1-v lapsen nukkumisvaikeudet

  • Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti
Neuvoton
Neuvokaa, kertokaa kokemuksia tai mielipiteitä, olen ihan neuvoton.
Meillä tyttö 1.2 v nukkuminen yhtä farssia nykyään. Ennen nukahtanut melko helposti omaan sänkyynsä, siirrettiin hänet omaan huoneeseen 6kk:n ikäisenä, jollon lopetti yösyömiset. Sen jälkeen nukuimme koko perhe paljon paremmin. Mutta nyt häntä ei saa jäämään omaan sänkyynsä millään. Ei päivällä eikä illalla, saati yöllä. Olemme nukuttaneet hänet nyt viereen josta joskus hyvällä tuurilla saamme hänet kannettua sänkyyn heräämättä. Useimmiten vaikka nukutan syliin ja hän on täydessä unessa, hän herää välittömästi kun lasken pinnasänkyyn. Huudosta ei tule loppua, hän vaan seisoo sängyssään ja tutti lentää pitkin lattiaa jne..Olen lohduttanut, ottanut syliin ja pitänyt hyvänä ja samaten isä, mikään ei auta. Kun hän viimein joskus nukahtaa, herää hän yöllä taas täyteen huutoon josta ei tule loppua ennen kuin otamme hänet meidän väliin. En millään raski antaa huutaa yöllä sängyssään, kokeiltiin viimeeksi viikonloppuna ja 35 minuutin huudon jälkeen haettiin väliin. Ennen hän heräsi aamullakin sängystään hyväntuulisena ja höpötteli omiaan, nykyään aina itkuun. Iltaisin saattaa tähän nukuttamisrumbaan mennä kaksikin tuntia ja olemme jo ihan poikki itsekin ja sitten vaan odotellaan koska herää taas yöllä eikä osata nukkua kunnolla. Hampaita tulee, poskihampaitakin jo useampi, muuten terve tyttö, ei allergioita tms. Päivisin hyväntuulinen ja iloinen, eli en usko että korvissa tms. olisi mitään. Jos vastaavia kokemuksia, otan mielelläni hyviä neuvoja vastaan!
 
Tupuna76
Meillä on vähän vastaava tilanne päällä. Ennen neiti nukkunut aina omassa sängyssään, omassa huoneessaan. Nyt vaatii melkein aina päiväuniksi meidän sänkyyn. Illalla on mennyt aina kiltisti omaan sänkyyn, mutta nyt pitää odottaa, että suunnilleen nukahtaa syliin, tai nukuttaa meidän sängyssä ja kantaa sitten omaansa. Yöt ovat muuttuneet myös levottomiksi. Lähes joka yö herää ja rauhottuu kyllä kun laittaa tutin, mutta kun kuulee, että lähden pois huoneesta, alkaa kamala huuto. Ei auta muu kuin patjalle maate neidin sängyn viereen. Se riittä että olen vain lähellä. Välillä ojentaa kätensä pinnojen välistä ja tarkastaa olenko vielä hereillä. Toivottavasti on vain joku ohimenevä vaihe. Liittyisikö mitenkään siihen, että neiti on viimeaikoina oppinut kamalasti uusia taitoja; ryömimään, konttaamaan, nousemaan istumaan, nousemaan seisomaan... Niin, ikää neidillä on n. 1v1kk.
 
väsynyt kesävieras
Meillä 1 v 2 vk tyttö, joka nukkuu omassa sängyssä samassa huonessa kanssamme. Aikaisemmin söi 1 kerran yöllä, nyt pahimmillaan syö 2 kertaa. Muuten "nukutaan" klo 21-9. Yöt ovat muuttuneet levottomiksi pian 1 v synttäreiden jälkeen ja yöllä herätessä itkua tuntuu riittävän loputtomasti kunnes saa tuttipullon.

Aamulla ja päivällä herää unilta hyväntuulisena. Käytiin äsken 1 v neuvolassa ja siellä suhtauduttiin rauhallisesti meidän "yöhulinoihin", tässä iässä kuulemma päivällä opitut uudet asiat saattavat häiritä yöunia.
 
Meillä 1v tyttö ja yöt on rumbaa, nukutukset jne. Nukuttaminen oli ennen helppoa, tai eihän sitä edes ollut, kun asettui heti. Nyt pompitaan ja heitetään tuttia maahan. Pinna palaa multa nykysin tosi nopsaan kun osaan jo odottaa mitä tuleman pitää. Sit yöllä herätään huutamaan väh. 2 kertaa, enkä yhtään tiedä mitä itkee. Pinnis on mun sängyssä kiinni ja näkee siitä mut. Silti itkee. Raivostuttavaa, kun yölä ei saa nukkua ja päivisin pitäs olla skarppi.
 
