Vapaa-aika 12.12.2023

Hittipehmolelu myy kuin häkä, leluaseiden suosio romahti – Tutkija avaa syyt trendien taustalla

Tutkija Katriina Heljakan mukaan Squishmallows-lelun viehätys perustuu osittain sosiaalisen median voimaan.

Teksti
Maria Mäkituomas
Kuvat
iStock, valmistajat

Taannoin S-ryhmä tiedotti, että Prisman lelumyynnissä tapahtuu kummia. Kaikista syksyn mittaan Prismoissa myydyistä pehmoleluista peräti 47 prosenttia on Squishmallows-tuotesarjan leluja.

Lelu- ja leikintutkija Katriina Heljakka ei ole yllättynyt Squishmallows-pehmojen suosiosta. Niissä yhdistyvät monet hitin ainekset.

– Ne ovat söpöjä ja palvelevat hoivaviettiämme. Niissä on kerättävyyttä, mihin leluyhtiöt pyrkivätkin. Myös muut toiminnallisuudet, kuten lelun käyttäminen tyynynä, pehmolelun haliminen tai lelujen sisustuksellinen asettelu, vaikuttavat suursuosioon.

Heljakka toteaa, että kaikenlaiset kasvolliset hahmolelut, kuten nuket, toimintahahmot ja pehmolelut, ovat kestosuosikkeja vuodesta toiseen. Leikkijä luo hahmoleluihin usein henkilökohtaisen suhteen. Halailun ja visuaalisen ihailun ohella kaikki hahmolelut mahdollistavat sen, että leikkiin voi liittää tarinankerrontaa.

Nämä ominaisuudet eivät silti yksinään selitä Squishmallowsien ilmiömäistä suosiota. Heljakka sanoo, että leluista tuli hitti sosiaalisen median ansiosta.

Lue myös: Miksi lapset hullaantuvat krääsään ja aikuiset eivät? Lelututkija vastaa

Somen voimalla

Kelly Toys Holding -yhtiön kehittämät Squishmallows-pehmolelut ovat vallanneet maailmaa vuodesta 2017 alkaen. Squishmallows-hahmoja on hurjan suuruinen valikoima, sillä erilaisia versioita on saatavilla yli tuhat. Hahmot esittävät eläimiä, satuhahmoja tai ruokia.

Varsinaiseksi villitykseksi Squishmallowsit nousivat muutama vuosi sitten. Lyhytvideopalvelu TikTokissa alkoivat levitä videot, joissa tiktokkaajat esittelivät Squishmallows-kokoelmiaan. Heljakka toteaa, että näillä videoilla on ollut suuri vaikutus lelun suosioon ja myös yritys lelujen takana on hyödyntänyt somea taitavasti tuotteen markkinointiin.

Squishmallows-lelujen ikäsuositus on yli kolme vuotta. Heljakka sanoo, että muotoilultaan pelkistetyt Squishmallowsit muistuttavat lähinnä vauvoille tarkoitettuja leluja, mutta silti ne vetävät leikkijiä puoleensa laajalla ikähaarukalla. Videoitakin tekevät kaikenikäiset somen käyttäjät.

– Squishmallows-leluissa on jotain, joka vetoaa suuriin kohderyhmiin. Ne näyttävät hyvältä sosiaalisessa mediassa eli ovat erittäin instagrammattavia. Niitä voi lähestyä jopa sisustuselementteinä.

Toisaalta Heljakka toteaa, että Squishmallowsit muistuttavat kovasti japanilaisia Hello Kitty – ja Rilakkuma-hahmoja, jotka ovat erittäin suosittuja. Squishmallows-leluissa on muutenkin aasialaista estetiikkaa, joten animen ja mangan maailmanlaajuinen suosio voivat osaltaan siivittää niiden myyntiä.

Ehkäpä lelu on ampaissut hitiksi jättiläisten olkapäiltä.

Leluaseet eivät enää viehätä

Sinänsä ei ole ennenkuulumatonta, että jostain lelusta kehkeytyy laaja ilmiö.

– Tänä vuonnahan koko kesä meni vaaleanpunaisessa huumassa Barbie-elokuvan mukana, Heljakka muistuttaa.

Se myös näkyi. Esimerkiksi Tori.fi raportoi, että elokuussa käytettyjen Barbie-tuotteiden kysyntä kasvoi palvelussa jopa 223 prosenttia.

Sen sijaan leluaseiden suosio on romahtanut, ainakin Prismoissa. S-ryhmän tiedotteen mukaan leluaseiden myynti on laskenut jopa 35 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Tiedotteessa myyntipäällikkö Petrus Lesonen arvelee, että syynä on ”vanhempien halu olla tuomatta sotaleikkejä lastenhuoneisiin, kun sota muutoin on tullut lähemmäksi kaikkien arkea”.

Heljakka sanoo olevansa suorastaan ilahtunut sotalelujen suosion tipahtamisesta. Henkilökohtaisesti hän ei soisi sotaleluille vakituista paikkaa markkinoilla.

– Sota on nyt niin kokonaisvaltainen ja kaikkialta puskeva aihe. Nyt on varmasti tarvetta tuoda enemmän hyvää mieltä sekä rakentavaa ja kehittävää sisältöä lasten leluihin, eikä niinkään aikuisten maailmaan ikävällä tavalla liittyviä aihelmia.

Lue myös: Leikkipyssy ja pyssyleikit – väkivallan ihannointia vai viatonta leikkiä?

Jaa oma kokemuksesi

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X