10kkherää10*yös tissille

APua! Onko jollain nyt tai ollu lapsen kanssa yhtä pahaa ongelmaa? Kaipaan kohtalotovereita ja apua tuntuu et olen ainoo enkä tie pääsenkö ongelmasta ikinä??????? Haluaisin todella löytää jonkun tietävän jonka kanssa keskustella asiasta! Neuvolassa ei ole kuultu moisesta ongelmasta! Tassuhoito ei auta.
 
Minä sanoisin neuvoksi, että jätä kerralla koko yösyöttö pois. Pari - kolme yötä huudetaan, mutta sitten koittaa rauha! Mielellään tietenkin niin, että mies olis siinä rauhoittelemassa. Mutta tottakait sinäkin voit olla se rauhoittaja.. Tuon ikäinen ei oikeasti enää tarvi ruokaa yöllä...
 
Noin montaa kertaa "tissiläinen" ei sentään herännyt, mutta niin kauan huusi että sen tissin sai. Tassuhoidot ei tosiaan auttaneet. Lopulta sain tarpeekseni...Olin julma ja annoin lopulta vaan huutaa enkä sitä tissiä antanut. Pari tuntia kesti :( , mutta siihen jäi yötisuttelut. Huomasi, että sitä ei saa ja sitä on turha vaatia. Neuvolassakin meillä päin sanottiin että anna huutaa vaan, korkeintaan kahtena yönä sen tekee ja luovuttaa. Eikä tuo traumoja näytä saaneen...
 
Meidän yösyöppö (n. tunnin välein) rauhoittui, kun jätin tissin kokonaan pois 7 kk ikäisenä. Tosin syynä ei ollut vain yösyönnin, vaan myös allergiat. Sai siis rintamaidosta allergisoivia aineita, jotka ärsyttivät pikkumahaa ja halusi koko ajan maitoa neutraloimaan mahaa.
Nyt on paljon helpompi metsästää niitä allergisoivia aineita, kun ei rintamaito sekoita koko ajan pikkuisen olotilaa.
 
Oletko lukenut Elizapeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille" -kirjan? Kirjailijalla itsellään oli siinä ongelmana, että hänen vuoden ikäinen vauvansa heräsi 8 kertaa yössä. Siinä esitetään semmoinen pehmeä unikoulu, joka vie aikaa, mutta jossa ei huudateta lasta. Testiäideistä 92% toimi se unikoulu. Ite olen siihen tässä juuri perehtymässä, kun meidän vajaa 10 -kuinen herää varmaan kanssa melkeen ton 10 kertaa. Tosin nukkuu kyllä pari melkeen neljän tunnin pätkää, ne on vaan ne illat ja aamuyöt jotka on niin kovin katkonaisia.
 
Olen lukenut kirjan kun poika oli 3 kk mutta itseni on vaikea uskoa että aina tissin irroittamalla se lopulta oppis olee pyytämättä sitä. Koitin kaksi yltä ja kun heröttiin vähintää puolen tunnin välein niin lopetin koska yöllä ei vaan jaksa tapella.
Meijän poika on tosi sinnikäs se kyllä jaksaa huutaa ja näin. Siks mua pelottaa toi huudatusjuttuki et jätkähän varmaa parkuis koko yön. Mä en ymmärrä miten äidit pystyy ja jaksaa tehdä sen???? Täytyyhän mun nukkua jossai välis ja miten mä voin katttoo ku poika huutaa ihan hysteerisenä ja meinaa ihan tukehtua itkuunsa??? Mä tarvisin jonkun tukihenkilön tänne ku auttais mua selviytyy. Miehestä ei ole siihen. Ja mitä mitä eikö öaps sit loppuyöstä jo huuda ihan nälän takia kun on tottunu syömää? Meillä poika syö ja juo tosi huonosti päivisin joten varmaa sikskin syö öisin. Lisää neuvoja ja tukea kaivataan!
 
Niin ja vielä että kun poika vaan on myös ihan kamalan levoton kun se heräilee et ei se tissikään heti auta et pitää kääntyy ja vääntyy silti vaikka sitä tissiä saa. Mä en ymmärrä mistä kiikastaa! Eihän lapsen muutenkaa pitäis herätä noin usein edes unestaan en tajua kun piväunet nukutaa kuitenki ihan hienosti.
 
