11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

Kaurapuuroa meillä likka sai eilen illalla, vai jokohan tästä kirjoitin? Vähän pätkii... Jokatapauksessa tänä iltana tulee jo ihan kaurapuuroa (niistä puurojauheista alkuun teen) ja jotain varmaan sekaan laitan.

Anzkuli: Kiva kuvasarja tosiaan :D

Kaupassa käytiin muttei mattoja löytynyt. Olisi ollut ihan tummanruskeita, mutta ei tarpeeksi pitkää. Pitää katella jostain muualtakin, verkkokaupat myös! Uudet ritilät mies osti kuivauskaappiin, entiset olivat jo ruosteessa ja kauheen näköiset :eek: Nyt se ainakin loistaa jos lattialla edelleen vanhat ja likaiset matot ovatkin :D

Pikkuinen viimeisillä päikkäreillä, esikoinen touhuaa tuossa omia hommiaan.. Laittelee legojen liukumäen putkia käsiin ja jalkoihin ja kävelee sit niillä :LOL: Ja hirvee höpötys käy koko ajan, välillä tulee omaa höpinää ja välillä oikeita sanoja, hassu =)
 
luminka, täällä kanssa tuo ukkeli.kiukkupussi nukkuu vielä vimppoja uniaan....esikoinen alkoi kattoon piirrettyjä.
Oottelen että kello tulee seitsemän ja käyn laittaan saunaan valkeen, mies kattomassa jalkkista kaverillaan, niin "tilas saunan" puoli kasiksi!
Ja nyt on ihan ruhtinaallista omaa aikaa tässä...vaan johan itkuhäytin alkoi vinkuuun...se siitä ajasta. :LOL:
 
Puuroista, me aloitettiin tänä aamuna muksun riisipuurojauheella.Hyvin maistui eikä mitään oireita ole tullut.Nyt illallakin sitä sit annoin ja söis kyllä sitä kuin paljojn vaan.

Kiva toi anzkulin kuva sarja, söpö poitsu =)

Me oltiin aamupäivällä esikoisen kanssa uimassa pari tuntia, mukaan lähti mun isä, sisko(8v) ja veli(23v). Oli kyllä mukavaa. Mies oli Leevin kassa kotona ja hyvin oli mennyt, minusta kukn tuntuu sille että Leevi alkaa "takertu" muhun tai siis sille ei oikein tunnu kukaan muu kelpaavan. Kun tultiin sieltä uimasta Leevi ei ees kattonu mua kun sille juttelin ja sit kun otin syliin niin oikein loukkaantuneena itki. Mutta aion jatkossakin viedä esikoisen kerran viikossa uimaan tai muualle mun kanssa viettää aikaa niin saa toi Leevikin tottua muihin hoitajiin.

Nyt taidan lähtee vie pojat unille niin alkaa sit oma-aika, mies lähtee kaverinsa kanssa johonki.Just tulivat tässä käymään,kalpan peliä olivat tuossa lähi raflassa kattomassa ja sit sanoin että menkee pois kun oon saatu poijat nukkuu niin mie saan ihan omaarauhaa. =)

Tämmöstä tänne siis...palaan varmaan kohta kattelee onko muita linjoilla kunhan saan poijat nukkuu =)
 
Täällä kans mies oli kattomassa peliä. Riemu oli suuri, kun JYP voitti. Saatiin sitten olla keskenämme tää ilta. Uloskaan ei ole voinut aamun jälkeen lähteä, kun niin paljon lunta tullut taivaalta. Onneksi mun vanhemmat kävi isojen lasten kanssa uimahallissa, niin saivat purkaa suurimmat energiat sinne.

Mun kanssa tarttis lähtee laittamaan lapset nukkumaan. Jos sitten vaikka viettäis vähän laatuaikaa miehen kanssa ;)
 
Luminka: Meillä koko ajan ollut tuolla tavalla, tyttö vain itkee kauheammin, jos tuttia on yritetty tarjota, eli vain tissi kelpaa, näin myös päiväunet.

Anzkuli: ihana kuvasarja!!! Alan odotella jo että pääsen maistattelemaan! Vielä ei aloitettu, vaikka tohtorisetä sanoi, että saa aloittaa (täälläkin) jo 4kk iässä. On vain jotenkin ollut helpomapaa pelkällä tissillä.. Mutta eikhän ens viikolla panna porkkanat porisemaan.

