1-vuotiaan alhainen hb...

Onko kokemusta?

Meillä kaksostyttösillä,1v3kk, ei hb:t nouse ei sitten millään... :/

Sitä nyt on kontrolloitu jokusen kerran ja kahta eriä rautalääkettä annettu,mutta kummankaan hb:t ei nouse..
Tänään toisen hb oli 100 ja toisen 104....
Kuitenkin kumpikin syö hyvin ja on pirteitä ollu koko ajan,ettei ees tietäis sitä hb:n alhaisuutta jos sitä ei ois mitattu...

Milläköhän sitä sais nousemaan?
Onko jotain vitamiinilisää mikä auttais sen raudan imeytymiseen ja mitä voi nuin pienelle antaa?

*tiedoista tosi kiitollinen :heart: :flower: *
 
Salama McQueen
Meillä oli siinä hiukan vajaa vuosikkaana 95, sitten nousi maidon juonnin minimiin vähentämisen jälkeen. Eli jos ovat maidon juojia, vähentäkää!

Onko se hb varmistettu labrassa? Meinaan niissä on heittoja...Meillä oli neuvolamittauksessa vissiin 92 ja sitten labrassa seuraavana päivänä 110...
 
Meillä on mittailtu joka muksulla tääl meidän neuvolas aina 1vee neuvolassa... =)

Mutta pikkutytöillä jo aiemmin ja sitä jatkettu,kun heillä tuli synnytyksen yhteydessä tilanne,että istukka antoi verta enempi toiselle kuin toiselle... :heart:
 
Maitoo juovat ehkä vain 2-3dl/päivä + 4dl velliä(iltapäivällä joskus ja iltavelli unille mennessä )...

Verikokeita otettiin kesällä,kun oli joku tulehdus päällä,niin siel ooli hb 102...kesäkuussa...
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Maitoo juovat ehkä vain 2-3dl/päivä + 4dl velliä(iltapäivällä joskus ja iltavelli unille mennessä )...

Verikokeita otettiin kesällä,kun oli joku tulehdus päällä,niin siel ooli hb 102...kesäkuussa...
Tuo on kyllä aikapaljon ihan maitona päivän mittaan...

102 on vielä ihan normaali, eikös 100 ole se raja?

Ja mulla oli käsitys, että 10 kk neuvolassa tai 1-vuotisneuvolassa pitäisi kaikilta hb mitata???
 
Salama McQueen
4 kk- 2 v hempan tulisi olla 100-140 välillä, eli näin ollen se on ihan ok. Ja voi olla, että nousee maidon vähentämisen myötä tai sitten on vaan luontaisesti matala hemoglobiini. :)

Mullakin on aina ollut alhainen, ilman anemiaa tai sen oireita. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Maitoo juovat ehkä vain 2-3dl/päivä + 4dl velliä(iltapäivällä joskus ja iltavelli unille mennessä )...

Verikokeita otettiin kesällä,kun oli joku tulehdus päällä,niin siel ooli hb 102...kesäkuussa...
Tuo on kyllä aikapaljon ihan maitona päivän mittaan...

102 on vielä ihan normaali, eikös 100 ole se raja?

Ja mulla oli käsitys, että 10 kk neuvolassa tai 1-vuotisneuvolassa pitäisi kaikilta hb mitata???

Tääl meidän neuvolassa se on ainakin ihan rutiinina ollu kaikkien muksujen kohdalla,että 1v:na katotaan hb....

Se terkka katto rajat,että ne ois 1-vuotiaalla 107-> että ei paha,mutta kuitenkin jatkuvasti alarajalla....

On se sit tietty maitona paljon juu,jos katotaan se vellimäärä lisäks ja onhan siinäkin maitoo + jogurttipurkillinen/lapsi/päivä...
Mut sit tulee se että mitäs mä sit annan juomista,kuitenkin nuin pienikin tarvii nestettä aika paljon ja kalkkiakin pitäis saada jostain...hmm...on tää vaikeeta...
:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
4 kk- 2 v hempan tulisi olla 100-140 välillä, eli näin ollen se on ihan ok. Ja voi olla, että nousee maidon vähentämisen myötä tai sitten on vaan luontaisesti matala hemoglobiini. :)

Mullakin on aina ollut alhainen, ilman anemiaa tai sen oireita. :)
Ja meillä on tuolla isännällä ollu aina alhainen hb..eikä mullakaan se päätä huimaa... ;)

Että voisko sit olla perinnöllistäkin taipumusta....?
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Maitoo juovat ehkä vain 2-3dl/päivä + 4dl velliä(iltapäivällä joskus ja iltavelli unille mennessä )...

