1,5- vuotiaan ruokailusta, miten muilla?

  • Viestiketjun aloittaja minä5
  • Ensimmäinen viesti
minä5
Eli meillä 1,5- vuotias lapsi joka söisi mielellään vain juustoja, sormiruokaa, ja kaikkea muuta paitsi varsinaista ruokaa. Jos laitan eteen lautasellisen keittoa, tyrkkää kipakasti lautasen pois. Yleensä tuon aiheuttaa kaikki lusikoitava ruoka.

Tyttö on syönyt enemmän kotitekoista ruokaa kuin purkkiruokia. Pienempänä vauvana kaikki ruoka oli hyvää, nyt ei kelpaisi mikään muu kuin aikuisten lisukkeet. Tämä vaihe on jatkunut jo useamman kuukauden. On temperamenttista sorttia eikä ole aikomustakaan tietoisesti noita tavan ruokia syödä. Muilla samaa? Miten menettelette kys.tilanteissa kun eihän toista voi ruuatta jättää aina..? Itse olen antanut kirjan nenän eteen ja lusikoinut näin harhautellen ruuat suuhun. Mutta, mutta tuo harhauttaminen vaivaa minua, ei tunnu oikealle...

On vain kuivan näköistä pelkkä sormiruoka jos kaiken antaa kuivina palasina...
 
niiiiin
Anna vaan vaikka kuivia palasia, jos niin uppoo. Juo varmaan kuitenkin vettä/maitoa. Meillä esikoinen aina ollut huono syömään. On sitten syönyt sen, mikä on kelvannut. En ole antanut pelkkiä lisukkeita. Jos ei maistu, niin ei maistu. Kyllä tuo lopulta on syönyt. :) Tossa iässä tais olla pahin vaihe meneillään ruokailun kanssa. Nuorempi taas syönyt aina kuin unelma. :)
 
meilla
No meilla tuo 1,5v syo melko lailla sormin kaikki ruoat. Oli se sitten markaa tai vahan kuivempaa. Ehka viimeisen kuukauden aikana on alkanut aika hyvin myos kayttaan lusikkaa ja haarukkaa. Johtuu kylla varmaan ihan omastakin laiskuudesta kun en jaksa paljon syotella.

Keitot ei meillakaan kylla uppoa. Mutta lihakastikkeet/pihvit, lihapullat, perunat menee ok. Nakkeja ja makkaraa soisi varmaan ihan niin paljon kuin annetaan ja kaikki pasta ja makaroniruoat on myos mieluisia. Ja raejuusto ja kurkku.
Kasviksia kypsennettyna syo kylla aika huonosti ja ihan sen takia annan valilla purkkiruokaa.
 
"Vieras."
Ruokailussa ongelmia.
Jättäkää ne sormin naposteltavat pois ruokailujen yhteydessä.

Kirja viereen ja harhauttamalla syöttää.

Välipalalla voi syödä sormin jotain pientä.
 
Ei meillä ainakaan 1,5v syönyt yhtään mitään syöttämällä. Suu napsahti heti kiinni, jos yritti syöttää. Tosin muksu osasi varsin hyvin syödä itse lusikalla, välillä myös käsin. Noin yksivuotiaasta alkoi syödä itse ja kun sen oppi, että omalla lusikalla voi ruokaa kauhoa suuhunsa niin ei ole sen jälkeen juurikaan suostunut syötettäväksi.

Ja hyvä niin, ei siinä mitään, äkkiä ne taidot siinä itsenäisessä syömisessä kehittyy.

En näe myöskään mitään haittaa siitä, että pieni lapsi syö myös sormin. Joka tapauksessa tulee siivottavaa ja kädet ja kasvot täytyy pestä, niin sama se sitten vaikka olisi syönyt sorminkin.
 
Ken guru
Meillä 1v1kk, ja vähän haastavaahan se ruokailu välillä on. Annetaan joskus katsoa jotain lastenohjelmaa Ipadista ja sitten syötellään siinä sivussa omalla lusikalla kun itse syö sormilla/omalla lusikallaan. Keitoista jätetään liemi minimiin niin on helpompi syödä.

Jos syö vähän huonommin ruokaa, niin olen antanut ruoan päälle sitten vielä niitä muita naposteltavia tai leipää että saisi joka ruokailulla vatsansa mad. täyteen että voidaan pitää hyvät ruokailuvälit.

Olen muuten kuullut että lasten on hyvä antaa tutustua ruokaan myös sormin.

"Sotkemalla oppii
Sotku ja sotkeminen ovat asioita, joita lasten ruokailussa ei voida välttää. Eikä tämä ole edes tarpeen. Sotkun sietäminen on helpompaa, jos sitä tarkastelee oppimisen näkökulmasta. Lapsi tutustuu ruokaan kaikilla aisteillaan. Litistämällä kurkkua pöydän pintaa vasten ja omien sormien välissä, lapsi hankkii uuttaa tietoa ympäristöstään ja itsestään. Erilaisia ruokia ja raaka-aineita tutkimalla lapsi kehittää omaa koordinaatiokykyään ja purentataitojaan. Näitä taitoja harjoittelemalla, lapsi saa lautasella olevan kurkkupala omin sormin suuhun."



https://www.perheaikaa.fi/jutut/lapsi-perheessa/lapsen-maailma/valmistaudu-matkaan-ruokailun-maailmaan-yhdessa-lapsen-kanssa/
 
"kisu"
anna lapsen syödä itse miten haluaa. Sormin tai haarukalla tai lusikalla. Meidän puolitoistavuotias söisi pelkkiä oliiveja jos antaisin. Syö herkut ensin, ja kun kerron että ne on "loppu" kun pyytää lisää, osaa jo onneksi keskittyä syömään muutakin. Kun koko perhe syö yhdessä, lapsi matkii muita, hyvässä ja pahassa!
 

Yhteistyössä