Tänään oli (on) rankat iltamat. Amelie itki sydäntäsärkevästi tunnin, ei kelvannu rinta ei mikään, vaipat kuivat, en oiekin tienny mitä ois tehny. Kanneltiin miehen kans vuorotellen, sitten lopulta lkoi olla niin väsynyt tytteli että huoli vähän tissiä ja sitten nukahti. Toivottavasti ei nyt herää heti, vaan saisi kunnon unen päästä kiinni. Tulee kyllä niin paha mieli välillä, kun hän joskus itkee tuota surkeaa itkua :'( . Luulen, että hampaat ne pukkaa. Laitoin jo eilen ja tänäänkin semmosta ikeniä puuduttavaa salvaa, mutta enpä tiä mihin se salva oikein mene, eihän se pysy yhessä paikassa, kun suu on ihan kostea. Siellä se tahna lillui ympäriinsä, ja jatkoi mahaan. Pitää anopilta kysyä miten se pitäs laittaa.

Meillä on ruvettu kääntymään oikein kunnolla. Saman tien kun laitan selälleen lattialle tai sängylle niin VIUH! - ja mahallaan ollaan. Kauhea vauhti, ja alussa kun se oli semmosta ähertämistä :D

Semmosta piti vielä kysyä, että onko suomessa niissä vauvojen puuroissa tai velleissä jotain vanilliiniaromia tai muuta?? Katsoin muka oikein tarkkaan mitä ostan, eli ei lisättyjä sokereita ym. ja sitten kotona vasta hokasin että vellipaketin kyljessä lukee vanilja-aromi. Voihan rähmä etten sanois!
 
tuutikki: ei mun mielestä näissä ole mitään vanilja-aromeita! Muutenkin kaikki vauvanruoat ovat vähäsokerisia, liekö missään soseessa lisättyä sokeria? Eli vaan marjojen ja hedelmien omat sokerit....

Ai niin, kellojen siirto! Pääsi jo unohtumaan...
 
Luminka: No kun täällä on tosiaan jopa maitoa vauvoille jossa on kaakaot seassa, vauvathan niiiin tykkää makeasta.. :headwall: voi kääk kun tuli tuo paketti ostettua. No ei me siitä vielä konkurssiin mennä vaikka roskiin menis :LOL:
 
Huomenta!

Täällä on lunta oikeen kunnolla tupruttanut, eli kevät ei taida tulla. Hö.

Oskari on nyt nukkunut kaksi yötä heräämättä, jee! Wilmakin heräsi tänä aamuna vasta vähän ennen puolta seitsemää syömään ja nukahti vielä tunniksi, Oskari alkoi laulelemaan tuossa seiskan aikaan. Söivät, olivat tovin hereillä ja nyt jo nukkuvat taas. Mutta ihan eri fiilis itellä kun on saanut pikkasen paremmin nukkua! vaikka kyllä vielä uni tulis. Ite heräsin viiden aikaan kun mies ja esikoinen heräsivät, lähtivät ennen kuutta jäähallille ja siite Poriin turnaukseen. Ovatkin koko päivän sillä reissulla,eli mulla nyt vaan kolme muksua hoidettavana. :D

Mulla on ollut ystävältä lainassa tuollanen kantopussi, testimielessä. Mutta eivät ole pienet juurikaan viihtyneet siinä härvelissä. Eilen oli sitten täällä meidän kulmilla lastentarvikekirppis ja sieltä bongasin perinteisen kantorepun. Ja avot, siinä tykkäävät kummatkin nököttää. Eilen otin Oskarin siinä mukaan kun käväisin kaupassa, oli hieman ihmeissään!

Wilma on vielä pikkasen yskäinen ja räkäinen, toivon että paranis nyt vaan nopsaan. oskarikin tänä aamuna vähän yski.. höh.

Täällä on muuten Wilmalla myös sellasta kuolanäppylää pitkin naamaa, se kuolan määrä on jotain aivan megalomaanista! Ja kaikki menee suuhun, nappasi yksi päivä isoveljensä nenänkin suuhunsa! :LOL: Oskarilla ei sellaista näppylää ole, mutta tänä aamuna huomasin että sillä on kummassakin poskessa punaiset läiskät. Olisko vaan kuivat.