Samaa vikaa oli meillä kanssa.sitten aloitin satujen lukemisen päikkäreitten aikaan ja illalla laulelin , välillä sai olla tunti kausia lukemassa/ laulamassa (tai ainakin siltä tuntu).Mutta äkkiä hÄn oppi nukahtamaan itse omaan sänkyyn ilman huutamisia.Satuja luen vieläkin ja iltaisin laulan,mutta vain yhden kerrallaan ei enään useita niinkuin alussa
 
sarijoh harmaana
mulla vasta 11k vanha typykkä, mutta onkemlma täysin sama! \|O ennen nukahtanut omaan sänkyyn tyynen rauhallisesti, mutta nykyään pitää nukuttaa. ei saa poistua sängyn vierestä, ja kiinni on pidettävä. parhaimmillaan tunti menee siinä kykkiessä..typy nukkunut omassa huoneessa 4kk iästä lähtien. herää myös yöllä moneen otteeseen ja huutaa suoraa huutoa...viime yönäkin olin aivan hätää kärsimässä, kun tyttö ei rauhoittunut millään..loppujen lopuksi oli pakko pttaa viereen nukkumaan, mutta silmät ammottivat auki toista tuntia siinäkin :\| hampaita ei ole vielä, ja muutenkin itkuisuudesta voisi päätellä niitä olevan tuloillaan, mutta kyllä tämä ainainen valvominen ottaa jo voimille...on meinaan aina nukkunut yöt huonomman puoleisesti, mutta syömisen jätti itse pois...toivottavasti kyse on ohimenevästä vaiheesta... :hug:
 
Neuvoton
Meillä ei siis enää näköjään riitä että olen sängyn vieressä vaan kylkeen on päästävä. Viime yöksi vein patjan tytön huoneen lattialle ja ajattelin että menen siihen kun yöllinen huuto taas alkaa. No huuto alkoi taas puolen yön maissa ja jatkui niin kauan kunnes otin viereen siihen patjalle. Enhän minä itse siinä saanut nukuttua yhtään ja kun aamuyöllä ajattelin että nyt nostan likan sänkyyn että saan edes tunnin nukkua, hän heräsi salamana kun laskin pinnasänkyyn. Nyt alan olla jo ihan kuitti tämän asian kanssa. Joudun kuitenkin aamulla tulemaan skarppina töihin. Mikä ihme siinä omassa sängyssä oikeen on???? Ensi yönä on isän vuoro.. Onneksi minulla on ihana mies, joka jakaa kyllä vastuun tässäkin asiassa eikä vaan kuorsaa rauhassa omassa sängyssään!
 
meillä melko samankaltainen tilanne täällä. Poju on 1v2kk. Nukuttamiseen meni jo noin tunti vaikka ennen on nukahtanu itsekseen, aika vaan piteni koko ajan. Ja turhauttavaa on, kun istut puoli tuntia vieressä ja näyttää jo et nyt nukahti, niin pomppaakin ylös ja hymyilee, et aletaanko nyt leikkimään...
Meillä ei ole syksyllä aikaa iltaisin käyttää noin paljon nukuttamiseen, koska vain illalla mahdollisuus tehdä kouluhommat yms. joten alettiin opettaan nukahtaan itsekseen. Aluksi pikkuhiljaa.. seisottiin vähän matkan päässä sängystä ja siirryttiin vähän kerrallaan kauemmas. Jäi huoneeseen silmät auki ja saattoi nukahtaakin sinne sit itse. Sit tuli taas huonompi vaihe, et ois pitäny vaan silitellä. Sit nukutettiin noin 10min ja lähdettiin pois, hirveä huuto tuli heti. Yksikin ilta huusi 3t, jonka aikana kävimme aina laittamassa pojan makaamaan takaisin ja tutin suuhun. Lopulta hiljeni ja hereillä kuitenkin oli, mut sit nukahti itse. Seuraavana iltana meni jo paljon paremmin. En tiedä miten tää alkaa sujua, mut tuon illan jälkeen, ku huusi sen 3t, ei oo ollu ku helpompaa.
Niinhän se on, että lapsi kyllä juoksuttaa sua ja vaatii kaikkea mahdollista, jos huomaa että saa tahtonsa periksi. Täytyy olla luja ja sopia etukäteen pelisäännöt, miten tehdään. Pahaltahan se tuntuu kun toinen huutaa, mutta kannattaa kokeilla jos haluaa opettaa nukahtamaan itsekseen.
 
kesäkuunmamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 07:36 tiinu kirjoitti:
meillä melko samankaltainen tilanne täällä. Poju on 1v2kk. Nukuttamiseen meni jo noin tunti vaikka ennen on nukahtanu itsekseen, aika vaan piteni koko ajan. Ja turhauttavaa on, kun istut puoli tuntia vieressä ja näyttää jo et nyt nukahti, niin pomppaakin ylös ja hymyilee, et aletaanko nyt leikkimään...
Meillä ei ole syksyllä aikaa iltaisin käyttää noin paljon nukuttamiseen, koska vain illalla mahdollisuus tehdä kouluhommat yms. joten alettiin opettaan nukahtaan itsekseen. Aluksi pikkuhiljaa.. seisottiin vähän matkan päässä sängystä ja siirryttiin vähän kerrallaan kauemmas. Jäi huoneeseen silmät auki ja saattoi nukahtaakin sinne sit itse. Sit tuli taas huonompi vaihe, et ois pitäny vaan silitellä. Sit nukutettiin noin 10min ja lähdettiin pois, hirveä huuto tuli heti. Yksikin ilta huusi 3t, jonka aikana kävimme aina laittamassa pojan makaamaan takaisin ja tutin suuhun. Lopulta hiljeni ja hereillä kuitenkin oli, mut sit nukahti itse. Seuraavana iltana meni jo paljon paremmin. En tiedä miten tää alkaa sujua, mut tuon illan jälkeen, ku huusi sen 3t, ei oo ollu ku helpompaa.
Niinhän se on, että lapsi kyllä juoksuttaa sua ja vaatii kaikkea mahdollista, jos huomaa että saa tahtonsa periksi. Täytyy olla luja ja sopia etukäteen pelisäännöt, miten tehdään. Pahaltahan se tuntuu kun toinen huutaa, mutta kannattaa kokeilla jos haluaa opettaa nukahtamaan itsekseen.
Ihan samoin oli meilläkin pojalla tuossa 1v. n kieppeillä. Kokeiltiin ja kokeiltiin äitiä ja isii, mutta sitten otettiin tietyt rajat ja säännöt käyttöön joka ratkaisi kaiken. Tuon ikäinen selvästi osaa jo ns. juoksuttaakin :D
Suosittelen teille ainakin viikon kokeilua, jotta muutokset huomaa.
Meillä poju nyt 1v.2kk ja nukkumaanmenot on ihan rauhallisia nykyään ;) useinmiten siis :whistle:

Niin ja voimia vielä halusin lähettää :hug:
Tiedetään miten raskasta voi olla... :\|

 
höpökkä harmaana
Tutulta kuulostaa, meidän neiti täytti just vuoden ja samalla alkoivat nämä ongelmat. Ennen nukkui jo monta kuukautta kellon ympäri heräämättä omassa sängyssä omassa huoneessa ja hyvin kävi nukkumaan, senkun laittoi sänkyyn, nyt 1-vuotis synttäreiden jälkeen kamala huuto nukkumisen kanssa. Päiväunille otin tänään viereen ja siihen nukahti hyvin. Äsken laitoin yöunille ja huuto alkoi hysteerisenä, nostin kerran syliin ja siihen rauhoittui heti, laitoin takaisin pinnasänkyyn ja huuto alkoi. Sain kyllä tytön rauhoittumaan kun kurkotin itseni sinne sänkyyn ja olin aivan lähellä.
Parina viime yönä on kerran yössä herännyt huutamaan mutta nukahtanut samantien kun olen laittanut pitkälleen ja silitellyt päätä. Myös herääminen on aikaistunut parilla tunnilla vaikka päikkärit pysyneet samoissa eli tunnin nukkuu päivällä. :/
 
