11/08 masunkasvattajien murut *loka-marraskuussa*

Onni ei kans välitä lusikasta, annoin tänää ni viskas lattialle ja alko syömää sormin. Nokkamukista juuaa ruuan päälle yleensä vettä. Harjoteltii sitä oikee urakalla ja viikon verra meni ni alko kulkemaa =) Kannattaa helmi sitkeesti vaa koittaa. Onni ei osaa yhtää juua sellasesta taikamukista ku ei tajuu imee. Nykyää mukista juonti on ruokailun kohokohta =)
 
Löysin tänää Onnin takaraivosta, kallorajalta molemmin puolin pikkurillinpään kokoiset patit. Huolestuin! Googlasin ja sieltä löyty muutamalta sellasia, rasvapattei tai turvonneet imusolmukkeet? On kipeänäki ollu et jos siitä johtuis? Soitan kuitenki neuvolaa maanantaina, että saan mielenrauhan. Onko kellää tullu vastaa, tai onko tietoa mitä ne oikeasti voi olla?
 
Helmi, Ai siellä esitetään Max ja Moritzia. :D Meillä on tuon saksalaisen Wilhelm Busch nimisen 1800-luvulla eläneen kirjailijan kuvitettu satukirja. Siellä on muun muassa tuo Max ja Moritz satu kahdesta kepposia tekevästä pojasta :LOL: Oliskin kiva nähdä miten tuo on esitetty teatterissa. Tuo satu on hauskasti kirjoitettu rimmaavasti runomuotoon ja tykkäsin niin lukea noita kun saksaa opettelin.

manna, Hyvä Maya! :flower:
 
Tuli mieleen tuosta maidonmenekistä..
Kun jätettiin esikoiselta tuttipullo pois, meni monta päivää aika vähällä maidolla. Mut sitten yhtäkkiä alkoi juomaan! Eli varmaan hetken kestää ennen kuin hoksaavat lasista ym. juonnin..

Mut kaikki siis omalla tavallaan =) Sen olen huomannut, mikä esikoisen kanssa ollut helppoa, ei toinen tee samalla tavalla perästä! Kuten nukkuminen ollut täysin päinvastaista...

Meillä molemmat itki taas nukahtamisen jälkeen.. Jospa nyt nukkuisivat piiiitkään! Rankkaa kun saa vihdoin molemmat yöunille, herää pian toinen itkemään ja siihen herää toinenkin. Onneks mies kotona, muuten saa yksin pomppia huoneesta toiseen...
 
Sanse, voi hyvin olla turvonneet imusolmukkeet, jos Onni on kipeänä!

Tänään oltiin konsertissa koko perhe: minä esiinnyin orkesterissa ja isä + Otso oli kuuntelemassa kirkon peräpenkissä. Mies ei ollut ehtinyt keskittyä musiikkiin ollenkaan, kun Otso oli jaksanut noin 10-15 min olla rauhassa ja sitten alkanut kiehnätä ja kurkotella kohti kaikkea kiinnostavaa siellä kirkossa. Mutta ei kuulunut ainakaan mitään häiritseviä ääniä, joten voi sanoa, että hyvin meni :saint:

Meillä juodaan nokkamukista (taikamukista), jossa ei ole kahvoja. Aluksi ei osannut imeä venttiilin kanssa, mutta nykyään osaa jo hyvin. Ollaan nyt harjoiteltu, miten nokkamuki lasketaan juomisen jälkeen nätisti pöydälle pystyyn (kun kotona ja päiväkodissa viskoi sitä pitkin pöytiä...).

Otso on viime viikkoina alkanut harjoitella itse lusikalla syömistä ja se alkaa myös sujua jotenkuten. Sotkua kyllä tulee, mutta Otso ei enää suostu istumaan pöydässä ellei ole oma lusikka kädessä. Syömistä vähän häiritsee, kun jokaista pöydälle pudonnutta ruuanjämää pitää ihmetellä ja kosketella sormin (ja niitä pudonneita ruuanpaloja tulee PALJON).

Mutta jokainen perhe menee omalla aikataululla ja hyvähän meidän esikoisten äitien on antaa lapsen söhrätä itsekseen :LOL: Eri asia, jos olisi siinä muitakin muksuja vahdittavana ja tuplamäärä sotkuja siivottavana...

