1 v kattelee piirrettyjä tunnin, pari aamuisin

onks teidän mielestä ok? Jos ei, niin mitä hänen pitäisi tehdä? :)

Hän herää aikaisin aamulla ja tykkää katella Junioria. Sit ku isommat sisarukset herää, kattelevat yhdessä ennen kouluun lähtöä. Välillä aamupalat ym toimet, mut sit tuo pienin palaa telsun ääreen. Mietin vaan oisko syytä rajoittaa sitä jotenki.
 
ärsytys
Meidän 1 v on mummollansa hoidossa ja siellä menevät aina heti katsomaan lastenohjelmia. En tiedä kuinka kauan tuo malttaa katsoa mutta alkuun ainakin tapittaa niin tiiviisti ettei malta vilkuttaa minulle. Ärsyttävää!! Ja tuo mummo ei usko kun sanon että ei ole hyvä katsoa. Mietin että kuinkahan paljon vahinkoa aiheuttaa lapselle. He eivät edes käy IKINÄ ulkona vaikka raahaan joka päivä ulkoilukamppeet mukana hoitoon.

Ja vastaus aloitukseen, että on ihan liikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsytys;27540254:
Meidän 1 v on mummollansa hoidossa ja siellä menevät aina heti katsomaan lastenohjelmia. En tiedä kuinka kauan tuo malttaa katsoa mutta alkuun ainakin tapittaa niin tiiviisti ettei malta vilkuttaa minulle. Ärsyttävää!! Ja tuo mummo ei usko kun sanon että ei ole hyvä katsoa. Mietin että kuinkahan paljon vahinkoa aiheuttaa lapselle. He eivät edes käy IKINÄ ulkona vaikka raahaan joka päivä ulkoilukamppeet mukana hoitoon.

Ja vastaus aloitukseen, että on ihan liikaa.
Mitä haitta siis ajattelet tv:n katselun mummolassa aiheuttavan? Mä näkisin ennemmin et lapsi kokee sen luksuksena, ku saa rauhassa katella eikä oo pakko tehä samoja asioita (vaikka sinänsä hyviä asioita) kuin kotona.
 
ärsytys
Alkuperäinen kirjoittaja Viinipyräle;27540371:
Mitä haitta siis ajattelet tv:n katselun mummolassa aiheuttavan? Mä näkisin ennemmin et lapsi kokee sen luksuksena, ku saa rauhassa katella eikä oo pakko tehä samoja asioita (vaikka sinänsä hyviä asioita) kuin kotona.
TV:n katsominen ei kehitä yhtään. Lapsi oppii leikkimällä ja mitä enemmän leikkii niin sitä parempi. Meidänkin lapsi on rauhallinen ja silloin kun haluaa rauhallista puuhaa niin leikkii pitkään hiljaksiin itsekseen.
 
"vieras"
On liikaa.

Miksi sulla lukee profiilissa, että kuopus on 2-vuotias, vai täyttääkö pian 2?

Sanotaan, että alle 3-vuotias "ei tarvitse" telkkaria, eikä meidänkään kuopus jaksanut paljon sitä ennen telkkaria katsoa.

Liiasta telkkarin katselusta on haittaa ihan jokaiselle.
 
[QUOTE="vieras";27540463]On liikaa.

Miksi sulla lukee profiilissa, että kuopus on 2-vuotias, vai täyttääkö pian 2?

Sanotaan, että alle 3-vuotias "ei tarvitse" telkkaria, eikä meidänkään kuopus jaksanut paljon sitä ennen telkkaria katsoa.

Liiasta telkkarin katselusta on haittaa ihan jokaiselle.[/QUOTE]

Pitääpä päivittää profiili :D
Millaista haittaa tv:n katselusta on? Se on mua tässä pohdituttanut. Ymmärrän et jos aikuinen katsoo tv:tä klo 17.00-22.00 päivittäin niin se on liikaa. Mutta silloinkin vika lienee jossain muualla ku siinä tv:n katselussa. Eikö se ole seuraus, ei syy? Itse en katso lainkaan tv:tä, tai ehkä uutiset silloin, toiset tällöin. Ja jotain elokuvia pääasiassa viikonloppuiltaisin.
 
