1-2 vuotiaiden ruoasta mm.herkut

1 v 1 kk saa keksin pari kertaa viikossa ja kakkua, jos on joku juhlapäivä. Karkkia ei tule saamaan vielä pitkään aikaan ja jätskiä saa, kun alkaa tajuta muiden syövän... :)

Esikoinen täyttää ihan kohta 4 v ja saa keksin muutaman kerran viikossa jälkkäriksi, jätskiä nyt kesän tullessa varmaan useammin. Mehuja meillä ei juoda muuta kuin juhlissa ja samoin karkkia syödään vain juhlissa. Sipsejä yms meillä ei ole koskaan, poppareita silloin tällöin.

Toinen isoäiti ei pysy millään noissa rajoissa vaan syöttäisi joka viikko lapsille pullat, keksit, kakut ja pannarit, samoin on antanut limsaa salaa :( Yritän rajoittaa hiukan tuota herkkujen syömistä kerralla, koska kyläilemme paljon ja meillä kyläillään ja siksi lapset tuntuvat saavan harva se päivä jotain herkkua eikä tuota pienempääkään kauan voi estää herkuttelemasta, tokihan tuo alkaa jo tajuta muiden napostelevan jotain herkumpaa kuin maissinaksut...
 
Meillä 1-v. tyttö. Juomina maito ja vesi, mehua ei ole juonut. Pari kertaa olen antanut maistaa pienen murun cipsiä(puolensentin halkaisijaltaan), kun on sitä halunut. Voisilmäpulla maistanut kerran torikaffeella pienen palan. En myöskään halua antaa karkkia, enkä liioin jätskiä. Toivoisin, että herkkuina riittäisivät jogurtti, vanukas joskus ja hedelmät. Maissinaksut olivat 8-10kk iässä suurta herkkua, muttei enää. Itse en ole karkinhimoinen, enkä osta usein, joten karkkipäivä on mielestäni hyvä juttu, jota voi myös ainakin äiti noudattaa (puhun siis vain itsestäni!!) ja isä saa syödä salaa, jos siltä tuntuu, tosin ei hänkään välitä hirveesti namuista, muista herkuista kyllä. Eli ei tytölle todennäköisesti tule kiusausta! Karkinsyöntiä yritän pitkittää niin pitkälle kuin mahdollista ja ensimmäiset saavat olla xylitol-karkkeja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:20 Mölliäinen kirjoitti:
Mie en ole nähnyt tarpeelliseksi antaa mitään noista pojalle (1v1kk). Maito ja vesi kelpaavat hyvin (nokkamukista tai ihan tavallisesta mukista), niin mehua ei olla tarjottu. Herkkuina hälle ovat esim. maissinaksut, hedelmät ym. Kovasti tykkää myös kun laitan mysliä kippoon kun saa siitä itse ottaa ja napostella.. =)
Meillä samanikäinen tyttö ja ihan samat ruokatottumukset, mäoon sitämieltä et kyllä tuo vielä herkkuja ehtii syömään...
 
"Miks pitäis antaa..."
SAmalla tavallahan sitä vois miettiä miks itse syö sitä pullaa tai karkkia ;) ?
Meillä 1v saapi maistaa muita herkkuja paitsi karkkeja, koska ei niitä osaa pureskella ja tukehtumisvaara on olemassa.

Juo mehua silloin tällöin kun isommatkin sitä saa..

Ja onhan tuossa nyt iso ero että saako maistaa tai syökö...tuskin kukaan nyt varsinaiusesti lapselle "syöttää" herkkuja.

Karkkipäivä on meillä isommillakin lapsilla ja tulee aikanaan tälle pienimmällekin, mut en mä kyllä isojenkaan joka murusta vahdi, eli joskus varmaan syövät karkkia muulloinkin kun lauantaina ;)
 
Nuppi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:50 Mimosan äippä kirjoitti:
itsellä 1v 2kk vanha neitokainen ja hän saa mehua (ei light, mies on makeutusaineita vastaan) tykkää siitä paljon ja koska on huono juomaan sitä tulee varmaan joka toinen päivä juotettua mukillisen.

Annamme maistaa lähes kaikkea mitä itsekkin syömme, tänään annoin murustella pari sipsiä. Tulevaisuudessa olemme suunnitellet että viikossa olisi pari karkkipäivää, esim keskiviikkoisin saisi hieman karkkia ja lauantaisin. En ole luitenkaan tiukan säännöstelyn kannalla koska lapsuudessani herkut oli kortilla ja vanhemmat säännösteli hirveästi makean syöntiäni, tuntuu että minulle ei kehittynyt minkäänlaista säännöstelykykyä vaan hounaan aina minkä kerkeän kun jotain hyvää saan käteeni :(

Tuttava perheessä lapsi syö karkkia kun leipää enkä kyllä sellaistakaan halua, yritetään löytää sellainen suht terveellinen kultainen keskitie, tällä hetkellä herkkua on vielä banaani :D
Minulla ja siskollani on vähän sama juttu, edistyksellisten 70-lukulaisten lapsia kun ollaan, niin pienenä ei todellakaan annettu mitään karkkia eikä juurikaan mitään muutakaan namia. Äiti on kertonut myöhemmin, että kylässä hävetti, kun lapset eivät edes tienneet, mitä karkki on...

Minulle sitten tosiaan kävi niin, että en suinkaan ole nyt aikuisena vältellyt namia, päin vastoin tuntuu siltä, että jäi jokin vajaus ja tavallaan epäterve suhde karkkiin ym.