Oltiin tänään kaverin tytön 1-vuotissynttäreillä. Siellä muksut leikkivät kovasti innoissaan ilmapalloilla ja keräsivät palikoita ämpäriin. En antanut Otsolle täytekakkua, vaikka päivänsankari sitä veteli hyvällä ruokahalulla. Puolikkaan keksin sai hedelmäsosepurkin päälle. Karu lapsuus :headwall: :LOL:
 
huomenta kaikille pitkästä aikaa!:) ja oikein hyvää ensimmäistä adventtia!
mielessä olette ollut mutta en ole ehtinyt edes käydä lukemassa pitkään aikaan. ihana nyt lukea edes suurinpiirtein että mitä teille kuuluu!:) täytyy lukea vielä tarkemmin tässä jossakin välissä rauhassa. viikon ooon ollut jo kotona kun pojat sairaana niin on edes vähän enemmän aikaa että on koneelle ehtinyt.

meillä täällä ollaan sikainfluenssan kourissa... taapero aloitti viime sunnuntaina ja 5pv oli kuumetta ja nyt ihan järkyttävä yskä ja vieläkin hirmu räkäinen. 4vuotiaalla se alkoi pe iltana kuumeella ja oksentamisella. saa nähdä kuinka tää tästä etenee...

muuten toitä ja töitä... teen nyt 4päiväistä työviikkoa. aina ma vapaat!:) saas nyt nähdä taas kun työsoppari katkolla vuoden vaihteessa että miten käy... toisaalta haaveilen omasta yrityksestäkin ja suunnitelmatkin aika pitkällä mutta pojat on vaan liian pieniä sihen että kummatkin olis yrittäjiä.

kuinkas teidän jouluvalmistelut? meillä on tän vikon soinut lähes taukoamatta joululaulut, valot on ikkunoissa, pariin huoneeseen verhot vaihdettu. :) voi että tää joulun aika on ihanaa!! kohta saa alkaa leipomaan yms... kuinka teidän joulunvietot? meille tulee miehen siskon perhe jouluksi.

mutta jatkanpas myöhemmin, nyt tuo täystuho hermostuu... (meidän taapero on kyllä sellainen täystuho.. yks aamukin oli vetänyt kaurapuurolautasen lattialle ja tepasteli puurossa kun tulin keittiöön...) ehtii joka paikkaan ja kokeilee kaikkea että mitä yltäis ottamaan ,mihin ehtis ja yltäis ja pääsis...) :)

oikein mukavaa sunnuntaita kaikille
toivoo korppinen
 
sanse, meillä oli esikoisella pienempänä sellainen patti, toisella puolella...niinkuin korvan takana, hiusrajassa..aikani sitä aina tunnustelin mutta sitten aattelin että joku rasvapatti, ja sittemmin asia ei ole vaivannut. Mutta jos symmetrisesti, niin vois aatella että juuri imusolmukkeet, niinkuin maikkikin mainitsi että kun onni ollut kipeenäkin! Tosin jos vaivaa niin seurailet hetken ja käyt näyttään, tuskin mitään vakavaa!

kiva kuulla korppisesta! =)

mies lähti kalaan koskelle, pitäs alkaa siivoon ja paistaan torttuja pikkujoulukansalle, vai onko siivous ihan turhaa kun muksulauma kohta taapertaa pitkin kämppää ja pupeltaa pipareita ja poppareita... :LOL: JOs sitten siivoo vasta illalla..
 
Meillä leevi juo maitonsa nokkamukista ja tosi hyvin uppoaa. Nuutti oli huono juomaan pienenä, leeville maito maistuu! Lusikka suorastaan pitää olla kädessä ja useimmiten syö itse. Joskus sopivassa mielentilassa on popsinu koko lautasellisen puuroa ihan ite. Lopuskat pitää tietysti kaapsutella ja sit ruokalapun kourusta löytyy vielä useampi lusikallinen kun ei ihan kaikki mene omalla kädellä perille asti. :)

Joulu menee meillä perinteiseen malliin. Aattona mennään meidän porukoiden luo varmaan ihan hyvissä ajoin, saunotaan ja syödään ja avataan lahjat. Yöks tullaan kotiin. Sit pyhinä käydään miehen äidin luona ja miun mummon luona.