Huhu...kun luen edellä olevia viestejä ihan aloin väsymään henkisesti!
Mahtaa olla rankaa kun lapsi ei halua nukkua ja huutaa kovasti. Itselläni on 1v1kk poika joka menee nukkumaan 19 reikäleipä ja herää 07.00, tehnyt sitä 6kk alkaen. Jos huutaa joskus niin se on max 10min ja sitten nukahtaa. Kannattaa muuten vierottaa lapset tutista, sekin on yksi iso syy lasten heräilyyn. Luin erittäin arvostetusta kirjasta että lapsi kannattaa vierottaa viim 4kk ikäisenä tutista ja jos haluaa käyttää tuttia siitä eteenpäin, vain nukahtamis apuna ja sitten pitää ottaa tutti pois.
Kaikki sanovat että miksi poika menee nukkumaan niin ajoissa, syy on että hän on super tasapainoinen niin. En aijo siirtää herillä oloaikaa myöhemmäksi koska huomasin (näitä palstoja lukiessani) että kauheasti on lapsilla univaikeuksia kun heidät laittaa petiin niinkin myöhään kuin 21. En kritisoi vanhempia jotka niin tekevät mutta minusta tuntuu että se on pikkasen liian myöhään...Siihen vielä päälle 1h hyssyttelyt ja lukemiset niin avot...yliväsymys varmasti alkaa painaa ja muutenkin vanhemmilla ei ole aikaa yhdessäoloon.
Jokailtaiset toistuvat rutiinit, samaan kellon aikaan on myös salaisuus ainaikin meillä.
Yksi asia myös jota en voi ymmärtää, että yli 1v syö yöllä? Se on yksi asia mikä ei mene minun jakeluun. Eikö lapsi saa tarpeeksi päivällä syötävää ja juotavaa? Millä perusteella lasta syötetään yöllä? Vastatkaa joku viisaampi.
Jaksamista kaikille joilla on vaikeeta, en tiedä autoinko ketään mutta laitoimpahan muutaman rivin.
 
"millä perusteella lasta syötetään yöllä"?
Meillä syö hyvin päivällä. Mutta aamulla 06 herää vaatimaan aamumaitoa. Ilman sitä ei nukahda tai rauhotu. Selvästi on jano vaikka illalla ryystäisi 21 aikaan 3 dl. Eikä varmasti ole nälissään/janoissaan koskaan! Olisihan se kiva että lapset menisivät kiltisti 19 nukkumaan. Mutta kun noilla otuksilla on oma tahto! :LOL: Meillä vaikka olisi herännyt 07, nukkunut päikkäreitä vain 45 min (juu, olen kai huono äiti kun en saa nukkumaan pitempään, olisiko pakotuskeinoja? :LOL: ) ja nukahtaa silti vasta 21 jälkeen. Ilmeisesti meillä on tosi outo lapsi kun aina ollut hereillä monen monta tuntia vuorokaudessa. Silti jaksaa touhuta kuin duracell koko ajan ja on iloinen lapsi. Nyt 14kk iässä samoja iltahuutoraivarikohtauksia. Rutiinit edelleen samat mutta silti. No, luetaan vähän kirjaa jotta rauhottuu tms. ja uudelleen petiin. Välillä on rankkaa ja usko vanhemmuuden ihanuuteen horjuu mutta tiedän että menee ohi. Joskus. Voimia kaikille oman tahdon omaavien lasten vanhemmille :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 10:34 sanni kirjoitti:
"millä perusteella lasta syötetään yöllä"?
Meillä syö hyvin päivällä. Mutta aamulla 06 herää vaatimaan aamumaitoa. Ilman sitä ei nukahda tai rauhotu. Selvästi on jano vaikka illalla ryystäisi 21 aikaan 3 dl. Eikä varmasti ole nälissään/janoissaan koskaan! Olisihan se kiva että lapset menisivät kiltisti 19 nukkumaan. Mutta kun noilla otuksilla on oma tahto! :LOL: Meillä vaikka olisi herännyt 07, nukkunut päikkäreitä vain 45 min (juu, olen kai huono äiti kun en saa nukkumaan pitempään, olisiko pakotuskeinoja? :LOL: ) ja nukahtaa silti vasta 21 jälkeen. Ilmeisesti meillä on tosi outo lapsi kun aina ollut hereillä monen monta tuntia vuorokaudessa. Silti jaksaa touhuta kuin duracell koko ajan ja on iloinen lapsi. Nyt 14kk iässä samoja iltahuutoraivarikohtauksia. Rutiinit edelleen samat mutta silti. No, luetaan vähän kirjaa jotta rauhottuu tms. ja uudelleen petiin. Välillä on rankkaa ja usko vanhemmuuden ihanuuteen horjuu mutta tiedän että menee ohi. Joskus. Voimia kaikille oman tahdon omaavien lasten vanhemmille :)
Eihän kello 6 aamulla ole enää yösyömistä, tarkotin sitä että kun lapsi inahtaakin niin jo lykätään pulloa hampaankollon montakertaa yössä.
Oma tahto on kaikilla lapsilla se on vissi, myös meijän mutta onnex lapset ovat erilaisia.
 
