11/08 masunkasvattajien murut *elokuussa*

Onneks olkoon, Iru!! :heart: Täällä uusi yritys lähtee käyntiin näillä näkymin muutaman kuukauden päästä.

Maarias, työt on mulla lähteneet täydellä hötinällä käyntiin ja on kyllä ollut tosi kivaa. Mutta silti sydämestä kääntää, kun jättää pojan aamulla kotiin. Niin aurinkoinen poika konttailee perässä ovelle, eikä ymmärrä, minne äiti lähtee. Sentään vielä tämän kuun on isän kanssa kotona, ettei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa päivähoitoon jättämisestä.

Eilisessä Hesarissa oli juttu päivähoidon aloittamisesta ja siinäkin puhuttiin 2-3 -vuotiaista lapsista. Miksei missään ole "ohjeita", miten 1-vuotiaan kanssa kannattaisi toimia? Kai joku muukin tässä maassa vielä laittaa lapsen hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen...

Noniin, takaisin niiden töiden kimppuun :)
 
Vielä kommentoin Hari Maon ja noonien repaleisiin öihin, että meilläkin poika on nukkunut levottomasti. Ei kuitenkaan itkuraivareita, vaan enemmänkin unista kitinää.

Ollaan muutama päivä tehty vuorokausirytmin kääntöä: yritetty saada nukkumaan 1-2 pidemmät päikkärit (3-4 lyhyiden sijaan) ja menemään aiemmin nukkumaan (kun valvoi ja riehui pinniksessä joka ilta 22 saakka). Eilen onnistui yli odotusten, kun poika nukkui vain yhdet päikkärit ja kahdeksalta nukahti ennenkuin sain yöpuvun päälle. Sitten jäi tosin iltamaidot juomatta ja poika heräsi janoisena/nälkäisenä kympin maissa vielä tuttipullolle.
 
Ekaks onnittelut irulle!! :heart:

Helmi: ounou! Tiiätkö, meillä kans on heti tulossa syliin kun mä palaan näkyville! Välillä kans jää samantien huutamaan mun perään, mut nykyään paremmin onnistuu jo multa livahtaminen karkuun ;) Jospa se siitä menis ohitse! Kannattaa varmaan treenailla nyt ahkeraan =)

Täällä kans monta yötä takana jolloin herää aamuyöstä :headwall: Jos viideltä herää, olen antanut melkein heti pullosta maitoa. Mut jos neljältä, en anna vielä periksi. Hyssyttelen välillä, otan syliinkin. Mutta lopulta se ,maito pitää saada :/

Sain äsken kunnian askarrella mun vanhempien tuttavalle 50-v. kortin =) Ja ihan kiva siitä tulikin vaikka itse sanon...
Mies alkoi tekemään ruokaa, pienin nukkuu ja esikoinen pitäs kohta lähtee myös unilleen... Ollaan tyttöjen kanssa iltapäivä ja ilta kolmistaan jollei yllätyssuunnitelmia tule kylään tai joku meille!
Eilen olin lasten kanssa päivän mun porukoilla. Äiti oli (taas) kerännyt mustikoita, keitti mehua ja laittoi jääpalapusseihin! Niistä on kätevä ottaa pakkasesta kiisseliin tai juoda vaikkapa ihan mehuna vaan =) Nyt alkaa olla meidän 210l:n pakastin kantta myöten täynnä. Oona toki itsekin kerännyt osan marjoista, äiti on kyllä suurimman osan lahjoittanut =)
 
Täällä kans itkuraivareita yöllä. Jo kahtena yönä huutanut kolmesta neljään. ja tähän päälle vielä "normaalit" heräilyt. Mä oon niin rikki ja loppu tähän yöhulinaan. Haluaisin niin vaan nukkua :'( Jo 9 kuukautta tätä, kuinka kauan pitää vielä jaksaa :'(
 
Meillä kanssa aamuyöt olleet toisinaan levottomia. Mä olen alkanut pohtimaan ihan tosissani tutista vieroitusta. Keskimmäisellä se ainakin toimi, kun hän heräili kahdeksan kuisena tunnin välein. Tutti napattiin pois kokonaan ja yöt rauhoittuivat heti ja poika nukkui yönsä siitä lähtien rauhallisesti. Nyt meillä yöt olleet kohtalaisia, niin en vielä ole riistänyt tuttia :)
 