Ammattilainen
Taitaa kuulua ikään. Meillä on kans tää kymenkuinen alkanu heräilee sata kertaa yössä. Ja muistelen että esikoinen oli samanlainen. On kyllä outoa jos neuvolassa ei muka mitään asiasta tiedetä :eek: . Ei välttämättä auta yötissin tai yleensäkään imetyksen lopettaminen. Pitää vaan odotata että menis nopeasti ohi. |O Sikso lopetti yömietyksen noihin aikoihin, mut kyl heidän vauva huusi yöllä vielä reilu 1-vuotiaanakin useaan otteeseen. Koitetaan jaksaa, kyl ne sit teineinä nukkuu vähän liikaakin. :LOL:


Niin ja piti vielä sanoa, että ehkä lapselle ei päivällä maistu ruoka siksi, kun hän yöllä syö koko ajan tissiä, eikä toisinpäin. :p Niinpäin mä sitä ainakin olen ajatellut, että jos sais jätettyä yöllä syömistä vähemmälle, niin sit päivällä maistuis paremmin. Meillä esikoinen söi yöllä 1-vuotiaaksi asti tissiä ja mun mielestä ihan nälkäänsä. Kuopuskin syö, eikä siinä mitään, mun puolesta saakin syödä tissiä 1-2 krt yössä, kunhan muuten vaan nukkuis eikä heräisi sataa kertaa parkumaan. :headwall: Päiväunia nukkuu yleensä 3 tuntia heräämättä kertaakaan, mut nykyään ei juuri koskaan nuku samalaista pätkää yöllä. |O

No, ei oo tolkkua tässä munkaan kirjoittelussa, huomaa kyllä että meillä ei yöllä nykyään nukuta. :D
 
meillä tyttö nyt 6kk ja muutama viikko sitten lopetin yöimetyksen (aamuyöllä voin kerran syöttää jos on nälkänen, meillä kuitenkin kiinteisiin vasta opetellaan) koska heräs tunnin välein syömään ja lopulta olinkin tuttina hälle. 2-3 yötä meni tuossa opettelussa, (sylissä aina hyssyteltiin uneen) ja sittenpä ei enää rinnalle huutanutkaan! Muutama yö nukuttiin tosi hyvin, kunnes tuosta kantamisesta tuli hälle sitten rinnan "korvike" ja alkoikin sitten haluamaan syliin tunnin välein :kieh: Nyt ollaan sitten siirrytty tassutteluun mitä onkin jatkunu nyt 2 yötä ja viimeyönä heräs kerran klo 06.15 syömään ja jatko uniaan, jee! :D Tosin varmasti on meillä vielä unikouluöitä edessä, ei tämä varmaan vielä oo ohi, mutta itellä ainakin usko korkeella noihin tassutteluihin!

Neuvolaan oon ollut yhteydessä näitten öitten takia kun oma jaksaminen välillä kortilla, he antoivat kans ohjeen noudattaa tuota tassuttelua. Eilen kävin tytön kans lääkärissä missä myös mainitsin noista meidän huonoista öistä niin lääkäri sano ettei missään nimessä mitään yötissi/sylissä pitämisiä kannata enää harrastaa, niistä kun tahtoo sitten tulla tapa ja oma jaksaminen pian loppuu.

tsemppiä teille! :hug:

http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

tossa vielä linkki tassuttelusta jos et oo tuota aiemmin nähny
 
meillä n.8kk ikäinen poitsu ja joka yö myös monta kertaa tissillä..alkuaikana tosiaan puolen tunnin välein.illalla nostan omaan sänkyyn imetyksen päätteeksi ja siellä tosiaan nukkuu ekan pienen pätkän,loppuyön vieressäni.olen niin väsynyt öisin että on helpompaa vaan kääntyä kyljellään ja imettää...tiedän että pitäis huudattaa mut ei ole mustakaan kyllä siihen.ei sitä raaski kuunnella.kahden ensimm.lapsen kanssa ei ollut mitään vastaavaa,ei edes heräilty öisin!kyllä siinä äiti tukea tarvitseekin että antaa lapsensa huutaa vaikka tietää huutoon helpotuksen.aika ilkeä kierre..ajattelen aina illalla että nyt tänä yönä loppuu jatkuva imetys,mutta...koittakaahan äidit kerätä jostain voimia että sen yhden yön pystyisi vieroittamaan =)
 