Oskari menee nyt kanssa koko ajan selältä mahalleen, illallakin sain käydä sen sängyssä kääntämässä ties kuinka monta kertaa takas. Ja sit kiukuttaa kun niska väsyy eikä pääse takas selälleen!

Mutta nyt meen hetkeksi tohon sohvalle vielä pötkölleen. Täytyy sitten mennä laittaan Kasperille aamupalaa ja valmistautua kauppareissuun. Mukavat sunnuntait!

HM

Niin ja piti sanomani että ihania kuvia ootte laitelleet!
 
huomenta

Täällä on yön aikana tullut lunta ja nytkin tuulee ja tupruttaa lunta...ei kiva.
Tänään ois tiedossa siivousta jne.

Leevi nukkui aamulla jopa seiskaan ;) ja nyt on jo aamu unilla.

Taidan mennä vielä pötkölleen itsekkin.
 
Huomenta!
Ja kesäaikako se muka nyt olis sitte? Ei ihan uskois kun ulos kattoo... :whistle:

Meillä puuronmaistelua jatkettu tänään, nyt ei uponnut sitten millään. Leipätaikinan laitoin juuri kohoon, lähdetään parin tunnin päästä mun veljelle kyläileen niin saa viemisiksi tuoretta leipää. :p
Ollut oikeen kyläilyviikonloppu, kotona en ookkaan sitten juuri mitään tehnyt, onneksi huomenna taas paluu arkeen.

Laitan kanssa yhden kuvan ukkeliinista, tasan 5kuisena, viikko sitten. :heart:
 
tulin vielä kommentoimaan tuohon, kun hm kerroit kuinka oskari kääntyy nyt kokoajan ja sängyssä saa olla kääntämässä toisinpäin. Niin mä juuri eilen aattelin että kun sujuu nykyään YLIhelposti nukkumaanlaitto, että hetken päästä se rumba vasta alkaa, kun ja jos tuo oppis tuosta kääntymään, niin sitten se on yhtä kääntymistä!!! 24/7! :kieh:
Kava yritys sillä on nyt kääntyä, oli jo äsken ihan lähellä ettei pyörähtänyt, kyljellään käy jo mutta sitten laittaa jarrut päälle ja mätkähtää takas selälleen. :LOL:
 
Meillä nukuttiin sitten puoli kymmeneen :D Siis tätä "uutta aikaa"... Vähän venähti kaikilla pitkäksi, pienin pisimpään...

Vaaville ruoat keitetty kiisseleitä myöten. Nukkumaankin ennätti jo lähteä takas.

Tänään olisi kirppiksen tyhjennys, ei siellä vaatteita paljoa ole jäljellä ja hyvä niin =) Säästöön laitan kaikki todennäköisesti, jos lähtis kesällä vaikka käymään jossain ;)

Mutta nyt esikoinen vaatii huomiota :wave:
 
Meillä oli erikoinen yö... Mie valvoin liian pitkään illalla, taas carcassonnea netissä pelaillen. :D Ihan koukussa! :D Siirsin yöpöydän kellon sit jo nukkumaan käydessä kesäaikaan, että ei aamulla tarvii miettiä että paljonko se on. Kesäaikaa näytti kello 23.50 kun kävin nukkumaan.

Leevi huuteli 04 aikaan, mutta torkahti vissiin kun hiljeni, mie en nukahtanu. Sit 04.30 alko vaativaa huutelua kuulua ja miun piti ottaa ukkeli syömään (tätä ei oo varmaan kahteen kuukauteen tapahtunu!!). Ja kylläpä oliki nälkäinen poika, mie katoin sit samalla idolsia boksilta. En meinannu millään saada unta, meni tuonne 05.30 tienoille kun nukahdin.

No nuuttipa meinas herätä sit 06 aikaan. Isi kävi kerran peittelemässä ja mie taisin käydä kolmisen kertaa komentamassa hiljaisuutta. Nukahti onneks vielä. Sit pojat heräs 7.45... Leevillä jäi sit aamu-unet ihan tyngäksi mutta nyt nukkuu ihan normaaliin aikaan päikkäreitä. Nuutti tuolla hulisee, vaikka laitettiin vähän myöhemmin nukkumaan. Saas nähdä kerkeekö nukkua yhtään, kun kahen jälkeen tulee vieraita.

