1-vuotias (kohta 2vee), korvikeruokinnallakin ollut lapsi ei todistetusti kärsi d-vitamiinin puutteesta, ilman lisiä :)

Uuh haah siitäs saivat ja saitte :p

En ole antanut lapsille d-vitamiinilisää purkista. Neuvolan lekuri oli huolissaan ja kysyi, suostunko käyttämään lasta verikokeissa asiasta ja toki suostuin - ihana typy kun vielä niin reippaasti oli käsi ojossa kun verikoe nippaistiin :heart:

Enpä ole huolissani edelleenkään sen enempää esikoisestakaan kuin tulevasta kuopuksestakaan asian suhteen ja nytpähän ei tartte neuvolassakaan enää asiasta vääntää, kun on mustaa valkealla :)
 
Eihän d-vitamiinin puute näykään mitenkään 'kärsimyksenä' muuten kuin sitten aikuisena/vanhana, riisitautia lukuunottamatta. Buah vaan. Mutta juu, ei jaksa vääntää ei.
Mulle on aivan sama mitä annat tai et lapsillesi, mulle riittää tieto oman äidin luukadosta ja sen tuomista haitoista/vaivoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Eihän d-vitamiinin puute näykään mitenkään 'kärsimyksenä' muuten kuin sitten aikuisena/vanhana, riisitautia lukuunottamatta. Buah vaan. Mutta juu, ei jaksa vääntää ei.
Mulle on aivan sama mitä annat tai et lapsillesi, mulle riittää tieto oman äidin luukadosta ja sen tuomista haitoista/vaivoista.
Siis haloo, se tutkittiin juuri verikokeella ja siitä kyllä näkee kärsiikö puutoksesta vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pitahaya:
Mutta eikö juuri siinä korvikkeessa ole sitä d vitamiinia?
On mutta sen lisäksi pitäisi ottaa tippoja ja sen jälkeen ollaan juotu pääosin ei-vitaminoituja kauramaitoja tai luomumaitoa. Sitä vitamiinia kun saa edelleenkin muualta kuin purkista tai vitaminoidusta maidosta, vaikka se monien mielestä ylitsepääsemättömän vaikeaa onkin (esim. kalan syönti).
 
Yleensäkin sanotaan että korvikeruolla oleva lapsi ei tarvi todellakaan lisädeetä niin paljon kuin imetyksellä ollut.
Ja mä en nyt mitenkään ole huolissani vaikka en ole muistanut antaa pojille joka päivä lisädeetä...
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Niin tuolla korvikepointilla viittasin siihen, että vitamiinithan imeytyvät parhaiten "luonnollisesti" kuten siitä rintamaidosta, jota kuopus eli nyt testattu sai vain 4kk ajan.
Et varmaan tiedä, että rintamaidossa EI ole D-vitamiinia, mutta korvikkeessa on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Niin tuolla korvikepointilla viittasin siihen, että vitamiinithan imeytyvät parhaiten "luonnollisesti" kuten siitä rintamaidosta, jota kuopus eli nyt testattu sai vain 4kk ajan.
Et varmaan tiedä, että rintamaidossa EI ole D-vitamiinia, mutta korvikkeessa on.
Ota toki asioista selvää ennen kuin kommentoit :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Eihän d-vitamiinin puute näykään mitenkään 'kärsimyksenä' muuten kuin sitten aikuisena/vanhana, riisitautia lukuunottamatta. Buah vaan. Mutta juu, ei jaksa vääntää ei.
Mulle on aivan sama mitä annat tai et lapsillesi, mulle riittää tieto oman äidin luukadosta ja sen tuomista haitoista/vaivoista.
Siis haloo, se tutkittiin juuri verikokeella ja siitä kyllä näkee kärsiikö puutoksesta vai ei.
No mutta kivat sulle sitten :D

