10,5kk poika heräilee yhä edelleen läpi yöt, mitä tehdä?

Meidän 10.5kk kuopus ei ole koskaan nukkunut 2-3h pidempää pätkää. Alkuun oli koliikki, joka kesti 4,5kk ajan ja silloin nukahti joka yö 03 aikaan. Koliikin helpottaessa on nukahtanut hyvin iltaisin klo19-20 aikoihin, mutta heräilee huutelemaan tosiaan läpi koko yön. Lopetin imetyksen viikko sitten, mutta annan vielä aamuyöstä pullosta maitoa, koska en siinä vaiheessa enää jaksa sitä huutoa plus esikoisen heräämisiä (vaikka esikoinen nukkuu omassa huoneessaan talon toisella puolella, niin herää kyllä vauvan huutoihin Brick wall ).

Mitä voimme tehdä? Kärsin uupumuksesta, vielä kun esikoinenkin oli koliikkivauva, tosin nukkui hieman paremmin kun tämä vauva. Kahden kuukauden päästä minun pitäisi mennä töihin, joka ajatuksena tuntuu aivan mahdottomalta kun en univajeeltani jaksaisi edes tavallista arkea pyörittää. Olen todella huonossa kunnossa, mies on loppu vaikka auttaa mua öisin.

Unikoulua ollaan pidetty, samalla tavalla kun esikoisellakin joka saikin apua siitä mutta nyt tähän lapseen ei tunnu tehoavan mikään. Lisäksi sairastaa korvatulehduksia ja nuhaa lähes koko ajan.

Onko neuvoja mitä voisimme vielä kokeilla? Ollaan pidetty hellää unikoulua, pitäiskö nyt siirtyä huudattamiseen?
 
Hei, ensiksikin, suuren suuri :hug: ja voin uskoa, että olet todella uuvuksissa ja työnteko tuntuu varmaan ajatuksenakin jo kauhealta.... Itselläni on kanssa 10,5KK.n ikäinen tyttö, joka ensimmäiset 2-kuukautta kärsi lievästä koliikista, tähän auttoi vyöhyketerapia. Imetyksen loppuessa 7 kk:n iässä, alkoivat reilut kaksi kuukautta kestävät yöhulinat jolloin tyttö saattoi herätä pahimmillaan 15 kertaa yössä ja valvoi välillä yöllä 1-1,5 tuntia.

Onko teillä suljettu pois mahdolliset allergiat? itse lähtisin ensin tutkimaan, aiheuttaako joku ruoka-aine tai maito tai vastaava levottomuutta. Itse olimme soijamaitookeilulla muutaman viikon ja kävimme maitoaltistuksessa lääkärillä, koska yölevottomuuden takia lääkäri ensimmäisenä epäili maitoproteiiniallergiaa...tätä ei kuitenkaan todettu ja olemme edelleen asian tiimoilta seurannassa.


Meillä yöt paranivat huomattavsti, kun tyttö siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan ja siirryimme yksiin päikkäreihin. Nyt yöllä herätään vaihtelevasti 1- 5 kertaa, mutta yöt selvästi parempia....Ja itse annan edelleen silloin ensimmäisen kunnon heräämisen yhteydessä pullollisen maitoa, sillä ei muuten meinaa rauhoittua uudelleen uneen... ja näin käy joka yö 4-6 välillä aamulla.

Tästä ei varmaankaan ollut apua, mutta voin kuvitella, että olet todella väsynyt....tsemppiä ja toivottavasti teillä löytyisi joku syy noihin yöheräilyihin...