Meidän kohta 8kk tyttö herää väh 4 kertaa yössä, ja hänkin vain haluu tissiä tutiksi. Huutaa sellasta maailmanlopun huutoa kunnes saa tissin, nälkä ei ole. Ja MIKÄÄN muu ei kans auta. Yhtenä yönä miehen kanssa pidettiin vuorotellen sylissä ja huusi yli tunnin. Ihan oikeesti oli melkeen sininen koko tyttö. Ongelma on se että tyttö nukkuu nyt siskonsa kanssa samassa huoneessa joten jos pitää huudattaa, niin pitää varmaan siitää takas meidän huoneeseen, mut sit taas haisee se maito :headwall: :headwall: Meillä ei ollu ikinä ongelmia esikon kanssa, se sentään otti tutin :|

Miksei tuo lapsi käsitä että kaikille olis parempi jos äiti sais nukkua... :(
 
Meillä onnistui unikoulun aloittaminen! Siis se ensimmäinen yö hienosti takana. Se oli siis yösyöttöjen lopetus sekä sen myötä toivottu heräämisien väheneminen. En ole ikinä haluannut huudattaa vauvaani, mutta nyt aivan järkyttävien villien öiden jälkeen totesin että ei auta muu kuin kouluttaa, ja kaikki muutkin kannustivat minua niin tekemään.
Ajattelin että jos lapsi ei huudo paljoa niin raaskin sen tehdä. Janiinhän siinä kävi että hyvin vähällä itkulla päästiin. Noudatin tarkasti Tiipiin edellä antamaa Akuutin linkin neuvoja.

Jos vauva olisi parkunut hysteerisesti, niin en olisi voinut jatkaa, mutta siinä kävi niin että alle tunti tassuteltiin/pidettiin sylissä ja itkettiin ja oltiin vaan hiljaa ja sitten muutamat kerran yön aikana sama juttu mutta joka kerralla lyhyempi ja lyhyempi tassuttelu/sylittely riitti nukahtamiseen uudelleen. Aamulla lapsella ei ollut yhtään kovempi nälkä kuin aiemminkaan mutta päivällä meni maitoa enemmän kuin ennen. Nyt pitää jatkaa samaa linjaa viikko.

Suosittelen helpottamaan kamalia öitä! :) vauva oli kypsä tähän 9kk iässä, en kuitenkaan usko että kovin nuorelle tehoaa.
 
En sano tätä ilkeilläkseni, mutta lapset osaavat taivutella pienestä pitäen vanhempiaan. Sitähän se lapsen itku on. Jos te taivutte niiden tahtoon, kerrotte samalla, että asia on hyväksyttävä. Vaikka ajatus lapsen "huudattamisesta" kuulostaa hirveältä, "onhan lapsi vielä kovin pieni", niin pian ongelma on edessä muissakin asioissa. Jos lapsi haluaa tunkea sormensa pistorasiaan ja reagoi kieltoon huutamalla naama punaisena henki vinkuen, niin annatteko periksi lapselle? Ja näitähän parkumisen ja kiljumisen syitä tulee aina enemmän...

Äiti ei voi jaksaa kuukaudesta toiseen, kun lapsi herää tunnin välein. Ja kun yöllä tankataan, niin päivällä ei syödä kunnolla. Suosittelen hieman karaisemaan itseään ja miettimään toisen kerran, josko sittenkin unikoulua. Ei siinä hylätä heti lasta, mannerheimin lastensuojeluliittokin siihen kannustaa. http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
 
Hei,
olen hiukan edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla että noin monen heräämisen kanssa tarvitaan mielestäni nyt se päätös ja kovuutta. Suosittelen myös sairaalan unikoulua jos heräämisiä tosiaan on 10 etkä itse jaksa/pysty asiaa muuten hoitamaan kuin tissittelemällä. Julmaa, tiedän... meillä pehmeä unikoulu tehosi mutta jos tassuttelu ei teillä auta niin ei siinä valitettavasti ole oikotietä onneen. Kehoitan tuossa tapauksessa lopettamaan tissittelyn öisin kokonaan koska vauva ei herää 10 krt yössä nälkään vaan herää johonkin muuhun syyhyn eikä osaa nukahtaa ilman tissiä. Teidän pitäisi kehittää joku muu apukeino/uniassosiaatio vauvalle nukahtamisen avuksi.