Tänään aamutuimaan menin porukoiden luo ja isän ja äidin kans paistettiin piirakoita, n. 160 kpl tuli. Pojatki kävi kokeilemassa piirakoiden tekoa. Nuuttia ei kiinnostanu sit kuitenka mutta leevi läiskytteli innolla ja söi puuroa. Kivoja valokuvia saatiin! Itellaki on nyt masu täynnä ihanan rapeita piirakoita! NAM! Leipätaikina on tuolla kohoamassa, tein ihan juuren ja kaikki. Semmonen ruisleivän tyyppinen, mutta ei kuitenka ihan oikee ruisleipä. Sitäki herkkua saadaan sit tänään maistella. Ruuan laittoa ja kaupassa käyntiä ois myös vielä ohjelmassa. Touhukas viikonloppu kaikkiaan!
 
A P U V A...mua alkaa ahistaan se että kaikilla muilla jo syödään noin hienosti itse!!Vaikka kyllä meillä esikoinen söi kanssa jo ite vuosikkaana, ehkä mä vaan pidän tätä vauvana. :heart:
Mut nyt kyllä saa alkaa opetteleen mitä muuta lusikalla tehdään kuin hakataan pöytää!

Mä sain tortut leivottua, siivottua, pyykättyä ja kaivoin joululaulu cd:n ja joulukoristeet esille! hyvältä näyttää ja tuoksuu, nyt vaan ootteleen vieraita!! :D
 
Moikka! Huhuh! Hetken rauha kun annoin tytölle mun kortti- ja kirjekuorivarannot tuohon lattialle (tai siis repi ne mun kirjotuspöydän kätköistä, enkä ottanu pois... ;)) Ainakin vielä kauniisti leikkii repimättä ja laittaa kortteja isoon kirjekuoreen ;)

Vaikkakin päiväuniaika koittaa 12:30 eli just! (Mies on määränny tarkat ajat, ja toimii, kumma kyllä...) Paitsi että yöuni jäi nyt vaan 10 tuntiin viime yönä...
Miten paljon teillä nukutaan keskimäärin vuorokauden aikana? Meillä yleensä n. 13-14 tuntia, aika vähältä tuntuu... Tänään ei sit taida tulla sitäkään.

Meillä on iltapäivällä suomalaisten perhepikkujoulut, kivaa päästä puhumaan suomea!

--- Nyt tyttö nukkumaan ja jatkaa ---

Sinne jäi ku kivi... peppu pystyssä :LOL: Tänään tietty vetää oikeen kunnon päikyt, kun ois ne "juhlat". Mies on ollu helisemässä kun on nyt nukkunu vaan 40-45 minsaa päivisin, ei jää oma aikaa oikeen hälle. Paitsi nyt on kyl "omalla ajalla" jossain konsertissa toises kaupungissa.

Mä koitin eilenki kirjotella, mutta ei se mun juttu tullu tänne :$ Mut luen aina joka päivä!

Meillä juodaan nokkamukista kotona, taikamukista reissussa ja tissistä amuin-illoin. Tuttipullot on pois, mut tutit öisin käytössä. Välil tyttö käy ryöstääs tutin sängystä ja tulee ilkikurinen ilme naamalla näyttää, että "täs mä vaan lutkutan..." ja sitte juostaan karkuun, ennen ku äiti varastaa tutin pois. Muutenki tykkää karkuunmenoleikeistä ihan hirveesti.
Juokseva Vauva :heart: Syödään ihan samoin kuin Maikin perheessä :D Oon ruvennu taas enempi vetää ruokaa tehosekottimessa pieneks, kun huomasin ettei saanu purtuu kunnolla ja kakassa alkoi olla sulamattomia paloja. Vaiks ekat kulma/poskihampaat on ny läpi, että joutais kai sitä ruokaa vähän pureskellakin. Mut on äitiinsä tullu, et nopiaan vaan syö mahan täyteen ja kaikki menee :D

Vitsit, eilen kommentoin teidän juttuja, ja nyt en enää muista mitä kaikkea oli!

Teatteris mekin tykätään käydä ja oopperas, saadaan välil lippuja, kun yhellä tutul on sellanen "kausikortti" oopperaan. Porky & Bess käytiin muistaakseni viimeks kattoos, taisin kyl olla viellä raskaana sillon.

Apua joulu! Mä tartten jonku siivojan tänne, en kerkee siivota itte, kun illat ja viikonloput haluisin viettää tytön kanssa ja kasin jälkeen ku tyttö nukkuu, oon ihan kuitti. En oo yhtään lahjaa ostanu viellä...
 