 
Meillä on heräilyjä vähentänyt ja muutenkin unta rauhoittanut kun aloin antamaan kevyemmän iltapalan. Ennen syötin puuroa niin että napa vinkui, nyt saa jugurttia ja sosetta, ehkä vähäsen leipää/hedelmää tms. pientä. Ja nukkuu paljon paremmin kuin aiemmin. Monen tunnin pätkiä jopa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna-73:
Meidän 10.5kk kuopus ei ole koskaan nukkunut 2-3h pidempää pätkää. Alkuun oli koliikki, joka kesti 4,5kk ajan ja silloin nukahti joka yö 03 aikaan. Koliikin helpottaessa on nukahtanut hyvin iltaisin klo19-20 aikoihin, mutta heräilee huutelemaan tosiaan läpi koko yön. Lopetin imetyksen viikko sitten, mutta annan vielä aamuyöstä pullosta maitoa, koska en siinä vaiheessa enää jaksa sitä huutoa plus esikoisen heräämisiä (vaikka esikoinen nukkuu omassa huoneessaan talon toisella puolella, niin herää kyllä vauvan huutoihin Brick wall ).

Mitä voimme tehdä? Kärsin uupumuksesta, vielä kun esikoinenkin oli koliikkivauva, tosin nukkui hieman paremmin kun tämä vauva. Kahden kuukauden päästä minun pitäisi mennä töihin, joka ajatuksena tuntuu aivan mahdottomalta kun en univajeeltani jaksaisi edes tavallista arkea pyörittää. Olen todella huonossa kunnossa, mies on loppu vaikka auttaa mua öisin.

Unikoulua ollaan pidetty, samalla tavalla kun esikoisellakin joka saikin apua siitä mutta nyt tähän lapseen ei tunnu tehoavan mikään. Lisäksi sairastaa korvatulehduksia ja nuhaa lähes koko ajan.

Onko neuvoja mitä voisimme vielä kokeilla? Ollaan pidetty hellää unikoulua, pitäiskö nyt siirtyä huudattamiseen?
Mitä teet yöllä kun herää? Minkä verran päikkäreitä? Meillä tarvittiin ulkopuolista apua kun oma unikoulu ei riittänyt. Huudatukseen en raskinut alkaa.
 
Kuulostaa tutulle....

Meilläkin ekat 2kk oli koliikkia, johon vyöhyketerapia auttoi. Sitten alettiin nukkua omassa pinnasängyssä ihan ok unia. Herättyään sai aina maitoa pullosta ja jatkoi unia.

Sitten tuli korvatulehdus, joka katkoi yöt kipuhuutoon. Sitä seurasi hampaitten puhkeamisia ja taas huudettiin. Räkätautikin herätteli ja toinen korvatulehdus. Ja taas hampaita... (jätkä tekee niitä kaks kerralla ja sattuuhan tuo), Sitten eroahdistus, joka pisti koko nukahtamismeiningin monituntiseksi hässäkäksi, kun ei olisi omaan sänkyynsä sinne omaan huoneeseensa suostunut nukahtamaan. Niinpä luovutin ja otin pojan viereemme yöksi nukkumaan perhepetiin, jossa nukkuu todella hyvin. Havahtuu tämän tästä toki hereille ja nousisi ylös, mutta kun kääntää takaisin vaaka-asentoon niin unet jatkuu kivasti. Omat uneni ja mieheni kyllä taas kärsii. Mutta, olen viimeisilläni raskana enkä jaksa pinnasänkyyn enää itseäni kurotella... Ja taas flunssaa ja hampaita, jotka herätteli... Päivisin poika on todella liikkuvainen, tätä menoa kohta kävelee ja kokoajan tuntuu jotain uutta oppivan...

