyminen vatsaonteloon
nestettä keuhkoissa
kouristukset
muutokset sydänsähkökäyrässä (EKG) liittyen sydämen rytmihäiriöihin
lihasvaurio
nesteen erittyminen rinnasta, rinnan epänormaali kasvaminen, rintojen kasvu miehillä
kuukautisten poisjäänti
munuaisten vajaatoiminta, virtsamäärän väheneminen, virtsaumpi
valkosolumäärän pieneneminen
estottomuus
allergiareaktiot (jotka voivat ilmetä hengityksen vaikeutumisena, silmätulehduksena ja vakavana ihoreaktiona, jolle on tyypillistä ihon punoitus, rakkulat, ihon kesiminen ja kipu).

Jos sinulle ilmenee kasvojen tai kielen turvotusta tai ihosi alkaa punoittaa ja siihen muodostuu rakkuloita tai iho kesii, hakeudu heti lääkärin hoitoon.
 
justiinsa
Jokaisessa lääkkeessa on liuta haittavaikutuksia. Ilman lääkkeitä moni neuropaattisesta kivusta kärsivä menettäisi elämänhalunsa. Kipu pit'äisi saada katkeamaan tietyn ajan sisällä, jotta se ei kroonistuisi, silloin ei enään mikään lääke auta vaan kipu jatkuu lopunelämää. Eikö haittavaikutuksien jakaminen ole sinun mielestäsi yleistämistä?
 
Kuolemako tässä enää auttaa
Heippistä. Luojalle kiitos triptyleistä. Kivut ovat minimissään ja elämänhalu alkaa palailla. On ollut ihanaa nukkua kunnon yöunia. Mulle on tehty nyt magneetin lisäksi hermoratatutkimus ja ensiviikolla kuullaan tuleeko musta enää "soivaa peli".

Toivon että tulisin kuntoon, kun ikääkin on vasta 35 v. Veemäinen vaiva ja vittumainen diagnosoida, kun kukaan lääkäreistä ei ota kipua vakavasti. En toivo tätä kenellekkään.
 
"Melina"
Hei
Olen itse kolmesti leikattu, siis aina eri nikamaväli. Sen jälkeen kun pääsin neurologille työterveyden kautta, se kesti pari vuotta oireiden aina vain jatkuessa lääkkeistä huolimatta, on asia edennyt nopeasti. Minulla ei poikkeuksellisesti ollut kipuja, sen vuoksi diagnosointi oli aluksi vaikeaa, multa meni vasemmalta puolelta kädestä voimat ja hienomotoriikka ja jalka laahaa, ei siis nouse käskytyksestä huolimatta.
Ensimmäisestä leikkauksesta on nyt pari vuotta ja olen toipunut jokaisesta operaatiosta nopeasti ilman kipulääkkeitä, niitä kyllä olisi saanut, mutta kipuja ei ollut. Ainakin täällä Pirkanmaalla homma toimii, minut leikattiin Taysssa, ensimmäinen kiireellisenä päivystyksenä ja loput jonon kautta.
Tosin minun tapauksessani oltiin asialla liian myöhään ja pääsi muodostumaan selkäydinvamma. Tulen kyllä päivittäisten asioiden kanssa toimeen, kunhan ei ole kiire, mutta töihin minusta ei enää ole, vaikka työuraa olisi vielä 15 vuotta jäljellä. Nautin siis tulevasta keväästä ja kesästä. Liikun joka päivä voimieni ja rajoitusteni mukaan, sairaalasta saamieni ohjeiden mukaan. Onneksiniitä kipuja ei ole.
 

Yhteistyössä