Helmi ei meidänkään typy vielä syö lusikalla olleskaan itte. :D roskat tietty lattialta pistelee suuhunsa ja joskus syö sormin murusia kun annetaan ja leipää on nyt mussuttanu ite. Mua ei huolestuta ettei lusikalla ite syö, kyllä ne aikanaan oppii! Paukutellaan vaan menemään niillä lusikoilla, lakka pöydässä tykkää... :LOL:

Meillä on niitä pehmeenokkasia nokkamukeja käytössä. Pullosta antasin mielellään, mutta kun ei osaa siitä juoda. Niin ja tissiä saa joitain kertoja vielä päiväaikana.

Noita nukkumisia koitin laskee... nukkuu yleensä yöllä 10-12 h ja 2x 1-1,5h päikkärit eli nukkuu n. 12-14h vuorokaudessa. Mikähän se normimäärä mahtas olla? :whistle:

Sanse: mullaki tuli ekana mieleen et jos on ollu kipeenä, niin siitä ois turvonneet ne imusolmukkeet. Mut tarkista vaan neuvolasta, siellä ne tietää.

Voi itku kun on niin tasasen tylsä ja harmaa päivä. Pitäisköhän miettii kyläpaikkaa ja lähtee vähän kyläileen. Ulkona oltiin aamupäivästä vaikka vettä ja räntää tuli taivaan täydeltä. Nyt kun tulee pimee niin ei viitti enää ulos lähteä.

Tulis nyt lunta ja pakkaset, niin pääsis vähän enemmän joulutunnelmaan!
 
Onnin ykkösiä tänään juhlittiin. Sankari jaksoi hyvin vaikka juuri toipunut sairastelusta. Uskoisin kans et niitä imusolmukkeita on mut ajattelin oman mielenrauhan vuoksi näyttää niitä neuvolassa keskiviikkona ku rokotetta mennää hakemaan.

 
Moi, anoppilasta kotiuduttu :wave:

Lähdettiin tuossa 11 aikaan aamupäivällä. Mies jätti mut kävelemään loppumatkan perille ( 30min. meni kun olin perillä ), haki äitinsä töistä tyttöjen kanssa. Meillä kun ei autoon mahdu ylimääräisiä!
Appiukko oli taas töissä, käytiin pikkukapakassa ukkia moikkaamassa. Mua alkoi huvittaa kun takaa pöydästä joku nainen alkoi arvostelemaan.. "niin sitä tuodaan lapset pienestä pitäen tänne.." Luuli vissiin et me tultiin sinne lasten kanssa kaljalle :LOL: Melkein sanoin jo että ei me niin säälittäviä olla että tultais teidän tapaan sunnuntaina iltapäiväkaljalle :LOL: :kieh:

Meillä pikkulikka vetelee ulkona sellaisia 2-3h päikkäreitä. Siihen yöunet 12h, jopa 13h! Eli vuorokauteen tulee 14h suunnilleen. Tää kun on alkanut iltaisin heräämään tunnin päästä itkemään, uudelleen nukuttamisessa saattaa pahimmillaan tuntikin mennä :( Esikoinen herää kans nykyään siihen itkemään. Ja esikoinen myös herää keskellä yötä itkemään :/ Viime yönä otin sitten viereen tähän olkkarin lattialle ja mies lähti makkariin "evakkoon" :D

Mut eipä tässä kummempia =) Hirveesti tekis mieli paketoida pari lahjapakettia :xmas: Isoneiti kun ei nuku päikkäreitä enää, jää illat ainoastaan mahdollisuudeksi eikä silloin jotenki viitti alkaa rapistelee....
 
UNIMÄÄRISTÄ...meillä yöunet: 19.30-7.30/8.30 eli n.12tuntia ja päälle 2 päikkärit, yhteensä n.2-3tuntia eli siihen 14tuntiin kallistuis meilläkin!
Tosin tänään oon ollut ihan ihmeissäni, nukkui vain 11-13.15 eikä muita unia, ei edes rattaisiin nukahtanut kun talsittiin pukkiparaatista kotiinpäin ja on oikeesti ihan hyväntuulinen!
 
:attn: HUOMAUTUS! :attn:

Tiistaina kaikki halukkaat voimme siirtyä uuteen pinoon jonka perustan taaperoiden osastolle! En siirtele automaattisesti, eli sinne vaan ilmoittautumaan =)
(Eli huomenna kirjoitellaan vielä tänne...)
 
Siis niin, aika kuluu taas ihan varkain! Tänään on marraskuun viimeinen päivä, ja meidän pikkuvauvat siirtyy huomenna taaperoiksi. Voi apua.