Meillä taas tuo pienin ei syö sängyssään tutia. Esikoinen jos aikoinaan heräsi yöllä, käytiin heittää tuti takas suuhun ja thats it! Tää nuorimmainen kun ei sitä tutia suuhunsa ota, onkin vaikeempi saada takas uneen... :kieh:

Apilanirppu: Tiedän kyllä tasan miltä susta tuntuu! En kyllä tiedä mikä silloin tuolle meidän ipanalle tuli kun vähensi yhtäkkiä heräilyjään.. Ihme se taisi vaan olla =)
Pystyisikö isä, mummo ym. hoitamaan yhden yön? Saisit nukkua sinä rauhassa, eikä se lapsi siitä rikki menisi =) Ehkä teillä vauva kaipaa vaan sinua yöllä kun heräilee? Jos tajuaisi että ei se äiti ole yöllä saatavilla, loppuisikohan siihen? Nää on vaan näitä mun arvailuja.
(Meillä mies otti parina yönä hoitovuoron, se ehkä auttoi vähäsen...)

Pitäis esikoinen kohta herättää ettei liian kauaa nukkuis. Pienimmän sain kun sainkin just nukkuuu. Hetken nautin rauhasta, huoh!
Mitä ihmettä sitä keksis tekemistä loppupäiväks!? Ei oikein huvittais lähtee mihinkään, mut kotonaki ahdistaa vaihteeks... Jos leikkipuistossa kävis ruoan jälkeen, joo niinpä tehdäänkin =)

Meillä muuten tuo pikkutirppa viihtyy tosi pitkään ja vaika yksin kodinhoitohuoneessa :LOL: Mä sain äsken nyppiä rauhassa kulmakarvoja ja tein vaikka mitä kun yks tutki lattialistoja ja ovenpielia :D Siellä ei taideta niin usein olla, on sitten mielenkiintoinen paikka =)
 
Ihanaa, että täällä on jo näitä uusia odotuksia muutamia :)
Meillä varmaankin loppuvuodesta uutta putkeen, jos vielä tässä iässä toisen saisi niin olisi hyvä, että ei jäisi ainokaiseksi. Leikkikaveria siis toiveissa pojulle... Pitää ensin saada vähän kiloja kuriin, kun on vielä pari liikaa edellisestä raskaudesta :/

Onko teillä ideoita miten saisi vierotusta yötutista? Päivät ja päiväunet menevät ilman ihan loistavasti. Mutta yöunet eivät tule ennenkuin tutti on suussa... Ideoita? Me on nyt yritetty parina iltana nukuttaa ilman tuttia, mutta tuntuu että tulee ihan mieletön haloo ja huuto. Heti tutin saatuaan uni tulee kuin "salama"...

Muuten meillä mennään hienosti eteenpäin. Kävellään yhden tuen varassa pitkiä matkoja, seistään omin jaloin pitkiä aikoja paikallaan. Taaperokärryn kanssa ei suostu menemään, pitää olla jonkun käsi kädessä mennessä. Juttua tulee hauskasti jatkuvasti. Vain muutama sama selkeästi ja selviä matkimisia sanoissa...

Ja syyskuun alusta päivähoitoon, jonne mennään ensi viikolla tutustumaan.

Nyt lähden miehen kanssa leffan tuijotukseen, joten öitä!
 
Pikainen uutinen tähän väliin (ollaan juuri palattu reissusta ja en oo vielä ehtiny lukee teidän juttuja kovin tarkkaan.. Meillä pikkumies otti ensiaskeleet Pärnussa päivää vaille yhdeksän kk:n ikäisenä:) Piteli sängyn laidasta kiinni, yhtäkkiä ojensi kädet mua kohti ja neljä askelta tulla köpötti mun syliin :heart: Sen jälkeen vielä n. kuusi askelta rohkeni astella mutta näki että jännitti... Ette arvaa ku oltiin ihmeissään! Nyt kuitenkin konttaamalla vielä pääasiassa mennyt, seisoskelee ilman tukea, mutta kun liikkeelle lähtee niin laskeutuu maahan. Saas nähdä kuin pian jo kävelee täysillä. Niin ja taaperokärryn kanssa menee hurjaa kyytiä, yhdestä kädestä talutettaessakin kävelee hienosti. Hui!