ärsytys
Alkuperäinen kirjoittaja Viinipyräle;27540508:
Pitääpä päivittää profiili :D
Millaista haittaa tv:n katselusta on? Se on mua tässä pohdituttanut. Ymmärrän et jos aikuinen katsoo tv:tä klo 17.00-22.00 päivittäin niin se on liikaa. Mutta silloinkin vika lienee jossain muualla ku siinä tv:n katselussa. Eikö se ole seuraus, ei syy? Itse en katso lainkaan tv:tä, tai ehkä uutiset silloin, toiset tällöin. Ja jotain elokuvia pääasiassa viikonloppuiltaisin.
Etkö osaa lukea? Se aika on pois leikkiajasta. Leikkiaika on kehittävää aikaa.
 
Mieti asiaa järjellä
Suurin syy siihen, miksi pienille lapsille ei suositella tv:n katselua, on se, ettei pieni lapsi kykene käsittämään sitä informaatiotulvaa ja ärsykkeitä, joita tv-ohjelmissa on. Isommatkin lapset tulevat rauhattomiksi telkkarin katselemisesta. Kokemusta on.

1-vuotias ei minusta katso telkkaria ollenkaan, eikä Juniori ole pienten lasten kanava. Pikkukakkonen on rauhallisempi ja soveltuu paremmin pienelle, kun siellä on loruja ja muuta, jos jotain pitää katsoa.
 
pöhpöh
Alkuperäinen kirjoittaja ärsytys;27540536:
Etkö osaa lukea? Se aika on pois leikkiajasta. Leikkiaika on kehittävää aikaa.
siis ihmetyttää tää vitun tyyli..miks pitää heti kirjoittaa tuohon sävyyn "etkö osaa lukea" ?! äkäsiä ihmisiä prkl! :)
 
Alle 3-vuotiaalle ei suositella tv:n katselua, mikä minusta nyt on vähän liioittelua. Itsekään en kyllä pidä siitä kun mies pitäisi tv:n koko ajan päällä, liika on liikaa. (siis ITSE katsoisi sitä, ei istuta vauvaa teeveen ääreen :D )
Joku pikku kakkosen katsominen 1 vuotiaana ei varmasti vahingoita lasta.

Meidän 3,5 kk vanha katsoo telkkaria aamuisin n. 45 minuuttia, herää jo aamu viideltä ja itse en vaan jaksa siihen aikaan leikittää kun usein olen imettänyt siinä kohtaa jo pari tuntia ja herännyt siis aamu kolmelta... :stick: Laitan hälle saman piirretyn joka aamu pyörimään ja hän sitä naureskellen katselee, kaippa hän siitä jotain siis irti saa... *avaa sateenvarjon*

Joo, ei telkkari vedä vertoja leikkimiselle ja ulkoilulle ja liikunnalle ja yhdessäololle, mutta ei se saatanasta ole. Ja kyllä lapset voi oppia myös piirretyistä, eli kyllä, ne voi olla myös kehittäviä. Itse telkkari ei toki opeta lapsille mitään, vaan se sisältö mitä sieltä näytetään.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mieti asiaa järjellä;27540551:
Suurin syy siihen, miksi pienille lapsille ei suositella tv:n katselua, on se, ettei pieni lapsi kykene käsittämään sitä informaatiotulvaa ja ärsykkeitä, joita tv-ohjelmissa on. Isommatkin lapset tulevat rauhattomiksi telkkarin katselemisesta. Kokemusta on.

1-vuotias ei minusta katso telkkaria ollenkaan, eikä Juniori ole pienten lasten kanava. Pikkukakkonen on rauhallisempi ja soveltuu paremmin pienelle, kun siellä on loruja ja muuta, jos jotain pitää katsoa.
Oon rajoittanu isompien lasten tv:n katselua ja valikoinut myös sisältöä. Oot varmaan oikeessa et tuon pienimmänkin kohdalla sisältöön voi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Toisen kautta hän mielestäni ymmärtää ohjelmat ihan omalla tavallaan, ja katselee eläimiä piirretyistä, joiden juonesta ei ymmärää mitään.