Verikokeita otettiin kesällä,kun oli joku tulehdus päällä,niin siel ooli hb 102...kesäkuussa...
Tuo on kyllä aikapaljon ihan maitona päivän mittaan...

102 on vielä ihan normaali, eikös 100 ole se raja?

Ja mulla oli käsitys, että 10 kk neuvolassa tai 1-vuotisneuvolassa pitäisi kaikilta hb mitata???

Tääl meidän neuvolassa se on ainakin ihan rutiinina ollu kaikkien muksujen kohdalla,että 1v:na katotaan hb....

Se terkka katto rajat,että ne ois 1-vuotiaalla 107-> että ei paha,mutta kuitenkin jatkuvasti alarajalla....

On se sit tietty maitona paljon juu,jos katotaan se vellimäärä lisäks ja onhan siinäkin maitoo + jogurttipurkillinen/lapsi/päivä...
Mut sit tulee se että mitäs mä sit annan juomista,kuitenkin nuin pienikin tarvii nestetää aika paljon ja kalkkiakin pitäis saada jostain...hmm...on tää vaikeeta...
:/
Nuo rajat on ihan Taysin ohjeesta. :) On paljon maitotuotteita juu, siinä saattaapi olla syy. Kokeiles vähentää päivän maitotuotemäärät ihan siihen riittävään 5-6 dl per pvä ja muu juoma vettä tai laimeaa mehua.

Jos lapsi saa liikaa kalsiumia, ei rauta imeydy.

 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
4 kk- 2 v hempan tulisi olla 100-140 välillä, eli näin ollen se on ihan ok. Ja voi olla, että nousee maidon vähentämisen myötä tai sitten on vaan luontaisesti matala hemoglobiini. :)

Mullakin on aina ollut alhainen, ilman anemiaa tai sen oireita. :)
Ja meillä on tuolla isännällä ollu aina alhainen hb..eikä mullakaan se päätä huimaa... ;)

Että voisko sit olla perinnöllistäkin taipumusta....?
Aivan varmasti voi olla perinnöllistä! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Maitoo juovat ehkä vain 2-3dl/päivä + 4dl velliä(iltapäivällä joskus ja iltavelli unille mennessä )...

Verikokeita otettiin kesällä,kun oli joku tulehdus päällä,niin siel ooli hb 102...kesäkuussa...
Tuo on kyllä aikapaljon ihan maitona päivän mittaan...

102 on vielä ihan normaali, eikös 100 ole se raja?

Ja mulla oli käsitys, että 10 kk neuvolassa tai 1-vuotisneuvolassa pitäisi kaikilta hb mitata???

Tääl meidän neuvolassa se on ainakin ihan rutiinina ollu kaikkien muksujen kohdalla,että 1v:na katotaan hb....

Se terkka katto rajat,että ne ois 1-vuotiaalla 107-> että ei paha,mutta kuitenkin jatkuvasti alarajalla....

On se sit tietty maitona paljon juu,jos katotaan se vellimäärä lisäks ja onhan siinäkin maitoo + jogurttipurkillinen/lapsi/päivä...
Mut sit tulee se että mitäs mä sit annan juomista,kuitenkin nuin pienikin tarvii nestetää aika paljon ja kalkkiakin pitäis saada jostain...hmm...on tää vaikeeta...
:/
Nuo rajat on ihan Taysin ohjeesta. :) On paljon maitotuotteita juu, siinä saattaapi olla syy. Kokeiles vähentää päivän maitotuotemäärät ihan siihen riittävään 5-6 dl per pvä ja muu juoma vettä tai laimeaa mehua.

Jos lapsi saa liikaa kalsiumia, ei rauta imeydy.
öö...mä tossa just aiemmin oioinkin tuota mun sepustusta;tuli hiukka huonosti kerrottua....siis ne tyttöset ei saakaan kun sen max6dl./pv maitotuotteita....
:ashamed:

Eli aamulla maitoo n.120ml,kun menevät unille,päivällä 2dl velliä ja illalla 150ml velliä...joskus sit hörppäsevät ruokien jälkeen maitotilkat + se pieni jogurttipurkki(gefilusjogurttia)...

Mut täytyy nyt oikein tsekata miten mitäkin antaa...

Kiitos kuitenkin kun vastasit mulle!! :flower: :hug: :heart:
 

Yhteistyössä