1- vuotias!!!

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunko jo?
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunko jo?
Eli siis mun poika ei osaa mennä ollenkaan selälleen nukkumaan. Kääntyy yöllä aina vatsalleen ja sitten itkee jonkun ajan päästä ja täytyy kääntää selälleen. Muilla tämmöstä huolta ollut koskaan?
 
ap
Ei kävele vielä. ja muuten kyllä motoriikka mun mielestä pelaa! Yöllä on siis tutti suussa ja unirätti kainalossa ja itkee vatsallaan niin kauan, että käännän sitten selälleen jatkaa heti unia. Vastauksista päätellen siis ei oo normaalia joten maanantaina kysyn asiaa neuvolasta.
 
Heips,
täällä pian valmis terveydenhoitaja ja 1v10kk pojan äiti.
Poikani on nukkunut varmaan puolet elämästään mahallaan ja hyvin voi.
Myöskään opiskeluissa tai neuvolaharjoitteluissa ei ole ollut esillä että mahallaan nukkuminen olisi jotenkin vaarallista, paitsi ihan pikkuvauvana.
Kehottaisin miettimään, olisiko lapsesi tapaan jotain syytä? Olisiko allergiaa/mahavaivaa?? Entä osaako hän yleensä kääntyä mahalta selälleen? Jos ei, ottaisin sinuna pian yhteyttä neuvolaan!
 
satu
mä kysyisin neuvolasta asiaa, ihan varuiksi. tuskin mitään vakavaa voi olla jos muuten liikkuu ja on kaikki hyvin. meillä kyllä käännyttiin jo sujuvasti tuossa vaiheessa unissaankin ympäri sänkyä, mutta jokainen lapsi kehittyy omaa tahtia, eikä ne neuvolan käyrät aina oo ainoat oikeat.. mut kysypä neuvolasta pitäiskö asialle tehdä jotain..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja helunainen1985:
Heips,
täällä pian valmis terveydenhoitaja ja 1v10kk pojan äiti.
Poikani on nukkunut varmaan puolet elämästään mahallaan ja hyvin voi.
Myöskään opiskeluissa tai neuvolaharjoitteluissa ei ole ollut esillä että mahallaan nukkuminen olisi jotenkin vaarallista, paitsi ihan pikkuvauvana.
Kehottaisin miettimään, olisiko lapsesi tapaan jotain syytä? Olisiko allergiaa/mahavaivaa?? Entä osaako hän yleensä kääntyä mahalta selälleen? Jos ei, ottaisin sinuna pian yhteyttä neuvolaan!
Ehkä mulla on huono ulosanti!!! Anteeksi. Eli siis poika noin 5kk ikäisenä kieriskeli lattialla selältä vatsalleen ja takaisin. Ja nyt isompana olen huomannut, ettei osaa kääntyä vatsalta selälleen, muuten ok. Osaa poimia tavaroita lattialta jos seisoo tukea vasten, pieniä matkoja kävelee, konttaa, ryömii, mut sitte tämä ei käänny itse. Yöt sen takia rikkinäisiä meillä.
 
Tosin en oo tajunnu edes olla huolissani!
Meillä 11kk poika kääntyy yöllä mahalleen, tutti suussa ja unkku kainalossa, mutta ei takasin. Nukkuu usein pitkäänkin mahallaan, mut jos haluu selälleen alkaa kitisemään/itkemään ja kun kääntää taas selälleen niin nukahtaa heti.
Motorisesti on ihan normaali ja kaikin puolin muutenkin, ei vielä kävele muuten kuin tukea vasten, seisoo kyllä ilman tukea ja konttaa yms.
En kyl jotenki osaa olla moisesta huolissaan, ihan normaalilta vaikuttaa, jos vaan on huno asento ja ei jaksa kääntyä unissaan ja väsyneenä. Meillä kun poju on niin kova mönkimään muutenkin sängyssä, puoli unessa sit kitisee jonkun apuun kun pitäs taas kääntyä.
Jos kysyt neuvolassa, niin tuu ihmeessä kertomaan! :)
 
mietin sitäkin, että voi olla että poikasi on tottunut siihen, että vanhempi tulee paikalle, kun hän kääntyy yöllä.. ja saa siis sillä lailla sinut paikalle.. lapset osaa olla ovelia omalla tavallaan, yö on kuitenkin lapselle eron paikka vanhemmista..minun poika on esimerkiksi silloin tällöin sänkyni vieressä yöllä katsomassa kun nukun(oikeesti välillä aika pelottava fiilis ku herää ja toinen tapittaa siin vieres..)ja siis kaipaa vaan sitä, että kannan hänet omaan sänkyynsä..
Tai sitten tuli myös mieleen, että voittehan te harjoitella yhdessä päiväsaikaan kääntymistä vaikkapa leikin varjolla, jos se tuntuu jääneen muun tämänhetkisen kehityksen varjoon.
jos oot huolissaa asiasta niin ehdottomasti kannattaa asiasta kysyä neuvolasta, että saa itselleen mielenrauhan.
 
ap
Heipä Hei!!! Olin aamulla puhelin yhteydessä omaan neuvolatätiin ja hän pyys seuraamaan ongelmaa ja leikin varjolla ns. käännyttää lasta. Jos ei sitte ennen 1,5 vee neuvolaa osaa itekseen mennä selälleen mun piti soittaa sinne nii hän ehtii puhua sitten lääkärille kun silloin on se lääkärineuvola. Googlasin jo kivoja leikkejä ja huomenna sitten aamulla kokeilleen.
Neuvolan täti kyllä sano, ettei usko mistään vakavammasta olevan kyse, koska muuten motoriset taidot ok. Mietti sitäkin, että jos olis vaan unohtanu taidon ku ei oo tarvinnut ku enimmäkseen vatsallaan nukkunut ja niinpäin pyrkii edelleen olemaan.
Toivotaan, että saatais pian nukkua koko yö ja poju sitte kääntyilis itsekseen selälleen ;) Pitkä ja epäselvä juttu. Anteeksi ;)
 

Yhteistyössä