1 vuotiaat

Miten muilla uppoaa kaupan purkkiruoat? Meillä ei sit millään mene ne enää. Kun tyttö täytti 1 vee niin kokeiltiin "aikuisten" ruokaa niin se on ainut mikä kelpaa, mutta mites sitten, kun joskus tulee tilanne, että tarvii purkista saada sitä pöperöä? Hedelmäsoseet vielä joten kuten menee.

Miten muut saatte ruokailun onnistuu esim. ostoksilla, reissussa jne?

ite ajatellut, että alkaa esim.jugurttia pitämään mukana, että saa ainakin sitä, jos ei lämmintä ruokaa ole mahdollista. Meillä kyllä tyttö juo niin paljon maitoa, mutta pitäähän sitä muutakin saada :)

Millanen ruokailu&muu rytmi muilla on? Tai ruoan menekki...Missä nukkuu päikkärit? Meillä yleensä vaunuissa, tai sit sängyssä :)

Herätään 7-8 aikaan.
klo.8-9 aikaan maitoa ja puuroa. Puuroa 1-2dl. Joskus annan maitoa ennen puuroa, jos alkaa olla nälkäkiukku. Sitten hiukan myöhemmin puuroa.

klo.11-13 päikkärit. Päiväunien jälkeen leikkiä ja siinä tunnin päästä ruokailu ja maitoa. Sitten illalla joskus klo.17-18 aikaan toinen ruokailu. illalla klo.20-21 puuroa. iltamaidot ennen nukkumaan menoa, klo.21.30 nukkumaan.

Saattaa ottaa pikku tirsat vielä iltapäivällä joskus klo.15 tienoilla, vähän riippuu millanen päivä on ollut. Yleensä kyl laitan vielä nukkuu nuihin aikoihin, kun on kiukkunen, mut joskus menee ilman toisia päikkyjä. tokat unet on yleensä autossa, kun nukahtaa esim.kauppareissulla tms..

olipas vaikeasti selitetty, mutta jospa joku viittii kertoa miten muilla tapahtuu nää hommat :)
 
Meilläkin on nuo piltit menny kyllä isommallekin reissussa.. vieläkin tuo 4-vuotias joskus toivoo sitä spagettijuttua ja on saanu! =)

Meillä nukuttiin 1-vuotiaana päikyt ulkona rattaissa.. nukkui näin aina 3-vuotiaaksi saakka. :D

kaksista päikyistä yksiin vaihtoi noin 1v 2kk iässä, sen jälkeen rytmi oli suunnilleen seuraava:
6.30-7 herää
köllöttelyä, lueskelua, leikkiä
7.30-8 aamupala, aamupesut
leikkiä
9-10.30 ulkoilua/kerhoilua/harrastuksia
11 lounas
11.30-14/14.30 päikkärit ulkona
n. 14.30/15 välipala
leikkiä, ulkoilua, kaupassa käyntiä, harrastuksia ym.
n. 16.30/17 päivällinen
leikkiä ym.
19 iltapala, iltapuuhat
20 nukkumaan


muoks. lisään vielä tuohon ruokailuasiaan, että siinä reilu vuosikkaana on kyllä esim ravintoloissa käydessä saanut ihan "oikeaa" ruokaa. esim keitettyjä perunoita/muussia ja nakkeja/kanaa/kalaa. Sitten jos jossain hesessä tai pitsalla on käyty niin on ollut tytölle omat eväät.
 
Meillä pojalle uppoaa kaupankin sapuskat, mut kylmänä pitää syöttää... Nyt ei uppoa mikään lämmin muutamaa lusikallista enempää, kun on hampaita tulossa. Reissussa onnistuu samoin ku kotona, paitsi ettei vaadi niin paljon omaa osallistumista. Siitä ei mitään tuliskaan, kun sotkee niin julmetusti.

Herätään aamulla siinä 9-10, syö puuroo ja nakertaa leipää. Maidon juo erikseen ja sit unille, jos väsyttää. Puolen päivän jälkeen sit lounas, vähän ajan päästä maito ja unille, jos ei o vielä päikkyjään nukkunu. Päivällinen siinä klo 17-18 välillä ja maito hetken päästä, puuro siinä kasin puol ysin tienoilla. Maito vielä ennen iltapottailua ja unille menoa. Nukkuu yleensä kymmenen tienoilla. Syö kerralla vajaan pari desiä ja vähän leipää.

Päikkärit kestää vaihtelevasti 1½h-3h, väsymyksen mukaan ja riippuen siitä, miten yö on menny. Nukkuu ulkona vaunuissa, tarvittaessa kaupungillakin.

