1,5 vuotiaiden taidot

Biibi
Meillä osaa puhua jo kolmen sanan lauseita "äiti antaa maitoa" juosta karkuun kun pitäisi mennä johonkin tiettyyn suuntaan, syö itse ja käy välillä potalla omatoimisesti kun on ilman vaippaa.
 
Jaa, osaahan toi jo vaikka mitä.
Osaa syödä omalla lusikalla, osaa juoda tavallisesta mukista (toki sattuu vahinkoja vielä), laskee liukumäestä itsenäisesti, istuu potalla mutta mitään ei sinne tee, sanoo joitain sanoja kuten äiti, kiitos, mutta ei lauseita, kiipeilee, leikkii muiden lasten kanssa vuorovaikutuksessa,
 
Cycadeen
-laulaa lauluja, tanssiam hyppiä, kävellä takaperin, laskea suomeksi kahdeksaan ja saksaksi kolmeen, puheripuli ja osaa puhua lauseilla(räpättää aamusta iltaan), yrittää kovasti polkea pyörällä, piirtelee ja maalaa mielellään, "kirjoittaa" omaa nimeä (piirtää viivoja pystyyn vierekkäin ja "tavaa" hitaasti samalla nimeään), kiipeää, kuin apina, osaa pukea sukat, alkkarit, housut, takin, kumpparit (ja aina väärin päin) ja tumput ja pois. Osaa uiskenennella matalassa vedessä, ilman että tuiskahtaa veden alle (paitsi joskun vahingossa), leikkii nukeilla ja muilla leluilla (esim. leikkihellalla tekee ruokaa ja antaa nukeille) leikkii isonveljen kanssa merirosvoa sun muuta, osaa ajaa bobby car:illa, osaa kiikkua isojen kiikussa ja kiivetä ite liukumäkeen ja laskea alas, syö itse ja juo mukista, tissiriippa, vaipoissa ja nukkuu kainalossa..
 
vieras
-laulaa
-höpöttää sitä sun tätä "äiti, isi, ei saa, ei osaa, ei sitä, ...ym eli kaksisanaisia lauseita
- vastaa kysyttäessä suht järkevästi "joo" tai "ei"
- juosta, kiivetä raput, tulla raput alas
- laskea mäkeä itsenäisesti ja kiipeää itse myös raput
-osaa näyttää missä nenä,korva, napa, tissi, peppu, jalka,käsi, korva, peppu ja silmät ja suu
-osaa suukotella ( oppi jo tosi pienenä )
-osaa tekonauraa ja matkia
-matkii eläinten ääniä taitavasti ( loisto taito;) )
- kiipee sänkyyn ja laskeutuu jalat edellä alas
- piirtää viivoja ja syheröä
- leikkii ja touhuaa kovasti, nukeille antaa ruokaa ja laittaa nukkumaan
- pukee pipon ja kengät itse
- käy potalla satunnaisesti
- pesee hampaat ( äiti tai isi pesee sen jälkeen)
- syö itse jos jaksaa, osaa juoda mukista jos ei heittele mukia huviksi sinne tänne
-hyppii, peruuttaa, osaa polvikävellä ( hassun näköistä)
..mitähä muuta?
taidot kasvaa joka päivä! tosi nopeesti kehittynyt vuoden iän jälkeen. muuttunut vauvasta leikkiväksi taaperoksi.
-kerjää myös herkkuja ja omaa valtavasti omaa tahtoa..
-osaa seistä suihkussa suihkun alla ja antaa pestä tukan hienosti. saunassa heittää löylyä.
-auttaa kotitöissä kovasti. pesee pyykkiä ja laittaa kuivumaan.
-nauttii muiden lasten seurasta, on varsin sosiaalinen. varsinkin jos kaverit vuoden pari vanhempia ja vähän ohjaa leikkejä
-tekee legoja ja rakentaa torneja.
 
vieras
joo, ja meidän tyttö osaa jo pyöräillä ilman tukea. Puhuu sujuvasti englantia, saksaa, ruotsia ja vähän venäjää. Osasi myös auttaa naapurin 7 ikäistä poikaa koulutehtävissä.
 