Tytär 1v 2kk
Meillä on nukkunut aika hyvin koko ajan, noin klo 21-07 ja sitten on saanut aamumaidon kanssa D-tipat ja Cuplatonit. On tutti ja tuttipullo vielä käytössä. Neuvolasta sanoivat, että parempi juottaa yöllä vettä eikä heti maitoa, mutta jos ei ole rauhoittunut vedellä on annettu vielä maitoakin yöllä. Onneksi tosi harvoin niin ! Nukkuu aika hyvin, välillä kääntyilee ja touhuaa, muttei itke. Ystäväni poika on paljon rauhattomampi enkä osaa neuvoa mitään, hän on vasta noin 9 kk vanha ja nousee seisomaan keskellä yötä sängyssä ja heräilee jopa puolen tunnin välein huutamaan. Siinä on äitiparka kovilla ! Mies ja vanhempi lapsi nukkuvat toisessa huoneessa. Ei se levottomuus taida olla siis iästä kiinni välttämättä, en tiedä.
 
Tytär 1v 2kk
Unohdin vielä sanoa, että tyttömme on nukkunut koko ajan kanssamme makuuhuoneessa omassa pinnasängyssään, ei ole koko aikana pidetty vieressä ja on oppinut tuohon. Iltasatuja tai lauluja ei ole jaksettu, pienempänä kuunteli mobilea. Unileluja kyllä on vieressä, joiden kanssa saa touhuta, niiden näpeltäminen kai rauhoittaa. Alusta lähtien oppi myös pullomaitoon, koska mulla ei riittänyt oma maito. Ystäväni imettää vielä poikaansa, kun ehdotin, että jos kokeilisi pullomaitoa. Muistaakseni luin jostain, että voisi paremmin yöllä rauhoittua, jos ei saisi rintaa aina.
 
Eijuli-79
Huphheijaa..
Meijän neiti 1v1kk on pitkästä aikaa myös alkanut itkeskelemään yöllä 2-3 kertaa. Sitä ennen pitkän aikaa nukuttiin koko yö tai herättiin vain kerran..
Noh, neidillä on kyllä puhjennut ylös poslkihammas ja toinen kai tulossa ja kaiken lisäksi sairastettiin juuri vauvarokko, että täytyy nyt kahtella josko pikkuhiljaa rauhottuis. Eipä tuo nyt onneksi ole vaatinut kun tutin suuhun tai hetken silitystä, mutta rasittavaahan se silti hieman on..
 
Meillä ihan sama 11k ikäisen pojan kanssa, nukkuminen on todella vaikeaa nykyään ja nukahtaminen varsinkin! En ole uskaltanut "huudattaa" kun en ole varma onko se lapselle hyväksi, pelkään että siitä jää pelkojan ja nukahtaminen ja nukkuminen vaikeutuisi, en tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.. Hampaita ei ole vielä yhtäkään ja niitä kovasti jo odotellaan, jospa ne aiheuttaisivat tämän huonounisuuden, päivälläkin ollaan välillä kiukkuisia. Tosin niitä uusia taitoja tulee koko ajan lisää ja omaa tahtoa myös, nekin voivat sekoittaa unet.
 
Meijän tyttö (1v2kk)siirrettiin pinnasta vedettävään,ja johan rauhoittui.Oli sellainen väkkärä,jotta jalat jäi pinnojen väliin yöllä ja kun kääntyi niin johan "kaikki"heräs=äiti.Nyt mahtuu pyörimään,eikä ole vielä pudonnut(patja on sängyn vieressä varuix).Vaan kyllä neiti ei rauhoitu ilman maitoa n.klo 4-5.(annan n.1,5 dl) Menee nukkumaan 19-20 .Syö todella hyvin päivällä ja iltapuuroa myöten.Olen sitä mieltä,jotta se aamumaito loppuu,kun loppuu.Hampaita hän on tehnyt tuplaten koko ajan.Nyt huomasin jotta tulee samaan aikaan jo kolme poskihammasta näkyviin ja yksi "huulilla"pöngöttää.Ja onpa kiukkunen tyttö ajoittain.
Totean,olen "huono" äiti.Kun on jo 6v.ennestään niin huomasin,jotta vaniljajäätelöpuikko on mitä ihanin helpotus hammaspakotukseen,...silloin tällöin..JA RAUHA MAASSA..
 

Yhteistyössä