Irulle onnea kovasti raskausuutisesta! :heart: Ja onnea muillekin yrittäville...(kateudesta vihreä :ashamed: )

Nyt muihin hommiin, täytyy palailla lueskelemaan kunhan tässä ehtii... :wave:
 
Jospa nyt ehtis hetken istuu tässä kun Lumi nukkuu.
Meillä on ollut kiiruista tässä kun miehellä on loma ja on reissattu ympäriinsä. Käytiin mun siskon luona Lahdessa moikkaamassa 8kk ikäsiä kaksosia :) Muuten HM, mun sisko oli myynyt kaksostenvaunut ja oli ostanut semmosen rattaat, oisko ollu joku EasyWalker merkki tai joku sinne päin..niin niissä oli sellanen "väliseinä", ettei niin helposti pysty toisiaan häiriköimään :) Ja kovasti kehui rattaitaan, et on niin kevyet työntää vanhoihin verrattuna. Sillä oli Emmaljungat ennen.

Sitten viime lauantaina oltiin kaverin häissä. Mun äiti tuli tänne Lumia hoitaa. Jännitti aika lailla, kun Lumi on niin minun perään edelleen eikä oikein suostu syömään ilman mua. Noh..loppujen lopuksi esikoinen oli syöttänyt puurot ja nukuttanut Lumin :D Oli silitellyt poskea niin kauan että nukahti. Hän on niin iso tyttö, tippa linssiin tulee mulla :)

Yöt on vähän katkonaisia taas meilläkin. Huutelee aika lailla aamuyöstä. Alkuyö menee oikein hyvin. Mutta eipä tuo nyt niinkään rasita. Nyt miehen lomalla varsinkin kun välillä voi ite nukkuu pitkään tai ottaa päikkärit.

Viikonloppuna mennään mökkeilee, miehen vanhemmat vuokraavat joka kesä pariksi viikoksi mökin tosta suht läheltä. Kun ei meillä oikeen oo kummankaan vanhemmilla edes kunnollista kesämökkiä, niin toi vuokramökki on kiva.

Tää nyt meni ihan omien juttujen höpinöiksi kun en oo ehtinyt edes lukea kaikkia teiän juttuja, yritän nyt ehtiä enemmän lukeekin. Ei oo tiedossa suurempia reissuja nyt, mut on vähän sisustuspuuhasteluja täällä kotona :)

Tsemppiä sanselle seuraavaan kiertoon :heart:

Ja hansu, ensiaskeleet! vautsi, onnea niistä :D
 
Mies hoiti pojan viime yönä :heart: Mä nukuin olkkarin sohvalla onnellisena korvatulpat päässä ja sain nukuttua. Ihan eri fiilis aamulla :) Pitää vaan vääntäytyä sinne sohvalle useammin =) Kiitos Luminka rohkaisevista sanoista :hug:

Onneksi olkoon Hansu ensiaskeleista!

Meillä alkaa muskari 2 viikon päästä! Oon aivan innoissani :D Nooan eka harrastus :D Kerran viikossa 45 min kerrallaan. Ryhmässä on '08 syntyneitä lapsia. Siellä varmaan tutustuu lähialueen muihin mammoihin. Ollaan muutettu pohjoisesta keväällä, enkä tunne hirveesti muita äitejä täältä. Ois kiva saada juttuseuraa ja vaihtelua 'Nooan kanssa kahdestaan'-päiviin.

Pakko hehkuttaa ku lähetään miehen kanssa perjantaina kahestaan syömään eka kerran pojan syntymän jälkeen! Tekee varmaan ihan hyvää, ku on vähän yhteinen aika ja romantiikka ollu kadoksissa :| Äiti tulee pitkäksi viikonlopuksi visiitille ja lupas hoitaa Nooaa.

Perjantaita ja mummia odottaen :D
 
Voi mikä aamupäivä. Esikoinen siis meni eka päivää kouluun, ja voitte kuvitella kuinka toinen oli inot piukeena aamupalapöydässä kello 7 aamulla. Kasperi puolestaan meni eskariin, sama virsi: pöydässä nökötti aamulla valonnopeudella. Isi saatteli pienet opintielle (eskari on samassa koulussa missä Artturi on), mä oisin varmaan vollottanut vesiputoksena. No minä hain sitten kyllä. Nyt ne on sitten isoja... :'(

Pienemmälle kaksikolle ei kummoisia kuulu, Oskari töpöttää pitkin kämppää ja tutkii uusia juttuja, Wilma tamppaa mattoja vielä paikallaan. tosin on nyt istuskellut aika pitkiä pätkiä, toivoa siis on. Ovat nyt päivänä muutamana syöneet vallan samoja ruokia kuin me, ja hienosti uppoo. Eilen mutustivat kaalilaatikkoa innolla!