Cycadeen
Taisi vastata nopsaan kehittyneiden lasten äidit =) Tän ikäsissä on valtavasti taidoissa eroja ja enempi on niitä, jotka on vielä ihan vauvamaisia tässä iässä (kuten esim. esikoiseni). Kakkonen on lyönyt ällikällä meidän vanhemmat aikasilla taidoillaan.. Mutta siis kyllä tämmösiä aikasia osaajiakin löytyy :D
 
ihanaa
Meijän Eino-Oskari osaa keittää kahveet ja kattaa pöydän. Kun taas Iina-Amanda osasi tuon ikäisenä silittää vaatteet ja pedata sängyn.

Ruuanlaittoa opetellaan jo kovasti Eino-Oskarin kanssa.

Kohta mun ei tarvii tehdä mitään kun on kaks kotiorjaa jotka hoitaa hommat mun puolesta!
 
Työäiti
Kolmen sanan lauseet just tulleet, söi itse ja joi mukista, rakensi kahden palan palapelejä, laski liukumäestä, juoksi ja potki palloa. Leikki junaradalla ja legoilla. Teki leikkiruokaa. Riisui jotain yksinkertaista kuten sukat, laittoi hatun päähän. Teki hiekkakakkuja
piirsi sotkua ja myöhi muovailuvahaa,

Ei osannut hyppiä, kulkea yksin portaissa, ei ollut päiväkuiva, ei kiipeillyt, ei laulanut
 
SAMA VIERAS
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
-laulaa
-höpöttää sitä sun tätä "äiti, isi, ei saa, ei osaa, ei sitä, ...ym eli kaksisanaisia lauseita
- vastaa kysyttäessä suht järkevästi "joo" tai "ei"
- juosta, kiivetä raput, tulla raput alas
- laskea mäkeä itsenäisesti ja kiipeää itse myös raput
-osaa näyttää missä nenä,korva, napa, tissi, peppu, jalka,käsi, korva, peppu ja silmät ja suu
-osaa suukotella ( oppi jo tosi pienenä )
-osaa tekonauraa ja matkia
-matkii eläinten ääniä taitavasti ( loisto taito;) )
- kiipee sänkyyn ja laskeutuu jalat edellä alas
- piirtää viivoja ja syheröä
- leikkii ja touhuaa kovasti, nukeille antaa ruokaa ja laittaa nukkumaan
- pukee pipon ja kengät itse
- käy potalla satunnaisesti
- pesee hampaat ( äiti tai isi pesee sen jälkeen)
- syö itse jos jaksaa, osaa juoda mukista jos ei heittele mukia huviksi sinne tänne
-hyppii, peruuttaa, osaa polvikävellä ( hassun näköistä)
..mitähä muuta?
taidot kasvaa joka päivä! tosi nopeesti kehittynyt vuoden iän jälkeen. muuttunut vauvasta leikkiväksi taaperoksi.
-kerjää myös herkkuja ja omaa valtavasti omaa tahtoa..
-osaa seistä suihkussa suihkun alla ja antaa pestä tukan hienosti. saunassa heittää löylyä.
-auttaa kotitöissä kovasti. pesee pyykkiä ja laittaa kuivumaan.
-nauttii muiden lasten seurasta, on varsin sosiaalinen. varsinkin jos kaverit vuoden pari vanhempia ja vähän ohjaa leikkejä
-tekee legoja ja rakentaa torneja.
NO TÄN KIRJOTIN KYLLÄ IHAN TOSISSANI JA IHAN SELVINPÄIN! NÄIN MEILLÄ! YHTÄÄN KEHUMATTA TAI YLISTÄMÄTTÄ. OLIKS TÄSSÄ SITTEN JOTAIN "LIIKAA"?
EKA LAPSI KYSEESSÄ JA OSAA NOI KAIKKI ENEMMÄN TAI VÄHEMMÄN HYVIN.


 
puhuu jonkin verran, mutta ei monen sanan lauseita.
Syö ja juo itse, ja osaa kertoa mitä jääkaapista haluaa.
Leikkii junaradalla ja legoilla, nukkea välillä hoitaa.
Riisuu vaatteita ja jonkin verran pukee itse.
Osaa kävellä varpaillaan ja jonkin verran hyppii
 
