1 vuotiaan raivokohtaukset/kiukuttelu

Meillä tyttö nyt 1v 1kk ja hän tuntuu että raivoamista on liikaakin. Mietin tässä vaan että kuuluuko se ikään vai onkohan tyttö vaan perinyt äitiltään "nyt-kaikki-minulle-heti" - asenteen? :D

Raivokohtaus tulee esim. jos ei saa tavaraa minkä haluaa (minun kännykkä, tv:n kaukosäädin), en nosta häntä sohvalle pomppimaan, syön itse heti hänen ruokailun jälkeen jotain enkä anna enää hänelle naposteltavaa jne jne...

Olen yrittänyt olla noteeraamatta raivoamista mutta ei se tunnu auttavan. Voiko 1 vuotiaalla olla uhmaa vai onko tytöllä vaan kova tahto? :)
 
Meillä on tässä parin viikon sisään alkanut olla aivan samanlaista käytöstä(11,5kk). Hirveä huuto, jos ei saa jotain haluamaansa esinettä, saatikka sitten jos kädestä vie tavaran, niin huudosta ei meinaa tulla loppua. Itse kun syön, niin tyttö tulee viereen kinuamaan ja huuto tulee, jos en anna :D isältään ei kinua samalla tavalla... Tietää varmaan, että tolta ei saa vaikka kuinka huutais :D Samaan voisin lisätä, että tyttö on herännyt nyt viikon ajan klo 5-6 aamulla ja huutaa aivan kurkku suorana niin kauan kunnes antaa tutin suuhun :/ ajattelin jo, että vieroitus tutista onnistui hyvin, mutta nyt ei mikään muu auta kuin tutti tai maitopullo. Voisikohan olla jotain vilkkautta, kun on opettelemassa juuri kävelemään tai jotain sellaista?
 
Heh, kuulostaa tutulle :D ja vielä samat esineet meillä, mistä huuto alkaa. Poika 1v4kk kohta ja tätä on ollut muutaman kuukauden ajan jo. Kiukuttelee kaikista kielloista (puhelimet ja kaukosäätimet meilläkin siis eniten aiheuttaa närää) ja oon käsittänyt että se on ihan normaalia tässä iässä. Oma tahto tulee voimakkaasti esiin, mutta vanhemman on otettava vaan kiukku vastaan ja lapsen opittava kohtaamaan pettymyksiä. Se on vaan johdonmukaista :) pakkohan sitä on kieltää, jos tommoinen taapero haluaa juosta sohvalla tai kiivetä pöydälle tms mikä ei ole turvallista.

Minä yritän aina olla ite kiukkutilnateessa rauhallinen ja selittää yksinkertaisesti, miksi nyt jokin on kiellettyä. Kyllä se siitä ohi menee sitten, kun jokin muu asia vie huomion kielletystä touhusta.

Tsemppiä vaan ap, tämä taapero(ja uhma-)ikä taitaa olla se haastavin (ainakin esikoista kasvattaville vanhemmille) ikä mutta tärkeä lapsen kehityksen kannalta. :)
 
Tuo mamiian kirjoitus olis voinu olla mun :D Tyttö ihan saman ikäinen ja just tommosta käytöstä, samoista jutuista. Lisäksi vaan alkanut nyt heräileen 4-5 aikaan aamuyöllä ja puoliksi unissaan huutaa/itkee/kiljuu eikä mikään tunnu tepsivän :/ Silittely auttaa tasan niin kauan, kun sitä jaksaa tehdä ja sen jälkeen salamana alkaa kahta kauheempi huuto.. Saattaa mellastaa 2 tuntia ja sitten uni vie voiton.
Onhan se raskasta, mutta koitan muistaa aina, ettei tyttö sitä meitä kiusatakseen tee. Kunpa saatais ehjät yöt vielä takas :)
 
Hei kaikki! Olen kirjoittamassa yksivuotiaan uhmakohtauksista juttua lokakuun Kaksplussaan. Lukisin mielelläni lisää kertomuksianne ja kommenttejanne aiheesta. Jutussani käsitellään arkisia tilanteita ja niihin vinkkejä antaa ammattilainen, joten nyt on oiva tilaisuus saada apua pienen uhmiksen kanssa elämiseen. :) Minulle voi lähettää myös sähköpostia anna.nummisto(a)gmail.com Tsemppiä kaikille kiukkupussien kanssa!
 
Meillä alko noi raivokohtaukse/kiukuttelut 1-veenä ja nyt täyttää 1,5 vuotta eikä oo ainakaan rauhottunut. Meillä on ihan kaikki aina päin pyllyä hänen mielestää juuri kun ei saa kaikkea mitä haluaa minuutin aikarajalla. Sitten vielä kun se kiukuttelu voi jatkua vaikka kuinka kauan samasta asiasta.
 

Yhteistyössä