10-kuisen vauvan ruokavaliosta

Ajattelin täällä kysellä, vaikka kohta onkin taas neuvola, paria juttua... Älkää naurako, ainakaan kauheesti. :ashamed:

Tyttö täyttää ylihuomenna 10kk ja tossa neuvolasta saadussa ruokavalio-ohjeessa on välipalan kohdalla "leipää ja jogurttia tai viiliä".

Okei, ollaan jo parin kk ajan annettu tytön käteen kuivatettuja leivänkannikoita, joita se on ihan onnessaan noilla neljällä hampaallaan mussutellut. Mutta tarkoittaako tuo siis että nyt annetaan "oikeaa" leipää? Siis tuoretta? Laitetaanko päälle margariinia? Mitä margariinia? Ja mitä leipää olette omillenne antaneet? Onko edes olemassa täysin suolatonta leipää? Täytyykö enää olla niin tarkka sen suolattomuuden kanssa?

Ja oon mä bulgarian jogurttia jo maistattanut pari kertaa, tykkää kyllä siitä ihan semmosenaan. Saako sitä edes antaa? Ne vauvanruokapurkeissa olevat jogut on jotenkin niin epäilyttäviä... Eli mitä jogurttia ja viiliä antaisitte 10-kuiselle? Maustamatonta vai maustettua vai mitä? Ja meillä ei siis ole mitään rajoitteita (allergioita yms.).

Kiva jos jaksatte vastata!
 
mh
Maustamatonta jugua/viiliä, ne maustetut on kauheeta sokerihöttöä! Voit laittaa sekaan vaikka marjoja tms. LEipää olen antanut mitä on sattunut olemaan, alkuun paahtoleivän tai muunb pehmeän leivän sisustaa, sitten kun on oppinut siihen, niin kuorellakin. Samaa levitettä kuin itselläkin olen antanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mh:
Maustamatonta jugua/viiliä, ne maustetut on kauheeta sokerihöttöä! Voit laittaa sekaan vaikka marjoja tms. LEipää olen antanut mitä on sattunut olemaan, alkuun paahtoleivän tai muunb pehmeän leivän sisustaa, sitten kun on oppinut siihen, niin kuorellakin. Samaa levitettä kuin itselläkin olen antanut.
Kiitos! Niin mä muistelinkin, että ne maustetut jugut on kauheen runsassokerisia. En vaan ite oikeen syö muuta ku noita maustamattomia. Eli ihan oikein ounastelin ja tyhmiä kyselen. Varmaan muille ihan itsestäänselvyyksiä!

Selkeni myös tuo leipähomma! Kiitti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jos vaan pystyt ja lapsi syö niin maustamatonta:
maustamatonta jogurttia/rahkaa (luomuna aluksi) ja sekaan hedelmän paloja tai hedelmä/marjasosetta...
Joo toi luomu olikin hyvä huomio. Harvemmin tulee itelle ostettua luomua, mutta vauvalle lähes aina. Hedelmiä ja marjoja oon tähän asti antanut ihan sormiruokana, tyttö osaa poimia ne itse lautaselta ja laittaa suuhun. Mutta voihan sinne sekaankin laittaa! Ja rahkaa myös joo, nami!

 
Meillä tuo vajaa 10-kuinen syö Yosa- jurgurtinkaltaisia tuotteita. Maitoallerginen kun on. Samoin margariinia on käytetty vähän ihan normaalilla leivällä, laktoositonta margariinia. En ole ollut kovin tarkka asioista. Meillähän noita hapanmaitotuotteita ei vissiinkään voida aloittaa tuon maitoallergian takia.

http://www.bioferme.fi/index.php?id=15
 

Yhteistyössä