Jos joku purkkiruoka tökkii isojen palojen takia, niin oon sit vaan muussannu. Joskus huijaan hedelmäsoseen kanssa, mut viime aikoina on tarvinnu sitä kikkaa harvemmin. Nyt oon antanu myös jogurttia välillä, kun kaikki pöperöt ei oikein maistu kylmänä eikä välttämättä riitä ruokahaluakaan.

Poika on tottunu, että pöydässä voi leikkiä, joten syömisen harjottelu lusikkaruokien osalta on sotkusta ja enempi just sitä leikkimistä. Johonkin aina vedän rajan ja otan lusikan pois, jos ei anna auttaa. Joskus pitää harhauttaa huomio muualle, että saa syömisen sujumaan. Syömiset kyllä rauhottu taistelusta lepposemmiks, kun hoksasin antaa ite osallistua. Helpoiten menee sormiruoka, mielellään samaan aikaan mun ja miehen ruokailun kanssa.
 
Meillä on vasta nyt myöhemmin alkanu kelvata purkkiruuat ja se on ihan hyvä juttu, kun nyt kesällä ollaan paljon puistossa ja mökilläkin jonkun verran, niin on pikkasen helpompaa. Tosin kovin suuri ei ole valikoima, kun maito ei pojalle sovi, joten tarkkaan saan etiketit syynätä ja kalaa ei ole valikoimissa oikeastaan ollenkaan. Syötän pojan aika usein rattaissa, koska syöttötuolit on mitä on ja pitkäselkäisenä poika meinaa tulla niistä päälleen ja ainakin puistossa istuu rauhallisemmin omissa rattaissa kuin syöttötuolissa. Mökillä on mukana matkasyöttötuoli ja lomapaikasta, jonne ollaan menossa löytyy varmaan syöttötuoli, mutta omat valjaat taidan ottaa varuiks mukaan. Yleensä syöttäminen on meillä käyny ihan hyvin oudossakin paikassa, kun uutta katseltavaa riittää.

Meillä poika syö nyt aika usein kokonaan 1v. purkkiruuan tai ainakin melkein kokonaan. Aamulla syö puuroa kolmisen pientä kauhallista, (melkein yhtä paljon kuin kohta 4v.) ja hedelmäsosetta sekaan. Välipalaa syö vaihtelevasti, iltaruokaa uppoaa saman verran kuin päiväruokaa ja joskus voi popsia päälle leipää tai perunoita. Meillä tällä kuopuksella on tapana syödä vähän ja usein ja usein teenkin niin, että syötän ensin hänet ja sitten kun syön itse, niin annan lisäksi leipää, perunaa, makaronia, spagettia, mitä nyt milloinkin sattuu olemaan ja saan itse syödä rauhassa. Ja illalla kelpaa vielä onneksi puuro hedelmäsoseen kanssa. Kotona poika syö yleensä omatekoista ruokaa, joko samaa kuin muut tai sitten pakkasesta jotain muuta hänelle sopivaa pöperöä.

Meidän ruoka-ajat ja päivätouhut: (eivät ole orjalisia)
Herätys: 6-8 (vaihtelee)
Aamupala 8 - 8.30
aamutoimet ja ulkoilua sään salliessa, kaupassa käynti samalla
päiväruoka 11.30 - 12.30
1v. päikkäreille ulos rattaisiin, kotihommia ja touhuilua sisällä isomman kanssa
välipala klo 14.30 - 15.30
ulkoilua hyvällä säällä, sateella sisällä touhuilua
iltaruoka klo 17-18 (1v:llä lähempänä klo 17 ja isommalla lähempänä klo 18 lastenohjelmien takia)
kesällä mennään vielä pihalle, talvella ollaan sisällä, kylvetään yms.
iltapala klo 19-19.30
iltapesu
nukkumaan n. 20.30 mennessä

Ja yömaitoa tarpeen mukaan 1v:lle (ei enää isommalle), mutta siitä koitetaan päästä eroon mahdollisimman pian.

Ja pojalla kohta ikää 1v2kk.
 
Mä teen meidän allergikkopojalle itse pakkaseen bataatti-perunasekoitusta, jota otan sitten mukaan reissuille, tähän sekotan kaupan mössöä puolet, niin menee komeasti alas.. Tosin eka reissu ja eka kaupan pöperö takana juuri, mutta oletan kelpaavan jatkossakin.. :D

Meillä rytmit on nyt hiukan hakusessa, joten en niistä sen enempää... Yleensä kumminkin viisi ateriaa ja kahdet päikyt. Yö on noin 21-8..
 
