1½-2-vuotiaan puhesta kysymys, muilla samaa?

Meillä tyttö on nyt 1v9kk ja tuota puhetta on tullut seurattua enempi. Esikoinen puhui vuosikkaana jo kymmeniä sanoja ja 1½-vuotiaana kahden tai jopa kolmen sanan lauseita. Kuopus on reilusti hitaampi tämän(kin) asian suhteen.

Nyt muutamien viikkojen aikana hän on oppinut paljon uusia sanoja. Olen nyt kiinnittänyt huomiota, että ellei hän osaa sanoa jotakin sanaa kun pyydetään toistamaan niin vastaa vaan Joo, ei siis edes yritä "hankalaa" sanaa. Toinen on, että hän puhuu joistakin sanoista etutavuilla, esimerkiksi pallo on pa ja katso on kah.

Kertokaapa kuinka voin tukea enemmän tuota puheen oppimista? Onko kiirettä? Kirjan lukemista tämä neiti ei malta kuunnella viittä minuuttia kauempaa. Ennen kaikkea missä iässä omat lapsenne on oppineet puhumaan vastaavanlaisessa tilanteessa?

1½-vuotis neuvolassa täti kyllä sanoi, että neiti ymmärtää 100-prosenttisesti puhetta mutta tuotoksensa on vaan heikompaa.
 
Meillä poika ei kauheasti puhellut ennen 2v päiväänsä. Pallo oli pa, maito mao yms. Muutenkin käytti vain muutamia sanoja, lähinnä käskysanoja (tonne, anna ...yms) Kun täytti kaksi alkoi ihan yhtäkkiä puhumaan enempi ja puheeseen tuli myös vaikeita ja hankalia sanoja sekä alkoi käyttää kolmen sanan lauseita. Puhe lisääntyi nopeasti kuukauden sisällä. Nyt poika on 2v2kk ja mie olen ihan ihmeissäni miten nopeasti tuo puhe on lisääntynyt ja selkiytynyt :eek:
 
Mulla nyt 2v2kk muksu joka on myös ollut hidas puhumaan. 1,5v neuvolassa ei montaa sanaa ollut mutta ymmärsi kyllä täysin. Tossa 1v10kk alko enemmän tuottaa sanoja ja 2v tienoilla puhua todenteolla. Nyt puhuu lähes ikätasonsa mukaan. Meille ei 2v neuvolassa vielä huomautettu kun kuitenkin oli jo sitä puhetta ja edelleen ymmärrys kohdallaan.
Lukeminen, loruiku, ylipäänsä kaikesta puhuminen jne tukevat oppimista. Sunkin lapsi ap kuulostaa aivan normi 1,5v ja kyllä hän vielä ehtii alottaa puhumisen kunnolla. Tavuja meilläkin käytti ja nyt jos ei osaa vaikeaa sanaa, suusta tulee jokin siansaksa arvaus. Yrittää mutta tekee sen kuten osaa.
 
Älä toistata tai käske lasta puhumaan. Meillä poika 1 v. 6 kk ei puhunut vielä yhtän kokonaista sanaa, 1 v. 9 kk sanoja oli viisi. Mutta niin vaan 2 v. 1 kk puhuu täysiä lauseita ja oli/on ikäisiään edellä puheen kehityksessä. Sanavarasto on laaja ja lauserakenteet pitkiä, aikamuotojakin osaa sekä puhuu "minä, me jne.". Meillä oli varmaan puoli vuotta tuota ekalla tavulla puhumista ja oppi ensin sanomaan tukkirekka kuin auto. Kaikki kirjaometkin osaa, myös siis ässät ja ärrät. (sukulaistäti kysyi minulta, osaako poika jo ässä ja ärrän, johon poika itse kommentoi että kyllä minä nyt ässä ja ärrän osaan ja muitakin sanoja
;)

Ja kuten leijona76 kirjoitti, meillä myös tuota siansaksaa tulee välillä kun on vaikea sana esim. västäräkki saattaa olla rääkkävä. Sanoo sanaa monta kertaa peräkkäin ja haluaa minun sanovan myös. Hakee ja hakee sanaa, joidenkin toistojen ja yritysten jälkeen sitten oppii.
 
Ei taida olla mitään kiirettä =)

Meidän poika täyttää kuukauden päästä 2v ja alkoi vasta jouluna puhella selkeämmin. Nyt on alkanut muodostaa helppoja lauseita.
Kirjojen lukeminen tai kuunteleminen oikeastaan alkoi kiinnostaa vasta hetki sitten, äiti onneissaan sitten lukemassa =)

Moni sana on yhä hänen omia sanojaan, Batman on Manman, leipä on eppä ja ihmisten nimistä jää kirjaimia pois, mutta niinhän se vähän on, että yksilöllisesti tämäkin asia opitaan ja aika moni tuntemani saman ikäinen lapsi puhuu ikäänkuin omaa kieltä, jota vain vanhemmat ja lähimmät ystävät/leikkikavereiden äidit ymmärtävät =)

Ymmärtää pitkiä kysymyksiä tai lauseita, kuten vaikkapa kysymyksen, mihinkäs laitoit sen taskulampun? ja pian jo miettii missä se on ja käy hakemassa piilostaan =)

Sanoisin, että paljon keskustelua vaan ja ei haittaa vaikkei höpinä tarkoittaisi yhtikäs mitään, minäkin pojalle vastailen tosi keskittyneellä äänellä, että jaa, ihanko todella niin kävi :D
 

Yhteistyössä