Väsyttäis kovasti, mutta sissinä oon hereillä ja teen rästihommia (eli istun tietokoneella! :D)
 
Tervehdys ylläkseltä! Ollaan täällä nyt anopin ja appiukon kanssa tää vko lomailemassa. Autolla lähdettiin helsingistä keskiviikkona ekaks jyväskylään anoppilaan ja sit torstaina rovaniemelle mun mutsin luo pariks yöks. Saa kivasti pätkittyä tuota matkaa, mutta silti tytöllä meinas viimeinen tunti r:lle tultaessa olla tuskaa.. Muuten nukkui melkein koko matkan. :whistle:

Kuten mä vähän epäilinkin, niin reissun aikana unirytmit meni uusiks! :/ Ennen reissuahan tyttö ehti melkein vkon nukkua läpi yön ilman herätyksiä, mut nyt on herätty melkein joka yö kaks kertaa (paitsi viime yönä kerran). Viimeks kun kirjottelin, niin tuskailin kun tissit vuotaa aamusin sen takia, kun tyttö nukkuu yöt.. No onneks maidontulossa ei ehtinyt tapahtua mitään merkittävää, kun nyt taas herätäänkin yöllä syömään!

Kuivasta ihosta.. Meillä on nyt kasvot saatu hyvään kuntoon (koputtaa puuta..) :whistle: mutta jaloissa edelleen kuivaa karheutta. Tänään laitoin niihin kokeeksi hydrokortisonia, jos se auttais. Mut tosiaan en edes muista milloin kasvoissa on ollut noin ihanan siloinen iho!!! =) :heart:

Taidan lähteä uudelleen ulkoilemaan; tyttöhän siellä onkin nukkunut pian 3 tuntia. :)
 
Päiviä =)

Eilen oli kiva päivä hesassa muita mammoja ja vauvoja tapaamassa ja vähä shoppaamassa =)
Ei oikee jaksa kirjottaa mittää erityistä ku nii väsyttää.. Mies teki viikkosiivouksenki ja käski mut lepää ku kuulema sellane stressikimppu olen taas.. minkäs sille voi ku kaikki ottaa taas aivoo.. mieskin pelkällä olemassa olollaa saa mut kiehuu taas.. :D

Tässä Onnista kuvaa tältä päivältä:


ja sitten pari päivää sit otettu kuva
 
Kivoja kuvia olette taas laittaneet! Etenkin Anzkulin kuvat oli hauskat ja näytti ilmeet vähän samoilta kun täälläkin pojan maistellessa uusia makuja...:)

Kyllä on taas viikonloppu vierähtänyt nopsaan! Eilinen ilta meni nuorison ja aikuisten kesken pelaillessa ja herkutellesssa meksikolaisittain. Oli pari vierasta oman porukan lisäksi ja tuli mässäiltyä melko reippaasti... Mut hauskaa oli! leikittiin myös kaikenlaisia vanhan ajan leikkejä, kuten pullon pyöritystä jne. Tänään herkuttelu jatkuu tanssiohjelman parissa, on meillä jo perinne että sen ääreen kokoontuu kokoperhe ja sitä ennen tehdään yhdessä jotain hyvää syötävää.

Aletaan ihmeessä järkkään treffejä pääkaupunkiseudulle! Minä ja pikkumies ollaan innolla mukana jos vaan saadaan porukkaa kokoon. HotCoffeelle laitoin yksäriä tarkemmasta asuinpaikastani, mutta pääsen kyllä helposti kulkemaan mihin suuntaan vain joko autolla tai julkisilla.

Nyt ei jaksa kummempia kirjoitella, pikkumies nukkuu päiväunia joten taidan hyödyntää lepäämällä itsekin :wave:
 
Täällä meillä on ollut tänään tosi kiukkuista väkeä :kieh: En ymmärrä mikä on saanut kaikki niin kiukkuisiksi :eek:

Mun vanhemmilla käytiin syömässä ja appivanhemmatkin kävi tässä pikaseen pyörähtämässä. Äsken tultiin pojan fudistreeneistä. Mitään ei kyllä enää tänään huvittais tehdä. Vaikka helpolla ton ruoankin suhteen pääsin. Toi perheen kiukku on vissiin tarttumassa muhunkin :(

Mä olen kyllä kanssa vapaa kulkemaan autolla PK-seudulla, jos jotain treffejä järkkäiltäis. Kovasti ollaan muutenkin liike kannalla :)
 
Tervehdys Kaikille tasapuolisesti! :flower: :wave:
Täällä vain taitaa olla niin sisäpiiri jo, ettei enää sisään pääse, kun viimeksi kirjoitin, niin en mitään kommenttia saanut :whistle: :D . Mutta rustailempahan oman ajankuluksi tässä, kun on aikaa kirjoitella.