Kirjoitit siitä, että vauva huutaa hysteerisenä. Tissittelyn lopettaminenhan ei tarkoita sitä että vauva jätetään huutamaan omaan sänkyynsä yksin. Sano miehellesi että ottaa töistä pari päivää vapaata (vaikka valehtelemalla sairaslomaa "vatsatautiin"...) ja pitäkää vauvaa sylissä, antakaa vettä, pitäkää vieressä yms yms kaikkea muuta mutta älä anna tissiä. Teidän vauvan kohdalla ei voi oikeasti erottaa sitä, missä kohtaa on oikeasti nälkä eikä siihen voi ryhtyä että aamuyöstä antaa tissiä koska vauva ei osaa erottaa herätessään milloin on se "tissiaika" ja milloin vaan "pitäisi nukahtaa itsekseen". Ottakaa se asenne ettette pariin yöhön nuku ollenkaan ja sitten vaikka miehesi nukkuu ensimmäisenä päivänä (jos siis ei muuten jaksa...) ja sinä toisena päivänä. Vauva ihan varmasti oppii siihen ettei tissiä saa. Ei sitä tarvitse heti kouluttaa siihen että heti nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä. Antakaa vaikka nukkua viereen tai syliin tai sitten antakaa valvoa sylissä koko yö. Kuulostaa hurjalta... juu, mutta varmasti tulee tuloksia muutaman yön jälkeen. Vauva alkaa ihan varmasti syömään sitten parin päivän jälkeen enemmän päivällä kun ei yöllä tissiä saa.

Ihmettelen myös tuota ettei "neuvolassa ole kuultu tällaisesta"... outoa... kyllä neuvolan pitäisi myös kannustaa sairaalan unikouluun jos nukkumisvaikeudet ovat tuota luokkaa.

Sorry, tästä tuli kova kirjoitus :/ vaikka itsekään en kannata vauvan huudattamista. Mutta tiedän sen, että oikotietä onneen ei ole jos vauva aina vaan totutetaan tissille nukahtamiseen. Vaihtoehtohan on sitten se sairaalan unikoulu, oletko miettinyt sitä?

Ja kaiken paasauksen jälkeen :whistle: oletko varma, ettei vauvallasi ole mitään allergiaa tai muuta fyysistä vaivaa (korvissa tms) joka aiheuttaisi heräämiset? Silloin unikoulut ovat julmaa rääkkäystä jos heräämiset johtuvat jostain vaivasta.

Tsemppiä ja jaksamisia!
 
Täälä nyt muutama yö tassuttelua takana ja hyvältä näyttää! :wave: Illalla mies tassuttaa nukkumaan, noin puoli tuntia siihen menee. Molempina öinä heränny vasta aamulla n.5.00 ekan kerran syömään ja jatkanu sitten uniaan! Tosin voihan niitä hankaliakin öitä vielä tulla, mutta tähän asti menny yli odotusten =)
 
Taas raporttia (muita kannustamaan) : Tassutelukoulun toisena yönä vauva inahti pari kertaa ja ensimmäinen kerta kun isä joutui laittamaan tutin suuhun oli klo3 yöllä! Seuraavan kerran klo 6 olikin poika jo pirtsakkana pystyssä kun äiti meni ''laittamaan tuttia suuhun''... Eli aamuhan siitä alkoikin eikä tutti mennyt suuhun.

Siis aivan uskomattoman hyvin tehosi yksi tiukka tassutteluyö, jolloin silloinkaan ei huudettu ihan kauheesti, alle tunnin. Ja siihen tuntiinkin mahtui monta hiljaista hetkeä.

Tsemppiä kaikille harkitsijoille, kuukausien valvotut yöt muuttuvat muutamassa yössä rauhallisiksi. Ja todella tuo 'Akuutin' ohje on hyvä ja toimiva, ainankin meillä, kun vauvalla on ikää jo 9 kk.

JenniK:
Mielestänil iioittelet pikkuvauvojen manipulointikykyä jos tarkoitat että aivan pienet vauvatkin osaisivat taivutella vanhempiaan itkulla. Aivan pieni vauva ei kykene manipuloimaan vanhempiaan itkulla. Se on lapsen hätähuuto kun he tarvitsevat apua, oli syy sitten mikä tahansa. Isommat vauvat/taaperot alkavat sitä itkua sitten käyttämään ''keinona'', tiedä sitten mihin.