Niinpä olen ajatellut asian niin, että tietenkään sitä namia ei saa antaa jatkuvasti, mutta on syytä säilyttää siihen maltillinen ja järkevä suhtautuminen. Välillä voi syödä jotain epäterveellistä, eikä se ole kauhean vakavaa. En siis haluaisi tehdä koko asiasta liian suurta, vaan pitää namia normaalina juttuna, jolla silloin tällöin arkipäivää piristetään.

Fundamentalismi ei mielestäni missään asiassa oikein takaa toivottua tulosta :)
 
No ei todellakaan noin pieni saa meillä mitään herkkuja! Tai siis saa tietysti herkkuja, mutta ei tuollaisia! Sipsiä, karkkia ja jäätelöä alle 2-vuotiaalle, haloo!!!

Meidän tenavat saa hedelmiä, rahkoja ja kiisseleitä jälkkäreiksi ja herkuiksi. Ja ovat tyytyväisiä :) 4-vuotias saa yleensä kylässä maistaa pullaa, kakkua tms., 1-vuotias ei todellakaan, edes murusta. Tuo vanhempi ei saanut mitään herkkua 3-vuotiaaksi asti, ja samaa linjaa aion noudattaa nuoremmankin kanssa.

Kotona juodaan meitoa, vettä ja laimennettua tuoremehua (vain vanhempi). Sokerimehuja ei juoda ollenkaan.

Kyllä ne opppii herkuille aikanaan, minusta vanhemman tehtävä ei ole niitä paheita ehdoin tahdoin opettaa.
 
Meidän taapero täyttää n. kuukauden päästä 2 v.

Pullaa syödään silloin kun sitä leivotaan eli HARVOIN tai silloin kun kylässä sitä tarjotaan. Keksejä syödään vain silloin kun on vieraita eli ei niitäkään kovin usein. Jäätelöä syödään banaani-kaakaopirtelön muodossa n. pari kertaa kuukaudessa (eli aina kun äidin tekee mieli pirtelöä). Sipsejä ei syödä ollenkaan eikä karkkejakaan (paitsi xylitolia ruokailun jälkeen).

Poitsu saa joskus (n. kerran kuukaudessa) halutessaan aamuisin aamupalan yhteydessä appelsiinimehua mukista. Kipeänä ollessaan poika saa juoda "pillimehuja", mutta muuten meillä ei mehuja juoda. Sokerittomia light-mehuja ei meillä juoda ollenkaan.

Herkkuina menevät esim. viinirypäleet ja maissinaksutkin kelpaavat, jos muutkin niitä syövät... :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja rusinoista on pakko kirjoittaa kun joku laittoi ne kai 'terveellisiksi', että niissä on paljon hedelmäsokeria, kaloreita, eivätkä ne ole terveellisiä hampaillekaan... Meitä erikseen oikein suuhygienisti kehoitti välttämään! :whistle:
Niin, no hedelmäsokeri eli fruktoosi on kuitenkin sikäli terveellisempi sokeri, koska siinä on matalampi glykeeminen indeksi eli ei johda ahmimiseen niin herkästi kuin ruokasokeri (glukoosi). Energiaahan ravinnosta kuuluukin saada, että ei niitä kaloireita pelkästään kannata tuijottaa, kunhan syö kohtuudella kaikkea ja kumminkin monipuolisesti. Mitä hampaisiin tulee, niin se varmaankin pitää paikkansa. Mutta että mieluummin, siis fruktoosi kuin glukoosi.

Meidän herkkutottumuksiasta: Meillä 1v3kk juo maitoa tai vettä. Ja herkut koostuvat lähinnä hedelmistä, hedelmäsoseista +luonnon jugurtista tms. Päivähoidossa oli saanut jäätelöä, kun jollain lapsista oli synttärit, mutta muuten ei ole oikeastaan ollut mitään syytä antaa. Hedelmät piisaa kyllä makeiksi herkuiksi toistaiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RiikkaTii:
No ei todellakaan noin pieni saa meillä mitään herkkuja! Tai siis saa tietysti herkkuja, mutta ei tuollaisia! Sipsiä, karkkia ja jäätelöä alle 2-vuotiaalle, haloo!!!

Meidän tenavat saa hedelmiä, rahkoja ja kiisseleitä jälkkäreiksi ja herkuiksi. Ja ovat tyytyväisiä :) 4-vuotias saa yleensä kylässä maistaa pullaa, kakkua tms., 1-vuotias ei todellakaan, edes murusta. Tuo vanhempi ei saanut mitään herkkua 3-vuotiaaksi asti, ja samaa linjaa aion noudattaa nuoremmankin kanssa.

Kotona juodaan meitoa, vettä ja laimennettua tuoremehua (vain vanhempi). Sokerimehuja ei juoda ollenkaan.

Kyllä ne opppii herkuille aikanaan, minusta vanhemman tehtävä ei ole niitä paheita ehdoin tahdoin opettaa.
Hei haloo.. Superäitihän se siellä. Että tämmöseen asialliseen ketjuun piti jonkun tulla moralisoimaan.
Meillä neiti 1v 2kk saa herkkuja silloin kun vanhemmatkin syö. Musta on väärin että lapselle ei anneta jos itsekkin syö.


 
mä en ymmärrä mitä eroa on antaako silloin tällöin jäätelöä vai jogurttia..siis antaa näiti normaaleja makujogurtteja! aivan yhtä paljon niissä on sokeria! kun esim. vaniljajäätelössä!
mutta meillä eiti 1v 2kk saa herkutella silloin kun pöydässä on herkkuja,.ja silloin kun isoveikat on kylässä viikonloppuna on neidilläkin karkkipäivä..minusta paremoi otaa se pieni aski vaikka niiskuneiti karkkeja kun se että jahtaa ja kinuaa veljiltä koko ajan!mutta mä en tälläsistä asioista jaksakaan nipottaa!
 

Yhteistyössä