osaa kolme sanaa. Osoittaa asioita kysyttäessä. Kävelee, ei juokse. Leikkii itsenäisesti, ei osaa rakentaa vielä mitään. Ei käy potalla, eikä istu siinä kuin sekunnin. Syö sormin, mutta ei lautaselta. Juo tuttipullosta, harvemmin nokkamukista. Ei pue, eikä riisu. Yöllä ei saa itsenäisesti tuttia suuhun, vaan äiti herää ja laittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SAMA VIERAS:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
-laulaa
-höpöttää sitä sun tätä "äiti, isi, ei saa, ei osaa, ei sitä, ...ym eli kaksisanaisia lauseita
- vastaa kysyttäessä suht järkevästi "joo" tai "ei"
- juosta, kiivetä raput, tulla raput alas
- laskea mäkeä itsenäisesti ja kiipeää itse myös raput
-osaa näyttää missä nenä,korva, napa, tissi, peppu, jalka,käsi, korva, peppu ja silmät ja suu
-osaa suukotella ( oppi jo tosi pienenä )
-osaa tekonauraa ja matkia
-matkii eläinten ääniä taitavasti ( loisto taito;) )
- kiipee sänkyyn ja laskeutuu jalat edellä alas
- piirtää viivoja ja syheröä
- leikkii ja touhuaa kovasti, nukeille antaa ruokaa ja laittaa nukkumaan
- pukee pipon ja kengät itse
- käy potalla satunnaisesti
- pesee hampaat ( äiti tai isi pesee sen jälkeen)
- syö itse jos jaksaa, osaa juoda mukista jos ei heittele mukia huviksi sinne tänne
-hyppii, peruuttaa, osaa polvikävellä ( hassun näköistä)
..mitähä muuta?
taidot kasvaa joka päivä! tosi nopeesti kehittynyt vuoden iän jälkeen. muuttunut vauvasta leikkiväksi taaperoksi.
-kerjää myös herkkuja ja omaa valtavasti omaa tahtoa..
-osaa seistä suihkussa suihkun alla ja antaa pestä tukan hienosti. saunassa heittää löylyä.
-auttaa kotitöissä kovasti. pesee pyykkiä ja laittaa kuivumaan.
-nauttii muiden lasten seurasta, on varsin sosiaalinen. varsinkin jos kaverit vuoden pari vanhempia ja vähän ohjaa leikkejä
-tekee legoja ja rakentaa torneja.
NO TÄN KIRJOTIN KYLLÄ IHAN TOSISSANI JA IHAN SELVINPÄIN! NÄIN MEILLÄ! YHTÄÄN KEHUMATTA TAI YLISTÄMÄTTÄ. OLIKS TÄSSÄ SITTEN JOTAIN "LIIKAA"?
EKA LAPSI KYSEESSÄ JA OSAA NOI KAIKKI ENEMMÄN TAI VÄHEMMÄN HYVIN.
eiköhän tässä tarkoitettu toista henkilöä kuin sinua!Noi on sellaisia taitoja, joita 1,5 veet voi hyvinkin osata. Mutta englanniksi ja saksaksi laskeminen kuulostaa jo vähän oudolle...mutta siis ei sinua kaiketi tässä tarkoitettu.
 
Vastaan itsekin.
-Meillä siis sanoja tulee noin 70-80kpl
-2-3 sanaiset lauseet tulee jo
-Syö itse,mutta välillä avitetaan
-3 vuotiaille tarkoitetut palapelit menee 20 sekunnissa
-juoksee,pomppii,kävelee takaperin,osaa kävellä varpaillaan hienosti.
-laittaa vaatetta päälle,kuten kengät,hatun yms
-käy potalla satunnaisesti tekemässä pissit/kakan
-osaa käydä nukkumaan ilman nukuttamista jo pidemmän aikaa.
-osaa sanoa äitin oikean nimen
-osaa sammuttaa tietokoneen
-osaa viedö roskia roskiin
-avittaa pyykkien laitossa (pienet pyykit)
-pesee omat hampaat osittain
-nukkuu omassa sängyssä ( ei pinnasänky ) yön heräämättä.
-tunnistaa kuvista erilaisia asioita (
-kiittää ruuan jälkeen tai jos jokin ohjelma loppuu telkusta
-pyytää jääkaapista banaania,viiliä yms ja leipää,näkkäriä


Onhan niitä varmaan muitakin,mut ei tule nyt mieleen
 
ninnika
Poika ei vielä hypi eikä puhu lauseita, vaikka onkin 1v8kk. Mutta hetken aikaa on jo osannut laittaa haarukat, veitset ja lusikat pesun jälkeen paikalleen. Eli varmaan oppi tuolloin 1,5-vuotiaana. Osasihan tuo jo vaikka mitä.