Täälläkään ei syödä vielä itse lusikalla. Enkä kyllä mitään paineita ota asiasta, kyllä ne oppii. Myöskään potalla eivät vielä käy, sitä ajattelin tässä ottaa asiaksi pikkuhiljaa. Tämä meidän nyt kuusvee kakkonen ei aikanaan käynyt ollenkaan potalla, meni suoraan pytylle joskus kaksivuotiaana. Kyllä ne ipanat aikanaan kaikki taidot oppii.

Oskari kävellä töpöttää jo taitavasti. Wilma on seurannut veljeään silmä kovana, ja nyt on neiti alkanut nousta tukea vasten seisomaan. Istumaan meno ei kylläkään suju ilman itkua vielä, mutta hiljalleen oppii uusia taitoja. Wilmahan ei ole tuossa motorisessa kehityksessään pitänyt turhaa hoppua. Mutta joka väliin pitää hoke "kakkaäiti"... se on kaupassa kiva kun keikaisee tuon. :LOL:

Tänään ohjelmassa meidän kerhon taaperopikkujoulut. Ihana päästä taas pois neljän seinän sisältä! Samalla käyn kaupungilla hakemassa uusia jouluvaloja, edelliset hukkuivat muutossa...

Unet meillä menee kutakuinkin näin: heräävät noin 5.30- 7 välillä, ekat torkut tarvivat jo 9-10 aikaan noin tunnin-puolitoista. Sitten noin yhden korvilla toiset päikyt noin pari tuntia. Illalla klo 20 aikaan iltaunille. Kokeiltiin yksiä päikkäreitä tässä tovi sitten, mutta illat meni ihan mahottomiksi niin annettiin olla vielä. Ja kun kerran eivät ole hoidossa niin mulle on ihan sama mihin kellon aikaan nukkuvat!

Nyt meen keittämään kahvia. Mukavaa alkanutta viikkoa!

HM ja pikkutontut W ja O
 
Laittakaa sit linkki sinne uutee paikkaa muute en löydä =D

Unimääristä: Onni nukkuu kotona 8.30-11, 14-15, 17-18.30 ja 21-05 et aika paljon =D noi on noin aikoja mut aika tarkallee tol tapaa menee. Nuo 14-15 unet jää kyl pois taas, ne tuli tähä ku kipeeks tuli.
 
Meillä on tänään ollu ihanan rauhallinen päivä ilman esikoisen uhmariehumisia. Oi kun kiva - pitkästä aikaa! Nautin tästä nyt niin kauan kuin sitä kestää...

Leevi nukkuu yöllä 10 tuntia (20-06) sit 1,5-2 tuntia päikkäreitä. Elikkäs noin 12 tuntia/vrk tulee unta. Jotenki vähältä tuntuu, mutta nuutti on kans ollu vähäuninen pienestä pitäen. Toisin kuin miehen siskon 2 vee nukkuu vieläki 12 tuntia yöllä ja vielä 2-4 tuntia päikkäreitä. HUH! Siinä on hyvät unenlahjat!
 
unimääristä: Leevi nukkuu arkipäiviä/öinä klo:19-05.40 ja 11-13.30/14, Viikonloppuisin klo:19-7.30 ja 12-14.30/15.

Mäkin olen ihmetelyt tuota uudenoppimis juttua, pienessä ajassa kyllä paljon oppinut kaikenlaista uutta =) isopoika jo (missä mun vauva on).

MIes haluis viedä Leevin parturiin kun on kuulema niin kamala tukka jo mut mä en halua että sen hiuksia leikataan ku sit se näyttää jo liian isolle pojalle :ashamed:
Eilenkin olin ihan suruissani kun appi halus ostaa Leeville vaatetta ja enää ei vauva puolelta Lindexilla kokoja ollut joten nyt jouduttiin siirtymään isojen poikien puolelle.

No tää on mun viimonen vauva niin pidän vauvana varmaan vielä kunLeevi on 10v :ashamed:
 
Meillä poika nukkuu 20-7:30 (joudutaan usein herättelemään aamulla), päikkärit päiväkodissa n. klo 11:30-14 ja illalla 17:30-18:30. Eli yht. 14 tuntia. Poika on aina nukkunut paljon.

Vielä pitäis saada tuo aamuherääminen aikaisemmaksi, että ehdittäis miehen kanssa kahdeksaksi töihin. Ollaan myös miehen kanssa kovia nukkumaan, joten tiukkaa tekee itse kullakin tuo aamuherätys...
 

Yhteistyössä