1 v lapsi perhepäivähoitajalle?

Oon miettinyt että kesän jälkeen alkaisin opikelemaan. Ei oo mitään ammattia ja masennun kotona yksin. Oon miettinyt mun tyttöä että onko se valmis menemään päivähoitoon. Tavallaan en haluaisi että joutuis noin pienenä mutta ite taas masennun kotona yksin. Käyn 2 kertaa viikossa kaupassa ja siinä on mun sosiaalinen elämä. Paitsi facebook...

mitä te mietitte oonko huono äiti jos laitan lapsen perhepäivähoitoon? minkälaisia oireita voi tulla mun lapselle? minkäikäisinä ootte laittanu lapsenne päivähoitoon ja minkälaiset on teijän kokemukset? mun tuttu varottelee kokoajan että noin pieni ja että pilaat sen elämän.
 
Moikka, toimin itse tällä hetkellä perhepäivähoitajana ja hoitolapseni ovat pieniä, 1-2v. Henk.koht. suosittelisin juurikin pph:ta noin pienelle, koska pienessä ryhmässä hoitajalla on enemmän joustavuutta ja aikaa lapselle. Päiväkodissa työskentelin ennen ja sen mitä olen nyt pk:issa vieraillut, saan kaikilta kuulla samaa: lapsia on liikaa, hoitajat väsyneitä ja stressaantuneita, tilat ahtaita eikä aikaa löydy muulle kuin perushoidolle.. Tottakai pienen hoitoon laittaminen aina tuntuu äidistä kamalalta aluksi, mutta kun käytte tutustumassa paikkaan yhdessä ja pari viikkoa totuttelette, niin varmaankin huomaat ettet ole lastasi pilaamassa hoitoon laittamalla :) Hoitopaikassa todennäköisesti peräänkuulutetaan säännöllisyyttä lapsen päivässä, mikä ehkä voi tuntua vaikealta aluksi, jos on tottunut nukkumaan pitkään tms. Mutta muuten, pienemmät lapset sopeutuvat hoitoon usein hyvinkin helposti.
 
Oma tyttöni meni vähän aikaa sitten hoitoon yksityiselle pph:lle, ikää oli 1v 2kk. Meillä kaikki on sujunut todella hienosti, noin viikon verran oli pientä itkeskelyä, mutta silloinkin tyttö oli iltapäivällä haettaessa ihan iloinen. Kolmannella viikolla tyttö alkoi jo lähteä eteisestä heti juoksemaan muiden lasten luo keittiöön aamupalalle :) Tuntuu viihtyvän hyvin.

Pph on hyvä vaihtoehto pienelle lapselle kun on joka päivä sama tuttu hoitaja vastassa ja ne muutamat tutut kaverit. Ainakin me on oltu tyytyväisiä tähän järjestelyyn.

Kotona kaikki sujuu entiseen malliin, ekoilla viikoilla oli selvästi halipulaa hoitopäivän jälkeen ja yöllä saattoi haluta viereen, mutta sekin on vähentynyt tosi nopeasti. Hoitajasta on selkeästi tullut tuttu ja turvallinen.

Onko teillä päin esim. perhekerhoja ym? Kannattaa kyllä lähteä muksusi kanssa liikkeelle ja keksiä tekemistä, olisin itse tullut ihan hulluksi jos olisin vaan ollut lapsen kanssa kahdestaan edes sen vuoden... Ja jos päädyt viemään lapsesi hoitoon kesän jälkeen niin on ehdottomasti etua siitä että lapsesi on tottunut leikkimään toisten lasten kanssa (vaikka eihän 1v vielä silleen osaa yhdessä leikkiä). Keväällä näkee onneksi ihmisiä enempi sitten leikkipuistoissakin...
 
Meillä poika meni osaviikkoiseen perhepäivähoitoon ( 12pvä/kk) kun oli 1v 1vko ikäinen. Tuolloin ei vielä edes kävellyt ( viikon päästä olikin eri juttu :))

Meillä meni ensimmäinen viikko niin että aamulla itketti kun lähdin mutta itku kuulemma loppui heti kun olin kadonnut ovesta.

Nyt ei enää itketä, ainoastaan aina kun haen pojan niin juoksee nopeasti syliin.

Meidän pph:lla on 4 lasta, meidän nyt 1v4kk poika, 2v, 3 v ja 4v ja hyvin tuntuvat pärjäävän.

Pojalla onneksi oli jo ennen hoidon alkua hyvin säännöllinen rytmi, joka varmasti auttoi hoitoonmenoa.
 

Yhteistyössä