Ei muut ruoat kelpaakkaan kuin kaupan pöperöt ja kökköjä ei kestä paljon olla,aika sihtikurkku ollut niiden suhteen,joka päivä kuitenkin totutellaan.Leipää ja maissinaksuja napostelee itse.
Päivärytmi menee suurinpiirtein näin:
6.30 herää ja heti pitää olla puuroa,sit aamupesut ja vaipanvaihto,sit leikkii ja touhuilee omiaan
n.8.00 maitoa pullosta ja leikki jatkuu,pysähtyy välillä katsomaan lastenohjelmia ja "avustaa" mua astianpesukoneen tyhjentämisessä ja pyörii jaloissa kotihommissa
n.10.00 Liha-perunaruoka ja hedelmä/marjasose jälkkäriksi ja taas jaksaa touhata
n.11.30 maitoa pullosta,touhut jatkuu/kaupassa käyntiä
n.12-13 päikkäreille ilmoista riippuen ulos tai sisälle
n.15-16 herää päikkäreiltä ja kiire syömään
:D liha-perunaruokaa,hedelmää/marjaa ja maitoa
16-19 kotihommissa apulaisena,kaupassa käyntiä,ulkoillaan ja leikitään
n.19 aikaan iltapuuro,pesut ja yövaatteet päälle
n.20 iltamaito pullosta ja 20.30 on jo useimmiten unessa.
Tämän rytmin poika ottanut aika omakseen,yöt nukkuu nykyisin aika hyvin,yleensä kerran aamuyöstä täytyy käydä tutti antamassa
 
Meillä syödään nykyään sekä kaupane ttä itse tehtyjä pöperöitä. Itse tehtyä menee vaan vähemmän kuin kaupan..

Rytmi tällainen:

07-07.30 Herää
07.45 aamupala, jugurtti+hedelmäsose+maito+leipää(imeskelee ja töpeksii yleensä pois)
11 lounas+maitoa
11.30-13.30 päiväunet
13.45 välipala, yleensä hedelmä sose tai jotain
16 Päivällinen+maitoa
19 Iltapuuro+purkillienn hedelmäsosetta
20.20 Iltamaito pullosa

aamupuura ei ole reiluun kuukauteen suostunut syömään. Nyt siis maustamatonta juggea tai viiliä. Vispiruuro pitäis kokeilla josko uppoaa.

Ja nyt tosiaan on muutaman kuukauden syönyt myös meidän ruokaa jos on oluut ns sopivaa mitä tarjota.
 
Meillä poika syö sekä kotiruokaa että purkkiruokia. Kovin tomaattisia (esim. muksu-ruuat) ruokia kyllä maistaa, mutta sitten tulee stoppi. Muuten syö kaikkea.

8-9 aikaan herätys, vaipanvaihto ja rasvattomaan maitoon tehty puuro. Aamumaitoa haluaa, jos herää "vahingossa" aiemmin (klo6-7) ja siihen päälle vielä pienet unet. Leikitään, tehään kotihommia ym.
klo 11-12 lounasta, pikku ulkoilu jos muut hommat on saatu tehtyä ym.
13-15 päiväunet, noin 2h mittaiset siis, unimaito pullosta.
Unien jälkeen joko päiväruoka tai välipala, riippuen siitä onko edessä kauppareissu tai kyläily vai käydäänkö vain lenkillä tai "ollaan vaan" :).
Klo 17 maissa sitten taas joko päiväruoka tai välipala (jugurttia, banaania, hedelmäsosetta ja/tai leipää)
Puoli kahdeksan maissa iltapuurolle (juu, meillä syödään kahdesti päivässä puuroa, kun toinen tykkää siitä niin kovin)
Puoli yhdeksän maissa yöunille, iltamaidot pullosta.

Purkkiruokaa syödään ainakin kerran päivässä, mutta se korvaantuu varmaan kotiruualla kun poika menee päiväkotiin ja saa lounaansa siellä. Yleensä iltaruualla eli päivällisellä poika syö samaa ruokaa kuin äiti ja isi, riippuen ruuasta toki. Viime aikoina on tehty uusi valtaus eli nokkamuki: aiemmin halusi vaan leikkiä mukilla ja kylvää vedet/maidot ympäriinsä, mutta nyt juominenkin sujuu jo ihan sujuvasti :).
 