Osaa myös ärsyttää äitiä ja olla tottelematta =)
 
Cycadeen
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
Alkuperäinen kirjoittaja SAMA VIERAS:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
-laulaa
-höpöttää sitä sun tätä "äiti, isi, ei saa, ei osaa, ei sitä, ...ym eli kaksisanaisia lauseita
- vastaa kysyttäessä suht järkevästi "joo" tai "ei"
- juosta, kiivetä raput, tulla raput alas
- laskea mäkeä itsenäisesti ja kiipeää itse myös raput
-osaa näyttää missä nenä,korva, napa, tissi, peppu, jalka,käsi, korva, peppu ja silmät ja suu
-osaa suukotella ( oppi jo tosi pienenä )
-osaa tekonauraa ja matkia
-matkii eläinten ääniä taitavasti ( loisto taito;) )
- kiipee sänkyyn ja laskeutuu jalat edellä alas
- piirtää viivoja ja syheröä
- leikkii ja touhuaa kovasti, nukeille antaa ruokaa ja laittaa nukkumaan
- pukee pipon ja kengät itse
- käy potalla satunnaisesti
- pesee hampaat ( äiti tai isi pesee sen jälkeen)
- syö itse jos jaksaa, osaa juoda mukista jos ei heittele mukia huviksi sinne tänne
-hyppii, peruuttaa, osaa polvikävellä ( hassun näköistä)
..mitähä muuta?
taidot kasvaa joka päivä! tosi nopeesti kehittynyt vuoden iän jälkeen. muuttunut vauvasta leikkiväksi taaperoksi.
-kerjää myös herkkuja ja omaa valtavasti omaa tahtoa..
-osaa seistä suihkussa suihkun alla ja antaa pestä tukan hienosti. saunassa heittää löylyä.
-auttaa kotitöissä kovasti. pesee pyykkiä ja laittaa kuivumaan.
-nauttii muiden lasten seurasta, on varsin sosiaalinen. varsinkin jos kaverit vuoden pari vanhempia ja vähän ohjaa leikkejä
-tekee legoja ja rakentaa torneja.
NO TÄN KIRJOTIN KYLLÄ IHAN TOSISSANI JA IHAN SELVINPÄIN! NÄIN MEILLÄ! YHTÄÄN KEHUMATTA TAI YLISTÄMÄTTÄ. OLIKS TÄSSÄ SITTEN JOTAIN "LIIKAA"?
EKA LAPSI KYSEESSÄ JA OSAA NOI KAIKKI ENEMMÄN TAI VÄHEMMÄN HYVIN.
eiköhän tässä tarkoitettu toista henkilöä kuin sinua!Noi on sellaisia taitoja, joita 1,5 veet voi hyvinkin osata. Mutta englanniksi ja saksaksi laskeminen kuulostaa jo vähän oudolle...mutta siis ei sinua kaiketi tässä tarkoitettu.
Siis tarkoitit minua.. meillä on kaksikieliset lapset ja ei asuta Suomessa, joten on aivan normaalia, että osaavat luonnollisesti puhua myös "vahvemmalla" äidinkielellään. Jännä miten moni ärsyynytyy siitä, jos lapsi omaa taitoja, jotka ovat ikäisiään edellä..
 
samaa mieltä, miks jotkut ärsyyntyy tollaisesta! kaikki ne oppii samat asiat ennemmin tai myöhemmin. ja mä olin toi sama vieras nimimerkki..nyt jaksoin kirjautua. mä tulkitsin ton kielillä puhumisen vitsiksi, mutta totta tosiaan. kaksikielisethän ne tietysti osaavat =)
 
ninnika
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkerttunen:
samaa mieltä, miks jotkut ärsyyntyy tollaisesta! kaikki ne oppii samat asiat ennemmin tai myöhemmin. ja mä olin toi sama vieras nimimerkki..nyt jaksoin kirjautua. mä tulkitsin ton kielillä puhumisen vitsiksi, mutta totta tosiaan. kaksikielisethän ne tietysti osaavat =)
Täytyy tunnustaa, että minä en ole tähän päivään mennessä oppinut laskemaan saksaksi edes kahteen asti =) No joo... Tää oli huono.
 

Yhteistyössä