Tämänhetkinen tilanne: lapsi on tasan 10kk:n ikäinen. Pinnasänky meidän sängyssä kiinni. Sinne ei suostu nukahtamaan ainakaan helposti, enkä väsymykseltäni jaksa taistella. Nukahtaa säänkyymme viereen, josta nostamme siihen pinnasänkyynsä. Ensimäisen kerran yöllä kun havahtuu hereille huutaa ja nostetaan väliimme nukkumaan. Lapsi nukkuu todella levottomasti. Pyörii ja hyörii ja pyrkii unissaankin konttausasentoon ja ylös, jolloin havahtuu hereille josta seuraa huuto. Näin ollen me vanhemmat nukumme koiranunta ja käännämme lapsen vaakatasoon ennenkuin ennättää alottaa huutoaan ja herää kunnolla, jonka jälkeen taas ei pariin tuntiin nukutakaan... Jos poika ei ole kipeä, ei hän kaipaa yöllä enää maitoa vaan nukahtaa heti uudestaan, kun vain käännetään ympäri ja laitetaan tutti suuhun. Seuraavan lapsen laskettu aika ois parin viikon päästä. Tämä hulinointi ei voi enää jatkua.

Tänäaamuna ehdotin miehelle, että ottaisi muutaman päivän vapaata, siirrettäisiin poika takaisin omaan huoneeseensa ja pidettäisiin kunnon unikoulu nyt vielä ennenkuin tuo pikku kakkonen syntyy. Päiväunia poika nukkuu joko kahdet lyhyet tai yhdet pitkät päivittäin. Nyt tavoite siirtyä ainoastaan yksiin uniin, josko tuo öitä yhtään rauhoittaisi... Mulla kun ei ole resursseja valvoa kohta kahden vauvan edestä... :ashamed:
 
Hei,

meillä pidettiin tassuhoito-unikoulu poitsulle n. vuoden vanhana, kolme yötä otti ja sitten koitti yörauha kaikille. Eikä ollut mitään huudatusta. Mieheni hoiti unikoulun sillä imetin vielä ja maidon haju olisi vain provosoinut poitsua.

LINKKI: http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
 
Mulle tuli myös mieleen onko allergiat mahdollisia.
Meillä on hyvin allerginen tyttö 1v3kk. Yöt on ollut mitä sattuu, riippuen mitä on syönyt. Allergiaoireet tulevat parin päivän viiveellä suolistooireina, eli huutaa öisin mahaansa, piereskelee, kiemurtelee tms. Ja loputuloksena ripuli ueamman päivän ajan. Imetyksen aikana en saanut mitään selvyyttä allergioihin, koska oireet olivat niin sekavat. Nyt tiedän että oireita aiheuttavat mm. vehnä, ohra, ruis, riisi, peruna porkkana, vadelma, banaani....

Nyt aina allergiaoireiden jälkeen unet on sekasin ja mm. eilen rauhottelin tassuttelemalla tyttöä 45 min ett suostui nukahtamaan omaan sänkyyn, nukkui kyllä parilla heräämisellä sitten koko yön. Tein siis illalla selväksi etten ota syliin nukahtamaan. Jos nukahtaa illalla syliin, niin vaatii yölläkin syliä.
 
Meillä on poika 9kk, jolla on yöt menny todella hulinaks myös. Tosin, moniin aiempiin kokemuksiin verrattuna, meillä menee kuitenkin melko hyvin. Yhdessä välissä poika nukkui todella hyvin, saattoi herätä vain kerran yön aikana. Nyt on jo hetken aikaa öisin herätty 3- jotain kertaa (ei niistä pahimpien öiden heräyskerroista ole edes tietoa). Pääsääntöisesti herää vajaan parin tunnin välein, joskus saattaa repäistä ja nukkua yön aikana 3-4 tunnin pätkän.
Tiedän, että yksi syy huonoon nukkumiseen on pinnasänky, jossa poika ei mahdu kunnolla nukkumaan (hyörii ja pyörii unissaan paljon), mutta uskon, että myös muita syitä on taustalla. Mies ei työnsä puolesta voi unikouluun osallistua, itse haisen maidolta niin vahvasti, että tissi on ainoa mikä rauhoittaa.. Toivossa elän, että kun lopetan imettämisen kokonaan joskus hamassa tulevaisuudessa, yötkin muuttuu rauhallisemmiksi, kun ei aina tarvitse sitä tissiä saada kun maito vähän haiskahtaa.
 

Yhteistyössä