Meillä menee erittäin hyvin. Yöt nukutaan hyvin ja miten on monet Milkaa kommentoineet, niin ovat sanoneet, että on reipas, rauhallinen ja iloinen tyttö. Ei turhia itkeskele. On kuin naantalin aurinko.

Milkalle on jo toinen hammas tulossa alas ja menohalut on ihan mielettömät. Kun tarpeeksi masullaan potkii, niin pääsee eteenpäin :D, sama juttu selällään.

Tässä odottelen, että olisi 1.4., jolloin Milkan kallo kuvataan ultraäänellä. Lääkäri haluaa tarkistaa, ettei kallon luut ole alkanut luutumaan liian aikaisin. Pää kasvaa ihan normaalisti, aukile on normaali jne, mutta noista luista jotain puhui. Ku on enemmän puikulapää. :eek:

Eilen oli ensimmäinen vauvauintikerta ja meidän neiti oli kaikista isoin :eek: . Tuntui, että kaikki oli puolta pienempiä, vaikka samanikäisiä oli suurin osa. Meidän neiti nautti uimisesta ihan mielettömästi, että tullaan jatkossakin käymään :heart: .

Luin kyllä kateellisena teidän mammatreffeistä. Ihanaa asua pohjosessa, ku ei pääse noihin tapaamisiin. Olisi kiva tavata muita mammoja. Nyt on alkanut tuntuu, että haluais jotain juttelukaveria.

Mahtavasti on monella tippunut paino! :flower: :hug: Itsellä painon pudotus meni 64 kg loistavasti, mutta tämä kk:si on mennyt ihan persiilleen ja takapakkia on tullut 2 kg.. No enpähän enää paina sitä 79,9 kg, jonka painoin raskauden lopussa.
Eka olin rintaleikkauksessa.. Sairaslomaa kk.. Pari kertaa kerkesin käydä ladylinella ja mursin häntäluuni :headwall: .. Ja sitten viikon flunssa.. Huomenna olis tarkoitus mennä heti aamusta salille, jos vain bensa riittää :whistle: .

Pillerit lopetan, ku ei vaan kerta kaikkisesti sovi.. Mitkä pillerit mulle sopisikaan. Mielialanvaihtelut oli helvetilliset.. Perhe vain kärsis, jos niitä jatkaisin.. Pitäisi ruveta miettii toista ehkäisyä.. Ehkä..

Lauantaina olis tarkoitus lähtee shoppailee ukon kaa kuopioon. Tulee perjantaina hieman ylimääräistä tilille, ni nyt on hyvä shoppailla vaatetta. Raha tulee enemmän kuin tarpeeseen.

Lopuksi Muutamia Kuvia:

















Milka & Nelly






- Red Dragon & Milka :heart:
 
Sanse: Siis joko teillä Onni seisoo? Siis tarkoitan että jalat eivät ole ihan hyytelöä :LOL: Hui kamala, tuo meidän likka on vielä vaakatasossa köllivä pötkylä :D Mahallaan tykkää lattialla olla siihen asti et ei jaksa enää. Sylissä ja sitterissä kyllä punkee kaksin kerroin ettei vaan vahingossa selälleen joutuisi :p

Meillä pikkulikat unten mailla =) Olikin esikoinen jo kiukku, päikkärit jäi väliin kun ei vaan uni tullut. Pienin veteli kaurapuuroa ja maitoa, eikä kauaa mennyt kun sänkyynsä sammui =)
Mies lähtee yövuoroon ja mä saan olla ihan yksin taas illat. Kivaa!
 
Iltaa!