*tiputtelee d-vitskut edelleen.*
 
vieras
No, niin se että _sun_ lapsellasi TÄLLÄ HETKELLÄ (huom nyt on kesä) on tarpeeksi D-vitamiinia kehossaan kumoat kaikki ttukimukset joiden mukaan sitä Suomessa tarvitaan koska auringon valoa ei talvella ole riittävästi :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mitä haittaa siitä sun mielestä on että syö D-vitamiinia?
Googleta vaikka vanhoja ketjuja, en itse jaksa enää asiasta vääntää kun tiedän ettei ole tarvetta ja ne, jotka eivät halua tajuta eivät tajua vaikka sitä vääntäisi kuinka monta kertaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, niin se että _sun_ lapsellasi TÄLLÄ HETKELLÄ (huom nyt on kesä) on tarpeeksi D-vitamiinia kehossaan kumoat kaikki ttukimukset joiden mukaan sitä Suomessa tarvitaan koska auringon valoa ei talvella ole riittävästi :headwall:
Ah hups, unohdin että palstalle ei kelpaa todisteeksi edes faktat :D
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mitä haittaa siitä sun mielestä on että syö D-vitamiinia?
Googleta vaikka vanhoja ketjuja, en itse jaksa enää asiasta vääntää kun tiedän ettei ole tarvetta ja ne, jotka eivät halua tajuta eivät tajua vaikka sitä vääntäisi kuinka monta kertaa.
Voitko sen linkin kuitenkin laittaa jossa näytetään että äidinmaidossa sitä olisi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, niin se että _sun_ lapsellasi TÄLLÄ HETKELLÄ (huom nyt on kesä) on tarpeeksi D-vitamiinia kehossaan kumoat kaikki ttukimukset joiden mukaan sitä Suomessa tarvitaan koska auringon valoa ei talvella ole riittävästi :headwall:
Ah hups, unohdin että palstalle ei kelpaa todisteeksi edes faktat :D
Otata ne labrat myös talven päätteeksi.

 
Ooo
Googlettamalla löytyy asiaa suuntaan ja toiseen. Enemmän uskon niihin, jotka sanovat, ettei suomalaiset saa nykysuositusten mukaan edelleenkään tarpeeksi kyseistä ainetta. Siksi ei haittaa vaikka koko perhe vahingossa välillä imeskeltäisiin vaikka tuplamäärä pastilleja ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, niin se että _sun_ lapsellasi TÄLLÄ HETKELLÄ (huom nyt on kesä) on tarpeeksi D-vitamiinia kehossaan kumoat kaikki ttukimukset joiden mukaan sitä Suomessa tarvitaan koska auringon valoa ei talvella ole riittävästi :headwall:
Ah hups, unohdin että palstalle ei kelpaa todisteeksi edes faktat :D
Otata ne labrat myös talven päätteeksi.
lisäys: niin sitten tiedetään se totuus lapsesi D-vitamiinien saannista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Googlettamalla löytyy asiaa suuntaan ja toiseen. Enemmän uskon niihin, jotka sanovat, ettei suomalaiset saa nykysuositusten mukaan edelleenkään tarpeeksi kyseistä ainetta. Siksi ei haittaa vaikka koko perhe vahingossa välillä imeskeltäisiin vaikka tuplamäärä pastilleja ;)
Uskon myös, että suurin osa suomalaisista kärsii monistakin vitamiininpuutoksista kun ruokavalio koostuu lähinnä einesmätöstä ja vihannesosaston läpi vain kuljetaan. Neuvolassa th skippasi raskauden ruokavaliostakin pavut kommentilla "näitähän harva syökään" :eek: Ja meillä erilaisia papujakin mussutetaan säännöllisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet ylpeä ja iloinen siitä, että lapsesi sairastuu mahdollisesti aikuisena osteoporoosiin.. "Hulluilla halvat huvit ja idiooteilla ilmaiset" vai mitenkä se meni?
ja siksi me kaikki palstaillaan innolla suurella ,trallal lal laa ! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet ylpeä ja iloinen siitä, että lapsesi sairastuu mahdollisesti aikuisena osteoporoosiin.. "Hulluilla halvat huvit ja idiooteilla ilmaiset" vai mitenkä se meni?
ja siksi me kaikki palstaillaan innolla suurella ,trallal lal laa ! :heart:
Muistan taas, miksi en ole kuukausiin jaksanut palstalla pyöriä, enkä jaksa pyöriä jatkossakaan muuta kuin joskus harmaana huvittamassa itseäni alaston rotta - ketjuilla tms :D
 
Ooo
Niin se on ikävää kun me idiootit ei tajuta, vaikka sä ihan selkeästi meille kerrot... Näitä faktoja meinaan. Onneksi ei tarvitse huolestua niin paljon muiden puolesta kun itse tietää mitä tekee.
 

Yhteistyössä