Nyt ei muuta. Täällä sataa niin pitää sisällä kökkiä. Pah.

HM
 
Pikainen moi,

Meillä ei mitään mullistavaa, poika kurottelee aina vain korkeammalle ja nyt jo vähän treenailee sohvapöydän ympäri kävelyä tuen varassa.

Isänsä kanssa poika viihtyy kotona, kun minä olen töissä, mutta on kyllä kaivannut tavallista enemmän halailuja ja on kiukutellut minulle iltaisin. Osasyy voi myös olla tässä meidän päiväunien uudelleenohjelmoinnissa (kuulostaa siltä kuin oltais asennettu joltain levykkeeltä uusi ohjelmisto :LOL: ), jonka takia poika on iltaisin tosi väsynyt. On toisaalta nukahtanut kuin tukki klo 20 jo parina iltana, mikä on hyvä asia. Itsekin oon ollut ihan poikki, mennyt yhdeksän maissa nukkumaan tällä viikolla.

Sarppa, kerro sitten ensi viikolla miltä vaikutti päivähoitopaikka, mitä ajatuksia herätti ja niin edespäin! Toivottavasti voidaan syksyn mittaan vaihtaa ajatuksia enemmänkin näiden päivähoitoasioiden tiimoilta?

Mulla tulee olemaan töissä niin kovaa kiirettä, etten ymmärrä miten saan sen "puolipäiväisyyden" hoidettua syyskuussa. Idea oli järjestää sen verran kevyemmät aikataulut, että olisin 2 päivää viikosta kotona (mies on 3 päivää viikosta kotona), mutta käytännössä huonolta näyttää. Mun isä lupasi tulla muutamana päivänä auttamaan (350 km päästä...), mutta silti pitää jokunen päivä puoliväkisin repiä vapaaksi. Itse siis suunnittelen aikatauluni, mutta dead linet pukkaa :/ Eikä sitten lokakuussakaan voi varmaan hirmu pitkää päivää tehdä, kun poika aloittaa siellä hoidossa!

Kohta pitäis lähteä tuonne sateeseen pyöräilemään, ei houkuta...
 
heippa!!
tulihan sieltä postista vihdosta viimein ne kelan lappuset ja päätös. Eipä ole suuren suuri, mutta rahaa se on sekin. :D
Niin ja viimonen päivä vanhempainvapaata on uhkaavasti hupenemassa loppuunsa....

meillä on ollut tänään vieraita oikeen kolmeen eri otteeseen ja lisäksi esikoinen oli kerhossa. Niin ja mehustelin maijallisen "flunssamehua". Eipä muuta sitten.

tekis mieli kirjottaa ja ois aikaa, mutta pää lyö tyhjää :LOL:
 
Täällä olen kärsinyt kaameasta päänsärystä. Kaksi päivää jumalatonta jomotusta. Mä jo ajattelin, että nytkö se possunuha iskee. Eilen illalla tankkasin itseni sitten vielä täyteen buranaa ja tänä aamuna heräsin aivan ihanaan tunteeseen, kaikki jomotus on hävinnyt :) Nyt voi taas alkaa puuhastella vaikka mitä.

Meillä oli eilen neuvola. 9 kuukauden mitat 76,5 cm ja 10,9kg. Hyvin tasaisesti kasvaa. Ja suuri mies tuosta varmaan tulee, kun itsekin ollaan niin pitkiä (minä 178 ja isäntä 190). Tyttökin meillä on ollut nyt luokkansa pisin. Toivottavasti vaan ei juuri mua pidemmäksi kasvais.

Me taidetaan tästä lähteä lähikauppaan, jonne matkaa 8km :) Jos sitä laittais pikku-ukon istuimeen ja hilpasis pyörällä menemään. Täällä on nyt niin älyttömän hiljaista, kun isommat on kouluissa...

Maikki, mä olen kanssa miettinyt, että miten tuon lyhyemmän työviikon pitäminen onnistuu. Kohta sitä huomaa paiskivansa saman määrän töitä jotenkin vaan sovitettuna lyhyempään aikaan :( Ja mun tapauksessa ainakin pienemmällä palkalla :eek: Mä laitoin kanssa eilen päivähoitohakemuksen jo vetämään. Tammikuuhun niillä on aikaa sitten miettiä, minne lapset laitetaan.
 