Vielä siis tietoa, että meillä ei olla nukuttu sitten viimeiseen 6kk:teen kuin tunnin -parin pätkissä kaikki yöt.... Lukuunottamatta muutamaa rauhallissta jaksoa, jotka saivat minut jaksamaan. Ja siksi en varmaan harkinnut unikoulua aikaisemmin. Olen ollut totaalinen unikoulujen vastustaja 'pienillä vauvoilla', mutta nyt kantani muuttui kun huomasin että tämä ei ole raakaa touhua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma77:
JenniK:
Mielestänil iioittelet pikkuvauvojen manipulointikykyä jos tarkoitat että aivan pienet vauvatkin osaisivat taivutella vanhempiaan itkulla. Aivan pieni vauva ei kykene manipuloimaan vanhempiaan itkulla. Se on lapsen hätähuuto kun he tarvitsevat apua, oli syy sitten mikä tahansa. Isommat vauvat/taaperot alkavat sitä itkua sitten käyttämään ''keinona'', tiedä sitten mihin.
Meillä kyllä 9-10kk alkoi ihan mielipiteitänsä kertoa kovaan ääneen ja erityisesti vaaria passuutettiin aika lailla ja vielä muutama kuukausi eteenpäin, niin vaikka mitä. Minä en pidä pikkuisia mitenkään tyhminä ja 10kk on mulle iso vauva (ei pieni)... Yötissittely on enemmän tapaa kuin manipulointia, mutta vanhemmat tietysti ne rajat asettavat ja siitä seuraa pienelläkin protestointia. Meillä oli 5kk-6kk välillä tuollaista tauotonta tissittelyä tunnin, puolentoista tunnin välein. 6kk neuvolan ohjeita seurasin, meillä meni ne 2 päivää ja yöt rauhoittuivat.
 
Uusi mamma tulee mukaan yöherääjien joukkoon :)

Meillä poika on nyt reilu 8 kk ja on koko ikänsä heräillyt melko tiuhaan. Yleensä meillä herätään 3-6 kertaa yössä ja oikeastaan joka kerta täytyy tissille päästä. Nykyään nuo kolmen herätyksen yöt ovat kyllä harvinaisia. Rauhoittaminen ja tassuttelu ei auta, vaan sitten alkaa kunnon itku. Tissille kun pääsee, rauhoittuu siihen ja nukahtaa takaisin kiukuttelematta.

Poika nukahtaa illalla itsekseen eli laitan hänet pinnikseen imetyksen jälkeen hereillä ja sinne tuo nukahtaa aikansa touhuttuaan.

Aika hyvin olen jaksanut heräillä ja syöttää mutta nyt tuntuu siltä että alkaisin kaipaamaan parempia öitä. Löysinkin tämänketjun jossa on samoin ajattelevia. Huomenna ajattelin neuvolassa ottaa tämän kunnolla puheeksi, katsotaan mitä sanovat.
 
Tsemppiä alice! meillä menee jo aika hyvin noitten öitten kanssa, esim viimeyönä heräs vaan kerran aamuyöstä syömään! Tosin huonompiakin öitä on ollut välissä, mutta tosi tyytyväinen olen!

Yks neuvo mitä kannattais kokeilla on että harjottelee noita nukahtamisia päivisinkin. Minä en aina laita tyttöä ulos nukkumaan, vaan ollaan täälä sisällä harjoteltu sitä rauhallista nukahtamista omaan sänkyyn, sillon äitilläkin on pidempi pinna ;) . Nykysin nuo iltanukkumaan menot on rauhottuneet huomattavasti, aina ei enää edes itke ja öisin saattaa joskus herätä ja jatkaa pienen kitinän jälkeen itse uniaan.

Semmosta oon yrittäny luoda että "oma sänky on mukava paikka ja sinne on hyvä nukahtaa". Tämän vuoksi en kovin pitkää aikaa anna sängyssään itkeä vaan sitten aina välillä syliin hetkeksi rauhottumaan.

Mutta että meille noista "päiväunikouluista" on ollu apua! Tosin yks huono puoli siinä on, tyttö tottuu siihen että äiti nukuttaa ja nyt ei sitten isin nukutukset iltasin taho enää kelvata... ettei vaan mamma pääsis liian helpolla :whistle:
 

Yhteistyössä