Työ ja raha 09.09.2022

”Suomalaiset ovat todella huolissaan” – Näistä asioista perheissä nyt säästetään

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat ruvenneet varautumaan huonompiin aikoihin kulutusta vähentämällä.

Teksti
Toimitus
Kuvat
iStock

Suomalaiset ovat nyt todella huolissaan, ja se heijastuu suoraan ihmisten kulutustottumuksiin, kertoo markkinointitoimisto Dagmarin tekemä tutkimus.

Suomalaisista 37 prosenttia on vähentänyt kulutustaan selvästi viime aikoina. Lähes kaksi miljoonaa suomalaista kertoo käyttävänsä enemmän aikaa ja vaivaa hintojen vertailuun ennen ostoa.

Lisäksi 1,2 miljoonaa ihmistä on alkanut harkita tavaroiden ostamista käytettynä uusien sijaan.

Lue myös: 1600 euron sähkölasku sai suurperheen äidin järkyttymään

Kulutuksen väheneminen ja oman talouden tarkkaileminen pohjautuu huoleen: vastaajia pyydettiin ajattelemaan aikaa ennen koronapandemiaa, Ukrainan sotaa ja inflaatiota, ja vertaamaan sitä käytökseensä nykyään.

Vastaajista kolme neljäsosaa on huolissaan Suomen talouden tilanteesta, kaksi kolmasosaa on ahdistunut maailman poliittisesta tilanteesta. Kolmea viidestä mietityttää oma talous.

– Ihmisten huoli aiheuttaa epävarmuutta, suunnitelmallisuutta ja varovaisuutta. Viimeisen puolen vuoden aikana muutos kuluttajien käyttäytymisessä on ollut nopeampaa kuin koskaan 2000-luvulla, Dagmarin tutkimusjohtaja Kirsi Laakso kertoo.

Huomioitavaa on, että ylimmän tuloluokan talouksissa asuvista jopa 33 prosenttia ilmoittaa vähentäneensä kulutustaan selvästi viimeisen puolen vuoden aikana.

– Hinnat eivät ole vielä edes nousseet ihan valtavasti ainakaan kaikilla toimialoilla, ja silti myös ne ihmiset vähentävät, joilla ei olisi tarvetta. Varaudutaan siis huonompiin aikoihin, ja se kiihdyttää inflaatiota entisestään, Laakso summaa.

Hintoja vertaillaan ja ostoksia suunnitellaan

Suomalaisilla on monenlaisia keinoja kuluttaa vähemmän ja säästää.

Vastanneista 40 prosenttia kertoi yrittävänsä käydä ruokakaupassa mahdollisimman harvoin ja ostaa kerralla enemmän. Vastaajista vajaa kolmanne myös syö ja laittaa ruokaa kotona aiempaa enemmän.

Noin kolmasosa vastaajista sanoi alkaneensa kiinnittää huomiota pahan päivän varalle säästämiseen. Samoin kolmannes suomalaisista käyttää aiempaa enemmän aikaa suunnitteluun ennen tuotteiden tai palveluiden ostoa.

Mitä suomalaiset ovat sitten konkreettisesti vähentäneet viimeisen puolen vuoden aikana? Lähes puolet suomalaisista on vähentänyt tai lopettanut kokonaan ravintoloissa ja kahviloissa käymisen, ja lähes puolet on saanut säästöjä vähentämällä polttoaineen kulutusta eli autoilua.

Lue myös: Päivi selätti kymppitonnien velkakierteen ja kerrytti hoitovapaalla 5000 euron säästöt

Neljännes suomalaisista on vähentänyt ulkomaanmatkailua – ja jopa viidesosa kertoo lopettaneensa ulkomaanmatkailun kokonaan.

Kolmannes on vähentänyt kulttuuripalveluiden käyttöä, ja joka kymmenes on lopettanut kulttuuripalveluista nauttimisen täysin. Kampaajalla ja hierojalla käymistä eli hyvinvointipalveluita on vähentänyt vastaajista 26 prosenttia.

Tutkimuksessa myös selvisi, että vastaajista kolmannes on päättänyt jättää tekemättä jonkin suuremman hankinnan. Joka kymmenes oli aikeissa ostaa uuden auton ja huonekaluja, ja kahdeksalla prosentilla oli mielessä uuden asunnon ostaminen.

– Ensin leikataan luonnollisesti siitä, mikä vaikuttaa vähiten elämänlaatuun. Vain välttämättömien tuotteiden, kuten elintarvikkeiden, kohdalla mietitään mahdollisia korvaavia tuotteita tai tarjoustuotteita. Muiden tuotteiden ja palveluiden osalta mietitään, tarvitaanko sitä lainkaan tai voisiko sen käyttöä yksinkertaisesti vähentää.

Peruspalveluiden osalta kuluttajien aktiivisuus kilpailuttaa hintaa tulee varmasti kasvamaan rajusti lähiaikoina, Laakso arvioi.

Oma hyvinvointi noussut keskiöön

Vaikka suomalaisten syksyä varjostavatkin nyt huolet, paljastui tutkimuksessa jotain hyvääkin. Reilu kolmannes suomalaisista kiinnittää tällä hetkellä huomiota omaan hyvinvointiinsa enemmän kuin ennen. Kolmannes on myös lisännyt kotimaisten tuotteiden ostamista viimeisen puolen vuoden aikana.

– Kontrolli luo ihmiselle turvaa. Kun epävarmuus lisääntyy ja maailmassa tapahtuu asioita, joihin ei voi vaikuttaa, ihminen kääntyy sisäänpäin ja miettii, mihin hän pystyy vaikuttamaan. Hyvinvointi on yksi niistä. Toki jo pandemia käänsi katseet omaan terveyteen, Laakso sanoo.

– Suomalaisten tuotteiden ostamisella ihmiset voivat tukea Suomen taloutta ja tehdä jotakin sen eteen, että työpaikat pysyisivät kotimaassa. Suomalaisten tuotteiden ostaminen on myös ekologinen valinta.

 Lue myös: Kolmen lapsen äiti Saana säästi pienistä hoitajan tuloistaan vuodessa 18 tuhatta

 

Jaa oma kokemuksesi

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X