10v saa "ratakisko" hammasraudat. Kokemuksia, kiusataanko koulussa jne

  • Viestiketjun aloittaja kokemusta
  • Ensimmäinen viesti
kokemusta
Isoveljelle jo painotin, että missään nimessä et saa mennä kiusaamaan niistä, mutta kiusataankohan koulussa? Suosittu lapsi on luokassa ollut.

Isoveli oli heti hullunkiilto silmissä, että vähänkö "Petteri" saa kuulla niistä, mutta tajusi onneksi; pelit lähtee, viikkoraha lähtee jne juttujen jälkeen, että ei auta kiusata

Miten sellaisia harjataan edes? Tuntuuko ne huulessa?
 
Itsellä ollut
Huulet voi mennä alussa rikki, eli tekee tosi kipeää.

Sitten kiusaamiseen, kyllähän lapsia kiusataan jo hyvin vähäpätöisistä asioista. Se että on suosittu voi suojella.
 
ope yläasteella ja lukiossa
Hammasraudat on kyllä tosi yleisiä, mutulla melkein joka luokassa on pari joilla raudat. Eli en olisi kiusaamisesta etukäteen huolissani. Korkeintaan miettisin pari napakkaa vastausta valmiiksi, jos joku yrittää veetuilla. =) Itsellä oli junaratakiskot 7-8 luokkien ajan ( lisäksi rillit ja finnejä) eikä minua silti kukaan kiusannu, muutama poika oli jopa ihastunut, heh. Ja raudathan on oikeasti tosi hyvä juttu; olen tosi tyytyväinen hyvännäköisiin hampaisiini joita kehtaa hymyillessä esitellä. =)
 
"manna"
Mulla oli ratakiskoraudat kun olin 11-12 v. Muista asioista kiusattiin koulussa, mutta raudoista ei, jostain syystä. Hyvä kyllä että raudat saa ennen yläastetta!

Kipeät ne oli. Suu meni rikki ja hampaat oli alussa niin kipeät, että pari päivää söin vain kaakaossa liotettua leipää.
 
vierailija
Itsellä laitettiin raudat ala-asteella.

Sitä ennen oli koko kouluaika kiusattu järkyttävistä hampaista!!!

Oikomishoito toki vihloi/sattui vähän (ei paljoa) aina alussa, kun jotain uutta tehtiin suuhun/suun metallille.

Ensin laitettiin mm kitalekeen metallijuttu joka "levitti" sitä.

Oli useamman kuukauden.

Sitten tuli ensin ylähampaisiin ja ala hampaisiin myöhemmin raudat.

Rautojen kanssa hammas hygienia oli tärkeää, neuvona oli pestä hampaat aina syönnin jälkeen.

Niin teinkin, ei sattunut.

Toffeeta ei saanut syödä Joo, mutta hammaslääkäri antaa ohjeet miten nykyään toimitaan..

Ja raudoista kiusattiin, MUTTA kun raudat otettiin yläasteella pois kiusattiin siitäkin...

Aikuisena osaan jopa nähdä tilanteen koomisuuden, mutta aina olleet Joo huonot hampaat..

Toisaalta Aikuisena olen erittäin tyytyväinen, että vanhempani vaativat kiusaamisen takia minulle oikomishoidon lapsena!

Se kesto vuosikaudet (vaikea purentavika) ja aikuisilla vielä kauemmin, koska lapsen hampaat "taipuvat" helpommin..

Ja minulla ei todellakaan aikuisiällä oisi ollut varaa vuosien oikomishoitoon - en uskalla arvailla paljonko oma oikomishoitoni (vuosia) oisi minulle Aikuisena maksanut:(

Eli onnekas on se lapsi, jonka hammas vaivat hoidetaan koulunhammashoidossa, usko pois lapsesi arvostaa myöhemmin sitä!
 
vierailija
Isoveljelle jo painotin, että missään nimessä et saa mennä kiusaamaan niistä, mutta kiusataankohan koulussa? Suosittu lapsi on luokassa ollut.

Isoveli oli heti hullunkiilto silmissä, että vähänkö "Petteri" saa kuulla niistä, mutta tajusi onneksi; pelit lähtee, viikkoraha lähtee jne juttujen jälkeen, että ei auta kiusata

Miten sellaisia harjataan edes? Tuntuuko ne huulessa?
Tottakai kiusataan. Mutta se kasvattaa luonnetta.
 

Yhteistyössä