Meillä likalle 1v1kk menee yhtä hyvin purkki ja kotiruoka. Ennen en saanut kaupan ruokaa menemään ollenkaan ja sitten kun oppi siihen niin ei syönyt kotiruokaa :headwall: Mutta pikku hiljaa kun lantrasin niitä sekasin niin alkoi menemään molemmat :)

Ostoksilla/reissussa pyydetään esim. kahvilan lämmittämään ruoka tai käytetään lastenhoitohuoneen mikroa. Mut esim. etelässä kun ei välillä ollut lämmitysmahdollisuutta niin söi lämmittämätöntä ruokaa yhtä hyvin :eek: Nykyään ei syö, mutta oon sit välillä antanut sellasen 215g hedelmäsoseen joita on sellasissa "pahvitetroissa". Jos ei pitkälle mennä ja ruoka-aika on lähellä niin otan omatekemän ruuan mukaan kipassa ja lämmitän jossain.

Ruoka-ajat meillä menee näin:
n.klo 9 aamupuuro (200-300g ) +hedelmäsosetta sekaan
n.klo 12 jogurtti
klo 14 jälkeen ruoka (n.200g )+jogurtti
klo 16.30-17 ruoka (n.200g ) + hedelmäsose
klo 19.30 iltapuuro (200-300g )+marjasosetta sekaan

Päiväunille menee n.klo 12 ja nukkuu 1,5-2h. Päikkärit aina vaunuissa ja yleensä kotona. Koitetaan ajoittaa menemiset niin, että pääsee kotiin nukkumaan päikkärit (ei nuku liikkuvissa vaunuissa kuin pieniä pätkiä ).

 
Ai tästä olikin jo ketju. :ashamed:
Meidän 1-vuotiaan päivärytmi ja ruokailut menee kutakuinkin seuraavasti:

- herää vaihtelevasti klo 6:45-7:30 --> juo 2dl kaura- tai neljänviljan velliä (juo ehkä maitoa vähän lisäksi, puuro ei vain uppoa vaikka kuinka ollaan yritetty)
- päiväruoka n. klo 11 (syö kaupan ison lihapurkkiruuan, joko 8kk tai 12kk) + maitoa ehkä 0,5dl
- nukkuu n. 2-3 h
- n. klo 14:30-15 välipala hedelmäsose, mahdollisesti leipää ja maustamatonta jugurttia + maitoa 0,5dl
n. klo 17 liharuoka samoin kuin klo 11 tai joskus yritän tehdä itse jotain, esim. makaronia/riisiä/perunaa + maustamatonta lihaa + hernemaissipaprikasekoitusta, maitoa ehkä 1dl
- iltapala n. klo 19.45-20: kaupan valmispuuro + leipää + maitoa 2,5dl (ei suostu syömään itse tehtyjä puuroja vieläkään!)
- yöunille klo 20:30
- nyt on herännyt lisäksi juomaan yöllä n. klo 4:30 maitoa ehkä desin, puolitoista.

Meillä tyttö juo vielä pääsääntöisesti pullosta. Nokkamukista tosin harjoittelee aina silloin, jos ja kun äiti jaksaa eikä olla menossa minnekään, että vaatteiden pitäisi olla puhtaat. :D Sama juttu itse syömisen kanssa. :LOL:
 
ire
kokeile yksv. ruokia esim noita spagetti+lihapullat tai nauravat nakit ja näitä tälläisii joissa tomaattisosetta meillä tyty kans (1v 1kk)tosi tarkka valmis safkoista mut noi menee tosi hyvin ja ne semperin 8kk ruuat..on ne nirsoja...mun tyttö on nyt vasta oppinu nnukkumaan päikkärit ulkona ja nukkuu vieres edelleen kun en oikein ole voinu pitää unikoulua ku mies menee aikasin töihin. tyttö opettelee kovasti itse syömistä ja on se aika sotkua mut mitä siitä mä siivoan:) meillä tyttö syö samaan aikaan kun isommatkin välillä enemmän välillä vähemmän ja rintaa ottaa sit ei niin säännöllisesti ehkä kuin pullolapsi elikkäs yleensä nukkumaan mennes/herätes välillä muulloinkin....nukkumaan menee viim.kasilta ja herää n.seitsemältä/kasilta aamulla ottaa unet 10-11 eteenpäin
 
ire
niin ja siis oikeestaan koko ajan on neiti syöny kotiruokia jossain määrin joskus jos ei muuta olen ottanu perunaa soseuttanu ja sit pilttisafkaa jatkoksi mut tosi vähän purkkiruokaa ollaan syöty:)
 

Yhteistyössä