Tahtoo vaan aamut olla pitkiä ja vauvakin turhautuu,kun lelut ja puuhat on niin tuttuja eikä ulos vielä voi mennä. Ei hän joka aamu telsua töllötä, mutta välillä kyllä ja varsinkin sateisina päivinä. Enkä oo nähny aihetta sitä rajoittaa. Leikkiaikaa jää siitä huolimatta ihan riittävästi, kun kerran kotona ollaan. Ja hän leikkii myös sisarusten kanssa, ja se se vasta kehittää :D
 
"vieras"
Heh, taalla asuinmaassani taas sanotaan etta televisio on kehittavaa lapsille, tosin lastenohjelmatkin ovat aika laadukkaita. Pieni alle 3-vuotiaani on oppinut hurjasti englannin-kielta ohjelmista.

Eli han kylla katsoi jo pari tuntia paivassa 1-vuotiaasta alkaen. Hyvin kehittynyt on ;).
 
  • Tykkää
Reactions: Viinipyräle
mikä maa mikä valuutta
[QUOTE="vieras";27540630]Heh, taalla asuinmaassani taas sanotaan etta televisio on kehittavaa lapsille, tosin lastenohjelmatkin ovat aika laadukkaita. Pieni alle 3-vuotiaani on oppinut hurjasti englannin-kielta ohjelmista.

Eli han kylla katsoi jo pari tuntia paivassa 1-vuotiaasta alkaen. Hyvin kehittynyt on ;).[/QUOTE]

Pakko kysyä mikä maa on kyseessä, asutko briteissä...?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Viinipyräle;27540508:
Pitääpä päivittää profiili :D
Millaista haittaa tv:n katselusta on? Se on mua tässä pohdituttanut. Ymmärrän et jos aikuinen katsoo tv:tä klo 17.00-22.00 päivittäin niin se on liikaa. Mutta silloinkin vika lienee jossain muualla ku siinä tv:n katselussa. Eikö se ole seuraus, ei syy? Itse en katso lainkaan tv:tä, tai ehkä uutiset silloin, toiset tällöin. Ja jotain elokuvia pääasiassa viikonloppuiltaisin.
Tulee liikaa virikkeitä, pieni ei pysty jäsentämään näkemäänsä. Voi tulla keskittymisvaikeuksia myöhemmin.

En minäkään olisi ihan ehdoton siinä, että ei tv:tä alle 3-vuotiaille, mutta noinkin pitkä aika kuin 1-2 tuntia 1-vuotiaalle on kyllä liikaa. Meillä edes kouluikäinen ei jaksa katsoa 1 tuntia kauempaa ja hyvä niin.
 
"viiden äiti"
Eikös sitä oo ihan tutkittu, että tv:n katselu varhaisella iällä haittaa aivojen kehitystä.. Ainakin tämmöisiä otsikoita aina aikaajoin putkahtaa mediaan.

Meillä kans yks lapsista ollu aina aamuvirkku, herää reilu tunnin ennen muita. Pienenä se katteli aamun kirjoja ja leikiskeli leluillaan ennen ku muut heräs. Ei käyny mielessäkään avata hänelle telkkaria..

Muutenki nuo lastenkanavat on ihan turhia. Ne vaan liisää lasten passiivisuutta. Pikkukakkonen ja galaksi riittää aivan mainiosti alakouluikäisille. Sit vloppuisin tulee hauskat kotivideot, talent ym kokloperheen katsottavaa ohjelmaa..

Eli siis joo. On liikaa. Yks vuotias ei tartte telkkaria ollenkaan.
 
ärsytys
[QUOTE="vieras";27540630]Heh, taalla asuinmaassani taas sanotaan etta televisio on kehittavaa lapsille, tosin lastenohjelmatkin ovat aika laadukkaita. Pieni alle 3-vuotiaani on oppinut hurjasti englannin-kielta ohjelmista.

Eli han kylla katsoi jo pari tuntia paivassa 1-vuotiaasta alkaen. Hyvin kehittynyt on ;).[/QUOTE]

Tää on kyllä ihan super hauskaa kuinka se on automaattisesti aina hyvä asia jos "ulkomailla" tehdään jotain erilailla :D
 
Pointti
Alkuperäinen kirjoittaja ärsytys;27540736:
Tää on kyllä ihan super hauskaa kuinka se on automaattisesti aina hyvä asia jos "ulkomailla" tehdään jotain erilailla :D
Erityisesti se on hauskaa, jos kyse on jenkeistä tai briteistä, jossa tunnetusti on maailman sairaimmat lapset eikä koulumenestyskään keiku missään maailman kärjessä ;D
 

Yhteistyössä