11 kk ikäisen yöheräilyt

  • Viestiketjun aloittaja Pompin
  • Ensimmäinen viesti
Pompin
Ideoita otetaan vastaan miten tytön lapsen saa nukkumaan kotona myös yönsä! Mummulassa lapsi nukkuu syömättä, mutta kotona ei mitkään tassuttelut auta. Unikoulua siis pidettiin lapsen ollessa n.10 kk ja silloin myös yöimetys jäi. Viikon verran se kesti, nukkui muutamia öitä ihan kohtuullisesti mut sitten tuli raivohärkä ja yöheräilyt laittoi parisuhteen todella koville molempien uupumuksen takia ja nyt saa siis taas maitoa öisin. Nyt siirrettiin lapsi eri huoneeseen, on kolme yötä siellä nukkunut ja silti muutaman tunnin välein heräilee. Helpottaako tämä koskaan?
 
"yks"
Ihan villi ajatus...

Luultavasti lapsella ei ole mitään vaivaa, jos hän mummulassa nukkuu heräilemättä. (paitsi jos teillä kotona on esim. hometta tai muuta allergisoivaa ja hänellä ahdistaa henkeä.. melko epätodennäköistä) Pyytäkää mummu TEILLE kotiin hoitamaan lasta vaikka 3-4 yön ajaksi, itse menette pois. Jos lapsi mummun kanssa oppisi nukkumaan omassakin sängyssä.
Lapsi varmaan ajattelee jotenkin, että äidiltä saa aina ruokaa ja huuto kannattaa. Onko iskä tähän saakka hoitanut lasta öisin? Jos ei ole, niin nyt kannattaa aloittaa. Ehkä iskältäkään ei ole 'ihan pakko saada ruokaa'
 
"äitee"
Mulla on samansuuntainen tilanne, siksi kysyn, imetätkö vielä päivällä? Esikoinen alkoi nukkumaan yönsä kun imetys loppui kokonaan. Mun poika 10kk ja syö 3 kertaa yössä..
 
ehkä, ehkä ei
Meillä ovat heräilleet niin kauan kuin imetys on jatkunut. Sitten ovat huutaneet pari kolme yötä ja sitten alkaneet nukkua.
Mutta nyt voi tämä hellekin vaikuttaa.
 
huh hellettä
Meillä kanssa samanikäinen alkoi heräilemään öisin nyt heinäkuussa, mutta ratkesi sillä, että suuntasimme pöytätuulettimen kohti pinnistä niin johan muksu alkoi taas nukkumaan yönsä????
 
viera.s
Oletko koittanut tarjota öisin vettä? Voihan olla, että lapsella on jano.

Minä en itse pitäisi muutaman tunnin välein tapahtuvaa heräilyä niin suurena ongelmana, että viitsisin sille mitään tehdä. No itse asiassa en tehnyt mitään radikaalia, vaikka lapsi heräsi tuossa iässä vielä 10 kertaa joka yö... Heräilyt loppui kuitenkin itsestään ennen kuin imetys loppui, mutta kokonaan vasta 2-vuotiaana. 1,5-vuotiaana lapsi tuli rinnalle vielä pari kertaa yössä, mutta sitä en pitänyt minään ongelmana. Silloin oli ensimmäisiä kertoja yökylässä ja minä jonkun yön pois kotoa. Silloinkin heräsi pari kertaa yössä, mutta nukahti uudestaan suht helposti ilman yötarjoilua.
 
"Jenn"
Meillä heräili 10-11kk ja siihen auttoi että otti syliin hetkeksi. Sitten annettiin tutti ja laitettiin petiin, ja jatkoi unia. Ei enää imetetty päivisin, eikä öisin saanut maitoakaan.
 
"Kkkk"
Sen takia heräilee, kun aloita antamaan uudestaan maitoa. Unikoulu ja sitten pysytte päätöksessänne. Myös kävelyharkat voi tuon ikäistä herätellä, sitä suuremmalla syyllä yösyönnit pois!
 
suosittelisin kanssa tarjoamaan vettä, sekä janoon, että myös osoitukseksi, että yöllä ei enää syödä, ainoastaan voi juoda hieman vettä jos janottaa. teillä on nyt kovempi homma,kun olette jo kerran antaneet periksi, jos kohta yksivuotias ei ehkä sitä niin muista. tai ainakaan tuskin osaa ajatella niin pitkälle, että olen voittanut heidät kerran, tulen voittamaan jatkossakin :)
 
"Nappi"
Toisinaan ei mikään ole vikana eikä mikään temppu sen takia auta, vaan jotkut lapset on vaan huonompiunisia. Meillä valvomista kesti kolme vuotta. Ja siis tuona aikana 2-3 herätystä yössä oli jo hyvä yö.
 
[QUOTE="Nappi";30130427]Toisinaan ei mikään ole vikana eikä mikään temppu sen takia auta, vaan jotkut lapset on vaan huonompiunisia. Meillä valvomista kesti kolme vuotta. Ja siis tuona aikana 2-3 herätystä yössä oli jo hyvä yö.[/QUOTE]

Aivan! Meil vanhempi poika heräs yli 3-vuotiaaks tissil, ja nyt 2v tekee samoin. Molemmat on vähentäneet parivuotiaana 1-2 krt/yö. Joskus satunnaisest useemmin. Vanhemmal pojal yösyönnit jäi pikkuhiljaa itsestään pois. Toivottavast nuoremmanki kohdal menee yhtä helpost. En oo koskaan kokenu yötissittelyy ongelmaks, vaan oo pitäny sitä täysin luonnollisena asiana.
 
Viimeksi muokattu:
uupumus ensin
Meillä meni niin, että lapsi heräili n. 9-10 kk asti syömään, mutta kun lopetin yösyötöt niin alkoi nukkua yöt. Sitä kesti pari kolme viikkoa. Nyt kuumuus ja se, että lapsi on alkanut liikkua enemmän on aiheuttaneet sen että heräilee taas, ja uupumus on uudestaan iskenyt myös mulle. Heti kun kerään tästä vähän voimia niin alan uudestaan jonkunmoiset toimenpiteet. Aiemmin en pitänyt unikoulua siten, että olisin itkettänyt lasta vaan taputtelin ja kantelin kunnes nukahti ja 3-4 yön päästä alkoi nukkua yöt. Tämä siis silloin yösyöttöjen lopettamisen yhteydessä. Nyt varmaan kokeilen samantyyppisiä keinoja.

Yksi asia on se, että mihinkään näihin yösyöttöjen lopettamiseen tai muihin yön nukkumiskeinoihin en olisi pystynyt jos en olisi järjestänyt niin että saan nukuttua sinä ajanjaksona päivällä itse. Siis järjestin niin että äitini oli lapsen kanssa päivisin muutaman tunnin että sain nukuttua. Joten uupumus ensin pois, väsyneenä unikoulut ja mitkään keinot ei tehoa, koska kärsivällisyyttä ei ole! Eli nukkukaa päivällä tai lapsi johonkin hoitoon tai edes mummu kylään että on puistossa tai muualla päiväsaikaan vähän että saatte levättyä!
 
unikouluun
meillä heräilevä ja yöllä syöpöttelevä puolivuotias.päätettiin kokeilla unikoulua,kunhan miehen loma alkaa.toivottavasti saadaan pullo pois,ja tyttö nukkumaan läpi yön.
 
"Heippa"
Nyt 4-vuotias heräsi 1v3kk ikäiseksi monta kertaa yössä. Kun otettiin mehupullo pois niin yöt rauhottui. Viikon verran oli älytönä huutoa ja möykettä, mutta ei annettu periksi.
 

Yhteistyössä