Olipa vähän repale yö vaihteeks :headwall: Kahden aikaan jo päätti aloittaa, saatiin nukkumaan kuitenkin. Neljältä ja kuudelta vielä heräsi itkemään, mutta sitkeitä oltiin eikä maitoa/vettä annettu ollenkaan!

Kävin tyttöjen kanssa "uudella" leikkikentällä. Vähän pidempi matka, mutta paljon isompi ja isompia "laitteita" =) Esikoinen tykkäs kiipeillä siellä.
Vauva nukahti tulomatkalla rattaisiin, jätin tuohon etupihalle ja noin minuutin nukkui ja sitte heräs :kieh: Ois vaan nukkunut pidempään, oisin laittanut molemmat kahden aikaan nukkumaan! Mut ei niin ei....

Apilanirppu:
=)

Nyt en ennätäkään pidempään kirjoitella, kotihommat odottaa!
 
Maarias, kuule ihan samanlaiset ajatukset mulla pyörii mielessä. Osa-aikainen = tekee samat työt lyhemmässä ajassa/vapaa-ajalla... Ja stressin määrä moninkertainen.

Meillä poika oli päivällä koheltanut eilen, leikkinyt "vauvatutin" kanssa ja kaatunut tutti poikittain suussaan lattialle sillä seurauksella että huulesta oli tullut verta (ihan niin paljon, että mies oli laittanut vereen likaantuneen bodyn sankoon likoamaan). Pieni sinipunainen patti ylähuulessa näkyi iltapäivällä, mutta ei haitannut syömistä tms.

Jaahas, nyt on ruokis pidetty, takaisin töiden pariin!
 
Oon melkein joka päivä käyny lukemassa teidän juttuja, mutta en vaan oo jaksanu ite alkaa kirjotteleen!

Edelleen ollaan reissun päällä ja rovaniemellä mutsin luona.. Käytiin tuossa välillä 3 vrk mökkeilemässä Levillä. Mies kävi pari kertaa golffaamassa olikse nyt sit "maailman pohjosimmalla" kentällä vai miten se nyt oli. Sit se on joka välissä jossain suunnassa kalastelemassa. Kait se täytyy sinne päästää; muuten se kyllästyy ja hyppii seinille! :LOL:
Ite oon sit välillä käynyt keräilemässä marjoja, mustikoita sekä vattuja. Eli ei mitään ihmeellistä..

Tyttö on kova kiipeilemään ja kävelee tukea vasten sekä molemmista käsistä pitäen. Ja aika hallittua menoa silleen, ettei oo pahemmin muksahdellut mihinkään ja reilusti uskaltaa antaa tepastella ilman et ite on varmistamassa. Mut ei puhettakaan, et kävelis tai edes seisois ilman tukea! Aikamoisia menijöitä, oliko Keijulla ja Hansulla?, kun noin pieninä jo kävelevät!! :eek:

Aijoo, Irulle paljon onnea uudesta raskaudesta! :flower: Ehkä muutaman kuukauden päästä voisi alkaa yrittämään.. Ja sama täälläkin, et mielellään paino sais siihen mennessä pudota jonnin verran..

Rikkonaisista öistä oli ainakin ollut puhetta.. Joo, meilläkin on ainakin nyt viimeisten parin viikon aikana ollut lähes joka öistä toi heräily.. Ainakin kerran aamuyöllä alkaa kuulua puoliks unissaan huutelua. Tommoseen varmaan tutti auttais, mut kun se ei aikoinaan suostunut tuttia imemään niin eipä sit varmaan enää tässä vaiheessa kannata semmoseen opettaa.. Oon sitten samantien lyönyt tissin suuhun enkä ole viitsinyt huudattaa toista pitempiä aikoja kun ei olla kotonakaan.. Jos sitten kotiin palattua yrittäis lopettaa yösyötöt, jos vielä noi yöhuutelut jatkuu; antais vaikka vettä.. Toihan kuitenkin oli jo periaatteessa pitkään nukkunut yöt ilman heräilyjä. Nyt varmaan kaikki noi liikkumaan opettelut tekee yöt rauhattomiksi.

 

Yhteistyössä