Pitää sanoa, kuten joku toinenkin uusista kirjoittelijoista, että tämä palsta oli kyllä semmonen henkireikä odotusaikana! Joskus tuli tirkistelijämainen olo, kun ei itse rohjennut mukaan, mutta toivottavasti ette te "vanhat" ajattele niin! Kiva kuulla Red Dragon sinustakin taas :flower:
Ihania kuvia, varsinkin tuo istuimessa ötököiden kanssa otettu :)

Tuli mieleen nuista pillereistä, mites teillä on himojen kanssa ollut?? Kai rohkenen tätä kysyä..
Itsellä ollut ailahtelevaista, jumppailtu on mutta ei niinkuin ennen. Tietty lapsi vie huomiota, ja ollaan väsyneitä molemmat, kun ilta koittaa. Joskus kyllä sitten mennään eikä meinata, mutta en tunne olevani niin eroottisesti latautunut kuin ehkä pitäisi.. monesti tuntuu, että ollaan enemmän parhaita kavereita tällä hetkellä. Ja sit meitsillä on nyt jo kolmannet menkat synnytyksen jälkeen menossa, eli se niistä imetyksen positiivisista vaikutuksista :kieh:

Lähenpä katsomaan Das Perfekte Promi Dinneriä ( katsookos muut näitä siellä saksanmaalla?? Entäs paikallisia Idoleita, Holgeria ja kumppaneita??) Ukkeli-muru laittaa ruokaa ja sit nukuskelemaan. Ihanaista uutta viikkoa kaikille :wave:
 
Joo, ei tää yksinolo sittenkään niin kivaa ollut mitä muistelin :LOL: Tylsää joten vois lähtee vaikka nukkumaan...

Huomenna aamupäivällä pitää kyllä käydä uudelleen lenkillä. Esikoinen on alkanut yllättäen istumaan ihan nätisti tuplarattaissa :eek: Tänäänkin käytiin illalla puolen tunnin lenkillä, lopussa vasta tuli pois kun kysyin haluuko kävellä. Pitää tosin koko ajan hänelle höpöttää ja kysellä ja näyttää kaikkea että jaksaa istua =)
Toissa kerran hitti oli etsiä vesilammikoita ja ajaa niiden yli :D
 
moi tooosii pitkästä aikaan!
ja tervetuloa uusille mukaan! käyn lukemassa lähes päivittäin mutta tää kirjoitelu vaan jää...

RD miksi lääkäri halusi kuvata Milkan pään? siis kun kasva normaalisti yms. mistä alkoi epäillä mitään`? meillä viime neuvolassa th yhtäkkiä sanoi että pää kasvanut tosi paljon ja mittasi monesti ja sai aina eri tuloksen. sanoi että jos nyt seuraavallakin kerralla on yhtä isot mittaukset (ettei mikään mittavirhe) niin sitten mietitään jotain.. en tiiä kyllä mitä! noh, keskiviikkona neukku, sittenhän tuota kuulee.

muuten meille kuuluu hyvää. pikku-ukko ei oo tosiaan enää mikään pieni. viime viikonloppuna tuli kaksi hammasta alas!:) on kääntyillyt nyt kuukauden päivät ja yrittää kovasti jo eteenpäin, muta tuloksetta. taakse päin kyllä pukkii itseään. on keksinyt miten pöristellään. ruokana meillä on aamupuurona kaurapuuro, sitten lisäksi peruna-ateria(vielä ei muuta kuin sitä kun kokeilemat maissi ja porkkana ei sopinut), sekä 1marjasose + illalla nyt hiukan puuroa ja vähän sosetta. välillä jää 3 ateriiaan, mutta parina viime päivänä oon venyttänyt neljään ateriian. välillä jää se iltapäivän marjasose antamatta. peruna ei tunnu oikein maistuvan.
t
oon menossa tiistaiksi päiväksi töihin!:) tuo kivaa vaihtelua. töistä kysyivät että tekisinkö joskus vuoroja enkä pistänyt yhtään vastaan. sanoin vain että tarvin tietää ne hyvissä ajoin. eikä ylimääräinen rahakaan toki pahaa teee. pääsiäisen jälkeen oon menossa jopa viikoksi töihin tekemään yhden talviloma sijaisuuden, siihen osa päivistä vielä vähän auki hoidon osalta.

mutta nyt hetkeksi ukko-kullan viereen ja sitten unten maille, joten kauniita unia!
korppinen + pikku-ukko reilut 5kk
 

Yhteistyössä